Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi

Spekulointia kadonneista henkilöistä.
Chikatilo
Christopher Lorenzo
Viestit: 1517
Liittynyt: Ke Huhti 27, 2011 12:06 am

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980

Viesti Kirjoittaja Chikatilo »

matkaaja kirjoitti:
Chikatilo kirjoitti:Tuo on juuri se kyseinen ristaus, se eteläisempi haara. Moni seikka tukee mahdollisuutta, että juuri se on surmapaikka. Pari muutakin potentiaalista aluetta on. Mitäs Sijaltainen sanoo näistä seuduista?

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kart ... ta&lang=fi

Ei nyt aleta ennustajaeukoiksi, mutta tuskin se kroppa Kaisaniemen puistossa on... Ja niin kauan kuin ei ole ruumista, ei ole rikosta. Miksi poliisi siis kiinnostuisi? :mrgreen:
Voisinko saada tietoa mikä tie on kyseessä? Menen kesällä katsastamaan oletetun katoamispaikan,ja voin katsastaa suetua muutoinkin laajemmin.
Anteeksi viipynyt vastaus, vaikka taisit jo itsekin huomata ratkaisun kysymykseesi. Rautionsaaren takamaitahan tuo on, sieltä itäpuolen tieltä.

Mittakaava muuttuu + ja -. Sivuilla olevilla nuolilla voi vierittää karttaa.

Tuolla alueella on varmaan uudempiakin metsäteitä, mutta muistelen käyneeni mm. ralleissa tuolla suunnalla joskus 30 vuotta sitten. Alueen lähellä on myös se Obelixin hiidenkivi. :D Itse pyrkisin tuolla suunnalla yksipuoliseen yllätysaktiin jossain syrjäisellä soramontulla tai hylätyllä kivilouhoksella, jonne myös dumppaisin ruumiin.

Ei tuolla itäpuolellakaan rajattomasti niitä "täydellisiä" teko- ja kätköpaikkoja ole ainakaan Roin ja Jaatilan välillä. Valitettavasti hieman etelämpänä onkin sitten jo sivutiellä hetteistä jänkää silmän kantamattomiin...

Käykää ihmeessä katselemassa, kohtahan on marja-aikakin!
Kaikki sanomassa esitetty on mielikuvituksen tuotetta eikä sillä ole yhteyttä todellisiin tapahtumiin tai henkilöihin. Mahdolliset samankaltaisuudet ovat pelkkää sattumaa. Kirjoittaja on poliittisesti täysin korrekti.
Chikatilo
Christopher Lorenzo
Viestit: 1517
Liittynyt: Ke Huhti 27, 2011 12:06 am

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980

Viesti Kirjoittaja Chikatilo »

Keskiviikkona 27.7. tulee 31 vuotta täyteen... :(
Kaikki sanomassa esitetty on mielikuvituksen tuotetta eikä sillä ole yhteyttä todellisiin tapahtumiin tai henkilöihin. Mahdolliset samankaltaisuudet ovat pelkkää sattumaa. Kirjoittaja on poliittisesti täysin korrekti.
Samantha Bones
Jack Taylor
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 11:12 am

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Samantha Bones »

Heti ensiksikin, anteeksipyynnöt niille, jotka nyt avasivat tämän aiheen luullen jotain uutta Merjan katoamisesta tulleen ilmi.

Mutta olen uusi kirjoittelija tälle palstalle ja tämä ketju on syypää miksi aikanaan tänne eksyin monta vuotta sitten :) (eli palstaa on kyllä seurattu jo useamman vuoden ajan)
Merjan katoaminen on vaivannut minua pikkulapsesta asti ja tässä on tapaus jonka joskus toivon selviävän, vaikka hyvin epätodennäköiseltähän tuo näyttää. Valitettavasti.

