Irmelin sulhanen
Älkääs nyt, kuulkaas nyt, hei!
Jos hiekkakuopalla on ollut joku vieras auto, niin koko Oittaan kylä, sen keuhkotautista rakkia myöten, olisi tiennyt vieraan auton siesovan hiekkakuopalla, kuten ne lapset jo olivat kertoneet.
Jos auto oli lähtenyt ja olisi myöhemmin palannut takaisin, niin se taatusti olisi pantu kylällä mieleen, sillä eivät yölliset autot niin yleisiä vehkeitä syrjäkylällä, kuten Oittaa siihen aikaan oli, olleet.
Taas olisi sana kiertänyt ja autoa olisivat jotkut varmasti käyneet tutkimassa, sillä sellaista se oli siihen aikaan.
Samaten, jos peli olisi jätetty kauemmas.
Popedasta puheen ollen, sitähän ei ollut kuin paskan ruskeaa ja ryssän sinistä ja taisi olla vielä mustaa, joten siinä ne värit sitten olivat.
IFA:ssa oli saman sävyistä sinistä, mutta ruskea oli punaisempaa F-8 malleissa.
F-5 taisi olla puurunkoinen lautalattialla varustettu niin henkilö, kuin farmarimallikin, joten sitä ei olisi voinut sotkea Popedaan.
Taisi olla lauvasta ja vanerista kehitelty koko keksintö, moottoria ja vaihdelaatukkoa lukuunottamatta.
Faijan kanssa tehtiin ympäri Etelä-Suomea sellaisella farmarimallilla perunakauppaa ja talvella se oli peskuleen kylmä, kun siinä ei ollut lämmityslaitetta.
Ikkunatkin pidettiin auki spriihin kastetulla vanutupolla, no nyt aihe vähän muuttui, mutta ei IFA:sta ja Popedasta voinut erehtyä, sillä Popeda oli nelitahtinen ja IFA kaksitahtinen, joten äänestä ne erotti, jollei korin mallista.
Kumpikin savuttivat yhtä paljon.
Jos hiekkakuopalla on ollut joku vieras auto, niin koko Oittaan kylä, sen keuhkotautista rakkia myöten, olisi tiennyt vieraan auton siesovan hiekkakuopalla, kuten ne lapset jo olivat kertoneet.
Jos auto oli lähtenyt ja olisi myöhemmin palannut takaisin, niin se taatusti olisi pantu kylällä mieleen, sillä eivät yölliset autot niin yleisiä vehkeitä syrjäkylällä, kuten Oittaa siihen aikaan oli, olleet.
Taas olisi sana kiertänyt ja autoa olisivat jotkut varmasti käyneet tutkimassa, sillä sellaista se oli siihen aikaan.
Samaten, jos peli olisi jätetty kauemmas.
Popedasta puheen ollen, sitähän ei ollut kuin paskan ruskeaa ja ryssän sinistä ja taisi olla vielä mustaa, joten siinä ne värit sitten olivat.
IFA:ssa oli saman sävyistä sinistä, mutta ruskea oli punaisempaa F-8 malleissa.
F-5 taisi olla puurunkoinen lautalattialla varustettu niin henkilö, kuin farmarimallikin, joten sitä ei olisi voinut sotkea Popedaan.
Taisi olla lauvasta ja vanerista kehitelty koko keksintö, moottoria ja vaihdelaatukkoa lukuunottamatta.
Faijan kanssa tehtiin ympäri Etelä-Suomea sellaisella farmarimallilla perunakauppaa ja talvella se oli peskuleen kylmä, kun siinä ei ollut lämmityslaitetta.
Ikkunatkin pidettiin auki spriihin kastetulla vanutupolla, no nyt aihe vähän muuttui, mutta ei IFA:sta ja Popedasta voinut erehtyä, sillä Popeda oli nelitahtinen ja IFA kaksitahtinen, joten äänestä ne erotti, jollei korin mallista.
Kumpikin savuttivat yhtä paljon.
Mielikuva on hauska, koko kylän väki ihmettelemäss popedaa, kjäh.Hessu52 kirjoitti:Taas olisi sana kiertänyt ja autoa olisivat jotkut varmasti käyneet tutkimassa, sillä sellaista se oli siihen aikaan.
