Jere Ikonen, 23v. tappoi miehen Tuusulassa v.2004

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
kurvijor
Sabrina Duncan

Jere Ikonen, 23v. tappoi miehen Tuusulassa v.2004

Viesti Kirjoittaja kurvijor »

Alibissa v2009 olikohan se marraskuun numerossa oli oikaisu juttu,josta oli juttua tapaukesta.Jutussa oli pieni kuva alibin viime numeron aukiosta ja tekstikin oli tosi pienellä,mutta sen vertaa selvää sain,että teko sattui Tuusulassa ja uhri oli jotain 60 kymppinen.Motiivina oli se,että uhri oli kuulemman ehdotellu Jerelle homojuttuja,josta Jere suivaantuneena tappoi humalatilansa vuoksi puolustuskyvyttömän uhrin ruokailuveitsellä.se oli otsikon mukaan jeren kolmas henkirikos.Eli onko ketjua tästä.
kurvijor
Sabrina Duncan

Re: Jere Ikonen tappoi ruokailuveitsellä

Luin jutun uudestaan uhri oli59 vuotias ja surmaaja oli Hyvinkääläinen.Teko sattui kuulemman 2004-2005.
kurvijor
Sabrina Duncan

Re: Jere Ikonen tappoi ruokailuveitsellä

Olkaapa hyvä.Alibi 10/09 vankilahaastattelu:

Suomen yksi tunnetuimmista syyttäjistä, nyt jo eläkepäivistään nauttiva Ritva "Rautarouva" Santavuori kirjoitti Alibin kolumnissaan keväällä 2005 Jere Ikosen tapauksesta. Seuraavassa otteita Santavuoren kirjoituksesta:" Hyvinkääläinen 24 -vuotias mies surmasi ryypiskelyn yhteydessä 59- vuotiaan tuusulalaismiehen,joka oli häntä huomattavasti pienempi ja vahvan humalan vuoksi täysin puolustuskyvyttömässä tilassa. Muutama kuukausi ennen veritekoa syytetty oli vapautunut vankilasta, jossa oli ollut kärsimässä tuomiota aikaisemmista väkivaltarikoksistaan. Vapautumisestaan lähtien mies oli ryypiskellyt lähes päivittäin. Näin oli tapahtunut myös sinä kohtalokkaana päivänä, jona syytetty meni tuusulalaismiehen kotiin. Siellä hän muistaa raivostuneensa, mutta ei muista miksi. "Päässä vaan naksahti," hän kertoi. Jälkikäteen syytetty arveli suuttuneensa mahdollisesti siksi, että luuli uhrin piilottaneen hänen viinapullonsa. Tai voi olla, että raivokohtaus johtui uhrin homovihjailusta. Mutta varma hän ei voinut olla. Hän muisti puukottaneensa uhria,mutta kiisti tappamistarkoituksen. Mies katsoi syyllistyneensä vain törkeään pahoinpitelyyn ja kuolemantuottamukseen..........................(Jätän pois tästä muutamia kohtia jossa on Santavuoren omia kommentteja tapauksesta.)

"Ehdotteli homojuttuja"

Santavuoren kolumnissa esiintynyt 24 -vuotias mieshenkilö oli siis Jere Ikonen. Alibi kävi tapaamassa nyt 29-Vuotiasta Jereä Pelson vankilassa. Viime vuodet Jere oli viettänyt aikaansa Riihimäen vankilassa.
-Onhan tuo Santavuoren kirjoitus ollut mielessäni usein. Lähetin hänelle pari kertaa ihan ystävällismielisen henkilökohtaisen kirjeenkin, mutta vastausta ei koskaan kuulunut.Ei kolumni minua sinällänsä harmita,mutta kun siinä mainitaan, että hakkasin paljon pienemmän ja täysin puolustuskyvyttömän miehen, niin ihan niin se ei mennyt.Uhri nimittäin ei ollut minua pienempi,päinvastoin,ja itse tappelutilanteessa hän oli aktiivinen, ei lainkaan puolustuskyvytön, Jere aloittaa.
Kerro mitä tapahtui.
-Oli elokuun loppupuoli vuonna 2004.Olin ollut jonkun kuukauden siviilissä edelliseltä vankilatuomioltani.Ryyppääminen oli aika rajua ja silloinen tyttöystäväni kyllästyi siihen sen verran,että pisti minut ulkoruokintaan.
-Alkuiltaa mentiin ja istuskelin Tuusulassa paikallisessa baarissa. Olin liikkeellä yksin ja pian selvästi minua vanhempi mies tuli juttusille. Aikaamme siinä turistiin, kunnes kaveri sanoi, että jos sinulla ei ole muuta tekemistä, niin lähde hänen asunnolleen dokaamaan, viinaa kyllä löytyy. No, mikäs siinä, minä ajattelin, olihan minulla joutoaikaa ja rahatkin oli aika vähissä, Jere muistelee.
Ryyppykaverit suuntasivat askeleensa miehen asunnolle, mikä sijaitsi Tiiliruukintiellä. Kuppia otettiin ja maailmaa parannettiin. Jeren mukaan leppoisa tunnelma muuttui, kun ryyppyjuhlan isäntä alkoi yhtäkkiä ehdottelemaan homojuttuja. Heteronuorukaisen silmille laskeutui uhkaava verho......

