Ulvilan kyökkipsykologiaketju (ketju 1)
Re: Ulvilan kyökkipsykologiaketju
Ihan tarkennukseksi yllä olevaan viestiini haluan sanoa, että kyse ei ollut missään nimessä ns. sossutätien-vastaisuudesta. Päinvastoin, en ymmärrä korkeastikoulutettujen, empaattisten ja erittäin fiksujen sosiaalityöntekijöiden turhaa haukkumista. Sosiaalityöntekijöillä on vaitiolovelvollisuus - asiakkaalla 'itsemääräämisoikeus'.
Juu, en ainakaan minä sitä näin sossuvastaisena ottanutkaan. Sitäpaitsi ketjuun kuuluu sosiaalipuolen lisäksi oikeus- ja terveysviranomaiset erittäin merkittävin roolein.
Järkeistäminen esim.Veristi kirjoitti:Mielentilalausunnon mukaan Anneli tukeutuu stressitilanteissa järkeistämiseen ja kieltämiseen. Mitä se käytännössä tarkoittaa? Tuota on käytetty selitykseksi sille, miksi Anneli oli poliisien tullessa niin rauhallinen. Mutta eikö se päde myös murhaamisen jälkeiseenkin käytökseen? Miten raivokohtauksen saaminen korreloi tähän?
http://tiedostamaton.net/defenssit/jarkeista.html
tai
Kieltäminen esim.järkeistäminen, rationalisaatio
psyykkinen puolustusmekanismi, jonka avulla henkilö keksii itselleen edullisen, järkevältä tuntuvan, mutta virheellisen selityksen ahdistavalle asialle http://www.tohtori.fi/?page=4069997&sea ... C3%A4minen
http://tiedostamaton.net/defenssit/kielto.html
Lisätietoa löytyy googlaamalla "minän defenssit" tai "minän puolustuskeinot", kirjastoissa on myös psykologian/psykiatrian oppikirjoja, joissa puolustuskeinoja sekä niiden taustaa käsitellään. Nettitieto ei aina ole kovinkaan korkealaatuista. Eivätkä puolustuskeinot muutamalla sanalla selitettävissä.
Puolustuskeinot toimivat siis lähinnä äkillisissä stressitilanteissa, eikä niiden käyttö selitä ihmisen koko elämää/tunneskaalaa. Toivon että esimerkit ymmärrettäisiin kokonaisuutena, eikä lähdettäisi tekemään niistä horoskooppitulkintojen tapaista kackelia.
Mariacka,
Anteeksi, jos luulit minun olevan kevytmielisesti liikkeellä. En todellakaan etsi selityksiä mistään astrologiasta - se oli vain tarkoitettu kevennykseksi, toivottavasti ymmärrät. Osaan myös itsekin etsiä psykologista kirjallisuutta, mutta olin vain ajatellut, että jos joku haluaisi keskustella kanssani tästä puolesta sovellettuna nimenomaan Ulvilan-tapaukseen.
Anteeksi, jos luulit minun olevan kevytmielisesti liikkeellä. En todellakaan etsi selityksiä mistään astrologiasta - se oli vain tarkoitettu kevennykseksi, toivottavasti ymmärrät. Osaan myös itsekin etsiä psykologista kirjallisuutta, mutta olin vain ajatellut, että jos joku haluaisi keskustella kanssani tästä puolesta sovellettuna nimenomaan Ulvilan-tapaukseen.
Tarkoitukseni oli tarjota sinulle tietoa siitä, mitä nämä kieltäminen ja järkeistäminen tarkoittavat. Mutta tosiaankin, ne eivät välttämättä avaudu, ellei ole jonkinlaista psykologista koulutusta (esim. lukiokurssia) taustalla.Veristi kirjoitti:Mariacka,
Viittaus horoskooppeihin ei tarkoittanut sinua, vaan niitä, jotka saattaisivat ruveta antamieni esimerkkien valossa retostelemaan näkemättä kokonaisuutta (esim. tekstistä Varkauteen syyllistyvä voi rauhoittaa omaatuntoaan ajattelemalla "Kaikkihan isoilta yrityksiltä varastavat" tehtäisiin johtopäätös, että Auer ajatteli kaikkien murhaavan miehensä jne). Siitä oli siis kysymys.
^ No niin, psykologiaa ei maallikot voi ymmärtää.. aivan.. eipä tietenkään.