Hessu kyllä vähän liioittelee, ei se auto mikään suuri ihmetyksen aihe ollut enää 1960.
Kyllähän se on uskottava, että hiekkakuopalla auto oli, kun todistajat siitä kertovat.
No - no ...konsta kirjoitti:Mielikuva on hauska, koko kylän väki ihmettelemäss popedaa, kjäh.Hessu52 kirjoitti:Taas olisi sana kiertänyt ja autoa olisivat jotkut varmasti käyneet tutkimassa, sillä sellaista se oli siihen aikaan.
Hessu kyllä vähän liioittelee, ei se auto mikään suuri ihmetyksen aihe ollut enää 1960.
Kyllähän se on uskottava, että hiekkakuopalla auto oli, kun todistajat siitä kertovat.
Kyllä Hessu on täysin oikeassa - ja Popeda kyllä olisi huomattu - oli se niin hieno auto.
Ainakin itse näin olen kokenut - aikalaisena - syy on se ainoa taxi Popeda jolla olen kulkenut
Totuus on faktojen tunnustamista.
http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I
http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA
http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw
"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Enhän minä kiistänytkään, etteikö aiemmin päivällä olisi ollut Popeda hiekkakuopalla, jota kylän pikkulapset olivat tunnistaneet.
Mutta palataanpa ajassa 50-60 lukujen vaihteeseen, niin kyllä se olisi ollut ihmettelyn aihe, jos kuopalla olisi vieras auto kahteen otteeseen vieraillut.
Olisi se herättänyt epäluuloja, ket ja millä asialla sitä liikutaan.
Luulen konsta, että et ole elänyt vielä sitä aikaa, kun tuollaisia heittelet.
Niihin aikoihin oli juuri saatu lupa, että länsiautojakin sai ostaa, mutta kellään ei ollut oikeastaan muuhun varaa, kuin Volkkariin ja sitten oikein varakkailla jenkkipeleihin.
Köyhemmät sitten ostivat vanhoja taksi Popedoja, kun niitä sai halvemmalla ja se kuitenkin oli Neuvostoliittolaiseksi autoksi hiton hyvä.
Taksit ostivat silloin jo Volgia, joten Popedoja riitti ja niissä, jos missä, oli perhanan hyvä lämmityslaite.
Ominaishaju johtui verhoilussa käytetystä kaislamateriaalista, josta se omituinen haju.
Mutta asiaan.
Ei silloin kylillä vieraat autot huomaamatta liikkuneet mihinkään aikaa vuorokaudesta, kyllä aina joku oli vahtimassa, olisiko ollut vielä muistoja sodasta, sillä eihän sen loppumisesta ollut kulunut kuin n.15 vuotta.
Mutta palataanpa ajassa 50-60 lukujen vaihteeseen, niin kyllä se olisi ollut ihmettelyn aihe, jos kuopalla olisi vieras auto kahteen otteeseen vieraillut.
Niihin aikoihin oli juuri saatu lupa, että länsiautojakin sai ostaa, mutta kellään ei ollut oikeastaan muuhun varaa, kuin Volkkariin ja sitten oikein varakkailla jenkkipeleihin.
Köyhemmät sitten ostivat vanhoja taksi Popedoja, kun niitä sai halvemmalla ja se kuitenkin oli Neuvostoliittolaiseksi autoksi hiton hyvä.
Taksit ostivat silloin jo Volgia, joten Popedoja riitti ja niissä, jos missä, oli perhanan hyvä lämmityslaite.
Ominaishaju johtui verhoilussa käytetystä kaislamateriaalista, josta se omituinen haju.
Mutta asiaan.
Ei silloin kylillä vieraat autot huomaamatta liikkuneet mihinkään aikaa vuorokaudesta, kyllä aina joku oli vahtimassa, olisiko ollut vielä muistoja sodasta, sillä eihän sen loppumisesta ollut kulunut kuin n.15 vuotta.
-
Jesse Livermore
- Hetty Wainthropp
-
Jesse Livermore
- Hetty Wainthropp
Kiitos Hessu - aivan mieletön ajankuvaus muutamalla rivilläHessu52 kirjoitti: Mutta palataanpa ajassa 50-60 lukujen vaihteeseen, niin kyllä se olisi ollut ihmettelyn aihe, jos kuopalla olisi vieras auto kahteen otteeseen vieraillut.
