Jäljet; verijäljet - hajujäljet

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Kuolemannaakka
James Bond (George Lazenby)

Re: Jäljet; verijäljet - hajujäljet

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Verijälkien korkeushan pääteltiin sopivan poistumiseen arkun päältä (siitä kai on kuvakin) ja tyttökin sanoi, että "otti kiinni sieltä ylhäältä".... hmmm 8) Ihmeen hyvin ne jäljet tytön kuvitelmiin sopivat, kun koko poistumista ei edes tapahtunut....
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS

”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
ulkosuomalainen
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ulkosuomalainen »

Kirjoittaja Konsta Apeli päivämäärä Ke Loka 26, 2011 8:35 pm
Näistä verijäljistä kun puhutaan, ja niiden puuttumisesta mahdollisen viimeisen astaloinnin aikana ja siis Häke-puhelunkin aikana. EIKÖ kukaan kiinnitä huomiota siihen, että mahdollisesti jo kymmeniä minuutteja sitten haavoitetun ihmisen ääriverenkierrosta ei enään löydy roiskahtelevaa verta. Olen tästä saarnannut jo muutaman veisun verran, mutta kukaan ei tunnu asiaa ymmärtävän. Haavoissaan oleva shokkielimistö pyrkii keskittämään verenkierron tärkeimpiin sisäelimiin ja ääreisverekierto on minimissään. Tietenkin siellä on vielä aivot, mutta kun ei ole lääketietellistä koulutusta, niin en voi arvioida kuinka paljon siellä vielä on verta ja verenpainetta nupissa, kun miestä on lyöty pari kertaa justeerin terällä ( 70 haavaa)
Hitsi --onhan tasta taalla puhuttu useaan kertaan. Mutta kun asiantuntijat (mm. verijalkitutkija Tauru) eivat puuttuneet asiaan oikeudessa, vaan painvastoin puhuivat siita runsaaasta oven edessa matalalla lentaneesta oliko se keskisuuren nopeuden veresta ja oven heilahdusjalkiveresta ja siita kuinka Annelista olisi pitanyt tata lentoverta loytya (jollei suojannut), maallikon on vaikea ruveta vaittamaan, ettei verta enaa siina vaiheessa lentanyt. Kuten olen useasti esittanyt, elaimia tapettiin ennen kirveen hamaralla juuri siksi, ettei veri lentaisi teurastajan paalle.

Jollei Anneli sotkeutunut vereen enaa astalointivaiheessa/hakepuhelun aikana, koko homma olisi ollut paljon helpompi selittaa ilman mitaan vaatteidenvaihtoja/kasvojen/tukanpesuja. Itse asiassa mulla on pari vahan rukattua teoriaa suojavaatteesta mutta en viela kerro...

Naakalle viela lisays tasta
Minä en ole moiseen uskonut. Minusta siinä heikentyy koko ajan, ei suinkaan piristy välillä.
Kirjoitit jossain, ettet ole koskaan ollut fysiikasta kiinnostunut. Tama ilmeisesti kattaa myos ihmisen fysiikan. Tasta alun kipushokista ja vereenpaineen laskusta myohemmin heraamisesta on taalla kirjoitettu miljoona kertaa. Samoin kuin siita mita kallovamma tarkoittaa ja miten kallovamman saanut kayttaytyy.

Onneksi Naaakka kuitenkin tietaa. Takuuvarmasti. Samoin kuin tietaa kuinka puhelimesta poissaolevan pulssi kuuluu puhelimeen. Tai mista ammattivaras yrittaisi sisalle. Tai miten kolminkertainen lampoikkuna putoaa. Tai naiset geeniensa vuoksi puolustavat miestaan vakivallalta... :P
Nothing sways the stupid more than arguments they can't understand.
Cardinal de Retz, Memoires (1781)

When a wise man points at the moon, the imbecile examines the finger.
Confucius
pikasso
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja pikasso »

Kiitos kuvista ja mitoista.

On se vaan kummallista, että sen kolmiomaisen lasinpalan molemmin puolin ylhäällä ja alhaalla olisivat pakenijan hanskan jäljet, lähinnä kai sormien liipaisut, vaikka häipyikin kaikin tavoin kivuitta ulos.
Yksi pyyhkäisyn jälki muuten ei sovi kuvaan.

