Iltapäivälehtien juttujen perusteella on hieman vaikeaa asioita itse arvioida ...
Mutta jos nyt vaikka tuosta Iltalehden artikkelista pari Kivimäen ajatustapaa kuvaavaa
kohtaa:
Lapsen kuulustelut videoitiin ja ne on katsottu aiemmin sekä käräjä- että hovioikeudessa. Kivimäen tehtävänä oli olla lapsen tukena kuulusteluissa. Hänen mukaansa ne suunniteltiin tarkasti etukäteen.
- Kokoonnuimme ja mietimme viranomaisten kesken, millaisia asioita lapselta yritetään selvittää ja miten kuulustelu toteutetaan inhimillisesti ja sopivalla tavalla.
Toteutus ei miellyttänyt omaisten asianajajaa, joka kovisteli Kivimäkeä aiheesta
Kivimäki käyttää termiä kuulustelu ...aika vahva sana kun kyseessä kuitenkin on lapsi, jota kuullaan mahdollisena todistajana ... Ja ehkäpä omaisten asianajaja näki tilanteen oikein ?
Ja jatkoa seuraa:
. En puhu Auerin lapsen kohdalla tietoisesta valehtelusta. Se on hänen pyrkimyksensä suojella läheisiään.
Taas Kivimäki käyttää liian voimakasta ilmaisua - ei toki ole lainkaan varmaa että kyseessä olisi
minkäänlainen valehtelu... Asiantuntijana hänen pitäisi muotoilla tuokin paljon pidättyväisemmin.
a'la: on mahdollista että .... Nyt hän tavallaan saatuaan "epäilyksen" jostain, katsoo sen automaattisesti tulleen todistetuksi... heh... Asia on näin, koska minulle heräsi epäilys siitä, että se voi olla näin....
Mitä taas tuohon Iltasanomien juttuun tulee, niin minun on paha sitä kommentoida muutoin kun siltä osin mitä Finnilä sanoi:
Auerin murhaepäily perustuu isolta osalta syksyllä 2009 tehtyihin lasten puhutteluihin, joiden taso on puolustuksen todistajaksi kutsuman Finnilä-Tuohimaan mukaan "ehdottoman heikko". Ne on tehty vastoin Suomessa voimassa olevia suosituksia.
visitor59 sanoi:
Nyt taidetaan tietää myös, että lapsia on oma äiti kieltänyt puhumasta viranomaisille tiettyjä asioista ja neuvonut mitä saa puhua.Tiedetään että lapsi osaa kertoa tapahtumista hyvinkin tarkasti ja paikkansapitävästi - mutta - vain tilanteessa, jossa häntä ei pyritä johdattelemaan, vaan annetaan hänen kertoa oma näkemyksensä. Kyllä tämän jutun tiimoillla saatu informaatio kuulemisten toteutustavoista ainakin minun mielestäni herättää epäilyksen johdattelusta.
Sitten tähän liittyy vielä sellainenkin pieni sivuseikka, joka on jäännyt aika vähälle huomiolle -
Lapsilla on oikeus olla puhumatta mitään negatiivistä äidistään - eli mihinkään "kuulusteluihin" heitä ei voida edes velvoittaa osallistumaan .... Heille olisi myös ollut asiallista tästä vapaaehtoisuudesta kertoa. Vanhimman tyttären kohdalla tuota nyt sitten rikotaan oikein kunnolla.
No - saapahan Suomi sitten taas kerran huomautuksen ihmisoikeustuomioistuimelta ....
En ala koko etp-materiaalia (lasten puhuttelut yhteensä n 100 sivua) kahlata siksi että näkisin, sanotaanko siellä lapselle, että 'sinä valehtelet'. Tällaista väitettä ei sieltä muistiini ole jäänyt. En usko, että niin törppöä puhuttajaa löytäisi edes pystymetsästä, jolla olisi jotain inressiä
j o h d a t e l l a kovia kokenutta lasta mihinkään suuntaan.
Totta pitää puhua, kai sen saa sanoa, sekä sen että jos ei muista jotakin, niin mitään ei sen tilalle tarvitse keksiä. Jotain tämän tapaista sieltä muistan.
Kiinnostaisi tietää millä joku äiti on uhannut lastaan rangaista, jos tämä puhuu jotain mitä äiti on kieltänyt. Mitä tässä yhteydessä muistuu etp:stä mieleen, se täytyy tässä vain sivuuttaa.
On siitä joskus ollut puhetta, että omaisestaan ei velvoiteta kertomaan tämän kannalta kielteisiä asioita tai omaistaan vastaan ei tarvitse todistaa. Tämä ei voi tässä tapauksessa olla näin yksiviivainen.
Vanhemmat saisivat tehdä lapsilleen mitä vain, ja ellei joku ulkopuolinen saa tietää tapahtuneesta, ja suostu todistamaan, niin eikö lapsi olisi kuin aivan kuin orjan asemassa, - uhkailemalla ja pelottelemalla pitää hallussaan lapsen omaa tahtoa? <--- tällä en viittaa erääseen ulvilaiseen perheeseen. Ei taida käydä laatuun.
Muistuipa mieleeni jostain lapsuudesta naapurin isän tokaisu lapselleen joka intti, että haluaa saada sitä ja tätä (silmät sulkevan nuken tai mikähän se oli, polkupyörän?? jotain). Isä sanoi: Sinun tahtosi on minun taskussa, muista se.
Minun on turha ottaa kantaa siihen millä tavalla aiemmat puhuttelut olisi pitänyt tehdä.