Raija Juutila, Kangasala - katosi 1993, löytyi surmattuna 2011
Re: Raija Juutila, kadonnut Kangasalalta 1993
Tuo ei mielestäni ole rikoksentekijän suojelemista. Käsittääkseni pitäisi olla aktiivisia toimia, kuten todisteiden hävittämistä tms. En usko, että pelkkä vaikeneminen riittää. Eikä suomessa muutenkaan pidetä tuota juuri minään.
Aivan, mutta jotenkin tuo tuntuu silti väärältä, joskin väärin olisi sekin, että joku ei pelon takia uskaltaisi puhua ja sitten häntä vielä rangaistaisiin vaikenemisesta. Tässä maassa on minun mielestäni rangaistukset täysin perseestä, mutta ei kaikki ole aina niin mustavalkoistakaan.
Sori jos oli jotenkin OT.
Mitä luulette että tässä tutkinnassa tulee loppujen lopuksi tapahtumaan?? Mä luulen että tämä on vain yksi vangitseminen muiden joukossa eikä mitään uutta saadakaan selville ja tapaus pysyy mysteerinä.
Sori jos oli jotenkin OT.
Mitä luulette että tässä tutkinnassa tulee loppujen lopuksi tapahtumaan?? Mä luulen että tämä on vain yksi vangitseminen muiden joukossa eikä mitään uutta saadakaan selville ja tapaus pysyy mysteerinä.
"You say stick to the highway. I say we should take my shortcut.
Why don't we just flip a coin?"
Why don't we just flip a coin?"
-
Aizerbaidzan
- Angus MacGyver
Antero Harju, Pentti Puotiniemi, Seppo Korhonen ja Pekka Tuukkanen.Crishelle kirjoitti:Mitä luulette että tässä tutkinnassa tulee loppujen lopuksi tapahtumaan?? Mä luulen että tämä on vain yksi vangitseminen muiden joukossa eikä mitään uutta saadakaan selville ja tapaus pysyy mysteerinä.
Siinä neljä mieleen tullutta katoamiskeissiä, joissa on vasta vuosien jälkeen rummutettu läpimurtoa ja vangittu porukkaa epäiltynä, mutta lopputuloksena on ollut vesiperä. Toivottavasti Raija Juutilan tapaus ei tule jonon jatkumoksi, vaan tällä kertaa sitä näyttöä sitten kanssa on.
(Lyhensin lainausta)Aizerbaidzan kirjoitti:Toivottavasti Raija Juutilan tapaus ei tule jonon jatkumoksi, vaan tällä kertaa sitä näyttöä sitten kanssa on.
Samaa toivon itsekin, Juutilan tapauksessa tosin tiedetään jopa todennäköinen tekopaikka eikä hänellä vihamiehiä ollut, lisäksi surmaaja löytyy usein lähipiiristä, edelleenkään ei vain voi tajuta miten poliisi onnistui ryssimään tutkinnan niin perusteellisesti vuonna 1993, rohkenen väittää että jos vaikkapa, ihan esimerkkinä minä ja joku minfon aktiivinen harrastaja oltaisi oltu tutkijoina niin avomies olisi ollut häkissä heti kun olisi paljastunut että todennäköisesti mitään Viron-matkaa ei ole Raija tehnyt eikä havaintoja ole, parisuhde voi huonosti, avomiehen käytös siihen lisättynä ja heti uusi emäntä (T:n täytyi siis tietää että Raija ei enää palaa kun uusi emäntä jo kodissa pyöri ja mistäs hän sen olisi tiennyt jos ei olisi itse Raijaa pois päiviltä hoitanut?). Perusteellisen kotietsinnän perusteella vuonna 1993 olisi myös mahdollisesti löytynyt esimerkiksi verijälkiä, lisäksi ukon silloinen auto ja (mahdollisuuksien mukaan) sen liikkeet olisi ehdottomasti pitänyt tutkia!
Seppo Korhosen kohtalosta taas on vastuussa alamaailma ja sehän tiedetään että sieltä harvoin tunnustuksia tulee, samoin Antero Harjun tapauksesssa syytteen sai 1 mies (jolla oli pitkä rikostausta) 4:stä (yhtä ei syytetty, rikos ehkä vanhentunut ja 2 oli kuollut). Puotiniemen tapauksessa taas taisi olla niin että epäillyt oli jo alkujaan otettu kiinni syytä epäillä-perusteella eikä lisänäyttöä löytynyt. Tuukkasen kohdalla myös puuttuu ruumis ja mahdolliset todisteet ovat palaneet Hondan mukana.