Naakka. Lapsi katsoo aikuisia ylöspäin, mutta ymmärtää kyllä mitä on ottaa kiinni ylhäältä. 8) Huomasin. :wink:
Chili
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Chili »

Osaisiko joku auttaa: Miten tuohon terassin oven ulkopuolelle, sen oikeaan laitaa on tullut verijälki?

Jos veri on Jukan, mikä DNAlla olisi ollut todistettavissa, niin mikähän olisi selitys sille??? Eihän Jukan verta ainakaan puukottajan mukana pitäisi tuohon kohtaan kulkeutua - jos tappaja tuli sisään ennen kuin Jukka vuosi verta. Ja jos hän ei välillä käynyt ulkona rikkomassa ikkunaa.

Vai kuinka?

Kuva
Kotipoliisi
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Kotipoliisi »

Lähti ulos samasta ikkunasta.
They copied all that they could follow but they could not copy my mind,
and I left ´em sweating and stealing and a year and half behind.

- Rudyard Kipling
Chili
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Chili »

Juu lähti huppu päässä ikkunasta ulos, mutta millaisella otteella olisi sotkenut tuon oikeanpuolen karmin ulkopuolelta?

Ei ainakaan rekon mukainen ulos astuminen tukisi tuon kohdan sotkeutumista. Mutta voihan sitä olla vaikka tasajalkaa ikkuna-aukossa ja ottaa alhaalta vasemmalla kädellä tukea - lasin ulkopuolelta karmista...muta miten se oikein tapahtuisi?
Veristi
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Veristi »

Täällä todellakin jotkut miettivät vielä "huppiksen" jättämiä jälkiä, mutta olisipa mielenkiintoista pohtia myös sitä mahdollisuutta, mitkä näistä jäljistä voisivat olla Annelin mahdollisesti lavastamia ja mitkä sellaisia, jotka ovat jääneet Annelilta huomaamatta eli ovat merkkejä itse surmatyöstä... Chili tässä jo on tällaiseen pohdintaan ryhtynytkin.
Konsta Apeli
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Konsta Apeli »

ulkosuomalainen kirjoitti:
Kirjoittaja Konsta Apeli päivämäärä Ke Loka 26, 2011 8:35 pm
Näistä verijäljistä kun puhutaan, ja niiden puuttumisesta mahdollisen viimeisen astaloinnin aikana ja siis Häke-puhelunkin aikana. EIKÖ kukaan kiinnitä huomiota siihen, että mahdollisesti jo kymmeniä minuutteja sitten haavoitetun ihmisen ääriverenkierrosta ei enään löydy roiskahtelevaa verta. Olen tästä saarnannut jo muutaman veisun verran, mutta kukaan ei tunnu asiaa ymmärtävän. Haavoissaan oleva shokkielimistö pyrkii keskittämään verenkierron tärkeimpiin sisäelimiin ja ääreisverekierto on minimissään. Tietenkin siellä on vielä aivot, mutta kun ei ole lääketietellistä koulutusta, niin en voi arvioida kuinka paljon siellä vielä on verta ja verenpainetta nupissa, kun miestä on lyöty pari kertaa justeerin terällä ( 70 haavaa)
Hitsi --onhan tasta taalla puhuttu useaan kertaan. Mutta kun asiantuntijat (mm. vessa, vaan painvastoin puhuivat siita ruerijalkitutkija Tauru) eivat puuttuneet asiaan oikeudnsaaasta oven edessa matalalla lentaneesta oliko se keskisuuren nopeuden veresta ja oven heilahdusjalkiveresta ja siita kuinka Annelista olisi pitanyt tata lentoverta loytya (jollei suojannut), maallikon on vaikea ruveta vaittamaan, ettei verta enaa siina vaiheessa lentanyt. Kuten olen useasti esittanyt, elaimia tapettiin ennen kirveen hamaralla juuri siksi, ettei veri lentaisi teurastajan paalle.

