HÄKE 'nauha' (ketju 2)
Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)
Minä luulen, että rinnakkaispuhelin ei sovi siitä yksi kertaisesta syystä, että äänien - kuten askelten - heijasteet tulisivat toisistaan poiketen puhelinkohtaisesti. Kun rekoja on tehty niin oletan, että jotakin tila-analyysiäkin äänistä on tehty.
Jos puhelin/nauhoitus on niin suppealta äänialueelta, että heijasteet eivät tarpeeksi erotu niin se voi sitten romuttaa oletukseni. Normaalistihan äänen kaijut ja heijasteet ilmoittavat jopa missä henkilö huoneistossa on ja minne liikkuu. Äänitutkija pyrkii näin sijoittamaan kunkin äänilähteen ja seuraamaan sitä. Näin hän voi myös "laskea" äänilähteet ja päätyä tulokseen kuten, että huppista ei ole.
Jos puhelin/nauhoitus on niin suppealta äänialueelta, että heijasteet eivät tarpeeksi erotu niin se voi sitten romuttaa oletukseni. Normaalistihan äänen kaijut ja heijasteet ilmoittavat jopa missä henkilö huoneistossa on ja minne liikkuu. Äänitutkija pyrkii näin sijoittamaan kunkin äänilähteen ja seuraamaan sitä. Näin hän voi myös "laskea" äänilähteet ja päätyä tulokseen kuten, että huppista ei ole.
-
MissHolmes
- Ben Matlock
''askeleet loittonee ja lähenee puhelinta''. ...kävely keittiöstä takahuoneeseen...loittonee toista puhelinta ja lähenee toista. Ei siis sittenkään edestakainen kävely.
Sanoisin, että änitutkijoiden on täytynyt pitkälle tulkita ääniä sen varassa mitä faktaa Anneli on tarjonnut ja se voi sekoittaa kuulemasta totuutta.
Pitää lukea litterointia hetki.
Sanoisin, että änitutkijoiden on täytynyt pitkälle tulkita ääniä sen varassa mitä faktaa Anneli on tarjonnut ja se voi sekoittaa kuulemasta totuutta.
Pitää lukea litterointia hetki.
Nuotio & Äreät Tiput
Kun kaksi puhelinta on auki samalle linjalle lähekkäin niin ei ääni tule yksinkertaisesti vain kahdesta eri lähteestä vaan lähellä olevat puhelimet sekoittavat äänet keskenään esimerkiksi missä vaiheessa huoneesta toiseen kävelevän Annelin äänet nappaa mikäkin linja, ei niin yksinkertainen juttu kuin äkkiseltään voisi kuvitella. Jäänkin mielenkiinnolla odottamaan mitä nauhasta on ammattilaisilla sanottavana.Valhalla kirjoitti:Minä luulen, että rinnakkaispuhelin ei sovi siitä yksi kertaisesta syystä, että äänien - kuten askelten - heijasteet tulisivat toisistaan poiketen puhelinkohtaisesti. Kun rekoja on tehty niin oletan, että jotakin tila-analyysiäkin äänistä on tehty.
En ole muuten nauhoitetta ajatuksena vastaan mutta asioiden etenemisen suhteen nauhoite olisi aivan turha "lavastus". Häkenauha on ainoa luotettava todiste siitä mitä tuolla talossa tapahtui tuona aikana. Nauhoitteen puolesta puhuvat pojan kuulemat näppäilyäänet oven takaa, ne voivat yhtä hyvin voineet ja mitä luultavimmin ovatkin Annelin puhelinnäppäilyäänet, poika ei nimittäin ole sanonut kuulleensa niiden tulleen kahdesta eri paikasta. Todistettavasti häkepuheluun on näppäilty numero. Nauhoitetta varten pitäisi kuulua vielä ylimääräiset näppäilyt. Toinen asia on äänien epätasaisuus joka on muuten johdonmukainen ja vain jonkun aikaa olemassa eikä koko puhelun aikana tapahtuva ilmiö. Käsittääkseni tämä ilmiö alkaa siitä kun joku tulee linjalle ja kysyy "miten linjoille pääsee" ja loppuu pian sen jälkeen kun Anneli poistuu välissä äkillisesti puhelimesta. Sopii teoriaan että siinä vaiheessa sulkeutuu toinen linja.
