ulkosuomalainen kirjoitti:Ummmm.... Maikkari ei ollut maailman luotettavin uutislahde silloin kuin itse Suomessa olin. Yleensakin itsekin kirjoittavana pidan kaikkia julkisia tiedotusvalineita epaluotettavina lahteina kun on tarkasta tiedosta kysymys. Kaikki alan ihmiset tietavat miten tieto pakosta lyhenee, suodattuu, yksinkertaistuu ja varittyy, myos nk. laatulehdissa, saati puhuvien paiden esittamana. Oli kysymys minka alan tieteellisesta tutkimuksesta hyvansa, ainoa tapa varmistua siita mita siina itse asiassa sanotaan on lukea itse tutkimus. ( Tulosten arvioimiseksi on sitten yleensa viela tarkistettava otos ja menetelmat. Mutta se on toinen juttu.)
Sama ilmio (yksinkertaistaminen ja vaarinymmarykset) nakyy myos mm. molempien oikeusasteiden paatoksissa esim. laakarinlausuntojen tulkinnoissa.
Mileva kirjoitti:Edwinille tiedoksi: konkreettisen näytön murskaamisella tarkoitin sitä, että etukäteen niin poliisin kuin lehdistönkin ratkenneeksi luokittelema tapaus ei sitten kovin lähellä ratkaisua ollutkaan. Jos asia sinua kiinnostaa, voit kaivella hieman vanhoja uutisia esimerkiksi Häke-nauhaan tai ikkunan rikkomissuuntaan liittyen niin ymmärrät, mitä tarkoitan. "Varmoilta" todisteilta vietiin pohja hovioikeudessa, ja sitä ei kukaan voi kiistää.
Ei nain. Se mita lehdisto kirjoitti tai mita esim. Valkama uskoi pystyvansa nayttamaan ovat kaksi eri asiaa. Se etta nayton riittavyys tulisi olemaan ongelma oli taysin selva jo karajaoikeudessa --ei vahiten Valkamalle itselleen. Itse olet Mileva taalla media-asiantuntemustasi rummuttanut ja silti suhtaudut mielestani harvinaisen epakriittisesti lehtitietoihin lahteina.
Naakka -- tutkija on KRP:lla toissa. Lausuntopyynnot tulivat Satakunna poliisilta. En usko, etta valilla on kaskytyssuhdetta. Tutkijalta on pyydetty lausuntoa. Han on sellaisen antanut. En edelleenkaan usko hanen tietoisesti valehtelevan. Tuskin han on erityisen mielellaan joutunut taas kerran nettikeskustelijoiden haukuttavaksi tai koko asian edes enaa puuttunut kun kaksi oikeusastetta on jo hanen tyotaan arvostellut. Kuten itse myonsi oikeudessa, kyse on viime kadessa mutusta siita mita kuulee. Parempaakaan -- tai edes toista samanatasoista aanitutkijaa - ei Suomesta ilmeisesti loydy. Toisia korvia se Tuijakin oikeudessa kaipaili, omiensa varmistukseksi.
Niin, us, minähän olen "alan ihminen" ja tiedän varsin hyvin, miten uutinen rakennetaan. Välikäden kautta tiedot värittyvät/supistuvat aina enemmän tai vähemmän, se on väistämätöntä. Media on
aina välikäsi: tässä tapauksessa äänitutkijan lausunto edustaa sitä ensikäden tietoa. Mistä lehdistö on lausunnon käsiinsä saanut, sitä en tiedä, eikä ainakaan toistaiseksi lausunto ole julkisesti kaikkien saatavilla. Siihen asti olemme lehdistön varassa, tietysti medialukutaitoa hyväksikäyttäen. Minua väität epäkriittiseksi, kun kuitenkin tarkistan uutiset aina vähintään kahdesta itsenäisestä lähteestä ennen kuin lähden niitä tänne linkittämään? Villeimpiin kertomuksiin suhtaudun erityisen suurella varauksella, mutta tämä nimenomainen uutinen ei kovin villi ole kun ottaa huomioon kaiken sen, mitä tapauksesta jo tiedämme. Satun tietämään senkin verran uutisten rakentamisesta, että harvoin uutisia täysin tyhjästä temmataan.
Lähteiden tarkistaminen on se merkittävin ongelma, etenkin keltaisella lehdistöllä, kun tykkäävät sensaatiohakuisuudessaan julkaista milloin mitäkin juoruja (tässä suhteessa esimerkiksi Seiska on siinä mielessä iltapuluja laadukkaampi lehti, että se on sentään rehellisesti täyttä paskaa eikä yritä muuta esittääkään).
Minä en tekstissäni puhunut Valkamasta sanallakaan, vai puhuinko? Muistan varsin hyvin, miten Valkama valotti tapauksen ongelmia vielä senkin jälkeen, kun Paatero oli ehtinyt kuuluttaa koko kansalle, kuinka
Ulvilan tapaus on ratkaistu. Voin jonakin päivänä taas paneutua oikein syvällisesti arkistojen kaiveluun ja linkittää tänne vanhoja uutisia, tiedotteita ja artikkeleita, jotta jokainen kiinnostunut pääsee ne itse mahdollisimman helposti lukemaan.
Yritätkö sinä, us, nyt sanoa, että medialukutaito tarkoittaa sitä, ettei mitään mediaa pidä koskaan uskoman? Kovin käy hankalaksi tämä tiedon hankkiminen siinä tapauksessa. Medialukutaito
ei tarkoita sitä, ettei
mitään pidä uskoa: medialukutaito tarkoittaa sitä, että
kaikkeen lukemaansa/kuulemaansa tulee suhtautua
varauksella, uutisen uskottavuutta ihan omilla pikku aivoillaan harkiten ja punniten.
EDIT: Keskustelu siirretty täältä.