Ulvilan kyökkipsykologiaketju (ketju 1)

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Re: Ulvilan kyökkipsykologiaketju

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

Valhalla kirjoitti:Tälläiset seikat on tarpeen, kun esim paljon julkisuutta saanut tapaus kerää tunnustuksia huomionkipeiltä sekopäiltä. Mahdollisesti etp:t sun muut lukeneena. Muutoin heidän osallisuutensa selvittely ja poissulkeminen veisi liian paljon voimavaroja.
Juu, mutta puhun käräjäoikeuden käsittelystä, minkä lauselmassa oli yksityiskohtainen selostus vammoista. Lauselma julkaistiin vasta sen jälkeen, kun Auer oli tuomittu elinkautiseen.

En ymmärrä, miksi tämänkin jälkeen olisi pitänyt pelätä huomionkipeitä sekopäitä, jotka tuskin pääsevät lauselmaa edes lukemaan? Syyllinenhän oli jo kiinni.

Saa nähdä, kuinka moni ilmoittautuu nyt Uotin blogin innoittamana ("juu mä puhkoin siltä silmätkin"). Sekin on tosi outoa, että "vain tutkintavastaavien tiedossa" olevaa asiaa revitellään nyt blogissa ja kohta vissiin ihan telkkarissakin. Eikös tuossa olisi melkoinen salassapitovelvollisuuden rikkominen päässyt tapahtumaan?
Peräkylän Maigret
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Peräkylän Maigret »

Olisin kyllä tässä asiassa Mariackan kanssa samoilla linjoilla. Kun oikeuteen mennään niin kyllä poliisin on silloin lähdettävä siitä että näyttö pitää ja hihakortteja ei tarvita enää. Ulvilan tapaus on siis perin harvinainen tässä(kin) suhteessa.

Missä tuo Uotin blog löytyy ?
Mileva
Frank Drebin

Viesti Kirjoittaja Mileva »

Valhalla, käsitänkö oikein jos tulkitsen, että mielestäsi esim. silmien puhkominen on mahdollinen skenaario, mutta asia on salattu tutkinnallisista syistä? Siis juuri siksi, ettei vääriä tunnustuksia lähdetä turhaan tutkimaan? Jos näin on, mitä kautta Uoti olisi asian tietoonsa saanut, ja miksi tiedon voisi nyt kuitenkin julkistaa ihan tv-ohjelmassa asti? Eikö tämä vain vaikeuta asian tutkintaa, vai eikö tässä enää edes tutkita mahdollisten ulkopuolisten osuutta tapahtumiin? Aika erikoista, jos kaikki muut tutkintalinjat on ihan täysin unohdettu.

Tara, eipä tuon Auerin stressantuneisuuden pitäisi minään yllätyksenä tulla, oli syyllinen tahi syytön. Ihan varmasti stressiä syntyy molemmissa tapauksissa. Olen muuten usein pohtinut tuota Auerin elekielen ja tunteiden ilmaisun vähyyttä. Minun näkemissäni haastatteluissa hän on pyrkinyt antamaan itsestään asiallisen vaikutelman, ja puhunut välillä "itselleen vieraalla kielellä". Siis eri tavalla, kuin esimerkiksi kuulustelupöytäkirjoissa voi lukea. Voisiko tämä mahdollisesti vaikuttaa eleettömyyteen? Haastatteluissa hän pitää yllä asiallisen ihmisen imagoa, ja joutuu siksi tavallaan esittämään jotakin muuta, kuin mitä on.

Olisipa mukavaa olla tarkkailemassa, millainen Auer on itselleen tutussa ja turvallisessa ympäristössä. Näiden julkisuudessa esitettyjen haastattelujen pohjalta ei mitään henkilökuvaa voi oikein edes muodostaa.
Valhalla
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

