Merja Vaara, 17 v. katosi Rovaniemellä 27.7.1980

Suomessa kadoksissa olevat henkilöt
Killer Loop
Lauri Hanhivaara

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Killer Loop »

hannu hanhi kirjoitti:
Killer Loop kirjoitti:
Tiina kirjoitti:Ehkäpä Merja saikin työpaikan juuri siitä syystä, että miellytti johtajan silmää. Merja vaan ei itse ehkä tajunnut, että sai työpaikan näillä avuilla ja lähentely tuli sitten täytenä yllärinä hänelle ja nosti asiasta metakan.
Nimenomaan tätä minäkin hain. Tiina osasi pukea sen sanoiksi. Skoonelle: Kyllä tänne pohjoiseenkin mahtuu monenlaista sukankuluttajaa. Esim. ex-naapuri S. Ruumensaari.
Lähes samaa naapurustoa sitten ollaan ehkä joskus oltu. Itsekin olen kasvanut lähellä Ruumensaarta ja vieläpä pentuna kuluttanut aikaa Simpan pikkuveljen kanssa heillä kotonaan.

Molemmat sukuni ovat Lapista. Tätini haksahti jossain vaiheessa sukututkimukseen. Into kuitenkin laantui, kun suvusta tuntui löytyvän enemmän ja vähemmän murhaajia. 1800-luvun Lapin pahimmat roistot ovat esi-isiäni.

Ruumensaarta on yritetty liittää tähän Vaaran katoamiseen. Ruumensaari oli 1980 muistikuvieni mukaan ehkä juuri ja juuri ajokortti-ikäinen kossi (joku ehkä saa tarkistettua jostakin tarkan syntymävuoden). Rötöksiä oli tuolloin jo tilillä, mutta käsittääkseni lähinnä omaisuusrikoksia. Ruumensaari pyöri etupäässä Kemi-Tornio -akselilla. Sitten jossain vaiheessa syttyi tuo tarve raiskata ja tappaa ihmisiä. Reviirihän on tunnetusti laajentunut Savoon saakka.

Ruumensaari voi teoriassa olla Merja Vaaran katoamiseen syypää, mutta todennäköisenä en sitä pidä. Hän on korkeintaan pari kolme vuotta Vaaraa vanhempi. Kallinkankaalta eli Ruumensaarelta on Rovaniemen keskustaan aika tasan tarkkaan 100 kilometriä. Ruumensaaren myöhäisempi historia huomioiden miehen olinpaikka 27.7.1980 olisi mielenkiintoista tietää. Samoin olisi mielenkiintoista tietää, onko sukua Keminmaata pohjoisemmassa Lapissa - vaikkapa Rovaniemellä.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että Lappi on melkein puoli Suomea. Helsingistä katsoen saattaa näyttää siltä, että rikolliset elävät lähellä toisiaan, jos he ovat Pohjois-Suomesta. Esimerkiksi täällä on spekuloitu kainuulaisen tappajan mahdollista osuutta Vaaran katoamiseen. Kainuusta on Rovaniemelle kuitenkin moninkertainen matka, jos nyt vaikka vertaa etäisyyttä Helsingistä Hikiän hiekkakuopille.
Joo. En muista oliko "Simpan" kotipaikka siinä lähellä meitä, (Kemissä) vai asuko siinä joku sen sukulainen. Siinä "tehtaan varjossa" se kuitenki penskana pyöri. Muistan sen talonkin vielä, mistä se aina ilmaantui paikalle. Simpan serkkupoika asu kuitenki naapurikunnan puolella ja sehän se oli silloin se varsinainen pahis. Kyllä Simppa oli ajokortti-ikäinen jo v. 1980. Olipa hyvinki. 8)
Sairas vääns sairas vääns, evripati nous tät sairas vääns....
Killer Loop
Lauri Hanhivaara

