POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!

Mihin suuntaan on polku uhrikuvassa?

Äänestys päättyi Ti Heinä 07, 2009 4:13 pm

VASEMMALLE
15
60%
OIKEALLE
10
40%
 
Ääniä yhteensä: 25

Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

On outoa, että joku voi jatkuvasti kirjoittaa asiasta väärin, vaikka tuo on valokuvin ja paikalla käyneiden kertomina monelta kantilta todettu, minne se polku uhrikuvassa ja nimenomaan uhrikuvassa menee.

Polku ei todellakaan kulje sinne poliisien jaökloväliin, vaan menee viistosti sinne vasemmalle, jossa nököttää jonkinlainen laukku, tai kannut!

Tämä vaan on tosiasia, sille ei voi Sariola tuolla trollaamisellaan mitään!
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Kirjoitat Sariola tuolla Jebalasta, joka on polun suunnasta antanut naapuri palstalla kirjoittanut polun suunnasta juuri kuten se meneekin.

Itse väität J: n käsittäneen väärin koko asian, mutta kenelle niin onkaan käynyt, no Sariolalle, joka kirjoittaa POLUN YLEISSUUNNASTA, kun pitäisi kirjoittaa, kuten otsikossa lukeekin, POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA.

Noissa on huomattava ero, eli Sariola yrittää jälleen tapansa mukaan vääntää alkuperäistä asiaa ihan joksikin muuksi, mutta kyllä tämäkin yritykseksi jäänee, jollei ylläpito tuohon vääryyteen puutu!
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Ei ole eroa, puhuiko sitten polun suunnasta tai polun yleissuunnasta, kyllähän polku lievästi aaltoilee siinä niemen alueella vaikka on melko suora kokonaisuutena. Aivan sama asia. Kyllä Hessu voi olla hyvin eri mieltä. Se hyväksytään. Jorpakkoon mennään, jos siitä moottoripyörän takaa käännytään vasemmalle! Se on varmaa! Siellä on vastassa rinne alas niemen itärannalle ja veteen saakka, jos samaan suuntaan jatketaan. Kuten sanoin, Hessu voi olla omaa mieltänsä!
:D :D :D
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Siis väitätkö minun kirjoittaneen että koivun kohtaan käännytään jyrkästi vasemmalle, voihan ihme, millainen väite!!

En ole koskaan sellaista väittänyt, vaan että " Koivun jälkeen polku taittuu loivasti vasemalle, ja sen jälkeen polveillen mutkittelee ylös niemen tyveä kohti, nyt laitat suuhuni jotain sellaista, jota en sata varmasti ole kirjoittnaut, tuon voi vanhoista kirjoista luku-ja ymmärrystaitoiset sen todeta!

Oma piirustuksesi menee oikealle, sinne keskiniemen suuntaan, joten sinä se metsässä olet edelleenkin!

Voi voi, millaista trollausta!

Kyllä sillä nimenomaan on merkitystä, jos puhutaan POLUNSUUNASTA UHRIKUVASSA, kuin jos puhuttaisiin POLUN YLEISSUUNNASTA.

Olet vihdoin huomannut erheesi ja nyt yrität kääntää syyn minulle, mutta kyllä nuo vääryytesi huomataan!
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja Sariola »

:D :D :D No niin, tämä kysymys on loppuunkäsitelty. Viisaammat ovat kyllä havainneet mikä on oikein. Joka ei ole vielä keksinyt totuutta, niin ei tarvitsekaan. Hän voi pitää oman näkemyksensä. Yritän nyt jättää tämän asian ja siirtyä pohtimaan muita asioita. :D :D :D
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Se on hieno päätös, sillä johantuota kauan hierotiinkin ja on kiva, että edes luovuttamalla myönnät olleesi alusta lähtien väärässä.

Asiasta kirjoittaminen loppuu osaltani tähän!
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Tässä vielä nuo suunnat:
1. Isomänty - koivu suunta
2. Keskipolun suunta niemen alueella
3. Uhrikuvan kuvaussuunta

http://i687.photobucket.com/albums/vv23 ... -paras.jpg
awa
Angus MacGyver
Viestit: 6562
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja awa »

Mielenkiintoista on huomata, että Sariola yrittää nyt hahmotella oikean keskipolun meneväksi rantaan.

