Hei, nämä toimivat vielä ainakin eilen, muut paitsi alin (Iltalehden)Lähtöruutu kirjoitti:Varmaankin psykoosin laatu, ihmisen tukiverkot ja muut olosouhteet vaikuttavat siihen, millaista hoitoa tarvitaan. Psykoosi tai avoin psykoosi on eri juttu kuin psykoottisuus. Ihminen voi olla psykoottinen persoonallisuuden rakenteiltaan, vaikka ei olisikaan sillä hetkellä psykoosissa. Ihminen rakentaa itselleen erilaisia selviämismalleja ja käyttää erilaisia suojakeinoja. Äitiys voi olla joillekin naisille suojakeino ulkomaailman realiteetteja vastaan. Keino pysyä kodin suojassa, mutta tällöin äiti kyllä käyttää lapsiaan suojana itselleen. Ihminen, joka kokee vaikkapa vankilankin ihan ok paikkana, saattaisi tarvita tällaisia suojia. Mutta AA:han ei ollut psykoosissa murhan tapahtumahetkellä, ja taas palaammekin mielentilatutkimukseen.Veristi kirjoitti:^ Olen kuitenkin varovainen liittämään Annelin käytöstä psykoosiin tai psykoottisuuteen, koska luulenpa, että se olisi vaatinut sairaalahoitoa - sen verran vakavasta mielenhäiriöstä on kyse.
Katsoisin mielelläni kuulusteluvideoita. Olen yrittänyt etsiä niitä täältä ketjuista, mutta täytyy sanoa, että matskua on paljon. En ole vielä löytänyt, voisiko joku laittaa vinkkiä. Sairaalavideossa mietin sitä, onko valehtelu tietoista vai ei. Varmaan on jotain siltä väliltä, kuten Tara tuossa kuvailikin. Noin dissosiointi menee, sietämättömät asiat tekee mieli jättää pois ja tilalle kokeillaan jotain uutta. Poliisille kai on sama tuossa vaiheessa, kuinka tietoista valehtelu on, mutta ainakin pitäisi kuunnellessa säilyttää se kanava auki, että nyt ehkä valehdellaan. Sitähän JJ ei tee, ja se on mielestäni melkoinen moka. Sellaiset tuntosarvet täytyisi olla. Vai pitäisikö. Sirpan salaliittoteoriat ovat jo ehkä vaikuttaneet, mutta sellainenkin tuli mieleen, että tunsivatko AA ja JJ toisensa entuudestaan, mutta ei kai sentään.
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... 59#p454859
Olen valmis vaikka kuolemaan lasteni puolesta, on Anneli kirjoittanut joskus noille nettisivuilleen (2005? Kotiäiditnet). Murhan jälkeen oli jokin uutinen, hovin aikaan, jonka otsikko oli (Auer:) Elän vain lapsiani varteen.
Minulle nousi nuo edelliset mieleen kun lukaisin Breivik-ketjusta, että tyyppi oli jo kauan sitten lausunut olevansa valmis kuolemaan aatteensa puolesta (kertonut muistaakseni sisarpuoli, joka ei ole pitänyt veljeään mielisairaana). Niin, ja asiantuntijat kiistelevät nyt sitten hänen mielentilastaan.
edit, vähän lisää:
Se voi olla se mielipuolisuuden, tunnottomuuden ja ihmisyyden välinen raja veteen piirretty viiva. Kun tuuli käy ei se enää ole siinä missä luulisi.
Tunnustaessaan Anneli kertoi mm riidasta, että Jukka olisi jossain vaiheessa sanonut: Nyt se on loppu. Kun Anneli perui tunnustuksensa, hän selitti mm, että hän oli ollut valvomisesta uupunut ja altis poliisin painostukselle ja kehitellyt mielessään tarinan perheriidasta aikaisempien muistikuvien perusteella.
Jos näin on, että joku joskus on perheessä noin kategorisen toteamuksen ilmaissut, niin on tuo 'Nyt se on loppu' aika erikoinen. Veikkaan, että sanat on lausunut Anneli itse - hetkeä ennen ensimmäistä iskua. Hän vain käytti ilmaisua kuin Jukan sanomana. Tarkoitus oli tietenkin vyöryttää osavastuu Jukalle itselleen.