Tuosta Merjan katoamisesta voisi sanoa sen verran, että onhan siinä saattanut toimia "hyvä veli-systeemi" jo tuolloin. Ei vartiointiliikkeelle saa lupaa ihan kuka tahansa. Siinä täytyy olla suhteet kunnossa ylöspäinkin ja nimenomaan sinnepäin. Onhan näistä ns. rehellisistä löytynyt ihan paatuneita rikollisiakin viimeaikoina. Ei niistä voi päällepäin vilkasemalla hoksata, mitä miehiä ne on oikeasti. Eihän tämä nyt enään mikään pelkkä katoaminen voi olla. Kyllä nyt vaaditaan poliisiltakin isoa panosta tähän juttuun. Vai onko Lapin ihminen jotenkin vähempiarvoinen?
Ande
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Ande »

Killer Loop kirjoitti:Tuosta Merjan katoamisesta voisi sanoa sen verran, että onhan siinä saattanut toimia "hyvä veli-systeemi" jo tuolloin. Ei vartiointiliikkeelle saa lupaa ihan kuka tahansa. Siinä täytyy olla suhteet kunnossa ylöspäinkin ja nimenomaan sinnepäin. Onhan näistä ns. rehellisistä löytynyt ihan paatuneita rikollisiakin viimeaikoina. Ei niistä voi päällepäin vilkasemalla hoksata, mitä miehiä ne on oikeasti. Eihän tämä nyt enään mikään pelkkä katoaminen voi olla. Kyllä nyt vaaditaan poliisiltakin isoa panosta tähän juttuun. Vai onko Lapin ihminen jotenkin vähempiarvoinen?
Täsmälleen näin! Ja minä olin noina vuosina juuri siinä iässä, joilloin "päällepäin vilkaisemalla" en vielä hoksannut, mitä nämä olivat miehiään. Ja olihan niissä virkamiehiäkin...
Eikä taatusti minun äitini tiennyt läheskään kaikkia, ketä minä tunsin ja kenen kyydissä kuljin.

Miten Siru voi noin sinisilmäisesti luokitella jotkut asiat varmasti todeksi ja toiset yhtä varmasti epätodeksi? Kyllä omistaja on voinut olla siinä Alibin haastattelussa aivan yhtä valehteleva kuin Merjan äiti Nykypostin haastattelussa. Onhan sekin mahdollista, että molemmat puhuivat totta, mutta eivät tienneet kaikkea.

Miksi omistaja olisi sitten käynyt Merjan kimppuun juuri sunnuntaina? Muistako joku muinaisia työehtosopimuksia, joissa sunnuntain aamuyön tunneista maksettiin työntekijälle tuplapalkka? Miten lie vartiointialalla. Se voisi selittää sen, että omistaja itse teki juuri ne tunnit, joista olisi joutunut maksamaan suurimman palkan työntekijälle. Toiseksi se aika vuodesta oli loma-aikaa. Jos vakituisia työntekijöitä oli vuosilomalla, oli omistaja itse töissä.

I.P.n edesottamuksia en ihan tarkkaan muista, oliko itse tappanut ketään, mutta Alibissa oli muinoin artikkeli joka sain minut kauhistumaan. Että sellainen, josta "ei olisi uskonut" teki sellaista. En muista mitä, mutta se tapahtui Etelä-Suomessa, olisko ollut jossain Hämeen seudulla ja hän oli osallisena jossakin rosvokoplassa, joka poltti jonkun ruumiin.

Entä Ruotsin Åmsele, eihän sielläkään ollut paikallisia murhaajia mutta sattuipa muuan suomalainen ohikulkija aikanaan... Eikös hänetkin tavattu viimeistä edellisellä pakomatkallaan pohjoisesta?
Killer Loop
Lauri Hanhivaara

Työehtosopimus on ollut aina ehdoton koska se on liittojen välinen sopimus. Työnantajan kanssa tehty työsopimus on sensijaan pätenyt juuri niin kauan, kun se vääryyttä kärsinyt osapuoli (yleensä työntekijä) on ottanut yhteyttä omaan ammttiliittoonsa. Silloin olisi pitänyt alkaa tapahtua! Näin sen olis pitänyt mennä tuolloin ja näin sen pitäisi mennä nykyäänkin....
Killer Loop
Lauri Hanhivaara

No, tämä ketju tyssäs ku seinään?!? Miksi?
Spekultantti
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja Spekultantti »

Kun mitään uutta vihjetta ei ole tullut vuosikymmeniin, ja entisten perusteella on mielipiteet lukkiutuneet, niin ei keskustelu juuri etene.
19736
Frank Drebin