Olisi kiva kuulla onko matkaaja käynyt kesällä katoamispaikalla tai onko muita jotka olisivat asiaan enempi perehtyneet?
debbie

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja debbie »

Tässä heti heräsi ihmetys, miksi 17-vuotias 155 cm tyttö oli kesätöissä vartiointiliikkeessä, vielä yövuorossa. Työmatkakin oli aika pitkä ja julkinen liikenne ilmeisen vähäistä.Työ ei liittynyt mitenkään edes opintoihin.
Ei varmaan ollut kesätöissä paljon valinnanvaraa, mutta ihmettelen työnantajan vastuuta. Mutta katsonkin tätä nyt Hesasta käsin, vuonna 2011.
matkaaja
Christopher Lorenzo
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Maalis 05, 2008 1:41 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja matkaaja »

Seuraan minäkin aihetta, ja kiitos kysymästä, mutta enpä minäkään ole päässyt käymään tienoolla. Puuttuu kulkuneuvo niin ei oikein helposti pääse katselemaan. Mutta käyn kyllä kun saan tilaisuuden. Tästäkin katoamisesta on kyllä jo kauan mutta ehkä jotakin vielä voisi löytää.
Samantha Bones kirjoitti:Heti ensiksikin, anteeksipyynnöt niille, jotka nyt avasivat tämän aiheen luullen jotain uutta Merjan katoamisesta tulleen ilmi.

Mutta olen uusi kirjoittelija tälle palstalle ja tämä ketju on syypää miksi aikanaan tänne eksyin monta vuotta sitten :) (eli palstaa on kyllä seurattu jo useamman vuoden ajan)
Merjan katoaminen on vaivannut minua pikkulapsesta asti ja tässä on tapaus jonka joskus toivon selviävän, vaikka hyvin epätodennäköiseltähän tuo näyttää. Valitettavasti.

Olisi kiva kuulla onko matkaaja käynyt kesällä katoamispaikalla tai onko muita jotka olisivat asiaan enempi perehtyneet?
Kötti
Remington Steele
Viestit: 221
Liittynyt: La Syys 11, 2010 2:36 am

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Kötti »

debbie kirjoitti:Tässä heti heräsi ihmetys, miksi 17-vuotias 155 cm tyttö oli kesätöissä vartiointiliikkeessä, vielä yövuorossa. Työmatkakin oli aika pitkä ja julkinen liikenne ilmeisen vähäistä.Työ ei liittynyt mitenkään edes opintoihin.
Ei varmaan ollut kesätöissä paljon valinnanvaraa, mutta ihmettelen työnantajan vastuuta. Mutta katsonkin tätä nyt Hesasta käsin, vuonna 2011.
Vaikka Merja Vaara olikin kesäduunissa vartiointiliikkeessä, niin hänhän ei tainnut hoitaa itse vartiointia, vaan pikemminkin oli toimistolla hommissa?
Minä juon viinaa ainoastaan silloin, kun minulla on juhlapäivä. Silloin minulla on juhlapäivä, kun minulla on viinaa!
debbie

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja debbie »

Kötti kirjoitti:
debbie kirjoitti:Tässä heti heräsi ihmetys, miksi 17-vuotias 155 cm tyttö oli kesätöissä vartiointiliikkeessä, vielä yövuorossa. Työmatkakin oli aika pitkä ja julkinen liikenne ilmeisen vähäistä.Työ ei liittynyt mitenkään edes opintoihin.
Ei varmaan ollut kesätöissä paljon valinnanvaraa, mutta ihmettelen työnantajan vastuuta. Mutta katsonkin tätä nyt Hesasta käsin, vuonna 2011.
Vaikka Merja Vaara olikin kesäduunissa vartiointiliikkeessä, niin hänhän ei tainnut hoitaa itse vartiointia, vaan pikemminkin oli toimistolla hommissa?
Ajattelin, että kun oli yötyö, niin ei olisi toimistotyötä vaan vartiointia.

Merja oli aika nätti tyttö kuvan perusteella. Hän ei halunnut kyytiä työnantajaltaan ja hänet oli nähty "kyyköttämässä" tien varressa.. Kuinka onnellinen hän mahtoi olla tuossa työpaikassa? Aika usein nuoria, nättejä tyttöjä ahdistellaan kesätyöpaikoilla, eikä tuohon maailmaan aikaan sellaisesta juuri tehty numeroa. Ilmeisesti tästä ei ole mitään viitteitä tässä tapauksessa tai sitten niitä ei ole tuotu julki.
Samantha Bones
Jack Taylor
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 11:12 am

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Samantha Bones »

Eikös vartiointiliikkeen omistaja ollut aikalailla pääepäilty jossain vaiheessa, mutta ilmeisesti se tutkintalinja kuivui sitten kasaan. Ainakin aikaisemmissa tämä topikin kirjoituksissa niin on sanottu ja itsekkin vastaavaa olen lukenut.