No - onko tuo katsottava myönnytykseksi, että polku sielläkin menee? Varmuuden välttämiseksi Sariola on punaisen katkoviivan päätteeksi taittanut sen nuolen kera kohti rantaa. Eli pieleen menee. Polku noudattelee niemen suuntaa ja kulkee moottoripyörän takaa juuri noin miten Sariolan piirtämä punainen katkoviiva osoittaa, mutta viimeinen piirto ja nuoli on väärään suuntaan. Nuolen tulisi osoittaa niemen suuntaisesti hieman oikealle.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja Sariola »

YHTEENVETOA LASKELMISTANI

Teltta on ollut 2m pitkä ja 140cm leveä. Olen seuraavassa sijoittanut teltan kartan tapaan pohjoinen ylhäällä ja suunnilleen oikeassa suhteessa koivuun. Olen merkannut tuohon nuolilla suunnat:

1. Mänty-Koivu 165 ast
2. Uhrikuva 157 ast
3. Lavastuskuva 173 ast
4. Polku 167 ast

On piirretty noiden mukaan. Mielestäni nämä luvut sopivat hyvin yhteen keskenään. Näillä tienoilla nuo eri suunnat ovat minun laskelmieni mukaan. Tiedon keräämisessä on käytetty lukuisia valokuvia.

Saa kommentoida, jos löytyy kirjoittajan mielestä korjattavaa.

Kuva

Kuva
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Kuva

Uhrikuvasta ei voi varmuudella erottaa, missä siinä on se polun linja. Se tausta on liian harmaata mössöä. Keskipolkua ei voi siitä erottaa - voi vain arvailla.

Tuossa minun laatimassani yhdistelmäkuvassa moottoripyörä näyttää olevan vähän ilmassa.

Se johtuu siitä, että tämä ns. uhrikuva on otettu enemmän alaviistoon. Kuvien yhdistelmässä uhrikuvan taustaosa pyrkii olemaan ylempänä. Se johtuu tuosta alaspäinsuuntauksesta. Jos sama kuva olisi otettu enemmän maanpinnan suuntaisesti, kuten on tuon "OK:n kuvan" suuntaus, niin moottoripyörä putoaisi oikealle korkeudelleen ja lisäksi tuo polun suuntaa osoittava viiva kallistuisi enemmän oikealle.

Tämän ilmiön voi havainnollistaa näin. Katsotaan jotakin suorakaiteen muotoista pintaa kulmasta vastakkaiseen kulmaan hieman yläviistosta. Se lähin kulma näyttää melko terävältä. Kun laskeudutaan alemmas ja katsotaan alemmasta kulmasta samaa lähintä kulmaa. Nyt se onkin tylpempi kulma. Siis kulma on suurempi. Tuossa kuvayhdistelmässä tulee sama ilmiö.

Tässä yllä olevassa kuvassa tuota vääristävää ilmiötä on "korjattu" piirtämällä polun suuntaa osoittava uusi nuoli, joka osoittaa enemmän oikealle. Se on korjattu polun linja. Polku menee todellisuudessa sinne...

Totean, että Blackman näyttää olevan tuota mieltä. Asia ei kuitenkaan ole niinkuin Blackman olettaa ja uskoo. Kukin saa tietysti pitää oman kantansa. Tuo Blackmanin kanta oli kyllä minulle yllätys ja pettymys. Uskoin häntä vähän "viisaammaksi". Näin on minun näkökulmastani.

Tuo vihreä viiva vasemmalla on linja Iso Mänty - Nilsin koivu. Se on suunnilleen yhdensuuntainen niemen keskipolun kanssa. Se on luotettava vertailupiste. Se huomioiden on mahdotonta, että polku kaartuisi sinne moottoripyörän taakse. Ei se niin mene. Polku menee sinne oikealle, missä ne kaksi poliisiakin seisovat polulla. Sinne se menee, vaikka Blackman ei sitä vielä ole huomannut
awa
Angus MacGyver
Viestit: 6562
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola olet väärässä. Valitettavasti.

Polku kääntyy Gustafssonin motskarin takaa vasemmalle, se on itsestäänselvyys. Olen murhien tapahtumapaikalla seisoessani katsonut ja verrannut kopioimaani A4 kokoista uhrikuvaa ja "peilannut" sitä murhapaikkaan - niin se vaan menee, että polku kaartaa uhrikuvassa vasemmalle. Piste.

Helppoa kuin heinän teko - sanotaan. Uskoisin, että Sariola on käynyt murhaniemellä, vaikka ei sitä tunnustakaan. Hän ei ehkä käynnillään ole huomannut katsoa riittävän tarkasti polun suuntaa, vaan on kiinnittänyt huomionsa muihin seikkoihin. Telttapaikan sijainnistakin on ollut keskusteluja ja tämä on saattanut viedä Sariolan mielenkiinnon. Saa sitä tätäkin arvailla. Saatan olla oikeassakin.