Viesti Kirjoittaja 19736 »

Tuohon Sirun viestiin tämän sivun alussa täytyy kommentoida sen verran että ei voida olla täysin varmoja siitä tunsiko Merja tämän omistajan ennen työsuhteen aloittamista.
Vaikka Alibi näin väittäisikin. Lisäksi äiti ei välttämättä ole tuon ikäisen tyttären kaikista tuttavuuksista selvillä.
Eikä tuo työsopimuksen tekeminen autossa ainakin alustavasti niin outoa ole.
Puhe on voinut kääntyä Merjan ja johtajan välillä työasioihin ja luontevasti johtaja on voinut vaan todeta että hänellä nyt sattuisi olla työpaikka vapaana mikä soveltuisi vaikka Merjalle.
Ande
Jane Marple

Spekultantti kirjoitti:Kun mitään uutta vihjetta ei ole tullut vuosikymmeniin, ja entisten perusteella on mielipiteet lukkiutuneet, niin ei keskustelu juuri etene.
Mistä sinä niitä uusia vihjeitä luulet tulevan?
Me emme tiedä, kuinka monelle Rovaniemen poliisi tässä vuosikymmenien varrella on vastannut samoilla sanoilla kuin minulle tyyliin " ei enää kannata" eikä ole edes kirjannut vihjettä mihinkään.

Tässä keskustelussa on kyllä harvinaisen jääräpäisiä mielipiteitä puoleen jos toiseen, eikä mikään todiste pysty sellaista mielipidettä muuttamaan. Esimerkkinä vaikka se liikenteen vilkkaus.
Spekultantti
Theo Kojak

En luulekaan mitään, vaan totean faktan. Vanhoja luita kalutaan, jos kielikuva sallitaan.

Jonkinlainen heiveröinen toive on se, että poliisissa joku kiinnostuu vanhoista tapauksista. Joku uusi tyyppi talossa, jolla on vaikka kunnianhimoa ja aikaa.
Bee_in_the_light
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja Bee_in_the_light »

Toivon edelleen, että joku kävisi tarkistamassa löytyykö Kalottivartioinnin osoitetta puhelinluettelosta. Vuoden 1980 puhelinluettelo löytyy Rovaniemen kaupunginkirjaston Lappi-osastolta.

Kävisin itse, jos ei tarvitsisi ajaa 550 km suuntaansa.

Työpaikan tarkalla osoitteella olisi merkitystä minulle ja uskoakseni monelle muullekin. Me tuskin saamme niitä ratkaisevia vihjeitä tällä pastalla tietoon ennen poliisia, joten voisi ainakin selvittää näitä perustietoja ja faktoja mahdollisimman selviksi kaikille asiasta kiinnostuneille.
kettulainen
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja kettulainen »

Luinpas ketjua taas ja heitänpä nyt ilmoille spekulointia:

Ajatellaan, että (joidenkin mielestä täysin epäoleellinen) vihje Merjasta kyyköttämässä tien laidassa pitää paikkansa. Joidenkin mielestä asento on ihan mukavakin tapa viettää aikaa, mutta esim minusta asento puuduttaa jalat hyvinkin nopeasti. Tästä syystä ihmettelen, miksi tyttö kyyköttäisi tiellä eikä ilmeisesti edes liftaisi kyytiin?

Heitin aikoinaan esiin raskauden. Tai muun kipua aiheuttaneen tilan. Mutta entäpä... raiskaus?

Omistajaahan tässä moni osoittelee syyttävällä sormella. Ajatellaanpa siis näin, että omistaja on tosissaan raiskannut tytön yön tiimellyksessä ja ehkä uhkaillut nuorta tyttöä erinäisin keinoin tämän jälkeen, ettei tyttö paljastaisi häntä. Todellisuudessahan raiskauksen uhri saattaa syytellä jopa itseään, joten uhkailua ei välttämättä edes tarvita. Mutta tyttö jäisi henkiin ja lähtisi liftaamaan.