Häkenauhaa ei pidä ajatella jo valmiina mielessä olevan skenaarion mukaisena tapahtumana vaan sellaisena jossa pyrit miettimään nauhan etenemisen mukaan mitä siellä tapahtuu.
En tiedä miten muut asiaa mielessään miettivät mutta mä teen nämä päätelmäni ruudukon mukaan johon on merkitty nauhan kautta kuullut tapahtumat, ihmisten tiedetyt sijainnit sekä Jukan vammat, niiden syntyaika ja kuolinaika. Kun nämä kaikki laskee yhteen kaavioon ei nauha mahdu sinne mitenkään, sillä ei ole mitään merkitystä. Nauhan olemassaoloa selitetään sillä että Anneli olisi surmannut Jukan jo aiemmin mutta sitten taas vammat osoittavat että kuolinisku on ollut ihan tuore. Paljon tuoreempi kuin veitseniskut. Jotta nauhoitteella olisi jonkinlainen merkitys sille olisi pitänyt taltioida Jukan tikkaaminen veitsellä eikä mitään valitusserenadia, sellainen on mahdoton jos siinä samalla joku tikkaa reikiä sinuun monen kymmenen minuutin ajan.
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
Luulinkin jo selittäneeni sen rinnakkaispuhelinten käytön mahdottomuuden, mutta nyt muistankin poistaneeni ko. viestini tarkoituksenani hioa perustelujani myöhemmin. No, en vielä ehtinyt selvittää, millä teknisillä termeillä ilmiötä kuvataan, mutta idea on siis tuo sama, josta Valhalla edellä jo puhuu. Mikäli häkeen päin olisi tallentunut ääntä kahden eri puhelimen kautta, olisi tuloksena ollut em. heijasteiden myötä aikamoinen äänten puuro. Toisen puhelimen kautta olisi tullut sama ääni lähempää ja toisen kautta sama kauempaa, jolloin häkessä yhdistyneenä äänet olisivat varmaan tallentuneet sillä tavoin, että äänitutkimus olisi varmaan jo aiemmin kiinnittänyt siihen huomiota. Riittäneekö tämä selitykseksi cicerolle? (Kuten Valhalla mainitsee, äänitutkimus pystyi joltisenkin selvittämään Annelinkin sijainnin huoneistossa hetkellä, jolloin hän ei ollut itse puhelimessa mutta huikkasi jotain kauempaa - ei tosin täysin yksiselitteisesti.)
MissH tuossa yllä mietiskelee 'loittonevia' ja 'läheneviä' ääniä. Pelkään pahoin, että ajatus karkailee, mikäli näin tekee: kysehän oli siis 'lähenevistä' ja 'loittonevista' äänistä, ja ne sopivat mielestäni hyvin siihen kuvioon, että kasettimankka on sijainnut jossain Annelin ja Jukan välimaastossa sillä hetkellä, kun Anneli Jukan puukotuksen jälkeisestä sängyltä nousemisesta raivostuneena ryntää takkahuoneeseen ja astalon noudettuaan viimeistelee surmatyön.
Siinä mielessä siis Sirpakin on osin oikeassa - kuulepas - muistuttaessaan 'kamppailun äänistä' alkuperäisellä häketallenteella. Kyllä siellä Jukka todellakin "kamppailee" surmaajaansa - Annelia - vastaan. Kyse vaan on tästä astaloinnista, ei puukotukseen liittyvästä 'mäiskinnästä'. Ne äänet ovat vain Annelin päässä, tarkemmin sanottuna muistilokerossa, kuten eräs täällä on aiemmin maininnutkin.