Ajat oli juuri noin kuten Hessu - sanan siveltimellä maalailee
KIITOS Hessu !!
Totuus on faktojen tunnustamista.
Niin, jos selvänäkijäkinJesse Livermore kirjoitti:No niinhän siellä huomattiin illalla Popeda. Pikkupojat näkivät, mutta heita ei ilmeisesti uskottu. Jospa se auto oli vain hetken siellä parkissa?
Ps. Koko kyläkö sitä Popedaa olisi aamuyöllä siellä töllistellyt? Joidenkin mukaanhan siellä ei pitänyt liikkua kenenkään...
Muista lähdekritiikki!
Kyllä se olisi skoone huomattu.
Kylällä liikkui ihmisiä yli puolen yön, mm. tansseista palaavia.
Popeda olisi saapuessaan jo herättänyt mielenkiintoa äänensä perusteella, sillä sen pörinä olisi kuulunut lähitaloihin ja asukkaat olisivat katsoneet, kuka sinne kuopalle yöllä ajaa.
Kun auto ei olisi sieltä poistunut, olisi ihmetys ollut sen verran suuri, että joku olisi käynyt ainakin rekisterinumeron ylös ottamassa.
Jälkeenpäin olisi sitten ollut helppo kertoa, että tällainen auto oli ollut yöllä kuopalla.
Kyllä siihen täkyyn jopa sen ajan poliisit olisivat tarttuneet, ja tutkineet asian.
Ei siellä autoa ollut, päivälläkin joku on saattanut hakea hiekkaa omaan tarpeeseensa pienen määrän, jos on ollut jotain muurausta tai muuta pientä remppaa.
Popeda olisi saapuessaan jo herättänyt mielenkiintoa äänensä perusteella, sillä sen pörinä olisi kuulunut lähitaloihin ja asukkaat olisivat katsoneet, kuka sinne kuopalle yöllä ajaa.
Kun auto ei olisi sieltä poistunut, olisi ihmetys ollut sen verran suuri, että joku olisi käynyt ainakin rekisterinumeron ylös ottamassa.
Jälkeenpäin olisi sitten ollut helppo kertoa, että tällainen auto oli ollut yöllä kuopalla.
Kyllä siihen täkyyn jopa sen ajan poliisit olisivat tarttuneet, ja tutkineet asian.
Ei siellä autoa ollut, päivälläkin joku on saattanut hakea hiekkaa omaan tarpeeseensa pienen määrän, jos on ollut jotain muurausta tai muuta pientä remppaa.
-
Jesse Livermore
- Hetty Wainthropp
Hessu52 kirjoitti:Kyllä se olisi skoone huomattu.
No nythän sitten putosi pohja niille väitteille, ettei kukaan olisi voinut osua murhapaikalle sattumalta.
Hessu52 tuossa kertoo, että murhapaikan läheisyydessä vilisi yöllä ihmisiä kuin vilkkilässä kissejä.
skoone kirjoitti:Niin, jos selvänäkijäkinJesse Livermore kirjoitti:No niinhän siellä huomattiin illalla Popeda. Pikkupojat näkivät, mutta heita ei ilmeisesti uskottu. Jospa se auto oli vain hetken siellä parkissa?
Ps. Koko kyläkö sitä Popedaa olisi aamuyöllä siellä töllistellyt? Joidenkin mukaanhan siellä ei pitänyt liikkua kenenkään...) kertoi, että auto kävi paikalla kaksi kertaa, ensiksi illalla noin klo 22 (ja pojatkin sen näki) ja sitä myöhempää käyntiä näki tuskin kukaan, kun oli semmoinen aika vuorokaudesta.
¤ Ensimmäisellä kerralla tuli konflikti ja toisella kerralla tultiin kostamaan?
¤ Tai ensimmäisellä kerralla tuli konflikti ja tapot ja yön pimeydessä tultiin siivoamaan paikkoja ja tekemään lavastuksia.
Minusta on alkanut tuntua, että murha-aika on se, minkä vain poliisi ja murhaaja(t) tietävät. Vaikea uskoa, että Poliisi Suomessa määrittelisi kuolinajan vain pikkupoikien todistuksen perusteella tuohonkaan aikaan. Kaiketi kuolinajan määritys oli tuolloinkin jo hanskassa eikä ole myöhempien aikojen viisautta? Viittaan laskelmiin aikaisemmasta kuolinajasta. Miten arvioissa voisi olla niinkin suuria eroja?