Jatko voi olla mitä tahansa: Tyttö saanut kyydin jonnekin asti, mutta omasta tahdosta kadonnut elävänä tai vähemmän elävänä jonnekin. Pitää itseään esimerkiksi typeränä kun on ikinä suostunut työhön, jonka saikin niin arveluttavasti ja päättänyt päivänsä. Tai vaihtanut identiteettiään. (Hei jos näin voi tehdä kaikissa elokuvissa, niin kai nyt tosielämässäkin edes joku?!)

Tai sitten: Tyttö liftaa. Ja hänet tosiaan nähdään kyyköttämässä tien reunassa. Omistaja miettii tekosiaan ja päätyy siihen, että tytöstä täytyy päästä eroon. Ottaa auton (ja mikä onni, tyttö on edelleen tienposkessa) ja tyttö nousee kyytiin vapaaehtoisesti tai pakotettuna. Tyttö saa tukun rahaa, kun lupaa pitää suunsa kiinni ja kadota. Tai tyttö saa kyydin suoraan omaan kuolemaansa-

Omistajan vaimo pitää suunsa kiinni myöskin yhtä uhkailtuna. Eikä myöhemmin uskalla avata suutaan, ettei tule yhdistetyksi tytön katoamiseen. Tietääpä omistajan vaimo sitten mitä tahansa tai on tietämättä.

Tämä nyt siksi, että mielestäni jokainen vihje näiden juttujen tiimoilta pitäisi miettiä yhtenä vaihtoehtona ja miettiä sille syitä, sen sijaan että näitä aina teilataan heti epäoleellisina. Tässäkään jutussa kun paljon ole oleellista johon tarttua.
Chikatilo
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Chikatilo »

Doctor Lecter kirjoitti:Mainiota, että keskustelu katoamisestaan on saanut uutta puhtia ja monia mielenkiintoisia näkökohtia on tuotu esiin.

Kadonneen rovaniemeläistytön Merja Vaaran äiti: "Pelkään että tyttäreni on murhattu"

Artikkeli kokonaisuudessaan
Kuva

Ensimmäinen sivu
Kuva

Toinen sivu
Kuva
Kiitoksia taas, Herr Doktor!

Vanhana ja erittäin entisenä Nyky-Paskan lukijana osaan luottaa lähes sokeasti kyseiseen tiedonvälittimeen. Melkein kuin Rattoon tai Neuvostoliittoon.

Huomiotani kiinnitti eniten aiemmin käsittelemätön huhu, jonka mukaan Merja olisi yritetty "kidnapata" työpaikaltaan viikkoa ennen katoamistaan. Kas, kun tuohon ei kukaan ole tarttunut. Vaikuttaa siltä, että informaation levittämiseksi mahdollisimman suurelle ostajakun... anteeksi, kansanjoukolle, jolla on oikeus tietää, toimittaja on lykännyt hieman pökköä pesään. Tuo mersu-huhu on ilmeisesti tyypillinen pahantahtoisten juoruämmien suoltama tarina, jonka tarkoituksena lienee heittää hieman sontaa vartiointiliikkeen johtajan, O Niemelän, päälle. Alibin kuvassahan herra N nojailee mersuun, joka lienee hänen henkilökohtainen kiesinsä. Jos tarina olisi totta, siitä kai olisi enemmänkin kirjoitettu, kuin rivi maamme keltaisimmassa lehdessä.
Kuva siitä kiistellystä paikasta missä MV odotteli kyytiä.
Kuva
Toivottavasti tästä on jotain apua että missä se paikka oli ja millainen se oli tuolloin.
Tämäpä se oli suunnilleen se näkymä, jota Merja oletettavasti katseli. Paikka on 4-tien ja Vapaudentien risteyksessä.
Koko alue näkyy tässä kuvassa, alareunassa;
http://www.raol.roiakk.fi/kt/rake/roi80.jpg
Kyseessä ei ollut moottoritie, vaan ihan pelkkä taajaman halkaiseva päätie. Rajoitus 60, ellei jopa 50 km/h.

Joku kyseli, mitä yleisötapahtumia kyseisenä viikonloppuna olisi ollut Kemin - Oulun suunnalla...
27.7.1980 oli Oulussa Oulun Osuuspankki Grand Prix-ravit. Lämminveristen voittajana Madrigal, joka katkaisi Charme Asserdalin voittoputken.