Minä haluaisin tietää jostain noita paikkoja, kuten sen suon mistä Merjaa on enemmältikin etsitty?
Spekultantti
Theo Kojak
Viestit: 1166
Liittynyt: Pe Elo 26, 2011 4:32 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Spekultantti »

Kyllä voi löytyminen olla satunnaista, jos kukaan ei tunnusta.
Nyt on ollut kaksikin tapausta, joissa henkilöä on haettu oikein joukolla, mutta löytyivät lopulta sattumalta. Thaimaalainen marjanpoimija oli vieläpä samankaltaisissa olosuhteissa kadonnut, kuin Merja Vaara. Koira toi lopulta löytämänsä pipon.
Jos Vaara on joutunut vesistöön, eikä rannalla ole ollut jatkuvasti tarkkailijoita, niin on painunut uudestaan pohjaan, eikä kyllä löydy enää kuin sattumalta.
Onko tapahtunut koskaan, että vasta vuosien päästä joku olisi tunnustanut henkirikosta, tai ylipäätään mitään...?
Mikäs se oli se tapaus parikymmentä vuotta sitten, jossa nuori nainen teki kirjanpitoa yksin teollisuushallin konttorissa, ja lyötiin julmasti hengiltä. Sehän nyt vasta selvisi.
Tällainen ratkaisu voisi tulla kysymykseen Merja Vaaran kohdalla, jos rikoksesta on ollut kyse alunperin.
hannu hanhi
Axel Foley
Viestit: 2208
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2010 6:01 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja hannu hanhi »

Spekultantti kirjoitti:Kyllä voi löytyminen olla satunnaista, jos kukaan ei tunnusta.
Nyt on ollut kaksikin tapausta, joissa henkilöä on haettu oikein joukolla, mutta löytyivät lopulta sattumalta. Thaimaalainen marjanpoimija oli vieläpä samankaltaisissa olosuhteissa kadonnut, kuin Merja Vaara. Koira toi lopulta löytämänsä pipon.
Jos Vaara on joutunut vesistöön, eikä rannalla ole ollut jatkuvasti tarkkailijoita, niin on painunut uudestaan pohjaan, eikä kyllä löydy enää kuin sattumalta.
Onko tapahtunut koskaan, että vasta vuosien päästä joku olisi tunnustanut henkirikosta, tai ylipäätään mitään...?
Mikäs se oli se tapaus parikymmentä vuotta sitten, jossa nuori nainen teki kirjanpitoa yksin teollisuushallin konttorissa, ja lyötiin julmasti hengiltä. Sehän nyt vasta selvisi.
Tällainen ratkaisu voisi tulla kysymykseen Merja Vaaran kohdalla, jos rikoksesta on ollut kyse alunperin.
Vaaran kohdalla on tuohon viittaamaasi henkirikokseen verrattuna se ero, että Vaaran ruumis on kadoksissa ja se aina vaikeuttaa rikostutkintaa. Thaimaalaiseen marjanpoimijaan vertaaminen ei siinä mielessä toimi, että Vaara on todennäköisesti surmattu ja hänen ruumiinsa on piilotettu.

Jos Vaara olisi vahingossa joutunut vesistöön, ainoa vaihtoehto katoamispaikan lähellä on Rovaniemen halki virtaava Ounasjoki, ja varmasti olisi noussut jo ajat sitten pintaan.
Kötti
Remington Steele
Viestit: 221
Liittynyt: La Syys 11, 2010 2:36 am

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Kötti »

debbie kirjoitti:Ajattelin, että kun oli yötyö, niin ei olisi toimistotyötä vaan vartiointia.
Kuten seuraavasta linkistä aukeavasta Merja Vaaraa koskevasta lehtijutusta ilmenee, niin hänen tehtävänään oli toimia hälytyskeskuksen yöpäivystäjän lomittajana (eli puhelimeen vastaamista jne. luulisin):

www.aijaa.com/v.php?i=5424478.jpg
Minä juon viinaa ainoastaan silloin, kun minulla on juhlapäivä. Silloin minulla on juhlapäivä, kun minulla on viinaa!
Samantha Bones
Jack Taylor
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 11:12 am