Vammojen tuoreudesta olen Sirpan kanssa jo keskustellutkin, mutta kun kerran cicerokin sitä pohtii, niin kerrattakoon vielä: ensipartion poliisin havainto Jukasta oli jo ensinäkemältä, ettei Jukassa ollut paljoa elvytettävää. Ja kuten täällä on korostettu, ambulanssin henkilökunta puolestaan tekee kaikkensa elvyttääkseen potilaansa eikä puolenkaan tunnin heittoja sinne tai tänne välttämättä huomaa. Lisäksi näkemykseni on, että Anneli viime töikseen siirsi Jukan ruumista vatsalleen-asennosta selälleen niin, että veret 'heilahtivat'. Tästä syntyi vaikutelma, että Jukan kuolemasta ei ollut niin pitkää aikaa kuin mitä todellisuudessa oli kulunut.
Näppäilyjen äänistä cicero osuu siinä oikeaan, että minunkin mielestäni kuulohavaintoja näppäinten paineluista olisi pitänyt lapsille syntyä muulloinkin kuin pojan kertomat samanaikaiset näppäinten äänet + lasiäänet + Jukan valitusäänet. Voi olla, että poika havahtui näihin näppäinten paineluääniin siinä vaiheessa, kun oli heräillyt Annelin tekemiin ikkunan rikkomislavastuksiin (jolloin tämä kuunteli mankalta äänittämäänsä Jukan valitusta ja sen jatkoa).
Tästä tuli nyt kokonaiskuvauksen sijaan tällainen paloittainen vastaus yhdelle sun toiselle. Itse hahmotan häkelitteroinnin kuitenkin parhaiten niin, että sijoitan ensin taulukon toiseen sarakkeeseen kaikki Jukan äänet ja sen jälkeen siirrän tähän samaan yhteyteen Annelin äänistä ja kaikenmaailman kolinoista ne, jotka ajatuksellisesti sopivat parhaiten taustanauhatulkintaan. Mitä jää jäljelle taulukon toiseen sarakkeeseen, vastaa täysin sitä, mitä tytär on kertonut äitinsä liikkeistä häkepuhelun aikana.
MissH tuossa yllä mietiskelee 'loittonevia' ja 'läheneviä' ääniä. Pelkään pahoin, että ajatus karkailee, mikäli näin tekee: kysehän oli siis 'lähenevistä' ja 'loittonevista' äänistä, ja ne sopivat mielestäni hyvin siihen kuvioon, että kasettimankka on sijainnut jossain Annelin ja Jukan välimaastossa sillä hetkellä, kun Anneli Jukan puukotuksen jälkeisestä sängyltä nousemisesta raivostuneena ryntää takkahuoneeseen ja astalon noudettuaan viimeistelee surmatyön.
Siinä mielessä siis Sirpakin on osin oikeassa - kuulepas - muistuttaessaan 'kamppailun äänistä' alkuperäisellä häketallenteella. Kyllä siellä Jukka todellakin "kamppailee" surmaajaansa - Annelia - vastaan. Kyse vaan on tästä astaloinnista, ei puukotukseen liittyvästä 'mäiskinnästä'. Ne äänet ovat vain Annelin päässä, tarkemmin sanottuna muistilokerossa, kuten eräs täällä on aiemmin maininnutkin.
Vammojen tuoreudesta olen Sirpan kanssa jo keskustellutkin, mutta kun kerran cicerokin sitä pohtii, niin kerrattakoon vielä: ensipartion poliisin havainto Jukasta oli jo ensinäkemältä, ettei Jukassa ollut paljoa elvytettävää. Ja kuten täällä on korostettu, ambulanssin henkilökunta puolestaan tekee kaikkensa elvyttääkseen potilaansa eikä puolenkaan tunnin heittoja sinne tai tänne välttämättä huomaa. Lisäksi näkemykseni on, että Anneli viime töikseen siirsi Jukan ruumista vatsalleen-asennosta selälleen niin, että veret 'heilahtivat'. Tästä syntyi vaikutelma, että Jukan kuolemasta ei ollut niin pitkää aikaa kuin mitä todellisuudessa oli kulunut.
Näppäilyjen äänistä cicero osuu siinä oikeaan, että minunkin mielestäni kuulohavaintoja näppäinten paineluista olisi pitänyt lapsille syntyä muulloinkin kuin pojan kertomat samanaikaiset näppäinten äänet + lasiäänet + Jukan valitusäänet. Voi olla, että poika havahtui näihin näppäinten paineluääniin siinä vaiheessa, kun oli heräillyt Annelin tekemiin ikkunan rikkomislavastuksiin (jolloin tämä kuunteli mankalta äänittämäänsä Jukan valitusta ja sen jatkoa).
