POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!

Mihin suuntaan on polku uhrikuvassa?

Äänestys päättyi Ti Heinä 07, 2009 4:13 pm

VASEMMALLE
15
60%
OIKEALLE
10
40%

Ääniä yhteensä: 25

Blackman
Remington Steele

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja Blackman »

Kyllä nimen omaan Sariola, katsoppa sitä kuvaa ja vertaa omaan piirrokseesi.
Ovatko ne sinun mielestäsi samanlaiset?

Vastaa nyt tähän kysymykseen.
Jos se en ollut minä ja jos se et ollut sinä, niin oliko se joku kolmas?
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Blackman kirjoitti:Kyllä nimen omaan Sariola, katsoppa sitä kuvaa ja vertaa omaan piirrokseesi. Ovatko ne sinun mielestäsi samanlaiset?
Vastaa nyt tähän kysymykseen.
Ei tietysti piirros ole aivan samanlainen kuin kuva. Se on paljon pelkistetympi. Jos pitää piirrosta liian epätarkkana, niin voi käydä katsomassa aidon valokuvan. Suosittelen sitä Blackmanille. Siinä kyllä polku näkyy selvästi, ei jää epäselvyyksiä.

1) KLIKKAA ALLA OLEVA LINKKI

Tulet osastoon SPEKULOINNIT ja siellä tarkemmin kohtaan OLAVI KIVILAHTI ja sen 2-sivulle

2) Vieritä sivua alaspäin puheenvuoroon 11, jonka on kirjoittanut Weingro.

3) Etsi siitä KUVA 6.
Se on siinä. Henkilö on todistajanakin esiintynyt Olavi Kivilahti, mutta mielenkiintoisempi piirre on se, että tämä kuva on todellakin otettu samaan suuntaan ja samalta paikalta kuin ns uhrikuva. Katsoja voi havaita siinä sen polun, joka todellakin kaartaa oikealle...

4) Kuva kertoo totuuden!

KATSO KUVA, KUVA KERTOO TOTUUDEN! KLIKKAA!
Blackman
Remington Steele

Ensinnäkin keskustelun aihe on "Polun suunta uhrikuvassa" ja äänestyksessä kysytään "Mihin suuntaan on polku uhrikuvassa?", eikö?

Sanot näin: "Se on siinä. Henkilö on todistajanakin esiintynyt Olavi Kivilahti, mutta mielenkiintoisempi piirre on se, että tämä kuva on todellakin otettu samaan suuntaan ja samalta paikalta kuin ns uhrikuva. Katsoja voi havaita siinä sen polun, joka todellakin kaartaa oikealle..."

Ja olet oikeassa siinä, että polku todella kaartaa oikealle, mutta se kaartuu oikealle vasta kohdassa mikä ei näy enään uhrikuvassa. Uhrikuvassa polku todella menee vasemmalle mutta kuvan ulkopuolella se kaartuu oikealle.
Tämän pystyy havaitsemaan kun yhdistää nuo kaksi kuvaa joita kokoajan mainostat.

Voin julkaista sen kuvan, jossa nuo kaksi valokuvaa on yhdistetty, jos saan kuvaajalta luvan siihen.

Kuviin en ole piirrellyt mitään omia viivoja tai polkuja, vaan tehnyt niin, että olen yhdistänyt nuo kaksi kuvaa.
Olet itse mainostanut että ovat samaan suuntaan otetut.
Sariola
Horatio Caine

"Koivun kuuluisat kaarnakuviot"

Koivun kaarnakuvio saattaa ilmaista kyllä mistä suunnasta koivua on katseltu, mutta se ei ilmaise sitä mihin suuntaan kuva on otettu. Ne ovat kaksi eri asiaa.

Uhrikuvassa ja lavastuskuvassa etelään "koivun kaarnakuviot" ovat hyvin samanlaiset, eli koivuun on katseltu suunnilleen samasta suunnasta. Samoin moottoripyörä tuntuu olevan suunnilleen samassa asennossa molemmissa kuvissa.