Siis mersuja ja ravihevosia tässäkin jutussa... :lol:
Kuvat ja tekstit Nykyposti 1/1981
Kaikki sanomassa esitetty on mielikuvituksen tuotetta eikä sillä ole yhteyttä todellisiin tapahtumiin tai henkilöihin. Mahdolliset samankaltaisuudet ovat pelkkää sattumaa. Kirjoittaja on poliittisesti täysin korrekti.
Ande
Jane Marple

Kumma kun ei edes ns. hevosmiesten tietotoimisto ole asiasta enempää tiennyt.
Pitäskö laittaa jollekin ravipalstalle kysymys "mitä teit sinä aamuna, kun päivällä Madrigal voitti Charme Asserdalin Oulussa".
Tuohon aikaan on hyvinkin voinut olla liikkeellä Rovaniemen ohi vaikka hevosmiehiä mersulla, sekä lomalaisia ja muita sellaisia satunnaisia kulkijoita, joita paikallinen poliisi ei ole tavoittanut.

Toinen kysymys samasta aiheesta, mutta toisin päin: tapahtuiko pohjoisessa lauantaina 26.7.1980 jotain sellaista, josta olisi olleet hitaimmat aamusella paluumatkalla?

Saako edes tuo kuva, jossa näkyy kolme tai ehkä neljä autoa päivällä, Sirun ja muut kaltaisensa ymmärtämään risteyksen "vilkkauden"? Sunnuntaiaamun kuvassa olisi ehkä näkynyt yksi auto jos edes sitäkään.

Lehtiartikkelin kirjoittaja on palkittu myöhemmin, mutta kyllä hänkin tilaustöitä teki leipänsä eteen, eli sellaisia artikkeleja, joilla sai kansan ostamaan lehtiä. Kumma kun ei Veikko ole enää tästä kiinnostunut, vaikka ainesta olisi tässäkin keskustelussa lähteä "vanhoja luita kaluamaan". Jospa hän noiden vuosien jälkeen olisi muuttanut "tutkimusotettaan" asiallisempaan suuntaan, kun ei ole enää leipä kiinni satunnaisista kirjoituspalkkioista.
nöyhtä
Vähänniinkuharrastaja

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja nöyhtä »

Voi hyvänen aika sentään.. Lueskelin tuon 1 ketjun läpi ja ei voinut kuin ihmetellä erään asennetta. Sirulla toki oli erinomaisia pointteja jutuissaan, ne vaan tuppasivat hukkumaan ylimielisen ja suorastaan ärsyttävän "kyllä minä tiedän" -asenteen alle. Eniten kuitenkin huvitti se, kuinka varma Siru on siitä, että omistaja on itse irstauksissaan nuoria tyttöjä kohtaan palkannut kyytinsä liftanneen Merjan vain saadakseen tuon tytön ilokseen. Itse olen saanut kesätöitä iäkkäämmältä mieheltä (n.60v) joka minut (tuolloin 16v) tienposkesta kyytiin noukki. Työ toki oli aivan erilaista, vain mansikkamaalta, mutta pointti onkin se keskustelu joka työn saamiseen johti. Keskustelu eteni jokseenkin näin:

mies - Keskustaankos oot kyytiä vailla?
minä - Juu, sinnehän minä.
mies - No kyytillä pääsee torille saakka.
minä - Hienoa, kiitoksia.
mies - No kuinkas se on kesä mennyt, onko tullu lomailtua vai oltua töissä?
minä - Lomailtua vain, ei onnistanu töiden suhteen tänä kesänä. Harmillista.
mies - Mitäs töitä oisit halunnu?
minä - Melkein mikä vaan ois kelvannu mistä jotain ois maksettu.
mies - Minun maille sais kyllä mansikoita tulla poimimaan. Ei tunnu se työ nuorille enää vaan kelpaavan.....

Ja tuota rataahan se sitten eteni siihen, että seuraavalla viikolla piti pellolle ilmaantua, jotta voidaan katsoa kuinkas homma sujuu. Miksei olisi voinut MV:n tapauksessa mennä jokseenkin samoin vaikka työ ja aika olikin eri? Kuten aiemmin todettu, että vaikka tuo työ oli nuorelle naiselle erikoinen, ei se ollut ennenkuulumatonta.