No mehän vain spekuloidaan näillä asioilla. Mutta tuosta salaamisesta olen kyllä ymmärtänyt, että jos tuomari sallii - niin asia jää ikuisesti kansiin. Eli jos sitä ei ratkaisuun tarvita. Tämä on maailmalta opittua - siellä on selvitelty vääriä tuomioita, saman käsialan sarjamurhia ymv. Useinhan näiksi tunnistetiedoiksi pyritään jättämään merkityksettömiä yksityiskohtia joita pystytään kuitenkin kysymään ja poissulkemaan niitä tietämättömät. Mutta toisinaan tehdään toisin päin. Sanotaan ja laitetaan lausuntoon vaikka, että silmä oli veitsellä puhkaistu - vaikka ei olisikaan. Vain syyllinen osaisi sen kieltää. Mutta siis, jos tuomarit sallivat - tuo detalj-tieto jää vain poliisin arkistoon. Tuomioista huolimatta.
Jos näin on, mitä kautta Uoti olisi asian tietoonsa saanut, ja mi...
Vahvasti mielikuvituksen varassa: jos tuo tieto olisi vaikka salattu. Em syistä ja kenties lapsiakin säästääkseen. Uoti on voinut haastatella poliisia jonka varomattomasta puheesta on itse päätellyt osan. Tai on vahingossa nähnyt muuta aineistoa esiteltäessä esim kuolinsyyntutkijan kuvan. Raportin mustattu rivi onkin hieman haalea. Tmv - eikä ole tietoinen, että tuo asia on ennen julkaisematon.
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Tara kirjoitti:Onhan niin toki käynytkin ( en ala hänen lipsahduksiaan enää toistamaan). En yhtään ihmettele että Pirkko Lahti oli kummissaan, koska Anneli selosti karmeaa tapausta hänelle kuin käsikirjoitukseen nojaten, rauhallisesti, vailla näkyviä tunteita (en muista tarkkaan mitä lehdissä Pitkko Lahden lausumista on kerrottu), ja PL oli kokenut sen oudoksi, hämmentäväksi. Eli sitä tarinaa jonka Anneli kertoi, hän ei ollut elänyt, sen hän oli keksinyt. Eli valheellista.
AA ei selostanut PL:lle mitään, vaan jälkimmäinen katsoi sairaalavideon ja joitakin kuulusteluja, kuunteli häkenauhan ja luki sen litteroinnin.

PL ihmetteli, kun ei havainnut Auerissa sokkireaktiota, samoin muutamaa muuta juttua. Arveli, että lääkitykselläkin saattoi olla osuutta Auerin ylenpalttiseen rauhallisuuteen. En viitsi tässä naputtaa PL:n lausuntoa, mutta valehtelijaksi hän ei Aueria syyttänyt.

PL taisi olla syyttäjän asiantuntija?
Tara
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Tara »

Mileva kirjoitti:Valhalla, käsitänkö oikein jos tulkitsen, että mielestäsi esim. silmien puhkominen on mahdollinen skenaario, mutta asia on salattu tutkinnallisista syistä? Siis juuri siksi, ettei vääriä tunnustuksia lähdetä turhaan tutkimaan? Jos näin on, mitä kautta Uoti olisi asian tietoonsa saanut, ja miksi tiedon voisi nyt kuitenkin julkistaa ihan tv-ohjelmassa asti? Eikö tämä vain vaikeuta asian tutkintaa, vai eikö tässä enää edes tutkita mahdollisten ulkopuolisten osuutta tapahtumiin? Aika erikoista, jos kaikki muut tutkintalinjat on ihan täysin unohdettu.

Tara, eipä tuon Auerin stressantuneisuuden pitäisi minään yllätyksenä tulla, oli syyllinen tahi syytön. Ihan varmasti stressiä syntyy molemmissa tapauksissa. Olen muuten usein pohtinut tuota Auerin elekielen ja tunteiden ilmaisun vähyyttä. Minun näkemissäni haastatteluissa hän on pyrkinyt antamaan itsestään asiallisen vaikutelman, ja puhunut välillä "itselleen vieraalla kielellä". Siis eri tavalla, kuin esimerkiksi kuulustelupöytäkirjoissa voi lukea. Voisiko tämä mahdollisesti vaikuttaa eleettömyyteen? Haastatteluissa hän pitää yllä asiallisen ihmisen imagoa, ja joutuu siksi tavallaan esittämään jotakin muuta, kuin mitä on.

Olisipa mukavaa olla tarkkailemassa, millainen Auer on itselleen tutussa ja turvallisessa ympäristössä. Näiden julkisuudessa esitettyjen haastattelujen pohjalta ei mitään henkilökuvaa voi oikein edes muodostaa.
:oops: :oops: laitan tämän postin uudestaan! Kirjoitin tuohon ylle vahingossa 'Milana' kun tarkoitin Milevaa! (pyydän ylläpitoa poistamaan sen postin, eihän siinä ole edes quotea, joten tässä mitä vielä sanoin:

Milana, stressaa ja stressaa. Minun intuitio sanoo, että Anneli stressaa koska pelkää että sanoo vahingossa jotain ohi suunsa, oli tilanne mikä hyvänsä. Jotain taakkaa hän raahaa mukanaan, se se hänen niskaansa rasittaa.