Esim LSH:n harjoittajat ovat perinteisesti oikeuttaneet tekojaan muun muuassa väitteellä, että 'yhteiskunnalliset normit sekä moraalisäännöt' ovat vain 'keinotekoisia käsitteitä, vain eräitä ihmisten tekemiä keksintöjä'. Jokin aika sitten täällä oli jotain linkkejä leikkeisiin jostain 'thorlauta'-sivustolta. Vilkaisin viisi minuttia paria otetta, niin eikös siellä ollut joku pedofiili selostamassa, että 'moraali on keinotekoista jne jne'! Mulle riitti. Nothing new..
Sama taitaa päteä myös sellaisiin murhaajiin, jotka eivät kykene katumaan eli oikeasti näkemään mitään väärää siinä että ottivat oikeuden omiin käsiinsä, eli ryhtyivät lähimmäiselleen sekä tuomariksi että pyöveliksi.
Nämä asiat on ymmärretty ihan maalaisjärjelläkin jo satoja vuosia ennen kuin sellaisia 'tieteenaloja' kuin psykologia ja psykiatria oli olemassakaan. Erilaisia, omalaatuisia ja yhteiskunnan vastaisia ryhmittymiä, joissa lapsia käytettiin hyväksi, tai murhattiin niitä joita vihattiin, on ollut ennenkin. Päällisin puolin saattoivat näyttää vaikka miltä herran tertuilta..
Joskus historian synkimpien sivujen merkinnöistä jää jotain mieleenkin..ihminen ei ole muuttunut miksikään, aina on niitä jotka eivät piittaa tippaakaan laeista tai normeista yms, paitsi jos niistä on heille jotakin yksityistä etua.
En sitten viitannut suoraan Anneli Aueriin.
Esim LSH:n harjoittajat ovat perinteisesti oikeuttaneet tekojaan muun muuassa väitteellä, että 'yhteiskunnalliset normit sekä moraalisäännöt' ovat vain 'keinotekoisia käsitteitä, vain eräitä ihmisten tekemiä keksintöjä'. Jokin aika sitten täällä oli jotain linkkejä leikkeisiin jostain 'thorlauta'-sivustolta. Vilkaisin viisi minuttia paria otetta, niin eikös siellä ollut joku pedofiili selostamassa, että 'moraali on keinotekoista jne jne'! Mulle riitti. Nothing new..
Sama taitaa päteä myös sellaisiin murhaajiin, jotka eivät kykene katumaan eli oikeasti näkemään mitään väärää siinä että ottivat oikeuden omiin käsiinsä, eli ryhtyivät lähimmäiselleen sekä tuomariksi että pyöveliksi.
Nämä asiat on ymmärretty ihan maalaisjärjelläkin jo satoja vuosia ennen kuin sellaisia 'tieteenaloja' kuin psykologia ja psykiatria oli olemassakaan. Erilaisia, omalaatuisia ja yhteiskunnan vastaisia ryhmittymiä, joissa lapsia käytettiin hyväksi, tai murhattiin niitä joita vihattiin, on ollut ennenkin. Päällisin puolin saattoivat näyttää vaikka miltä herran tertuilta..
Joskus historian synkimpien sivujen merkinnöistä jää jotain mieleenkin..ihminen ei ole muuttunut miksikään, aina on niitä jotka eivät piittaa tippaakaan laeista tai normeista yms, paitsi jos niistä on heille jotakin yksityistä etua.
En sitten viitannut suoraan Anneli Aueriin.
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
Valhalla,
Eilisen jälkeen oli vaikea palata tänne. Onneksi on uusi aamu - niin. Voi taas kahlata etp:tä, kinata huppiksesta ja katsella toisten kotiin. Ja juoda kahvia. Ihan kuin mitään pahaa ei oikeasti olisi tapahtunutkaan.
Eilisen jälkeen oli vaikea palata tänne. Onneksi on uusi aamu - niin. Voi taas kahlata etp:tä, kinata huppiksesta ja katsella toisten kotiin. Ja juoda kahvia. Ihan kuin mitään pahaa ei oikeasti olisi tapahtunutkaan.
Joo, kyllähän tässä välillä itseään aika bimboksi tituleeraa, kun ajanvietteenä on jonkun tuskallinen kuolema ja jälkikasvun yhä jatkuvat kärsimykset. Mutta kun mennään korrekteina eteenpäin, niin eipä tästä vahinkoakaan ole. Ja taas toisaalta voi ihmetellä tätä oikeata maamme tutkivaa journalismia rikosasioiden piiristä - sitä ei ole. Kukaan ei kummastele lehdistössä tapauksen ristiriitaisia lausuntoja, ei hovin päätöksiä, ei lasten suojattomuutta. Kukaan ei vaadi alkututkimusta tilille. Mutta Annun kotia kyllä esitellään ja viimeisimpiä kasvokuvia - pohditaan pukeutumista ja Jukan kuvaa piirongin päällä.