Sehän selittyy sillä, että kuvaaja on ollut koivusta katsoen suunnilleen samassa suunnassa, vaikka ei ole ottanut valokuvia vain yhteen suuntaan.

Tässä piirros joka selittää "samanlaiset kaarnakuviot". Nuolilla on merkitty a)tien yleislinja b)lavastuskuvan kuvauslinja ja c)uhrikuvan kuvauslinja. Nämä noin suurin piirtein "oikein".

Kuva
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Turhaan Sariola piirtelet noita käppyröitäsi, ei niistä kukaan ole kiinnostunut, sillä ne eivät kerro yhtikäs mitään, kunhan vaan haluat sabotoida noilla jänkkäykilläsi keskustelua, jota käyvät fiksut ihmiset!
Sariola
Horatio Caine

Itse tämä kysymys "Polun suunta uhrikuvassa" on kyllä ratkennut. Siinä mielessä ei tuo piirros ole tarpeellinen. Tuo piirros selittääkin toista asiaa, miksi uhrikuvassa ja lavastuskuvassa etelään, ovat samat tai lähes samat "koivun kaarnakuviot" ja moottoripyöräkin näyttää olevan suunnilleen samalla tavalla, samaan suuntaan. Sehän johtuu siitä, että kuvaaja on ollut molemmissa tapauksissa samaan suuntaan koivusta katsoen, vaikka onkin ottanut kuvia kahteen eri suuntaan. Kuvaussuunta voi olla eri, vaikka kaarnakuviot ovat samat. 8)
Blackman
Remington Steele

No, mihinkäs suuntaa se polku nyt menee siinä "uhrikuvassa" Sariola?
Sariola
Horatio Caine

Blackman kirjoitti:No, mihinkäs suuntaa se polku nyt menee siinä "uhrikuvassa" Sariola?
Kyllä asia on selvinnyt jo täydellisesti myös Blackmanille! Se on hyvä!
:D :D :D
Siltä osin asia on selvä ja loppuun käsitelty... 8) 8) 8)
Blackman
Remington Steele

Niin, minulle se polun suunta "uhrikuvassa" on ollut selvä alusta lähtien, mutta et vastannut kysymykseeni.

Eli, sano Sariola mihin suuntaan polku "uhrikuvassa" on ?

Vasemmalle vai oikealle?

Vai yksi sana.
Sariola
Horatio Caine

Blackman kirjoitti:Niin, minulle se polun suunta "uhrikuvassa" on ollut selvä alusta lähtien, mutta et vastannut kysymykseeni.

Eli, sano Sariola mihin suuntaan polku "uhrikuvassa" on ?

Vasemmalle vai oikealle?

Vai yksi sana.
Tietysti minä toivon, että itse kukin muodostaa oman käsityksensä. Niinpä en tällä kertaa sano mielipidettäni. Jos ajatellaan tätä Hessun ottamaa kuvaa, niin voin sanoa vihjeen. Polku teltalta etelä-kaakkoon menee melko suoraan yli 70 m, vain pientä polveilua on. Siellä 70 metrin päässä näkyy keskellä polkua ns. "teräväsärmäinen kivi". Se kivi näkyy myös Hessun ottamassa kuvassa. Jos kuvan ottaja seisoo suunnilleen polulla koivusta katsoen niemen kärjen puolella ja kuvassa näkyy tuo polulla oleva "teräväsärmäinen kivi" 70 m:n päässä. Mikäli tuo kivi on kuvassa kuvan keskilinjan vasemmalla puolella, kaartuu polku vasemmalle, mutta mikäli tuo kivi on kuvassa kuvan keskilinjan oikealla puolella, kaartuu polku oikealle. Tämä on varma vihje.
Tämä havainto riittää! 8) Toisaalta jokainen saa pitää oman näkemyksensä. :P
:D :D :D
Sariola
Horatio Caine

