Kysymyksiä tietokonenörteille-ketju

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
wretch
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja wretch »

Toisaalta virukset voivat olla "koteloituneina".Silloin niistä ei ole haittaa.Käsittääkseni...
ABC
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ABC »

Loka kirjoitti:
ABC kirjoitti: Mulla on ollut tämä sama ongelma satunnaisesti. Olen melko varma, että tässä masiinassa ainakin oli/on joku virus, joka yrittää ottaa yhteyttä verkkoon. Onko virusohjelmasi ajan tasalla (päivittää itse itsensä verkosta, vai teetkö itse päivitykset)? Mun ongelmani hävisi salaperäisesti, kun estin tiettyjä ohjelmia ottamasta yhteyttä verkkoon... näistä osa oli ihan selvästi jotain mainostroijalaisia.
Tämä päivittää automaattisesti, pitäskö vaihtaa manuaaliksi? Mitähän tässä nyt pitäs tehdä.. mitkä ohjelmat estit pääsemästä verkkoon? Tuntuu että meillä voisi olla sama ongelma, välillä f-secure nimittäin ilmoittaa ettei kaikkia viruksia pystytä poistamaan. :?
Täällä on ollut sama ongelma ihmisillä, ja virustorjunta sen ilm. aiheuttanut (kuten mullakin):
http://www.voimahali.fi/vh/showthread.php?t=56104
Every ship must sail a world.
wretch
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja wretch »

^No niin olisi pitänyt ehkä ajatella tuotakin :oops:
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Jaaha. Norton toiminut moitteetta vuoden ja nyt alkaa vittuilemaan, kun jäljelä on 55 päivää...
En saatana osta uudestaan tuota, jos vielä pikkuisenkin viduilee. Näin on. Ja hyv yöt! 8)
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
Primavera
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Primavera »

Loka kirjoitti:No, mä ajattelin itse noita joitain viruksia
Eikö kannattaisi ajaa virustarkastus koko koneelle? Anna olla automaattipäivitys päällä ja anna sen kelata aina ennen kuin avaat selainta tai sähköpostia. F-securehan ei toimi kunnolla Ad-awaren kanssa, koska F-S:llä on oma haittaohjelman poistonsa. Itse ainakin poistin tuon Ad-awaren, kun aikanaan vaihdoin Nortonin F-secureen. Ojentakaa toki, jos olen väärässä.
Loka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Loka »

Primavera kirjoitti: Eikö kannattaisi ajaa virustarkastus koko koneelle? Anna olla automaattipäivitys päällä ja anna sen kelata aina ennen kuin avaat selainta tai sähköpostia. F-securehan ei toimi kunnolla Ad-awaren kanssa, koska F-S:llä on oma haittaohjelman poistonsa. Itse ainakin poistin tuon Ad-awaren, kun aikanaan vaihdoin Nortonin F-secureen. Ojentakaa toki, jos olen väärässä.
Jep, tuo koko koneen tarkistus on tehty moneen kertaan.. sekin vaan on toooosi hidasta, itse asiassa melkein koko päivä meni eilen kun f-secure hoiti hommaansa. Ja automaattinen päivitys on siis just nyt asetuksissa, mietin jo että otan sen pois ja lataan päivitykset itse..

Tuota, että ad-aware ei sovi f-securen kanssa en ole tiennytkään.. tosin onhan mulla se spybotti jos otan tuon awaren pois. Ne kyllä löytää molemmat joka kerta erit haittaohjelmat joten olen olettanut että on hyvä juttu pitää niitä molempia? Joo, ehkä mä tyydyn tähän mitä nyt on kun konekin tökkii puolet vähemmän kuin eilen, mutta siis edelleen tök tök tök.. :evil:
teemu
Javier Pena

Windows, task manager

Viesti Kirjoittaja teemu »

Task managerin nappulatekniikasta sen verran, että prosessi-ikkunaan voi valita sarakkeita riippuvalikosta melkoisen määrän tai vain pari, aina tarpeen mukaan.
Voi myös lajitella kaikki kentät esim. CPU sarakkeen pienenevien tai kasvavien lukemien mukaan, klikkailemalla ao. sarakkeen otsikkoa. Sitten on helpompi seurata, jos koneessa on paljon prosesseja auki.