En itse sulkisi pois ainoatakaan vaihtoehtoa. Täällä kun on paljon ollut juttua todennäköisistä vaihtoehdoista ja tilastoista, niin sen perusteella mitä itse oon mistään tilastoista selvää ottanut, on pakko uskoa, että niitä epätodennäköisäkin asioita tapahtuu.

Vielä tuosta, että MV olisi ensimmäinen liftarimurhaajan uhri, joka olisi "saalistettu" työmatkalta ja vieläpä aikaisin aamulla... Mistäpä mahdollinen liftarimurhaaja olisi tiennyt tytön olevan työmatkalla? Tuskin kaulassa oli kylttiä: "Palaamassa töistä kotiin, tarjoa kyytiä!". Eikä tuollainen murhaaja olisi ollut välttämättä etsimällä etsimässä uhria. Itse ainakin olen kuullut sanonnasta "tilaisuus tekee varkaan" ja huomannut sen pitävän monessa asiassa paikkansa. Entäs sitten se aikaisin aamulla? Miksi ihmeessä ei aikaisin aamulla? Ei riitä perusteluksi se, että yleensä moiset tapahtuvat päivällä tai illalla. Noin aikaisin sunnuntaina on varmasti ollut vähemmän liikennettä ja siten silminnäkijöitä, kuin koska tahansa päivällä tai illalla, joten rikollisen kannalta varsin hyvä aika löytää uhri. Se ettei sellaista olisi tapahtunut ennen, ei tarkoita etteikö sitä olisi voinut tapahtua tuolloin. Ja jos noin tapahtuikin, ei kyseessä ollut välttämättä millään tavalla suunniteltu teko. Se selittäisi sen, miksi tapaus on jäänyt alueella ainoaksi. Lopulta kaikessa on kyse vain sattumista ja niiden nivoutumisesta yhteen.

Tuota ensimmäistä ketjua lukiessa osui silmään monia epäkohtia joihin olisi tehnyt mieleni puuttua, mutta mitä enemmän luin, sitä turhemmaksi sen huomasin. Ei täällä näemmä riitä mitkään perustelut jos joku on jotain päättänyt ja siihen sokeasti tahtoo uskoa. Onneksi sentään moni on valmis ottamaan huomioon muitakin seikkoja kuin vain omia teorioitaan tukevia. Ainoa varmaksi tiedetty fakta tässä kuitenkin on se, ettei meistä kukaan voi varmaksi tietää mitä Merjalle on tapahtunut, ellei joku sitten satu olemaan Merja.
Spekultantti
Theo Kojak

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Tuota ensimmäistä ketjua lukiessa osui silmään monia epäkohtia joihin olisi tehnyt mieleni puuttua, mutta mitä enemmän luin, sitä turhemmaksi sen huomasin. Ei täällä näemmä riitä mitkään perustelut jos joku on jotain päättänyt ja siihen sokeasti tahtoo uskoa. Onneksi sentään moni on valmis ottamaan huomioon muitakin seikkoja kuin vain omia teorioitaan tukevia. Ainoa varmaksi tiedetty fakta tässä kuitenkin on se, ettei meistä kukaan voi varmaksi tietää mitä Merjalle on tapahtunut, ellei joku sitten satu olemaan Merja.

Puutu, hyvä noyhtä, vaan epäkohtiin jos sellaisen huomasit! Joka ketjussa on joku, joka on rakastunut aiheeseensa, eikä anna tuumaakaan periksi, mutta ei kannata välittää, koska suurin osa on kuitenkin aidosti kiinnostuneita. Merja Vaaran kohtalo on varmasti yksi niistä, joista kaikki toivoisivat ratkaisua, mutta kun oikein mitään vihjettä ei ole vuosikymmeniin saatu.

Ei ole löytynyt pääkalloa, eikä kukaan ole tunnonvaivoissaan avautunut. Onko sitten kadonnut kairaan, uponnut vesistöön vai hävinnyt ulkomaille saakka. Liekö enää omaisiakaan odottamassa.
Vastaa Viestiin