http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011122 ... 9_uu.shtmlÄiti peloissaan
Missä on 14-vuotias Jonna?
Torstai 22.12.2011 klo 23.04
Äiti näki 14-vuotiaan Jonna-tyttärensä viimeksi viime viikon lauantaina.
Äidin hätä on suuri. Helsinkiläinen 14-vuotias Jonna on ollut kateissa jo useita päiviä.
- Näin hänet viimeksi lauantaina. Silloin hän oli aika hiljainen. Nyt kukaan ei tiedä, missä tyttö on, äiti kertoo Iltalehdelle.
- Puhelin on päällä, mutta kukaan ei vastaa.
Äiti kertoo olleensa tämän viikon aikana yhteydessä poliisiin useita kertoja. Hän on myös käynyt läpi Jonnan kaveripiiriä.
- Kukaan ei ole kuullut hänestä.
Äidin mukaan Jonnalla ei ole ollut tapana tehdä omaehtoisia karkumatkoja.
- Pelottaa, mitä oikein on tapahtunut.
Äiti on tuskastunut viranomaistoimintaan.
- Tuntuu, ettei kukaan tee yhtään mitään. Ettei minua oteta vakavasti. Sosiaalipäivystyskin vähättelee tilannetta.
Hän tiedusteli poliisilta, voiko tytön olinpaikkaa selvittää Jonnan matkapuhelimen sijainnin perusteella.
- Kysyin, voiko prepaid-liittymää jäljittää. Poliisi vastasi myöntävästi ja otti numerot ylös, mutta kyllähän tyttö olisi jo löytynyt, jos he (poliisit) olisivat tehneet asialle jotain.
Jonnalla on kolme sisarusta, nuorin vasta 5-vuotias.
- Hekin ovat kysyneet siskon olinpaikkaa. Ovat tietysti kuulleet keskustelujani poliisin ja muiden ihmisten kanssa, äiti kertoo.
Kadonnut Jonna Järvinen
-
kettulainen
- Hetty Wainthropp
Kadonnut Jonna Järvinen
-
kettulainen
- Hetty Wainthropp
Re: Kadonnut Jonna Järvinen

Kuva tytöstä tässä.
Missähän päin Helsinkiä Jonna on mahtanut kadota (tai "kadota")?
Yö ja aamu jokainen, jollekin on viimeinen. Joka ilta, joka yö, jonkun sydän riemuin lyö. Jonkun sydän riemuin lyö, jonkun osa ikiyö...
-
kettulainen
- Hetty Wainthropp
Itseäni kiinnostaisi tietää, että kuinka pitkään pitää olla kadonnut, että esim puhelin paikannetaan? Vai onkohan tässä taustalla jotain, miksi ei ole kovin vakavasti otettu.
Puhelimen paikantamiseen vaaditaan aika painavat syyt (on syytä epäillä henkilön olevan hengenvaarassa), pelkkä ajan kuluminen ei riitä.kettulainen kirjoitti:Itseäni kiinnostaisi tietää, että kuinka pitkään pitää olla kadonnut, että esim puhelin paikannetaan? Vai onkohan tässä taustalla jotain, miksi ei ole kovin vakavasti otettu.
Tämä on varmaan kuitenkin taas niitä tyttöjä, jotka myöhemmin löytyvät ihan hyvässä kunnossa. Toivotaan niin. Itse olen aikaisemmin kirjoittanut, että on omakohtaista kokemusta siitä kun on lapsi karannut kotoa. Ja kaikki sympatiat tämän tytön läheisille.
Olen myös jossain asiayhteydessä aiemmin maininnut kavereiden lojaalisuuden. Jos tyttö on ihan vaan karannut, niin joku kavereista varmasti tietää jotain. Kaverit ovat todellakin hyvin lojaaleja tosiaan kohtaan ja ovat valmiit valehtelemaan vaikka poliiseille. Ainakin itse tunnen sellaisia tapauksia.
Olen myös jossain asiayhteydessä aiemmin maininnut kavereiden lojaalisuuden. Jos tyttö on ihan vaan karannut, niin joku kavereista varmasti tietää jotain. Kaverit ovat todellakin hyvin lojaaleja tosiaan kohtaan ja ovat valmiit valehtelemaan vaikka poliiseille. Ainakin itse tunnen sellaisia tapauksia.
-
kettulainen
- Hetty Wainthropp
Itseäni henk.koht. kiinnostaa se seikka, että tytön puhelin on päällä. Jotenkin olettaisi, että jos haluaa "kadota" niin sammuttaisi puhelimenkin. Kuitenkin nykyään on ihan yleisessä tiedossa, että puhelin perusteella voidaan paikantaa. Ellei tyttö sitten odottele viestejä ja puheluja joltain muulta taholta (poikaystävä jne), ja ei siksi raaski pistää puhelinta kiinni, vaan jättää vastaamatta. Joskus kun olen itse lähtenyt kiukuissani, niin jätin puhelimen kotiin, että saavat sitten ihmetellä. (Minä olin poissa ehkä tunnin tosin...)