Tämä kysymys "Polun suunta uhrikuvassa" on osoittautunut hyvin mielenkiintoiseksi. Minkä takia? No, sen takia, että tämä on saanut muutamat kirjoittajat hermostumaan, kun ehkä ovat huomanneet olleensa ensin "väärällä' puolella. Myöhemmin ovat tajunneet mikä on oikea, ja osa on sen hyväksynyt, mutta osa on jäänyt väittämään vastaan ja pysymään sillä väärällä kannalla vaikka tietävät hyvin että se on osoittautunut vääräksi. Tilanne on jopa naurettava, että osa "riitelee" sen väärän kannan puolesta edelleen, vaikka tietää, että se on väärä.

Tässä voi vain arvailla kuka todellakin oikeasti on sitä mieltä, että uhrikuvassa polku kaartaa vasemmalle. Hessu, awa ja Kotipoliisi ovat ilmaisseet olevansa sitä mieltä. En ole kyllä varma, onko kukaan noista tosissaan sitä mieltä. Kukapa sen tietää, saattavat olla aidosti tuota mieltä. Olen kyllä lähes varma, että Blackman ja "pasi" ovat käsittäneet asian oikean laidan, vaikka väittävät muuta. Jos osaa tehdä sellaisen yhdistelmäkuvan, jossa kasvoja on venytetty pitemmiksi, osaa kyllä myös ajatella riittävän selkeästi ja tajuaa tämän asian oikean laidan. Myös pasi osaa ajatella loogisesti, vaikka välillä ilmeisesti tahallaan, väittää selvissäkin asioissa vastaan. Tämä on ilmennyt "teltan paikka" keskusteluissa, vaikka pasi olikin eri mieltä minun kanssani. pasi oli osannut laskea myös sen "ravikilpailutehtävän oikein", eikä se ollut suinkaan helppo tehtävä. Sitä ei moni osaa laskea oikein.

Kuten olen sanonut aikaisemminkin, saa olla vapaasti mitä mieltä haluaa. Vain toinen vaihtoehdoista on kuitenkin "se oikea". Toisten mielestä se on toinen - kun taas toisten mielestä toinen.
---------------------------------------------------------
POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA SUORAAN KUVASTA

Huomasin, että polun suunta uhrikuvassa voidaan määrittää myös suoraan kuvasta. Mitenkö se tapahtuu?

* Eräistä kuvista tiedetään (Jermokuva. TV-kuva, ym.), että jos piirretään Nilsin koivun tyvestä suora viiva Isoon mäntyyn, niin tämä suora leikkaa teltan eteläsivun ehkä noin 7 cm:n päästä kulmatapista ja teltan pohjoissivun noin 25 cm:n päästä kulmatapista.

* Uhrikuvassa näkyy ja on paikallaan itäpäädyn pohjoinen kulmatappi. Siis teltan koilliskulmasta mitataan 25 cm teltan pohjoissivua pitkin länteenpäin. Siihen piste.

* Nyt koivun tyvestä piirretään viiva tuohon äsken määriteltyyn pisteeseen. Näin syntynyt linja osoittaa isoon Mäntyyn (muiden valokuvien perusteella).

* Äsken koivun tyvestä Isoa mäntyä kohti piirretty linja on myös polun linja tai erittäin lähellä sitä.

* Piirretään äskeisen linja kanssa samansuuntainen linja (polun suunta), mutta noin 1 metri lännemmäksi. Se on polun linja. Näin saadaan suhteellisen tarkka polun linja suoraan tuohon uhrikuvaan. Se sattuu samoin, kuin monella muulla tavalla määritetty linjaus.

