Milana kirjoitti:Minulla on 4 lasta, kaksi kertaa olen kärsinyt synnytyksenjälkeisestä masennuksesta. Ammatiltani olen sairaanhoitaja.
Kun lapsistani toinen syntyi, syntyi hän ennenaikaisena. Oli happikaappivaihetta, kohonneita veriarvoja, keltaisuutta, ductus botalli. Esikoinen oli silloin 1,5-vee. Aviomies täysi paska, esim. öisin totesi, että tuki sen vauvan suu jollakin, minun pitää aamulla mennä töihin.
Masennuin, romahdin, itkin. Hain itselleni apua. Kaksi viikkoa psyk.sairaalassa, lääkitys, perhetyöntekijät hoitivat lapset. Jossain vaiheessa pakkasin lapset ja tavarat ja lähdin turvakotiin pakoon henkistä väkivaltaa.
Löysin uuden miehen, ihanan. Rakasti ja kantoi vastuuta. Syntyi kaksi lasta. Kuopuksen kohdalla iski masennus taas. Olin äärettömän mustasukkainen, olin aivan varma, että mies pettää. En nukkunut öisin, kun piti minuutin välein tarkistaa, että vauva hengittää.
Hain taas apua, sain apua. Nyt riitti lääkitys, ja ihana kaupungin täti, joka vei lapsia ulos, siivosi kanssani, ja tsemppasi.
Mitä haluan sanoa? Synnytyksenjälkeinen masennus on TÄYSI HELVETTI. Se voi iskeä keneen vain. Sitä voi mennä neuvolaan ja sanoa, että kaikki on hyvin. Tervejärkinenkin ihminen voi upota sellaiseen suohon, ettei ole tosikaan.
Aasinsiltana näin Murhainfoon..minä en polttanut taloani ja lapsiani, en tukehduttanut lapsiani. Mutta sen tiedän, ettei neuvoloiden seulat ole oikotie onneen. Hormonit ovat tosiasia. Kuka reagoi herkemmin, kuka taas ei.
Kukaan ei välttämättä tiedä, mitä toinen ihminen käy läpi. On asioita, joita ei voi aavistaa.
Totta puhut. Kaikki ei osaa hakea apua. Ei uskalla. Pelkää että lapset otetaan huostaan tms jos myöntää että on väsynyt, ei jaksa. Ja katsoo parhaakseen ratkaista asian toisin. Lapsivuodesurmissahan on nimenomaan yleistä se, ettei äiti tee itselleen mitään vaan surmaa vain lapset. Joissain tapauksissa taas (esim isän tekemissä) surmaaja (yrittää) tappaa myös itsensä.