Itse olen käynyt Oittaalla satoja kertoja ja murhaniemelläkin olen piipahtanut kymmeniä kertoja. Ulkoillessani olen törmännyt aina silloin tällöin ihmisiin jotka selvästikin arvoivat tai "mittailevat" murhaniemellä paikkoja. Huomatessaan minut, ja nähdessään ehkä arviovan katseeni, useimmat näistä päällepäin kivoilta näyttävistä ihmisistä/pareista ovat avanneet keskustelun ennen minua. Bodomin kolmoismurha kiinnostaa ihmisiä, sen huomaan.

Teltan paikkaa useimmat näistä tapaamistani ihmisistä ovat etsimässä.

- hymm -
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Niin! awa on tuota mieltä. En yritäkään käännyttää awaa. Pidän kuitenkin oman näkemykseni, koska pidän sitä oikeana ja voin kantani perustella. Ja Hessun ottamasta kuvasta se polun suunta näkyykin kaikille katsojille. Riittää kun katsoo sitä kuvaa.Uhrikuvan kuvaussuunta on kuvassa suoraan ylöspäin, niin että vasen ja oikea puolisko ovat yhtä leveitä. Koska Hessun ottamassa kuvassa se polku näyttää etääntyvän yhä enemmän oikealle, niin sitä samaa se tarkoittaa käytännössäkin. Se polku kaartaa oikealle... Sinnehän se.
Eri mieltähän aina voi olla. :D
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Kuva

Kuva


TELTAN PAIKKA JA SUUNTIA

Katselin vanhoja keskusteluja ja kuvia. Teemu on tehnyt tarkkaa työtä tuon alueen kartoittamiseksi. Hän varmaan tuntee tätä alaa. Moni asia on osunut kohdalleen, mutta löytyy virheitäkin. Tässä yllä on Teemun laatima kuvapiirros. Vasemmalla on kuvio A, joka on Teemun laatima, ja johon olen tehnyt muutaman korjauksen. Oikealla on kuvio B, jossa myöskin tuo Teemun piirros on pohjana, mutta siinä olen siirtänyt teltan "oikeaan" paikkaan ja asentoon. Olen myös kääntänyt moottoripyörän polun suuntaiseksi, ja merkannut tähän B-kuvaan kuvaussuunnat: 1. lavastuskuva etelään 3.uhrikuva. Olen myös kavantanut polun 1m leveksi, jollainen se oli v.2005 valokuvissa. Polun reuna oli silloin noin 1m koivusta. Koivusta pohjoiseen on alue niin epämääräistä ja polun reunaa on siellä mahdoton erottaa tarkasti. Niinpä olen kaventanut polun 1m leveäksi vain koivulle asti. Yläosa on jäänyt suunnilleen sellaisekseen.

Havaintoja kuvasta A.

1.Polku on aivan liian leveä. Tässä kuvassa reilusti yli 2 m.

2. Lavastuskuva etelään on varsin oikein merkattu. Tuo kulman LE puolittaja osoittaa kuvaussuuntaa. Se osoittaa vain vähän enemmän oikealle kuin mitä minun arvioni on.

3. Teemun tekemä "uhrikuvan kuvaussuunta". Merkitty kuviossa A numerolla 2. Teemu on ottanut valokuvan seisten ilmeisesti Isomännyn edessä. Sen valokuvan kuvaussuunta on ohittanut koivun sen oikeaa kylkeä hipoen ja myöhemmin kulkenut polun vasemmalla puolella polun suuntaisesti, myös polun vieressä olevien puiden runkoja hipoen. Siihen kuvaan hän on yhdistänyt uhrikuvasta teltan aluetta kuvaavan osan.

Tässä Teemun yhdistelmäkuvassa on selviä virheitä. Katsokaapa kuviossa A, kuvaussuuntaa 2, joka on sen Teemun maisemakuvan kuvaussuunta. Se suunta menee runkoa hipoen Nilsin koivun ohi oikealta ja jatkaa polun vieressä sen vasemmalla puolella polun laidassa olevia puiden runkoja hipoen ohittaen ne reunarungon oikealta.

Mitä ihmettä? Tuo kuvaussuuntahan ei mene edes teltan alueen yli Teemun oman piirroksen A. mukaan, vaan ohittaa teltan pohjan alueen vasemmalta. Kuitenkin juuri tuohon maisemakuvaan Teemu on ympännyt uhrikuvan teltan alueen niin, että tuo kuvauslinja menee suunnilleen teltan pohjan keskipisteen kautta - siis ylittää teltan suunnilleen puolittaen sen kahteen yhtäsuureen osaan. Tuosta voi tehdä sellaisia johtopäätöksiä, että A)Teltta on kuviossa A väärässä paikassa. B)Tuo Teemun valitsema kuvauslinja ei ole se "oikea uhrikuvan kuvauslinja".

Se on varmaa, että jossakin on virhettä. Joko teltta on väärässä paikassa tai Teemun valitsema uhrikuvan kuvaussuunta on väärä. Mielesäni virhettä on noissa molemmissa.