ABC:n mainitsema jatkuva yhteydenotto verkkoon on varteenotettava jumittumisen syy. CPU-resurssit vievä ohjelma selviää Managerin CPU-sarakkeesta. Sähköpostin tms. palvelun muutos saattaa johtaa turhiin jatkuviin kontaktiyrityksiin entiselle palvelimelle, jonne ei enää pääsekään. Esim: Vaihtoiko Loka vain työnkuvaa, vai vaihtuivatko e-yhteydet myöskin?

F-securen ei kannata antaa tarkistaa kaikkia tiedostoja joka kerran. Siihen menee mahdottomasti aikaa. Silloin tällöin kannattaa antaa tehdä täysi tarkistus yönselkään, mutta muuten voinee tyytyä varmistamaan saapuvaa liikennettä. Automaattiset tarkistukset kannattaa ajoittaa sellaiseen aikaan, ettei koneella ole muuta käyttöä, mikä toki on itsestään selvää.

Hitauden syitä on myös, että levyt ovat fragmentoituneet, ja pitäisi defragmentoida systeemiin kuuluvilla ohjelmilla, tai paljon jo käytetyn koneen ollessa kyseessa rekisteri on fragmentoitunut tai kasvanut isoksi. Sen hallintaan on omat ohjelmansa.

Jos rahasta ei tee tiukkaa, niin kannattaa vaihtaa uuteen myllyyn parin vuoden välein. Siirto on kertakirpaisu ja sitten taas toimii jonkin aikaa. Uusien ohjelmien kapasiteettitarve ylittää yllättävän nopeasti vähänkään vanhemman raudan mahdollisuudet kiireiselle käyttäjälle, vaikka kuinka speksit näyttäisivät riittävän.

Sellaista tietojenkäsittely on, ja elämä sen kanssa.
Loka
Alibin Kestotilaaja

Re: Windows, task manager

Kiitos teemu, sulta aina irtoaa niin hyvin.

Hmm joo. Muutamia juttuja tuosta bongasin.. Tuo prosessienhallinta on ihan ookoosti hallussa, eli nappulatekniikat ja muut tajuan. Jatkuva verkkoon yhteyden ottaminen vois tosiaan olla syy, mutta ei hajuakaan mitä teen sen korjaamiseksi? Siis edelleen prosessoria kuormittaa taskmgr, heti kun sen siis avaan ja nyt uutuutena järjestelmän vapaaprosessi joka näyttää lukemia 98. En sitten tiedä onko tuo ihan normaalia kun ei tämä niin paljon jumita kuin eilen.. Suorittimen suorituskyky nyt 50%, eilen se oli 100%.

Uuden työn puolesta en ole ladannut vielä mitään tähän, eli se ei voi olla syynä.. Ja työpaikan palvelimille en tule koskaan pääsemään kotikoneen kautta. Mutta toki töitä olen tällä tehnyt ja samoja romppuja käyttänyt tässä ja työkoneessa? Epäilen vaan ettei työkoneen mukana voi oikeastaan tulla mitään tänne, kyseessä on tietsikka jonka turvallisuus on tosi korkea. Ja romput tarkistan aina ennen työkoneeseen takaisin laittamista, ne on ollut ok.

Ja sitten tuo fragmentoituminen.. siihen en osaa sanoa mitään, mistä näen onko levyt palasina? Uutta hökötystä en helv..tti haluis just nyt ostaa, tämä on ostettu vajaa vuosi sitten. :evil:
Viimeksi muokannut Loka, Su Loka 07, 2007 12:13 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
teemu
Javier Pena

^Yhteistä tietoahan tässä jaetaan.

Tyhjillään näyttää kone olevan vapaaprosessin perusteella. Sitten voit katsoa onko I/O sarakkeessa aktiivisuutta. Mitä managerin verkko-ikkunassa kerrotaan aktiivisuudesta ulospäin?