Onhan niin toki käynytkin ( en ala hänen lipsahduksiaan enää toistamaan). En yhtään ihmettele että Pirkko Lahti oli kummissaan, koska Anneli selosti karmeaa tapausta hänelle kuin käsikirjoitukseen nojaten, rauhallisesti, vailla näkyviä tunteita (en muista tarkkaan mitä lehdissä Pitkko Lahden lausumista on kerrottu), ja PL oli kokenut sen oudoksi, hämmentäväksi. Eli sitä tarinaa jonka Anneli kertoi, hän ei ollut elänyt, sen hän oli keksinyt. Eli valheellista.

Kyse on verbaaleista vaikutelmista, joita hän luo itsestään. 'Olen aika tasapainoinen ihminen' on etp:ssä kuvaillut itseään, mm. Kaikille ne vaikutelmat eivät kelpaa. Minulle ei myöskään.

Hirveä kontrolli päällä, kertomukset samaa lähes samaa tasoa ulkoistavaa pähkäilyjä kuin Ulvilan surmaan paneutuneitten usein aika kekseliäät pohdinnat. Annelihan voi käyttää niitäkin hyväkseen. Onkohan se paljonkin lukenut tätä minfoa vuosien varrella...Arvaan että on.

Mahtaa se olla hirveää olla siellä vankilassa, kun ei ole nettiä minne mennä unohtamaan ikävät asiat. Mutta onhan siellä mukavia ihmisiä, sitten kun ei tarvitse enää olla siellä yksin (en ole varma onko Anneli edelleen yhden hengen sellissä..).
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
MissHolmes
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Minulle on jäänyt sellainen käsitys, että AA olisi ollut tuossa rekonstruktio-ohjelmassa innoissaan mukana, jos ei juttu olisi saanut näitä uusia käänteitä. Voisiko siis olla, että tieto olisi peräisin häneltä?

Jukan ruumiinavauspöytäkirja on salainen, mutta asia on jokaista pistoa myöden tietenkin käsitelty oikeudessa; suljetuin ovin.
Nuotio & Äreät Tiput
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

MissHolmes kirjoitti:Minulle on jäänyt sellainen käsitys, että AA olisi ollut tuossa rekonstruktio-ohjelmassa innoissaan mukana, jos ei juttu olisi saanut näitä uusia käänteitä. Voisiko siis olla, että tieto olisi peräisin häneltä?
Eikös mahdollisen elokuvan teossa? Tämä Rekonstruktio-sarja on minusta eri. Sitäpaitsi olin rivien välistä lukevinani, että Uoti pitää Aueria syyllisenä (lih. minun).
Olen perehtynyt Auerin caseen tehdessäni Rekonstruktio-ohjelmaa. Minulla on aika selkeä käsitys tapahtuneesta tai ainakin siitä, että hovioikeus ei ihan täsmälleen härän silmään tuomiollaan osunut.

Korkein oikeus voi ottaa tapauksen tutkittavakseen, koska juttuun liittyy kova paine, yleinen etu vaatii murhan selvittämistä, tekijän kiinni saamista. Tässä tapauksessa syyttäjillä on tarjota aika hyvä ehdokas tuomittavaksi. Se mitä hovioikeuden tuomioon on kirjattu, ei mitenkään kaikin osin voi pitää paikkansa.
http://www.oikeuson.com/sivut/blogi?avaa=610&sivu=
MikaelaBlomqvist
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja MikaelaBlomqvist »

Minä veikkaan sitä, että silmien puhkomisjuttu on peräisin siitä, että toinen silmä on astalon iskusta murskautunut joka tapauksessa. Mutta koska JL:n vammoista ei aivan tarkkaa selostusta julkisuuten tietenkään ole saatu, on tuo huhuna jäänyt elämään ja muuttanut ajan myötä muotoaan silmien puhkomiseksi vaikka varsinaisesti kyse ei siitä olekaan.
Peräkylän Maigret
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Peräkylän Maigret »

Valhalla kirjoitti:No mehän vain spekuloidaan näillä asioilla. Mutta tuosta salaamisesta olen kyllä ymmärtänyt, että jos tuomari sallii - niin asia jää ikuisesti kansiin.
Jospa se tässä Ulvilan tapauksessa oli tuo peitetoiminta. Sehän aiottiin pimittää kokonaan......

http://www.barassociation.fi/files/1373 ... 3_2011.pdf
kalmusto
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja kalmusto »

Belker kirjoitti: ...entäpä jos Auer olisikin tehnyt kotihiirenä omanlaisensa kopiomurhan?
Mä olen tätä copy cat -murhaa tai -lavastusta pohtinut tältä kannalta:

Hieman yli vuosi ennen Ulvilan tapahtumia päättyi vuosikymmenen eniten julkisuutta saanut murhaoikeudenkäynti vapauttavaan päätökseen. Kyseessä oli Suomessa kansallisen myytin mittakaavan saanut viime vuosisadan legendaarisin murhatapaus.