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Samantha Bones »

Voisiko joku kopsata nuo tekstit tänne :) minä en esim saa tuosta lietealtaat väliotsikon alla olevasta mitään selvä :(
Bee_in_the_light
Poliisikoira Rex
Viestit: 257
Liittynyt: Su Elo 07, 2011 8:00 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Bee_in_the_light »

hannu hanhi kirjoitti: Vaaran kohdalla on tuohon viittaamaasi henkirikokseen verrattuna se ero, että Vaaran ruumis on kadoksissa ja se aina vaikeuttaa rikostutkintaa. Thaimaalaiseen marjanpoimijaan vertaaminen ei siinä mielessä toimi, että Vaara on todennäköisesti surmattu ja hänen ruumiinsa on piilotettu.

Jos Vaara olisi vahingossa joutunut vesistöön, ainoa vaihtoehto katoamispaikan lähellä on Rovaniemen halki virtaava Ounasjoki, ja varmasti olisi noussut jo ajat sitten pintaan.
Ainoa tapauksessa rikokseen viittaava on se, ettei ruumista ole löytynyt. Tapaturman mahdollisuutta ei kannattaisi sulkea pois vain siksi.
hannu hanhi
Axel Foley
Viestit: 2208
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2010 6:01 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja hannu hanhi »

Bee_in_the_light kirjoitti:
hannu hanhi kirjoitti: Vaaran kohdalla on tuohon viittaamaasi henkirikokseen verrattuna se ero, että Vaaran ruumis on kadoksissa ja se aina vaikeuttaa rikostutkintaa. Thaimaalaiseen marjanpoimijaan vertaaminen ei siinä mielessä toimi, että Vaara on todennäköisesti surmattu ja hänen ruumiinsa on piilotettu.

Jos Vaara olisi vahingossa joutunut vesistöön, ainoa vaihtoehto katoamispaikan lähellä on Rovaniemen halki virtaava Ounasjoki, ja varmasti olisi noussut jo ajat sitten pintaan.
Ainoa tapauksessa rikokseen viittaava on se, ettei ruumista ole löytynyt. Tapaturman mahdollisuutta ei kannattaisi sulkea pois vain siksi.
Voisitko perustella, mikä viittaa tapaturmaan?
Bee_in_the_light
Poliisikoira Rex
Viestit: 257
Liittynyt: Su Elo 07, 2011 8:00 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Bee_in_the_light »

hannu hanhi kirjoitti:
Bee_in_the_light kirjoitti:
hannu hanhi kirjoitti: Vaaran kohdalla on tuohon viittaamaasi henkirikokseen verrattuna se ero, että Vaaran ruumis on kadoksissa ja se aina vaikeuttaa rikostutkintaa. Thaimaalaiseen marjanpoimijaan vertaaminen ei siinä mielessä toimi, että Vaara on todennäköisesti surmattu ja hänen ruumiinsa on piilotettu.

Jos Vaara olisi vahingossa joutunut vesistöön, ainoa vaihtoehto katoamispaikan lähellä on Rovaniemen halki virtaava Ounasjoki, ja varmasti olisi noussut jo ajat sitten pintaan.
Ainoa tapauksessa rikokseen viittaava on se, ettei ruumista ole löytynyt. Tapaturman mahdollisuutta ei kannattaisi sulkea pois vain siksi.
Voisitko perustella, mikä viittaa tapaturmaan?
Mikään ei erityisesti viittaa tapaturmaan. Mikään ei myöskään erityisesti viittaa henkirikokseen. Tällöin on mielestäni pidettävä molemmat mahdollisuudet avoimina. Viimeinen havainto henkilöstä on liftaamassa kyytiä tienvarressa. Se mitä seuraavaksi on tapahtunut on voinut olla henkirikos, tai sitten ei.

Todennäköisyyksiä en lähde arvaamaan, koska todennäköisyydellä ja arvaamisella ei lähtökohtaisesti ole paljoakaan tekemistä keskenään.
Lukittu