Raija Juutila, Kangasala - katosi 1993, löytyi surmattuna 2011

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Peräkylän Maigret
Javier Pena

Re: Raija Juutila, kadonnut Kangasalalta 1993

Viesti Kirjoittaja Peräkylän Maigret »

Sieltä haetaan pöytähopeita,jalokiviä, korvakoruja ehkä turkisasusteita ! Sitähän tuo otsikko sanatarkasti tarkoitaa "Kadonneen Raijan jäämistöä etsitään lattiarakenteista" eli sitä jäämistöä jonka Raija jätti jälkeensä ! Tai ehkäpä Raijan päiväkirjoja...

jäämistö

vainajan jälkeensä jättämä omaisuus varoineen ja velkoineen, kuolinpesä. esim. Luetteloida isänsä jäämistö. Kirjallinen jäämistö jälkeenjääneet teokset tm. vainajan julkaisematon kirjallinen aineisto.
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

^ Ei sieltä kyllä sellaisia haeta, polizei meni vaan taas käyttämään vähän ajattelematonta ilmaisua.

Lainauksia uutisoinnista:
Tutkinta viittaa siihen, että poliisi epäilee surman tapahtuneen Juutilan kotona.

- Epäillään, että siellä on jotakin sattunut. Onko se sitten itse murha vai mikä, tutkinnanjohtaja Jari Kinnunen sano
Tutkinnat Kangasalan kodissa jatkuivat keskiviikkona.

- Näytteitä on viety talolta laboratorioon, tutkinnanjohtaja Jari Kinnunen kertoo.
Perjantaina Tampereen Sorilla järjestetyssä tiedotustilaisuudessa kerrottiin, että talon rakenteita on purettu ja purkujätteet on toimitettu rikoslaboratorioon tutkittavaksi.

– Ennen purkamista oli käytettävissä tutkimusmenetelmiä, jotka johtivat siihen, että rakenteita lähdettiin purkamaan, Kinnunen perusteli poliisin toimia.
Talossa on käytetty ruumiiden etsintään koulutettua poliisikoiraa. Koira on ilmeisesti merkannut paikan.

-Olemme käyttäneet siellä poliisikoiria. Teknisen tutkinnan osalta on syntynyt vahva käsitys siitä, että meillä on rakenne joka on syytä purkaa, sanoo komisario Jari Kinnunen.

Jos etsittäisiin omaisuutta, miksi purkujätettä vietäisiin laboratorioon?

Vähän sama kuin se kommentti, että "katoamiseen liittyy henkirikos, joka on tehty Suomessa". Siitä saa sen käsityksen, että tapaukseen liittyisi joku toinenkin henkirikos, vaikka tutkija kaiken järjen mukaan tarkoitti sitä, että tutkinnassa on saatu näyttöä Juutilan surmaamisesta - eli henkirikoksesta, joka on tehty Suomessa, eikä esimerkiksi Virossa, toisin kuin jossain vaiheessa joku ehkä epäili tai antoi muiden ymmärtää.

Ei ole ensimmäinen kerta, kun rikostutkinnasta annetaan lehdistötilaisuudessa tai muussa tilanteessa medialle lausunto, joka pikemminkin sotkee kuin selventää ihmisten käsityksiä tapahtuneesta. Ulvilan tutkinnan aikana joku meni aikoinaan kertomaan toimittajalle poliisin saamasta kirjeestä, jossa oltiin ihmetelty "toisen kuolevan ja toisen katoavan". Näin syntyi yhä edelleen sitkeästi elävä huhu ennustuskirjeestä, vaikka kyse oli pikemminkin joko tutkijan tai kirjeen kirjoittajan erikoisesta aikamuotovalinnasta.

edit: lisäys
Tiina
Sherlock Holmes

Viesti Kirjoittaja Tiina »

^Sepäs se olisikin, jos sieltä talon rakenteista vielä kropsunkin kaivaisivat esiin.
Toisaalta..mikäpä sen parempi piilopaikka. Ei olisi tarvinut kuskata kroppaa mihinkään ja aikaa puuhastella piilotusprojektin parissa oli aika määrä, kun katoamisilmoitus tehtiin vasta kuukauden päästä ja sittenkin vielä kyläpoliisit meni ryssimään koko jutun...
Taloa ei myöskään ole uskallettu esim. myydä, kun tietää mitä sen sisuksiin/alle on piilotettu. Hmmm... :o
KalmanKukka
Alokas

Viesti Kirjoittaja KalmanKukka »

Tuskin ruumista mistään pienestä reiästä sujautettaisiin, joten kai talossa näkyisi myös jälkiä siitä, että jotain on kaivettu? Olisiko Raijan avomies osannut ammattinsa puolesta tehdä sen huomaamattomasti? Jos itse avaisin lattian, niin se olisi varmasti vielä 20 vuodenkin kuluttua sen näköinen, että siinä on myllätty. :lol:
Kötti
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Kötti »