NG tietää, vaikka ei ole syyllinen, mutta niinhän minä uskonkin.
Hessulle:
Autoissa ja moottoripyörissäkö se raja menee?
Popedoita kylläkin tultaisiin katsomaan koko kylän voimin "Jos hiekkakuopalla on ollut joku vieras auto, niin koko Oittaan kylä, sen keuhkotautista rakkia myöten, olisi tiennyt vieraan auton siesovan hiekkakuopalla, kuten ne lapset jo olivat kertoneet."
Moottoripyöristä tiesi aika monet jo 4.6. illalla ja toinen oli jopa "länsi"motskari.!?
Mikä sinua niissä Popedoissa pelottaa? Polttaako?
-
epäilys
- Nikke Knatterton
Tein jo Lujan päätöksen olla kirjautumatta/kommentoimatta enää mitään täällä...mutta keuhkokuumeisen houreinen mieli ei anna rauhaa... Tämä autojuttu. Sehän selventäisi jo paljon jos siellä tosiaan oli auto... Mutta kenen auto, oliko sidoksissa jotenkin PP:een. Eipä tiedetä kukaan mutta uskaltaisko vielä spekuloida, jos vaikka tulee syyte.
Syytä epäillä.
Hessu52 kirjoitti:...
Bodomin mysteerio s. 15.
…noin kello 21.00 ja Helokangas ja Kurt Hilden olivat nähneet maantiellä pyörää taluttavan miehen, joka oli jättänyt pyöränsä peltotien risteykseen ja lähtenyt kävellen rantaan päin. Mies oli ollut keskikokoinen, lähempänä viittäkymmentä ikävuotta ja puettuna mahdollisesti ruskeaan ja kuluneeseen nahkapuseroon ja mukana kantokassi. Hiekkakuopassa oli tällöin ollut harmaa Pobeda-auto ja heidän tullessaan sininen Pobeda, joka oli jo poistunut (Missä Iäksen Ifa – pojille lienee tullut autoissa sekaannusta).
Bodomin mysteerion (1960) mukaan hiekkakuopan-rakennustyömaan linjalla oli auringon laskun maissa tai hieman ennen ollut pysähtyneenä kaksi eri väristä popedaa, yksi ifa ja sepän putkenpätkiä kuljettanut auto.Bodomin mysteerio s. 16.
Veston työmaalla oli 4.6 ehkä vähän ennen kello 21 käynyt Bembölestä joku seppä tuomassa työmaalle tilattuja putken osia. Kesselin kertomuksen mukaan tämä oli tullut autolla ja pannut tavarat varastomies Timperin koppiin sekä sen jälkeen poistunut paikalta. (Kyseisen sepän henkilötietoja tai puhuttelumerkintöjä ei löydy):
Selvänäkijä
Rättärillä muuten on hieman samanlainen habitus kuin popedalla, vaikka auto on pienempi ja konepelti kaareva.
Ensinäkin, lyhennän nyt hessun kirjoitustaHessu52 kirjoitti:
Tää nyt on aika pikkujuttuihin sortumista mutta ainakin mun faija (sodan aikaan syntynyt) on kertonut taannoin että ei oikein ymmärrä tätä jenkki-innostusta. Esimerkkinä mainitsi että kun oli ostanut 60-luvun alkupuolella tai ainakin ensimmäisellä puoliskolla autoa, niin oli ostanut Minin. Kertoi että toisena vaihtoehtona oli ollut hitusen halvempi ja hyväkuntoinen dodge valiant. Autokoulun oli kuulemma ajanut nimenomaan dodge valiantilla. ja se on ainakin ollut ihan 60-luvun alkua.
Niin että varmasti se oli merkistä kiinni mutta ei ne jenkit ole olleet ihan ylipääsemättömiä siihenkään aikaan. Tosin niin että eihän se minikään ole mikään itäauto ollut.
Niin tai näin, kun nyt tiedän isäni taustat ja sen ettei hän koskaan ole ollut mitään automiehiä (ennemminkin venemiehiä) niin voin varmuudella todeta ettei kaikki länsiautot ole olleet mahdottomia saavuttaa noihin aikoihin. Ei läheskään mahdottomia.