Niin, jos ei sitä kukaan lataile, niin lienisi jo sammunut. Ja vaikka puhelin johonkin paikannettaisiin, niin mitä sitten.. ei poliisi pelkästään sen perusteella kuitenkaan sinne mitään rynnäkköä voi tehdä.kettulainen kirjoitti:Itseäni henk.koht. kiinnostaa se seikka, että tytön puhelin on päällä.
Anteeksi OT, mutta lihavoimani kohta lienee uutta suomen kielen taivutusta? "lienisi"-sanamuoto on kahden moduksen eli tapaluokan sekoitus, eli lienee on olla-verbin potentiaalimuoto, ja -isi on konditionaalin tunnus. Virallisen kieliopin, ja myös käytännön, mukaan suomessa ei voi käyttää kuin yhtä tapaluokkaa vernbintaivutuksessa kerrallaan! aniko tarkoittanee se olisi jo luultavasti sammunut.aniko kirjoitti:Niin, jos ei sitä kukaan lataile, niin lienisi jo sammunut. Ja vaikka puhelin johonkin paikannettaisiin, niin mitä sitten.. ei poliisi pelkästään sen perusteella kuitenkaan sinne mitään rynnäkköä voi tehdä.kettulainen kirjoitti:Itseäni henk.koht. kiinnostaa se seikka, että tytön puhelin on päällä.
Mutta oikeassa lienet aniko, jos ei ladata, ei puhelimessa voi olla virtaa noin kauan.
Muista lähdekritiikki!
Onko muuten kenellekään tullut mieleen että kännykkä on voinut jäädä paikkaan x lataukseen (jolloin akku tietenkin latautuu riippumatta siitä missä kännykän omistaja on) ja on sen vuoksi päällä, ollut ehkä äänettömällä tmv..
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
löytynyt facebookin mukaan.
-
annaanna
aniko kirjoitti:Puhelimen paikantamiseen vaaditaan aika painavat syyt (on syytä epäillä henkilön olevan hengenvaarassa), pelkkä ajan kuluminen ei riitä.kettulainen kirjoitti:Itseäni kiinnostaisi tietää, että kuinka pitkään pitää olla kadonnut, että esim puhelin paikannetaan? Vai onkohan tässä taustalla jotain, miksi ei ole kovin vakavasti otettu.
Vai on asia paragrafien mukaan sitten näin Aniko. Aina silloinkin kun kateissa tai eksyneenä on oman äitinsä kadonneeksi ilmoittama 14 -vuotias lapsi. Lähtökohtaisesti asia on näin. Hyvä kun lyödään faktat pöytään.
Edit.
Jos siis löytynyt niin spekulta putos pohja. Hyvä niin. Todella hyvä juttu, että tyttö löytyi.
Kyllä juuri näin. http://www.112.fi/index.php?pageName=ma ... npaikannus kertoo:annaanna kirjoitti:Vai on asia paragrafien mukaan sitten näin Aniko. Aina silloinkin kun kateissa tai eksyneenä on oman äitinsä kadonneeksi ilmoittama 14 -vuotias lapsi. Lähtökohtaisesti asia on näin. Hyvä kun lyödään faktat pöytään.aniko kirjoitti:Puhelimen paikantamiseen vaaditaan aika painavat syyt (on syytä epäillä henkilön olevan hengenvaarassa), pelkkä ajan kuluminen ei riitä.
"Hätäpaikannuksen tekeminen edellyttää lain mukaan aina perusteltua olettamaa hätäpaikannuksen kohteena olevan henkilön olemisesta akuutissa hengen tai terveyden vaarassa. Hätäkeskus voi siis harkintansa mukaan paikantaa järjestelmän kautta joko sen liittymän, josta hätäilmoitus on tehty tai hätäilmoituksen kohteena olevan henkilön liittymän, jos kyseinen henkilö on hätäilmoituksen vastaanottaneen hätäkeskuspäivystäjän perustellun käsityksen mukaan ilmeisesti hädässä tai välittömässä vaarassa.
Hätäkeskus ei ole oikeutettu käyttämään matkapuhelinpaikannusta, jos kyseessä on rikoksen estämiseksi tai rikoksen selvittämiseksi tarvittava tieto. Hätäkeskus ei myöskään ole oikeutettu käyttämään matkapuhelinpaikannusta, jos on kyse Poliisilain mukaisesta poliisitutkinnallisesta asiasta, esimerkiksi kun kyseessä on kadonnut henkilö, joka ei ole hädässä tai välittömässä vaarassa."
Hätäpaikannus on siis verrattavissa hätävarjelutilanteeseen - yksityisyydensuojaa saa rikkoa vasta, kun on perusteltu syy uskoa, että henki tai terveys on välittömässä vaarassa.