Kupletinjuoni!
Kiitos, kun heitit tuon termin 'panssaroitu maskuliinisuus'. Googlettamalla löysinkin paljon mielenkiintoista luettavaa väkivallasta ja sukupuolesta. Tietämykseni naistutkimuksesta on vähän vanhentunutta, mutta nyt löytyi syytä mennä kirjastoon...
Kiitos, kun heitit tuon termin 'panssaroitu maskuliinisuus'. Googlettamalla löysinkin paljon mielenkiintoista luettavaa väkivallasta ja sukupuolesta. Tietämykseni naistutkimuksesta on vähän vanhentunutta, mutta nyt löytyi syytä mennä kirjastoon...
Anneli oli syntynyt 1965. Juuri sitä ikäluokkaa, joka joutui elämään kolmenkympin kriisiään keskellä lamaa. Akateemisia opintoja, valmistuminen - ei mihinkään. Työttömyysputki, työllistämiskursseja. Jukka - toive paremmasta elämästä? Ei, vaan päätyminen kotihoidontuella kitkuttelevaksi kotiäidiksi, vailla arvostusta.
Lama oli käännekohta monen suomalaisen elämässä. Henkinen ilmapiiri Suomessa muuttui huomattavasti. Elämä siirtyi pian nettiin, mielikuvien virtuaalimaailmaan. Epäsuhta arkielämän ja Perhekerhon nettisivujen välillä oli räikeä. Turhautumista.
Yksi onneton perheriita ja elämä oli toisin. Komeita poliisimiehiä ja toimittajia valokuvaajineen vilisi ympärillä: sai olla Joku. Kolme vuotta tietoisena siitä, että minä se olin. Alkoholilla piti turruttaa pää varmaan useamminkin kuin sen yhden kerran, josta 'taksisuhari' on kertonut. Kotihelvettiä lapsille.
Kaikista laman kärsimyksistä huolimatta Annelista tuli kuitenkin kuuluisa ja tärkeä: yksi Suomen rikoshistorian Suurista Nimistä. Nainen joka jallitti poliisia ja oikeuslaitosta, pyöritti mediaa. Anneli jää historiankirjoihin.
Lama oli käännekohta monen suomalaisen elämässä. Henkinen ilmapiiri Suomessa muuttui huomattavasti. Elämä siirtyi pian nettiin, mielikuvien virtuaalimaailmaan. Epäsuhta arkielämän ja Perhekerhon nettisivujen välillä oli räikeä. Turhautumista.
Yksi onneton perheriita ja elämä oli toisin. Komeita poliisimiehiä ja toimittajia valokuvaajineen vilisi ympärillä: sai olla Joku. Kolme vuotta tietoisena siitä, että minä se olin. Alkoholilla piti turruttaa pää varmaan useamminkin kuin sen yhden kerran, josta 'taksisuhari' on kertonut. Kotihelvettiä lapsille.
Kaikista laman kärsimyksistä huolimatta Annelista tuli kuitenkin kuuluisa ja tärkeä: yksi Suomen rikoshistorian Suurista Nimistä. Nainen joka jallitti poliisia ja oikeuslaitosta, pyöritti mediaa. Anneli jää historiankirjoihin.
-
jokuvaan
^ Veristiltä hyvin todenmakuinen analyysi.
Epäluotettavista lähteistä saadun tiedon mukaan A.A:ssa on ollut nähtävissä muitakin tasapainottomuuden merkkejä kuin nettiaddiktio (
...), kodin siivottomuus ja shortsipukeutuminen sekä tarjoilusta piittaamattomuus lapsen kastetilaisuudessa.
Anonyymi kommentti IL:n keskustelupalstalta 05.09.2011:
Loka-marraskuun vaihteessa 2006 olimme Lahden/Auerin perheen kanssa samassa hotellissa Teneriffalla. Perheen äiti vietti aikaansa yksin kuin myrskyn merkki, isä jaksoi peuhata lastensa kanssa. En usko tuohon, että kaikki oli hyvin. Voin toki olla väärässäkin.
(Lihavointi ja alleviivaus minun.)
Epäluotettavista lähteistä saadun tiedon mukaan A.A:ssa on ollut nähtävissä muitakin tasapainottomuuden merkkejä kuin nettiaddiktio (
Loka-marraskuun vaihteessa 2006 olimme Lahden/Auerin perheen kanssa samassa hotellissa Teneriffalla. Perheen äiti vietti aikaansa yksin kuin myrskyn merkki, isä jaksoi peuhata lastensa kanssa. En usko tuohon, että kaikki oli hyvin. Voin toki olla väärässäkin.