* Tietysti polku sinne 70m:n päähän aavistuksen aaltoilee vuoroin vasemmalle ja oikealle, mutta tämä yleislinja on se tärkeä johon verrataan uhrikuvan kuvaussuuntaa. 1 m koivusta länteen ja polulle piste, ja sitten toisen pään piste sinne teräväsärmäiseen kiveen 70 m:n päähän. Nämä pisteet yhdistetään - saadaan polun linja niemessä. Sekin jo kertoo paljon, että se teräväsärmäinen kivi on kuvan keskuslinjasta sillä kohtaa jo ehkä yli 10 m:n päässä, joka tapauksessa aika akaukana. Katso linkin kuva!

http://i687.photobucket.com/albums/vv23 ... rikuva.jpg

Kyllä Hessun ottama kuva Kivilahdesta on hyvin lähellä suuntaukseltaan uhrikuvan kuvaussuuntaa. Tämäkin kuva sen todistaa. :P
---------------------------------------------------------

Tämä asia on tullut päätepisteeseen. Asia on kaikin puolin selvä.
8) 8) 8) :P
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti:Tämä kysymys "Polun suunta uhrikuvassa" on osoittautunut hyvin mielenkiintoiseksi. Minkä takia?
No - oikeastaan sen takia, että sinä Sariola olet ollut kaiken aikaa niin väärässä kuin olla vain voi. Aluksi virheesi oli noin 90 astetta - eli enempää väärässä ei enää voi olla. Nyt ymmärrettyäsi totuuden yrität kiemurrella ja kuvittelet laulellen, että "kaiken he kanssakeskustelijat kai unohtaneet on" - se tässä on todella mielenkiintoista.

Toisaalta mielenkiintoista on sekin, että Sariola välillä unohdit kokonaan, että keskusteltiin uhrikuvasta, vaikka olit itse laatinut keskustelun aiheen.

- hymm -
Sariola
Horatio Caine

Jos awa olet rehellisesti sitä mieltä, että "uhrikuvassa polku kaartaa vasemmalle, niin siihen sinulla on tietysti täysi oikeus". Se on sinun mielipiteesi. Joku toinen voi tietysti olla eri mieltä. Mielipiteet ovat vapaita, ainakin vapaissa maissa, ja tietysti diktatuureissakin, kunhan pitää asian omana tietonaan. 8)
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Konsta aikoinaan puhui diktatuureista - mutta sinulle Sariola sanon sen, että polku uhrikuvassa on vasemmalle.

Vai yritätkö Sariola kertoa, että ensin polku kaartui vasemmalle ja sitten oikealle. Harmillista, että sitä oikealle kaartumista ei uhrikuvassa näy ollenkaan, sillä kuva rajautuu niin, että sitä ei enää näy.

Sariola - sinun oikealle suuntautuva arvio oli vain yksinkertaisesti väärä. Piste.
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Vain idiootti väittää, että uhrikuvassa polku menee oikealle, sillä itseasiassa se menee vallankin komeasti loivasti vasemmalle.

Nuo Sariolan piirtämät nuolet siinä eräässä hänen yhdessä pilaamassaan uhrikuvassa, näyttävät sen, miten pielessä Sariolan arvio onkaan!

Kuten alun alkaen olen kirjoittanut, polku taittuu koivun kohtaan loivasti vasemmalle ja siitä sitten loivasti polveillen välillä oikealle väliin vasemmalle sinne ylös mäkehen, en ole väittänyt mitään, että se jossain kahdenkymmenen metrin päässä menisi vasemmalle, ainoastaan, että se koivun kohtaan taittaa loivasti vasemmalle, kuten tekeekin!

Sariolan nuoli sen sijaan osoittaa montakymmentä astetta metsään, joten kyllä Sariola on hakoteillä ja asia minun kohdaltani jälleen kerran loppuun käsitelty, jollei muuta aihetta asioiden korjaamiseen tule!

Kyllä lopullisen niitin suuntakeskustelulle on antanut Blackmanin mainio Crime Storyn kuvamallinnus, jossa asia selviää tyhmimmällekin!
Vastaa Viestiin