Jollei Anneli sotkeutunut vereen enaa astalointivaiheessa/hakepuhelun aikana, koko homma olisi ollut paljon helpompi selittaa ilman mitaan vaatteidenvaihtoja/kasvojen/tukanpesuja. Itse asiassa mulla on pari vahan rukattua teoriaa suojavaatteesta mutta en viela kerro...
Eläimiä ei tapeta, eikä ole koskaan tapettu kirveen hamaralla tästä syystä, vaan ne on tainnutettu esim kirveenhamaralla. Ei tuossa vaiheessa ole veri roiskunut juuri yhtään. Verenlasku on sitten suoritettu katkaisemalla kaulavaltimo, joko rinnasta , korvalliselta tai veitsen pistolla sydämeen. Olen itse toteuttanut tämän tuhansia, ellen kymmeniä tuhansia kertoja. Uskoisin että ihmisenkin verenkierto käyttäytyy samalla tavalla, eli jos on aiheutunut ulkopuolinen iso haava tai paljon haavoja pitemmällä aikavälillä, ei ääreisverekierrossa ole enään roiskeita aiheuttavaa painetta vaikka päätä hakataisiin millaisella astalolla tahansa. Toki elimistö pyrkii pitämään elintärkeitä toimintoja yllä mahdollisimman pitkään ja mahdollisesti puhekeskuskin on saanut vielä verta aivoissa. Pintaverenkierto on täytynyt olla jo minimisssään. Minulla ei ole kokemuksia ihmisten liikkeistä, mutta olen nähnyt monia kertoja, kuinka tainnutettu, verensä laskenut eläin nousee vielä jaloilleen ja ääntelee, jopa kävelee muutaman metrin.
Ceterum Censeo
Sitä kuusta kuuleminen, jonka juurella radionauhuri
NiceAsiantuntija
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja NiceAsiantuntija »

Chili kirjoitti:Ei ainakaan rekon mukainen ulos astuminen tukisi tuon kohdan sotkeutumista. Mutta voihan sitä olla vaikka tasajalkaa ikkuna-aukossa ja ottaa alhaalta vasemmalla kädellä tukea - lasin ulkopuolelta karmista...muta miten se oikein tapahtuisi?
Jälki on suunnilleen puolessa välissä ikkuna-aukkoa, 20-30 cm vastakkaisen puolen verijälkeä alempana. Alemman jäljen sijainti onkin näistä kahdesta (huppista ajatellen) järkeenkäyvämpi - siksikin että ylempi on terävien lasihampaiden saartama.

Tasajalkaahan rekonstruktiotyypit nimenomaan kulkivatkin ikkunasta, eli tuttavallisesti rekokyykyllä. Kukaan ei ole tietääkseni onnistunut rekonstruoimaan poistumista tytön kuvaamalla tavalla eli suurinpiirtein "ensin toinen jalka toiselle puolelle ja sitten toinen perässä."

Kuva

Tässä JJ toteaa, että kyllä, onnistuu se! Eihän tuo ole korkeallakaan, eikä lasitkaan niin teräviä. Ensin vaan katsos tämä jalka ja sitten toinen:
Kuva
Tara
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Tara »

^ Konsta Apelille joka sanoi:
...mutta olen nähnyt monia kertoja, kuinka tainnutettu, verensä laskenut eläin nousee vielä jaloilleen ja ääntelee, jopa kävelee muutaman metrin.
Niin totta, esim kana/kukko voi juosta, jopa lentää, ja pitkälle, vaikka sen pää on juuri katkaistu. Kotkottaa se ei tietenkään enää voi. Omin silmin olen tämän todistanut maalla lapsena. Se oli kyllä järkyttävä näky kun päätön lintu lensi aidan ylitse - 'vanhasta tottumuksestako' lihakset ja hermosto 'muisti' vanhan reitin kun pakokauhu yllätti? Jollain tavalla eläin aavistaa loppunsa tulevan kun se teuraskirves lähestyy? Olisiko ihminen poikkeus?
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
Konsta Apeli
Harjunpää