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
Samaa ihmettelen minäkin. Tosin täytyy muistaa, että tutkinta tehdään kuitenkin aina sen hetkisten resurssien/epäilysten/tietojen jne jne mukaisesti. Eli näin jälkikäteen (tässä tapauksessa lähes 20 vuoden jälkeen) on tietysti aina helppoa olla jälkiviisas; asiat olisi pitänyt hoitaa paremmin. Näin ei valitettavasti tapahtunut, mille emme enää voi mitään. Emmekä välttämättä tiedä syytä moiseen "ryssimiseen".matlockb kirjoitti:(Lyhensin lainausta)Aizerbaidzan kirjoitti:Toivottavasti Raija Juutilan tapaus ei tule jonon jatkumoksi, vaan tällä kertaa sitä näyttöä sitten kanssa on.
Samaa toivon itsekin, Juutilan tapauksessa tosin tiedetään jopa todennäköinen tekopaikka eikä hänellä vihamiehiä ollut, lisäksi surmaaja löytyy usein lähipiiristä, edelleenkään ei vain voi tajuta miten poliisi onnistui ryssimään tutkinnan niin perusteellisesti vuonna 1993, rohkenen väittää että jos vaikkapa, ihan esimerkkinä minä ja joku minfon aktiivinen harrastaja oltaisi oltu tutkijoina niin avomies olisi ollut häkissä heti kun olisi paljastunut että todennäköisesti mitään Viron-matkaa ei ole Raija tehnyt eikä havaintoja ole, parisuhde voi huonosti, avomiehen käytös siihen lisättynä ja heti uusi emäntä (T:n täytyi siis tietää että Raija ei enää palaa kun uusi emäntä jo kodissa pyöri ja mistäs hän sen olisi tiennyt jos ei olisi itse Raijaa pois päiviltä hoitanut?). Perusteellisen kotietsinnän perusteella vuonna 1993 olisi myös mahdollisesti löytynyt esimerkiksi verijälkiä, lisäksi ukon silloinen auto ja (mahdollisuuksien mukaan) sen liikkeet olisi ehdottomasti pitänyt tutkia!
...
Samanmoisia ajatuksia nousi mieleeni eilen katsoessani dokumenttia eräästä sarjamurhaajasta ja raiskaajasta Ranskassa/Belgiassa; miksi asiaa ei tutkittu kunnolla jo aiemmin? Sitä emme voi tietää emmekä valitettavasti voi enää tehdä asialle mitään. Korkeintaan oppia virheistä...
Toivottavasti tämä Raijan tapaus selviäisi nyt.
Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä
gou övei, gou övei juu agli hipi, juu smel of narkotiks
gou övei, gou övei juu agli hipi, juu smel of narkotiks
Lisäksi kotietsintä olisi pitänyt ulottaa heti tuoreeltaan em. tyypin firman tiloihin.matlockb kirjoitti:Perusteellisen kotietsinnän perusteella vuonna 1993 olisi myös mahdollisesti löytynyt esimerkiksi verijälkiä, lisäksi ukon silloinen auto ja (mahdollisuuksien mukaan) sen liikkeet olisi ehdottomasti pitänyt tutkia!
Minä juon viinaa ainoastaan silloin, kun minulla on juhlapäivä. Silloin minulla on juhlapäivä, kun minulla on viinaa!
-
Peräkylän Maigret
- Javier Pena
Selkeä motiivi pitäisi kuitenkin pystyä osoittamaan murhaan. Ei se että parisuhde voi huonosti riitä. Jos sillä perusteella yleisesti murhattaisiin niin maamme olisi kuollut sukupuuttoon jo 1850-luvulla !
Miksi menestyvä yrittäjä ottaisi niin älyttömän riskin että murhaisi avosiippansa ?
Ja eihän tuo luottamus naiseen ollut kokonaan mennyttä sillä tuskinpa olisi luovuttanut liikkeen rahoja tuollaisia summia.
Tämä ei ole kannanotto puolesta eikä vastaan kunhan vaan heittelen aatoksia pohdittavaksi.
Miksi menestyvä yrittäjä ottaisi niin älyttömän riskin että murhaisi avosiippansa ?
Ja eihän tuo luottamus naiseen ollut kokonaan mennyttä sillä tuskinpa olisi luovuttanut liikkeen rahoja tuollaisia summia.
Tämä ei ole kannanotto puolesta eikä vastaan kunhan vaan heittelen aatoksia pohdittavaksi.
Kuten on sanottu, sitä ei tiedetä, kenelle rahat päätyivät, kysymys ei välttämättä ollut luottamuksesta Raijaa kohtaan. Onhan ukko voinut rahat saada myöhemmin haltuunsa. Lisäksi Raijalla saattoi olla oikeus käyttää avomiehensä yrityksen tiliä, sama oikeus on omalla läheiselläni, hänellä on mahdollisuus ja oikeus käyttää avomiehensä yrityksen tiliä yrityksen laskujen maksuun ja yrittäjän luvalla lainaakin sieltä ajoittain rahaa omiin tarpeisiin.
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
-
Peräkylän Maigret
- Javier Pena
Mutta mitään järkevää motiivia sille että avomies olisi murhannut ei kuitenkaan ole.