Tarkoitan entistä työpaikkaasi. Jospa he poistivat perjantaina joitakin oikeuksiasi, joita kotikoneesi on tietämättäsi käyttänyt, ja yrittää avattaessa ja sen jälkeen ottaa yhteyttä? Sellaista on sattunut.

Levyjen tila selviää ketjusta control panel / administrative tools / computer management / storage / disk defragmenter / analyze .
Jos analyysi suosittaa defragmentointia, niin siihen tarvitaan 15% vapaata tilaa. Saatat joutua siirtämään jotain siksi ajaksi. Tosin kone on niin uusi, että tuskin levy on vielä täynnä.

Jos on, niin kannattaa hakea esim. .tmp tyyppiset tiedostot esiin, ja katsoa, onko sinne jäänyt koneen kaatuessa joitain isoja tilanvarauksia.

Jos ei muuten, niin runnaamalla.
Loka
Alibin Kestotilaaja

teemu kirjoitti: Tarkoitan entistä työpaikkaasi. Jospa he poistivat perjantaina joitakin oikeuksiasi, joita kotikoneesi on tietämättäsi käyttänyt, ja yrittää avattaessa ja sen jälkeen ottaa yhteyttä? Sellaista on sattunut.
Tuo voisi olla mahdollista jos oletetaan että oikeuksia on poistettu vasta nyt.. Ei tosin hajuakaan mitä voin tehdä asian korjaamiseksi?

Levytilaa on, kone on tosiaan suht uusi. Järjestelmän palautuksenkin jo eilen tein, samalla vapautin levytilaa. Ois varmaan järkevää ladata vaikka partition magic tai muu ja ostaa ulkoinen kovalevy ja useampi käyttis. Perkele menee hermot näiden tökkimisten kanssa.. Jos hommaan uuden kovon ja pistän sinne kaiken kuormittavan tavaran?

Hain kaikki .tmp tiedostot ja poistinkin samalla, olihan tuolla aika isoja megatavuja...

Runnaus on tehty moneen kertaan, siitä ei ollut mitään apua.
ABC
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ABC »

^ Mulla on kovalevy melkein täynnä, mutta ei se ole ikinä aiheuttanut mitään ongelmia. Kyllä syyn pitäisi löytyä niistä ohjelmista jotka ovat ajossa koko ajan.

Kokeilitko jo ottaa virustorjunnasta
- automaattisen päivityksen pois päältä
- browser controllin pois päältä?

Yksi syy virustorjuntaan liittyen voisi myös olla se, että ohjelma on mielestään havainnut viruksia, mutta ei pystynyt poistamaan niitä vaan jäi junnaamaan niiden ympärille. Mulle kävi juuri ennen Antivirin poistoa (myös) näin... :x Virukset olisi kai pystynyt poistamaan jollain muulla ohjelmalla, joita saa verkosta, mutta en uskaltanut tehdä sitä, koska sellaitakin on sattunut, että virustorjunta erehtyy luulemaan järjestelmän omia tiedostoja viruksiksi, jolloin poistamisen jälkeen kone ei enää menekään päälle...

Nykyiset virustorjuntaohjelmat tuntuvat olevan p-stä sen takia, että ne ohittavat kaikki käyttäjän omat prosessorikäytöt yrittäessään vahtia kaikkea sisään- ja ulosmenevää liikennettä. :?
Every ship must sail a world.
teemu
Javier Pena

^^Ulkoinen kovalevy on hyvä ajatus.

Jos levytilaa on enemmän kuin 20% jäljellä, niin varaa koneelle iso virtuaalimuisti.
control panel / system / advanced / performance-settings / advanced / virtual memory-change. Voit valita muistia mille tahansa kiinteälle tai bay tai USB-levylle, mutta jälkimmäisiä voi olla vaikea saada irti kesken kaiken, jos ne on integroitu systeemin muistinkäyttöön. Ehkä 4096 MB C-levylle riittää aluksi yhdessä tai kahdessa osassa.