-
Konsta Apeli
- Harjunpää
On tuttu töissä tuolla saarella. Tietäisi hotellin, niin voisi kysellä muistaako joku vielä tuon auvoisen perheenemännän, jonka ulkomuoto muistutti vanhan allakan sääennustemerkkiä.jokuvaan kirjoitti:^ Veristiltä hyvin todenmakuinen analyysi.
Epäluotettavista lähteistä saadun tiedon mukaan A.A:ssa on ollut nähtävissä muitakin tasapainottomuuden merkkejä kuin nettiaddiktio (...), kodin siivottomuus ja shortsipukeutuminen sekä tarjoilusta piittaamattomuus lapsen kastetilaisuudessa.
Ceterum Censeo
Sitä kuusta kuuleminen, jonka juurella radionauhuri
Sitä kuusta kuuleminen, jonka juurella radionauhuri
-
Spekultantti
- Theo Kojak
Tämä nyt on too-osi keittiöpsykologiaa, mutta eivätkö myrkkyhoitaja Aino Nykopp ja Auer näytä vähän samalta kuvissa. Jähmeä hymy ja ilmeettömät silmät...?
Ahaa. Joku on bongannut perheen matkoilla. Mikä olisi teidän mielestä syy myrskynmerkkiseen käytökseen?
Kauniimpia naisia uima-altailla? Ulkonäkö on mielestäni ollut aika kova juttu Auerille, hyvin keskeinen osa.
Sitä puoltaa mielestäni perhekerhon kuvat mm. Kuka sen tietää mikä tässä on Jukan osuus.
Mustasukkaisuutta ainakin on ollut Annelin mukaan suhteessa.
Se kastetilaisuuden shortsiasu myös voi kertoa vartalon linjakkuuden hakemista/näyttämistä.
Olen laittanut merkille myös Auerin tapaa mennä suhteisiin. Juhlissa on tavattu ja siitä se lähti.
Jukan kuoleman jälkeen hän on avautunut nettiystävälleen ainakin sen verran, että miehensä on kuollut äkillisesti ja edesmenneen kanssa on ollut vaikeuksia.
Monta ihmeellistä asiaa ja silti ihan tavallistakin, mutta kun Jukan kuolema tuli oudosti kartalle, niin mikä spekujen määrä tästä olisi liian vähän tai tarpeeksi.
Kauniimpia naisia uima-altailla? Ulkonäkö on mielestäni ollut aika kova juttu Auerille, hyvin keskeinen osa.
Sitä puoltaa mielestäni perhekerhon kuvat mm. Kuka sen tietää mikä tässä on Jukan osuus.
Mustasukkaisuutta ainakin on ollut Annelin mukaan suhteessa.
Se kastetilaisuuden shortsiasu myös voi kertoa vartalon linjakkuuden hakemista/näyttämistä.
Olen laittanut merkille myös Auerin tapaa mennä suhteisiin. Juhlissa on tavattu ja siitä se lähti.
Jukan kuoleman jälkeen hän on avautunut nettiystävälleen ainakin sen verran, että miehensä on kuollut äkillisesti ja edesmenneen kanssa on ollut vaikeuksia.
Monta ihmeellistä asiaa ja silti ihan tavallistakin, mutta kun Jukan kuolema tuli oudosti kartalle, niin mikä spekujen määrä tästä olisi liian vähän tai tarpeeksi.
Kertokaapa ulalla olevalle, mikä on todellinen tilanne tällä hetkellä tässä jutussa?
Itse olen arvellut, että paikalla oli vieras mies, joka oli pääsyyllinen. Sitten AA olisi ollut osasyyllinen. Tällainen teoria toisi tuohon vähän loogisuutta. Mies saattoi poistua ovesta ja muu on lavastusta. Tämä on vain teoriaa. Entäpä jos tuo mies oli "naapurin mies"? Pelkkä heitto tämäkin. En tunne asiaa hyvin.
Missä vaiheessa oikeusprosessit ovat?
Itse olen arvellut, että paikalla oli vieras mies, joka oli pääsyyllinen. Sitten AA olisi ollut osasyyllinen. Tällainen teoria toisi tuohon vähän loogisuutta. Mies saattoi poistua ovesta ja muu on lavastusta. Tämä on vain teoriaa. Entäpä jos tuo mies oli "naapurin mies"? Pelkkä heitto tämäkin. En tunne asiaa hyvin.
Missä vaiheessa oikeusprosessit ovat?