Tiina kirjoitti:^Sepäs se olisikin, jos sieltä talon rakenteista vielä kropsunkin kaivaisivat esiin.
Toisaalta..mikäpä sen parempi piilopaikka. Ei olisi tarvinut kuskata kroppaa mihinkään ja aikaa puuhastella piilotusprojektin parissa oli aika määrä, kun katoamisilmoitus tehtiin vasta kuukauden päästä ja sittenkin vielä kyläpoliisit meni ryssimään koko jutun...
Taloa ei myöskään ole uskallettu esim. myydä, kun tietää mitä sen sisuksiin/alle on piilotettu. Hmmm... :o
Jos talon rakenteisiin olisi kätketty vainaja, niin miten se sitten tapahtuisi? Esimerkiksi asuintiloissa, jossa on lauta-, parketti- yms. lattia, niin siellä betonilaatan ja lattiapinnan väliin (betonilaatan ja lattiapinnan väiissä on pieni korotus, jossa on esim. villaa) ei kuulostaisi kovinkaan hyvältä piilolta, koska aikuinen vainaja ei sopisi sinne. Lattian alle olevaan betonilaattaan kätkeminen tarkoittaa verrattain suuria rakennustöitä.

Entäpä jos talossa on jokin kellari? Tai onko pihassa mitään rakennuksia? Niihin voisi kätkeä vainajan käyttämällä sementtiä, kuten esim. mahdolliseen kellariin pieni korotus lattiaan käyttäen sementtiä ja vainaja sinnne, ei tarvitse tehdä mitään kaivuutöitä.

Itse ajattelen niin, että talon rakenteita purkamalla poliisi ensisijaisesti varmentaa sen, että surma on tehty ko. talossa, ei niinkään sitä, että vainaja olisi vielä siellä.
Minä juon viinaa ainoastaan silloin, kun minulla on juhlapäivä. Silloin minulla on juhlapäivä, kun minulla on viinaa!
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

Kötti kirjoitti: Itse ajattelen niin, että talon rakenteita purkamalla poliisi ensisijaisesti varmentaa sen, että surma on tehty ko. talossa, ei niinkään sitä, että vainaja olisi vielä siellä.
Samma här, ruumiskoira on merkannut talosta jonkin paikan ja nyt poliisi selvittää, löydetäänkö samasta paikasta merkkejä esimerkiksi verestä. Muistutan näissä yhteyksissä aina mielelläni Volkan Ünsalin tapauksesta, jossa tuomio tuli ilman ruumistakin, kun verijälkiä löytyi niin auton tavaratilasta kuin asunnostakin, vaikka niitä oli yritetty siivota mm. vereentyneet huonekalut polttamalla.

Täytyy sanoa, että kyllä Juutilan entinen mies on joko tyhmä kuin sapaas tai röyhkeä kuin Väyrynen, kun ei ole 20 vuoden aikana saanut aikaiseksi siivota jälkiä kunnolla. Tietysti lattian vaihtaminen pian katoamisen jälkeen olisi ollut vähintäänkin epäilyttävää, mutta luulisi että parissa vuosikymmenessä mieleen olisi tullut jokin tekosyy, jolla vaikka koko kämpän olisi voinut pintaremontoida. Jostain syystä mies ei selvästikään voinut koskaan kuvitellakaan jäävänsä teostaan kiinni.

Mistä herääkin kysymys, että mitenköhän ruumis on hävitetty?
Kötti
Remington Steele

joey kirjoitti: Samma här, ruumiskoira on merkannut talosta jonkin paikan ja nyt poliisi selvittää, löydetäänkö samasta paikasta merkkejä esimerkiksi verestä. Muistutan näissä yhteyksissä aina mielelläni Volkan Ünsalin tapauksesta, jossa tuomio tuli ilman ruumistakin, kun verijälkiä löytyi niin auton tavaratilasta kuin asunnostakin, vaikka niitä oli yritetty siivota mm. vereentyneet huonekalut polttamalla.
Poliisihan ei myöntänyt tai kieltänyt sitä, että ruumiskoira olisi merkannut mitään, ainoa kommentti oli, että "Jotakin siellä sattunut." Sanoi poliisi mitä tahansa, niin oletettavaa on se, että ruumiskoira on merkinnyt jonkin paikan.