Olisiko pullamamma Anneli saanut pullapoika NIsseltä mallia miten tarina menee:
-Sovussa mennään nukkumaan
-Murhanhimoinen muukalainen tunkeutuu makuutilan ulkoseinän läpi
-Yksi uhreista välähdyksenomaisesti näkee tekijän kasvot
-Veistä ja enemmän tai vähemmän tylppää esinettä käytetään
-Yksi uhreista "ylitapettu"
-Alaikäinen silminnäkijä todistaa "tekijän" poistumista
-Todistusvoimaiset kengät kateissa
-Verijäljet kertovat

Tähän sitten lisätään paikallisen teatterin huppumiehen ulkonäkö niin on stoori koossa ilman suurempaa mielikuvituksen käyttöä.
Tara
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Tara »

Valhalla kirjoitti:
Tiesi toki huppis tämän koska ensin oli yrittänyt tätä oven avaamista rikottuaan ikkunaa (kahvan puolen karmihan oli jyystetty lähes tasaiseksi). Sisältä lähtiessä ei sitten enää kannattanut uhrata aikaa tähän oven lukon avaamiseen, vaan harppasi nopeasti yöhön.
Jaa niin, unohdin ( edellinen sivu ) jalkojen määrittelystä tämän.

Niillä jaloilla tosiaan harppasi kahden tontin verran. Siksi koirakaan ei löytänyt seuraavaa askelta, koska se oli jo neljän tontin päässä.
Kuin Hanhiemon tarinoista: Seitsemän peninkulman saappaat..

Annelin tavoista pohtia tapahtumia: Antoi JJ:n ymmärtää, että hän oli luullut, että terassin ovessa oli vain yksi lasi ikkunassa. Kuinka viatonta.

Anneli kysyi JJ:ltä, oliko ne laattakivet paikoillaan siellä terassilla kukkapurkin alla. Kuinka viatonta.

Anneli kertoi, että sieltä Luvatalta se voi olla, Jukka joutui tekemisiin irtisanottujen kanssa.. (Mutta kertoman mukaan Jukka oli se joka yritti järjestää irtisanoituille uuden työpaikan, työllistämiskursseja sekä hoiti irtisanotuille maksettavat korvaukset..? Kuitenkin, Jukka ei ollut se joka sanoi väkeä irti)

Anneli oli se joka kertoi Jukan saaneet uhkauksia. Kukahan niitä oli tehnyt, Anneli itsekö. Suunnitellut JUkan surmaa pitkään?

Anneli oli se joka oli pohtinut lähipiirilleen, että en olisi ehtinyt tehdä sitä siinä ajassa, että olisi pitänyt olla nauhotus käytössä tukena.

Anneli on se joka ennen yhtäkään uutista aiheesta ehti kertoa lasten 'hulluista kauhukertomuksista eri lehtiin', - silti aikoi anoa suurempia korvauksia saamansa suuren julkisuuden perusteella. Itse hämmensi soppaa yli laitojen. Otti ensimmäisenä puheeksi i-asian. Shokeerasi, yritti rokottaa puolelleen suurta yleisöä toimittajien avulla häntä itseään odotettavissa olevasta kauhunsekaisesta syytöskuorosta. Äidin suru...ja lesken kärsimys, kun se Seppokin oli niin ihana, mutta sitten hänet petti, se katala.

Anneli kertoi, että ei hänen olisi Jukkaa tappaa tarvinnut, että hän olisi voinut ottaa avioeron (SK 5.9.)- tämä on kuitenkin suuressa ristiriidassa sen kanssa, että hän oli kertonut alibin toimittajalle 12.9. että Jukka oli hänen elämänsä mies, suuri rakkaus, jota hän tulee kaipaamaan ikuisesti.

Rohkeasti Anneli näyttää oikeuden edessä, kuinka hänen on välttämättä kammattava hiuksiaan etteivät ne lähde päästä. Mitä vielä.. niin. Mehutestit! Aivan oikein: Olen älykäs ihminen, tasapainoinen, luova, taiteellinen, mahdollinen ja analyyttinen, ettekö jo huomaa? Syyttäjä sen sanoi.

Niin viatonta kerrontaa..korutonta
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
Teleksi
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja Teleksi »

Minulla on nuoruudessani yksi kaveri, jonka Anneli tuo kovasti mieleeni. Tuo kaveri tykkäsi tehdä tuhmia ja sitten hän sai kovat kiksit siitä kun hän heitteli vihjeitä, joiden avulla hänen kolttosensa olisi saatu ratkaistua. Hän nautti siitä kun oli "ylempänä" muita tyhmiä, jotka eivät hänen vihjeitään tajunneet.