Tara kirjoitti:^ Konsta Apelille joka sanoi:
...mutta olen nähnyt monia kertoja, kuinka tainnutettu, verensä laskenut eläin nousee vielä jaloilleen ja ääntelee, jopa kävelee muutaman metrin.
Niin totta, esim kana/kukko voi juosta, jopa lentää, ja pitkälle, vaikka sen pää on juuri katkaistu. Kotkottaa se ei tietenkään enää voi. Omin silmin olen tämän todistanut maalla lapsena. Se oli kyllä järkyttävä näky kun päätön lintu lensi aidan ylitse - 'vanhasta tottumuksestako' lihakset ja hermosto 'muisti' vanhan reitin kun pakokauhu yllätti? Jollain tavalla eläin aavistaa loppunsa tulevan kun se teuraskirves lähestyy? Olisiko ihminen poikkeus?
Ei niin.. ja minä puhun elämistä, joilla on suunniileen ihmisen kehon suuruinen verimäärä elimistössään.
Muutenkin tuo verekierron häiriintyminen eläimen kehossa ison vamman vuoksi on tullut tutuksi ja kai sitä sillä tapaa ajattelee, että haavoittunut ihmisen kehokin on verrokki. Ison haavan saaneesta eläimestä ei verenlasku ammattikielellä sanottuna onnistu, koska shokki ja laskenut verenpaine toimivat anti-aktivoivina tekijöinä.
Ceterum Censeo
Konsta Apeli
Harjunpää

Tara kirjoitti:^ Konsta Apelille joka sanoi:
Ei niin.. ja minä puhun elämistä, joilla on suunniileen ihmisen kehon suuruinen verimäärä elimistössään.
Muutenkin tuo verekierron häiriintyminen eläimen kehossa ison vamman vuoksi on tullut tutuksi ja kai sitä sillä tapaa ajattelee, että haavoittunut ihmisen kehokin on verrokki. Ison haavan saaneesta eläimestä ei verenlasku ammattikielellä sanottuna onnistu, koska shokki ja laskenut verenpaine toimivat anti-aktivoivina tekijöinä.
Ceterum Censeo
ulkosuomalainen
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ulkosuomalainen »

Eläimiä ei tapeta, eikä ole koskaan tapettu kirveen hamaralla tästä syystä, vaan ne on tainnutettu esim kirveenhamaralla. Ei tuossa vaiheessa ole veri roiskunut juuri yhtään. Verenlasku on sitten suoritettu katkaisemalla kaulavaltimo, joko rinnasta , korvalliselta tai veitsen pistolla sydämeen.
Kiitos selvennnyksesta. Meilla on perheessa "hamaralla otsaan" kulkenut eufemismina tarvittavalle armoniskulle kun itsellani on esim. migreeni tai aviomiehella flunssa. Oletin etta verenlasku on sitten eri toimitus (painovoimalla, riiputettuna). Yhtaan elainta en ole koskaan lopettanut enka edes paikalla ollut.

Pointtini oli kuitenkin juuri se oletus, etta hamaralla otsaan kopautettaessa ei edes terveesta elaimesta hirveasti roisku verta. Oletin verenlaskun tapahtuvan sitten muualta, hallitummin. Kirveen hamaraa on arveltu Ulvilan yhdeksi astaloksi.

Tarkempia yksityiskohtia teurastuksesta tai verenlaskuista ei itselleni tarvitse kuitenkaan antaa. :-) Muutenkin olen oppinut (vanhana kasvissyojana) teurastuksesta viime aikoina ihan liikaa kun rigor mortista tarkistaessani sattui silmiin, etta sen estamiseksi ruhoille annetaan koko ajan sahkoshokkeja. :shock:
Nothing sways the stupid more than arguments they can't understand.
Cardinal de Retz, Memoires (1781)

When a wise man points at the moon, the imbecile examines the finger.
Confucius
Tara
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Tara »

Shektaus on ainoa teuratusmenetelmä, jossa eläin ei ehdi tuntea kipua ennen kuin menettää tajuntansa, eli stressireaktiota (tutkittu juttu) ei ehdi syntyä, koska viilto isoon valtimoon ei viillon hetkellä tunnu vaan vasta viivellä, mutta silloin veri jo vuotaa pois eli verenlasku tapahtuu samantien. Verenlasku ja tainnutus tapahtuvat samaan aikaan, samalla toimenpiteellä. Menikös OT:ksi?

Noh, Jukan surmassa nyt ei tällaisesta kuitenkaan ollut kysymys, vaan jonkinlaisesta sähellysteloituksesta.
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
Konsta Apeli
Harjunpää

Ok us :?Te täällä vaan veriteoista puhutta, mutta kun tullaan käytännön veritöihin niin meneekin sitten sormi sian .........seen. Se mortis juttu on kans peestä, mutta juontaa siihen, ettei teuraslihaa voi käyttää edes burgerinkaan täytteeksi, ennenkuin se on tarpeeksi riiputettu. (potkii vielä :o ehkä)
Ceterum Censeo
Vastaa Viestiin