Erään kuuluisan rikollisliigan johtajan tokaisu, että "Ei ruumista, ei rikosta" ei pidä tuomioistuimessa paikkansa, tämä tuli toteennäytetyksi Volkan Ünsalin tapauksessa.
joey kirjoitti:Täytyy sanoa, että kyllä Juutilan entinen mies on joko tyhmä kuin sapaas tai röyhkeä kuin Väyrynen, kun ei ole 20 vuoden aikana saanut aikaiseksi siivota jälkiä kunnolla. Tietysti lattian vaihtaminen pian katoamisen jälkeen olisi ollut vähintäänkin epäilyttävää, mutta luulisi että parissa vuosikymmenessä mieleen olisi tullut jokin tekosyy, jolla vaikka koko kämpän olisi voinut pintaremontoida. Jostain syystä mies ei selvästikään voinut koskaan kuvitellakaan jäävänsä teostaan kiinni.
Jossakin lehtijutuissa mainittiin sitä, että talossa on tehty remonttia Raija Juutilan katoamisen jälkeen. Voihan olla niin, että taloa on maalattu ja/tai tapetoitu jne. niistä kohdista, joissa on mahdollisia veriroiskeita, eli siinä tapauksessa rikoslabra pääsee tutkimaan maali-/tapettikerroksia eri aikakausilta.
Minä juon viinaa ainoastaan silloin, kun minulla on juhlapäivä. Silloin minulla on juhlapäivä, kun minulla on viinaa!
Crishelle
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Crishelle »

Aa ookoo, nyt kumoutu meikäläisen teoria aika hyvin. Melkoinen tsäkä se olisikin jos korpsu siellä talon rakenteissa olisi.

Voisiko korpsu olla tungettuna talon alle?? Joissain taloissa ilmanvaihto tulee juuri lattian kautta joten lattia ei ole aivan maassa kiinni. Asuin lapsuuteni talossa jossa oli juuri näin, joskin talon alle ei päässyt vaan noin puolimetriseen tuuletustilaan oli pienet aukot joihin ei ihminen millään mahtunut. Usein talomme alla oli seudulla liikkuvia kissoja ja se oli aivan täynnä ties mitä roinaa joita sinne oli vuosikymmenien aikana joutunut. Tämä talo oli rakennettu kylläkin 1929, Juutilan talo näytti hitusen uudemmalta... tietääkö kukaan tästä Juutilan talosta lisää???
"You say stick to the highway. I say we should take my shortcut.
Why don't we just flip a coin?"
Kötti
Remington Steele

Crishelle kirjoitti:Aa ookoo, nyt kumoutu meikäläisen teoria aika hyvin. Melkoinen tsäkä se olisikin jos korpsu siellä talon rakenteissa olisi.

En ole kumonnut Sinun tai kenenkään muunkaan teoriaa. En ole väittänyt sitä, etteikö ruumis voisi olla talossa tai tontila, totesin vain, että on todennäköisempää, että poliisi etsii talosta surmajälkiä kuin itse ruumista.
Crishelle kirjoitti:Voisiko korpsu olla tungettuna talon alle?? Joissain taloissa ilmanvaihto tulee juuri lattian kautta joten lattia ei ole aivan maassa kiinni. Asuin lapsuuteni talossa jossa oli juuri näin, joskin talon alle ei päässyt vaan noin puolimetriseen tuuletustilaan oli pienet aukot joihin ei ihminen millään mahtunut. Usein talomme alla oli seudulla liikkuvia kissoja ja se oli aivan täynnä ties mitä roinaa joita sinne oli vuosikymmenien aikana joutunut. Tämä talo oli rakennettu kylläkin 1929, Juutilan talo näytti hitusen uudemmalta... tietääkö kukaan tästä Juutilan talosta lisää???
Mene ja tiedä, vainajan kätkemistä rajoittaa vain mielikuvitus.
matlockb
Watson itse

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Olisikohan ihan mahdotonta yrittää jäljittää T.L.:n autoa, joka hänellä vuonna 1993 oli käytössä, onhan pieni mahdollisuus että hänellä on silloin ollut uudehko auto joka voisi vielä olla liikenteessä, vaikkakin on todennäköisempää että auto on jo romutettu aikaa sitten joka ukon itsensä tai mahdollisten myöhempien omistajien toimesta.
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
Crishelle
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Crishelle »

Eikä se haittaa vaikka olisitkin kumonnut sen Kötti, mun teoriat ei ole aina välttämättä ihan loogisimmasta päästä :mrgreen: Kai seinäänkin olisi mahdollista joku kätkeä. Vaikkapa betonia pois kaivamalla, korpsun laittamisella sinne ja ruuvaamalla jokin iso ja kestävä levy (esim. peltilevy) reiän peitoksi ja pistämällä hieman betonia päälle ja eikun maalaamaan seinää uusiksi. Haju siellä on voinut olla melkoinen, mutta kai tuo mahdollista olisi elää siellä. Elihän se uunisurmaajakin kropsun kanssa, mitä, kaksitoista vuotta ennen kuin totuus paljastui. Eikä tuonne mitään säännöllisiä tarkastuksia tai remppoja siihen malliin tehdä kuin kerrostaloasunnoissa. Kai se on enemmän kiinteistön omistajasta kiinni sekin asia.
"You say stick to the highway. I say we should take my shortcut.
Why don't we just flip a coin?"
Kötti
Remington Steele