Siis jos hän olisi heittänyt kivellä ikkunaa, niin hän olisi saattanut sanoa, jotan sellaista asian ratkeamisen kannalta oleellista. Jonka perusteella hänet olisi saatu kiinni, jos olisi osattu yhdistää asiat. Siis jos vaikka tekohetkellä talossa oli sauna lämpiämässä ja piipusta tuli siksi savua, niin hän olisi saattanut todeta, että "jäi siitä Virtasilta saunominen kesken kun tuli kivi ikkunasta". Ja jos häneltä kysyi, että mistä hän tietää, että Virtaset oli saunassa, niin hän sanoisi että Virtasen Pate kertoi. Ja sitten jos olisi tältä kuvitteelliselta Patelta kysytty asiaan, niin sitten Pate olisi ollut ihan ihmeissään, että ei hän muista kertoneensa, mutta ei pysty varmasti sanomaan etteikö kuitenkin olisi saattanut kertoa.

Annelista on tietyin kohdin tullut sama olo, että hän heittelee yksityiskohtia kiusallaan ollakseen poliisia askeleen edellä. Selalisia tavallaan tärkeitä, mutta kuitenkin sellaisia ettei häntä saada niiden pohjalta kiinni. Sellaisia ratkaisun avaimia, jotka näyttävät epäoleellisilta. Esim. se, että hän on puhunut niistä parvekekivistä. Tai että hän on puhunut nauhoituksesta sukulaisilleen. Sellaisia juttuja, jotka ovat ihan sellaista yleistä löpinää, mutta sitten tarkemmin mietittynä eivät ehkä olekaan.

Vähän samalla tavalla kun itse olin ekaa kertaa raskaana, niin vaikka ei virallisesti kerrottu vielä kellekään, niin täytyi kuitenkin tiettyjä vihjeitä heittää ihmisille. Halusi vaan palavasti kertoa, mutta ei sitten kuitenkaan kertonut. Vaan vihjaili. Voisiko siis Anneli tarinan palasista, sellaisista näennäisen epäloogisista kommenteista, kerätä ainekset todellisiin tapahtumiin?
Marjuli
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja Marjuli »

Mileva kirjoitti:Valhalla, käsitänkö oikein jos tulkitsen, että mielestäsi esim. silmien puhkominen on mahdollinen skenaario, mutta asia on salattu tutkinnallisista syistä? Siis juuri siksi, ettei vääriä tunnustuksia lähdetä turhaan tutkimaan? Jos näin on, mitä kautta Uoti olisi asian tietoonsa saanut, ja miksi tiedon voisi nyt kuitenkin julkistaa ihan tv-ohjelmassa asti? Eikö tämä vain vaikeuta asian tutkintaa, vai eikö tässä enää edes tutkita mahdollisten ulkopuolisten osuutta tapahtumiin? Aika erikoista, jos kaikki muut tutkintalinjat on ihan täysin unohdettu.

Veikkaan, että AA:lla on ihan tavallista mediajännitystä.
Uskon, että moni meistä julkisuuteen tottumattomista skarppaa puheilmaisuaan, esim. murteen suhteen ja esiintyy muutenkin asiallisemmin kuin normaaliolosuhteissa.
Julkisuudenhenkilöistä poliitikot esiintyvät mediassa jäyhän asiallisina käyttäen omaa kapulakieltään.
Ystävien, läheisten yms. seurassa ovat hyvinkin "tavistyyppejä" :)
Marjuli
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja Marjuli »

Täällä ja muilla tätä uusinta AA:n tapausta käsittelevillä foorumeilla on ollut puhetta voiko lapsi keksiä omasta päästään esim. väitettä insestistä tai pedofiliasta tai voiko lapsi edes ymmärtää mitä se tarkoittaa?

Mielestäni lukutaitoinen lapsi voi lukea vaikka kauppareissulla iltapäivälehtien lööpeistä insesti-ja pedofiliatapauksista. Tai ihan kotona olevista viikko- ja sanomalehdistä
Lapset katselevat myös telkkaria, josta lastenkatseluaikaan tulee mitä urjempia ohjelmia.
Esim. Salkkarit ovat monen kouluikäisen suosikkiohjelma.
Ja lapset osaavat keskustella ja pohdiskella keskenään ja hankkia tietoa toinen toisiltaan.
Jos jossakin perheessä netti on lapsilta valvottua, toisessa perheessä se ei ole. :/
Vastaa Viestiin