Jos mies olisi halunnut päästä eroon naisesta niin kai se olisi ollut vain ilmoitusluonteinen asia . Miksi laittaa koko elämänsä vaakalaudalle ottamalla riskin joutua elinkaudeksi vankilaan ?
Jos mies olisi halunnut päästä eroon naisesta niin kai se olisi ollut vain ilmoitusluonteinen asia . Miksi laittaa koko elämänsä vaakalaudalle ottamalla riskin joutua elinkaudeksi vankilaan ?
-
LAWoman
- Christopher Lorenzo
Siinäpä taasen yksi motiivi ääneen sanottuna. Firmalla menee hyvin, mies on menestynyt, Raija samoin siinä mukana. Erotilanteessa, mitä olisi tapahtunut? Olisiko Raijalle ja miehelle tullut vääntöä firman rahoista / miehen rahoista? Varmasti olisi.Miksi menestyvä yrittäjä ottaisi niin älyttömän riskin että murhaisi avosiippansa ?
There's a killer on the road
His brain is squirmin' like a toad
Take a long holiday
Let your children play
If ya give this man a ride
Sweet memory will die
Killer on the road, yeah.
His brain is squirmin' like a toad
Take a long holiday
Let your children play
If ya give this man a ride
Sweet memory will die
Killer on the road, yeah.
-
Tiina
- Sherlock Holmes
Peräkylän Maigret kirjoitti:Mutta mitään järkevää motiivia sille että avomies olisi murhannut ei kuitenkaan ole. Jos mies olisi halunnut päästä eroon naisesta niin kai se olisi ollut vain ilmoitusluonteinen asia . Miksi laittaa koko elämänsä vaakalaudalle ottamalla riskin joutua elinkaudeksi vankilaan ?
Niin kuin monessa muussakin parisuhdejupakassa, niin jospa vaan tuli pikaistuksissa tehtyä jotain peruuttamatonta. Ehkä ei ollut suunniteltu teko, mutta sattui miehen kannalta hyvään saumaan...
-
strangelove
- Adrian Monk
Motiivi saattaa liittyä tuohon suureen rahasummaan. Ehkä Raija on ilmoittanut miehelle lähtevänsä lopullisesti jonnekin kauas rahojen kanssa, tms. Tai mies on saattanut epäillä näin käyvän ja toiminut ennen kuin on 35 000 markkaa köyhempi. Jotain viitteitä suunnitelmallisuudesta poliisilla kuitenkin on, koska se tutkii tapausta murhana. Kyllähän tämän vielä tapponakin saisi etenemään. Yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että kaikki tapaukset, joissa ruumis on kätketty tai hävitetty, pitäisi luokitella murhiksi. Eikö juuri se ole suunnitelmallista?
-
MissHolmes
- Ben Matlock
Jos en ole aivan väärässä, Raijalla oli nimenkirjoitusoikeus firmassa. Tai molemmissa firmoissa.
Ymmärtääkseni Raija oli myös jollain tasolla rahoittanut yritystä.
Nuotio & Äreät Tiput
Totta puhut, näin olen itsekin ymmärtänyt. Vaikka Raija ja T. eivät olleet naimisissa niin jotain taloudellista menetystä olisi voinut seurata T:lle jos Raija olisi päättänyt lähteä/ottaa eron ja pidän hyvin todennäköisenä että pari olisi päätynyt eroon ehkä noin vuoden sisällä (ehkä eroa ja korvauksesta Raijalle oli jo ollut puhetta T:lla ja Raijalla) jos Raija olisi ollut hengissä. Suhdehan oli melko pahoissa ongelmissa jo vuonna 1992 helmikuussa, eli 1,5 vuotta ennen Raijan katoamista.MissHolmes kirjoitti:Jos en ole aivan väärässä, Raijalla oli nimenkirjoitusoikeus firmassa. Tai molemmissa firmoissa.
Mustaki tuntuu et syyllistyt kansankiihotukseen, eiks sua pitäs rankaista koska musta tuntuumatlockb kirjoitti:(Lyhensin lainausta)Aizerbaidzan kirjoitti:Toivottavasti Raija Juutilan tapaus ei tule jonon jatkumoksi, vaan tällä kertaa sitä näyttöä sitten kanssa on.
rohkenen väittää että jos vaikkapa, ihan esimerkkinä minä ja joku minfon aktiivinen harrastaja oltaisi oltu tutkijoina niin avomies olisi ollut häkissä heti kun olisi paljastunut että todennäköisesti mitään Viron-matkaa ei ole Raija tehnyt eikä havaintoja ole, parisuhde voi huonosti, avomiehen käytös siihen lisättynä ja heti uusi emäntä
Musta tuntuu moni muukin asia, sen perusteella ois aika monikin häkissä ja syyttömänä. Kiitos luojan ettet ole tutkijana missään ikinä.