matlockb kirjoitti:Olisikohan ihan mahdotonta yrittää jäljittää T.L.:n autoa, joka hänellä vuonna 1993 oli käytössä, onhan pieni mahdollisuus että hänellä on silloin ollut uudehko auto joka voisi vielä olla liikenteessä, vaikkakin on todennäköisempää että auto on jo romutettu aikaa sitten joka ukon itsensä tai mahdollisten myöhempien omistajien toimesta.
Nyt pitäisi jäljittää myös tämän pidätettynä olevan kaverin firman silloiset autot. Varsinkin pakettiautot olisi tutkinnan kiinnostuksen kohteena, niillä kun voi helpommin kuljettaa vainajaa kuin henkilöautolla. Sekin olisi syytä selvittää, että vuokrasiko tämä pidätettynä olevan kaverin firma tai pidätettynä oleva kaveri itse mitään autoa tuolloin 1993?
Scilla
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja Scilla »

KalmanKukka kirjoitti:Tuskin ruumista mistään pienestä reiästä sujautettaisiin, joten kai talossa näkyisi myös jälkiä siitä, että jotain on kaivettu? Olisiko Raijan avomies osannut ammattinsa puolesta tehdä sen huomaamattomasti? Jos itse avaisin lattian, niin se olisi varmasti vielä 20 vuodenkin kuluttua sen näköinen, että siinä on myllätty. :lol:
Lautalattian saa näppärästi pois ja näppärästi takaisin paikoilleen. Pintakäsittely vielä pintaan niin ei jää laudanraotkaan näkyviin, että irroitettu olisi. Tämän tekee myös amatööri :mrgreen: . Vanhoissa taloissa joissa on purueriste, voi siinä lattian alla olla yli 40cm purua (perus rintamamiestalot rossipohjalla esim), kyllä sinne helposti yhden ruumiin kätkee, tilaa on. Ja siellähän se kuivaisikin ihan hyvin. Tosin tässä tapauksessa tuskin näin on, poliisi olisi jo varmaan kertonut jos sieltä olisi löytynyt.
MissHolmes
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Hollolan pääkallolöyty voisi hyvinkin liittyä tähän. Kangasalalta ei Hollolaan ole kuin 100 km ja on tavallaan ''saman tien varressa''.

Ainakin se selittäisi nyt edistyneen tutkinnan. Jos löydetyistä luista olisi DNA selvinnyt ja sekin, että uhri on selkeästi surmattu, olisi aika loogista mennä ensimmäisenä tutkimaan ukon koti.

Jotenkin tuntuu oudolta, että kotia olisi ihan muuten vaan alettu nyt tutkimaan. Toki vaihtoehtona on myös se, että joku on kertonut jotain sellaista, joka on käynnistänyt kodin tutkinnan.
Mutta itse veikkaisin tuota Hollolan löytöä Raijaksi.
Varsinkin, kun tiedotus siitä on ollut jokseenkin kummallista ja loppunut kuin seinään. Uskoisin, että jotain on jo täytynyt selvitä, mutta syy hiljaisuudelle saattaa piillä tässä tutkimuksessa.
Nuotio & Äreät Tiput
Kötti
Remington Steele

MissHolmes kirjoitti:Hollolan pääkallolöyty voisi hyvinkin liittyä tähän. Kangasalalta ei Hollolaan ole kuin 100 km ja on tavallaan ''saman tien varressa''.

Ainakin se selittäisi nyt edistyneen tutkinnan. Jos löydetyistä luista olisi DNA selvinnyt ja sekin, että uhri on selkeästi surmattu, olisi aika loogista mennä ensimmäisenä tutkimaan ukon koti.
Onko tuosta Hollolan pääkallolöydöstä tullut mitään infoa, kuten esim. mikä on vainajan sukupuoli, mahdollinen henkilöllisyys jne.? Itse en ole nähnyt muuta uutista kuin että pääkallo löytyi Hollolasta.
MissHolmes kirjoitti:Uskoisin, että jotain on jo täytynyt selvitä, mutta syy hiljaisuudelle saattaa piillä tässä tutkimuksessa.
Useimmissa rikostapauksissa poliisi tiedottaa melko suurella viiveellä, kuten esim. eräässä suuressa huumetakavarikossa mainittiin tyyliin, että "poliisi löysi 5 kg huumetta 2 kk takaperin......" Ilmeisen niukka tiedotuslinja yhdistettynä suureen viiveeseen usein tarkoittaa sitä, että jutun tutkinta etenee hyvin.
Vastaa Viestiin