Itse pidän systeemilevyllä vain ohjelmat ja mitä koneen pyörittämiseen muuta tarvitaan. Substanssi ja sen varmuuskopiot ovat bay ja USB-levyillä, jotka voi illalla panna lukkojen taakse pariin palovarmaan paikkaan. Matkalle lähtiessä on käytännöllistä siirtää tarpeelliset työtiedostot reissulevylle ja ottaa se käsimatkatavaraan.

Yksityiskohtia on paljon, joita säätämällä voi hieman parantaa tilannetta.

Kuitenkin keskustelu alkoi ongelmasta, että koneesi teki hurjasti töitä jonkin tuntemattoman asian kimpussa. Jos tilanne uusiutuu, niin katso managerilla yrittääkö kone hakea verkosta jotain, ja mikä ohjelma on töissä. Kun saat ohjelman nimen selville, niin googlettamalla haet verkosta mitä se tekee.

Jos kysymys olisi edellisen työnantajan maksamista palveluista, kuten fsecuresta tai joistakin muista kotiohjelmalisensseistä tai sähköpostista heidän palvelimensa kautta, niin sellaiset asiat pitää itse muistaa tai kysyä siltä henkilöltä, joka olisi niitä asennuksia tehnyt. Eli kenties aikaisintaan huomenna voisi olla käytössä edellisen ATK-tukihenkilön tiedot. Ehkä niistä olisi joku sopimuskin allekirjoitettuna?

Simppeli testi on verrata koneen tehokkuutta toisaalta verkkoon kytkettynä, toisaalta kaapeli irti, mutta sen jo taisit tehdäkin.
Loka
Alibin Kestotilaaja

ABC: Jep, mulla on käynyt vastavaalla tavalla, mutta siten että latasin kaksi virustorjuntaa joiden piti olla keskenään sopivat mutta molemmat luulivat toisiaan viruksiksi, kone oli aivan tiltissä.

Automaattinen päivitys on nyt pois otettu, kuinka usein noita päivityksiä kannattaa hakea manuaalisesti?
ShipWreck
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja ShipWreck »

teemu kirjoitti:Substanssi ja sen varmuuskopiot ovat bay ja USB-levyillä, jotka voi illalla panna lukkojen taakse pariin palovarmaan paikkaan.
Mikä on bay-levy? Irrotettava levykehikkoon asennettava kiintolevy?
Viimeksi muokannut ShipWreck, Su Loka 07, 2007 1:21 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Loka
Alibin Kestotilaaja

teemu kirjoitti: Jos kysymys olisi edellisen työnantajan maksamista palveluista, kuten fsecuresta tai joistakin muista kotiohjelmalisensseistä tai sähköpostista heidän palvelimensa kautta, niin sellaiset asiat pitää itse muistaa tai kysyä siltä henkilöltä, joka olisi niitä asennuksia tehnyt. Eli kenties aikaisintaan huomenna voisi olla käytössä edellisen ATK-tukihenkilön tiedot. Ehkä niistä olisi joku sopimuskin allekirjoitettuna?

Simppeli testi on verrata koneen tehokkuutta toisaalta verkkoon kytkettynä, toisaalta kaapeli irti, mutta sen jo taisit tehdäkin.
Pitää soitella maanantai aamuna atk-pojalle. Mulla oli muutamia kytköksiä entisen työpaikan ja kotikoneen välillä, sopimuksia niistä tosin ei ole. Mutta ihan laillisia lisenssejä. :oops: Oletin että kaikki yhteyden katkominen hoituu työpaikan puolesta, näin ei välttämättä sitten ollut.. Muutenkin kyseessä oleva työpaikka on aika pitkän ajan takaa, oisko ne nyt vasta kerinneet niitä oikeuksia poistaa.. No, se selviää huomenna, Saan varmaan atk-pojan kotikäynnille. 8)

Simppeli testi tehtiin jo ihan alkuvaiheessa. :lol: Kyllä netin puoli on se joka nyt junnaa.
Vastaa Viestiin