Tästä tuli nyt kokonaiskuvauksen sijaan tällainen paloittainen vastaus yhdelle sun toiselle. Itse hahmotan häkelitteroinnin kuitenkin parhaiten niin, että sijoitan ensin taulukon toiseen sarakkeeseen kaikki Jukan äänet ja sen jälkeen siirrän tähän samaan yhteyteen Annelin äänistä ja kaikenmaailman kolinoista ne, jotka ajatuksellisesti sopivat parhaiten taustanauhatulkintaan. Mitä jää jäljelle taulukon toiseen sarakkeeseen, vastaa täysin sitä, mitä tytär on kertonut äitinsä liikkeistä häkepuhelun aikana.
-
MissHolmes
- Ben Matlock
Mitä enemmän tuota häkelitterointia lukee, sen vahvemmin tulee tunne, että Jukka virkoaa Annelin yllätykseksi puhelun aikana.
Ja mitä uusiin todistuksiin tulee, veikkaan että niistä käy ilmi tapahtumien järjestys ennen häkepuhelua äänien perusteella. Ja kesto. Ehkäpä selviää, ettei kyse ollutkaan huppiksen parin minuutin visiitistä, vaan tuntien taistosta.0:43 Häke: Jaaha, odota hetki, mä meen hetkeks pois linjalta. Älä sulje puhelinta, älä me pois.
Uhri: Aihh (yninää, valitusta).
0:47 Epäilty: En.
0:50 Uhri: Aiii (laahaava ääni).
0:52 Epäilty: Nopeesti.
0:53 Uhri: (Sanoo joko "tuu jo" tai "huijaa")
0:54 Epäilty: Kuuleksä ku mun mieheni huutaa?
0:56 Uhri: (napsahdus) Öhh (kolahdus) Ähh.
0:59 Epäilty: Meni, lähtikse mies jo?
1:01 Uhri: Aargh (erittäin voimakas karjaisu).
Epäilty: (hengittää raskaasti puhelimeen)
1:06 Uhri: (Sanoo joko "äihh" tai "häivy") (käheä rääkäisy) (laahaava ääni). Äähh, auuh (voimakkaita valitushuutoja).
1:12 Epäilty: Onks joku tulossa jo?
1:15 Uhri: Öh.
Uhri: ...auto.
Uhri: Oh. Eih.
1:25 Uhri: Hälytyys...tule(e) tänne apuun.
1:34 (Tallennuksessa tyhjä kohta kahden sekunnin ajan)
1:36 Epäilty: Hei mun täytyy ny (huutaa lastaan).
Nuotio & Äreät Tiput
-
MissHolmes
- Ben Matlock
Lapsi2 sanoo jossain 2007 tai 2009 kuulemisessa ettei ollut nukkunut ollenkaan.
Olen aina kuvitellut, ettei se voi pitää paikkaansa, että tuon ikäinen pyörisi pimeässä, hiljaisessa huoneessaan klo. 22.00-02.00. Mutta voihan se pitää paikansa, jos ei ollut nukkumaan mentyään syystä tai toisesta (riitaa???) nukahtanut ja sitten alkoikin kauhea tappelu.
Kyllä minä pienenä valvoin ja kuuntelin vanhempieni riitelyä yömyöhälle. Ikävä kyllä...
Ja kyllä tuon ikäinen osaa jo erottaa kestikö meteli vartin vai neljätuntia...
Olen aina kuvitellut, ettei se voi pitää paikkaansa, että tuon ikäinen pyörisi pimeässä, hiljaisessa huoneessaan klo. 22.00-02.00. Mutta voihan se pitää paikansa, jos ei ollut nukkumaan mentyään syystä tai toisesta (riitaa???) nukahtanut ja sitten alkoikin kauhea tappelu.
Kyllä minä pienenä valvoin ja kuuntelin vanhempieni riitelyä yömyöhälle. Ikävä kyllä...