Muiden valokuvien perusteella tiedetään, että teltan itäpään tappien linja "ampuu" Nilsin koivuun. Jos piirretään jana Isomänty - Nilsin koivu, niin teltan pitkästä pohjoissivusta jää noin 30 cm sen linjan itäpuolelle ja noin 160 cm jää siitä pohjoissivusta tuon linjan länsipuoolelle. Pitkästä eteläsivusta jää vielä vähemmän itäpuolelle, koska teltta ei ole kohtisuorassa tuohon janaan nähden.

Tuo linja ISOMÄNTY-KOIVU on muuten samansuuntainen kuin niemen päällä kulkeva polku. Siitä seuraa sellaistakin, että uhrikuvaan voidaan suoraan piirtää "polun suunta". Tuo kyseinen kulmatappi nimittäin näkyy uhrikuvassa. Mitataan siitä tapista 30 cm sitä teltan pitkää pohjoissivua pitkin länteen päin ja merkitään siihen piste. Kun se piste yhdistetään Nilsin koivun tyveen, niin se viiva kuvaa samalla myös "polun suuntaa niemessä". Polun keskiviiva on sen kanssa saman suuntainen mutta sijaitsee 1,50 m lännempänä. Mistä tuo 1,50 m on saatu? Katselin vanhoja valokuvia ja niissä Nilsin koivun kohdalla koivusta polun reunaan oli 1m ja itse polku oli 1m leveä. Melko tarkkaan näin. Siis väittely polun suunnasta uhrikuvassa voidaan lopettaa, sillä tuo näkyvä teltantappi ratkaisee koko kysymyksen. Sitäpaitsi tuo ei ole ainut valokuva, joka kertoo saman totuuden.

Teemu on käynyt siellä niemessä ja tehnyt tarkkaa ja arvokasta työtä merkkaamalla mm. nuo puut paikoilleen. Jossakin yhteydessä Teemu on ilmoittanut, että tuo linja Isomänty-Nilsin koivu ei olekaan aivan saman suuntainen kuin tuo polun yleissuunta niemen alueella. Hän ilmoittaa poikkeamaksi 2,3 astetta. Se on pieni poikkeama. Tuossa kuviossa Teemu ei ole ottanut sitä huomioon. Mänty olisi sen mukaan (jos 2 astetta) noin 32 cm sivussa tuosta teoreettisesta linjasta. Olen kyllä havainnut, että sellainen tarve männyn siirtämiseen on esiintynyt piirroksissa ja se mänty on siirrettävä länteen päin. Linja Isomänty-Koivu ampuu siten hieman enemmän vasemmalle kuin "polun yleislinja niemessä".
Päädytään oikeaan vaikka tuota pientä korjausta ei oteta huomioon. Esim. 50 metrin päässä linja heittäisi vain 174 cm. Sen se voi hyvinkin heittää. Teemu lienee mitannut tarkasti.

Näiden kuvien ja piirrosten sanoma on siinä, että 1)Teemun yhdistelmäkuva on yhdistetty väärin. Se antaa väärän kuvan totuudesta. 2)Teemu on aivan oikein määrittänyt kuvaussuunnan kuvalle "lavastuskuva etelään". Se on tosiaan hieman polun suuntaan verrattaessa oikealle, kuten minäkin olen viime aikoina todennut. 3) Uhrikuvan kuvaussuunnan Teemu on kuitenkin määrittänyt väärin. Se kuvien yhdistäminen on tapahtunut väärin, ja johtopäätökset sen kuvan perusteella ovat olleet vääriä. Teemu on kyllä asiantuntija, mutta tässä kohdassa hän on erehtynyt. Myös Kujala on välillä ollut väärässä samoin minä. Nuo kaksi ovat ilmeisesti alan miehiä, minä olen pelkkä harrastelija, mutta olen puuhaillut ahkerasti valokuvien kanssa, ja jotakin minäkin olen oppinut siinä ohessa. Jokainen on joskus väärässä.

Tällainen matemaattinen pohdiskelu kyllä vetää minua puoleensa, vaikka rikosta ei tälla ratkaista, mutta onpahan jotakin älyllistä puuhailua. Jos joku on eri mieltä edellä kerrotuista asioista, niin saa olla vapaasti. Minun näkemykseni ovat tuon näköisiä.
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

En osaa muuta sanoa, kuin että nyt joku on totaalisesti sekoamassa, enkä se ole minä!
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Hessu52 kirjoitti:En osaa muuta sanoa, kuin että nyt joku on totaalisesti sekoamassa, enkä se ole minä!
Tuohon en osaa neuvoa antaa!

Minä itse voin erittäin hyvin ja olo on hyvin terve... 8)
Vastaa Viestiin