"Meni hermo..."

-Minulla ei ole miesrakkauteen minkäänlaisia haluja ja siitä asiasta tuli kova sanaharkka. Hermostuin totaalisesti ja löin miestä kerran. Lähdin kohti asunnon takaovea ja huomasin, kuinka mies tuli kohti rikkinäisen kahvallisen oluttuopin kanssa. Tipautin miehen yhdellä nyrkiniskulla lattiaan.
-Päässä pimeni ja hain keittiöstä sellaisen tavallisen ruokailuveitsen ja löin miestä sillä viisi kertaa reiteen ja yhden kerran alavatsaan. Sen jälkeen poistuin asunnosta. Lähdin kovassa kännissä kohti kotikaupunkiani Helsinkiä.
-Jatkoin ryyppäämistä kavereiden kanssa ja neljän vuorokauden kuluttua poliisit nappasivat minut kiinni erään kaverini luota Riihimäeltä. Virkavalta oli päässyt jäljilleni yleisövihjeiden perusteella, Jere kertoo.
Jere Ikonen myönsi heti kuulustelujen alkajaisiksi tapahtuneen. Henkirikosta tutkittiin tappona, mutta Jere katsoi syyllistyneensä törkeään pahoinpitelyyn ja kuolemantuottamukseen.Jere on nyt vankilassa kolmatta kertaa. Aikaisemmat tuomiot ovat tulleet rattijuopumuksista, pahoinpitelyistä ja ryöstöstä.Ensimmäisen kerran vankilan portti loksahti 1998, jolloin nuorukainen lähti kuittaamaan sakkoja nokan vankilaan (Helsingin Katajannokan vankila).
Käräjäoikeus tuomitsi Ikosen taposta 10 vuoden ja 2 kuukauden vankeustuomioon. Sitä ennen syytetylle tehtiin mielentilatutkimus. Sen mukaan Ikonen oli teon tehdesään täydessä ymmärryksessä. Hovioikeus ei tuomiota muuttanut ja Ikonen ei halunnut hakea valituslupaa korkeimmasta oikeudesta.

..............................Tämän jälkeen oli vain pelkkää haastattelua,siinä kerrottiin,että Jere vapautuu/vapautunut lähivuosina. Kuulemman jää pohjoiseen ja katuu tekoaan syvästi.Seuraavassa numerossa oli uhrin omaisen pyytämä oikaisu juttu jonka mukaan uhri ei ollut seksuaalisesti poikkeava, ja että omaisen mukaan surmaaja puhuu täyttä potaskaa.
matlockb
Watson itse

Jere Ikonen,23v. tappoi miehen Tuusulassa v.2004

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Laitetaan Hesarin uutiset vielä tähän:
HS - Kaupunki - 2.9.2004 - 427 merkkiä - 1. painos

Tuusulassa löydettiin kuollut mies rivitaloasunnosta

TUUSULA. Jokelassa löydettiin keskiviikkoaamuna kuollut mies Tiiliruukintie 3:ssa olevasta rivitaloasunnosta. Poliisin mukaan yksin asunut mies on ollut kuolleena jo jonkin aikaa. Poliisi ei sulje henkirikoksen mahdollisuutta pois.

Poliisi on kiinnostunut kaikista vihjeistä, jotka sijoittuvat Tiiliruukintielle viimeisen viikon ajalle.

HS
HS - Kotimaa - 4.9.2004 - 635 merkkiä - 1. painos

Mies vangittiin epäiltynä taposta Tuusulassa

Tuusulalaisen miehen taposta epäilty 23-vuotias hyvinkääläismies vangittiin perjantaina.

59-vuotias yksin asunut mies löydettiin kuolleena asunnostaan Jokelan Tiiliruukintiellä keskiviikkoaamuna. Poliisi uskoo, että rikos on tehty viikko sitten perjantain ja lauantain välillä. Epäillyllä on rikollinen tausta.

Surmatun polkupyörä on kadoksissa. Vaaleanharmaan vanhanmallisen naistenpyörän tavaratelineessä on mahdollisesti suuri kuljetuskori, samoin pyörän etuosassa.

Tiedot pyörästä ja muista havainnoista voi kertoa numeroon (09) 83888700.

HS
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
Vastaa Viestiin