Nuotio & Äreät Tiput
-
nuusku-nella
- Adrian Monk
No ja vaikka ei aikaa osaisi arvioida niin voi osata kertoa esim että riita alkoi kun isä tuli ja sitä kesti siihen asti kun äiti soitti ja poliisit tuli. Tosin en kyllä usko että ainakaan suoraa huutoa olisi koko tuo aika ollut ja lapsikin on saattanut torkahtaa välillä mutta ei siinä kyllä hyvin nuku jos seinän takaa kuuluu rajua tappelua ja jopa väkivallan ääniä.MissHolmes kirjoitti:Lapsi2 sanoo jossain 2007 tai 2009 kuulemisessa ettei ollut nukkunut ollenkaan.
Isän tullessa kotiin lapset olivat olleet hereillä, lastenmukaan ei ollut mitään riitaa siinä vaiheessa kun he menivät nukkumaan vaan vanhemmat olivat käyttäytyneet normaalisti. Mun mielestä tässä on todella paljon ristiriitoja monissa kertomuksissa..
Veristi..ikävä ei kyllä riitä selostukseksi. Kun kaksi puhelinta on samaan aikaan auki mutta eri huoneissa ei sellaista puuroa synny, asia olisi ihan eri jos puhelimet olisivat aivan lähellä toisiaan, kokeilin vastikään miten se toimii. Kannattaa aina itse kokeilla jos on mahdollista . MissHolmesin ajatus askelien äänistä on taasen ihan järkeenkäypä.
Kyllä kuolemaan johtaneet päävammat olivat asiantuntijoiden mukaan syntyneet huomattavasti myöhemmin kuin veitsen pistot. Ei näistä asioita voi väännellä mieleisikseen siten miten ne omaan tarinaan sopivat. Pitää myös muistaa että Jukka ei ollut koko iltaa kotonakaan joten se jo tiivistää aikajanaa melkoisen paljon. Lapset olivat menneet nukkumaan vasta Jukan tulon jälkeen. Melko myöhään siis. .
Veristi..ikävä ei kyllä riitä selostukseksi. Kun kaksi puhelinta on samaan aikaan auki mutta eri huoneissa ei sellaista puuroa synny, asia olisi ihan eri jos puhelimet olisivat aivan lähellä toisiaan, kokeilin vastikään miten se toimii. Kannattaa aina itse kokeilla jos on mahdollista . MissHolmesin ajatus askelien äänistä on taasen ihan järkeenkäypä.
Kyllä kuolemaan johtaneet päävammat olivat asiantuntijoiden mukaan syntyneet huomattavasti myöhemmin kuin veitsen pistot. Ei näistä asioita voi väännellä mieleisikseen siten miten ne omaan tarinaan sopivat. Pitää myös muistaa että Jukka ei ollut koko iltaa kotonakaan joten se jo tiivistää aikajanaa melkoisen paljon. Lapset olivat menneet nukkumaan vasta Jukan tulon jälkeen. Melko myöhään siis. .
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
-
MissHolmes
- Ben Matlock
Yllättävän myöhään ovat valvoneet, vaikka aamulla oli koulua.
Ja kuitenkin jossain kuulemisessa Anneli kertoo lasten menneen nukkumaan ja nuorimman vain nähneen isänsä.
Miten siis oikeasti meni?
Minäpä alan kaivamaan paremman tekemisen puutteessa.
Ja kuitenkin jossain kuulemisessa Anneli kertoo lasten menneen nukkumaan ja nuorimman vain nähneen isänsä.
Miten siis oikeasti meni?
Minäpä alan kaivamaan paremman tekemisen puutteessa.
Nuotio & Äreät Tiput
-
MissHolmes
- Ben Matlock
KUULUSTELUKERTOMUS
27.8.2009
Rikoksesta epäilty
Anneli Auer
Jukka tuli Turusta myöhään illalla kotiin, muistaakseni klo 23.00 aikaan. Muistaakseni lapset olivat tuolloin jo vuoteissa nukkumassa. Itse olin muistaakseni tuolloin vielä valveilla. Muistaakseni en noussut ylös vuoteesta.
Eli Annelin mukaan lapset oli mennyt nukkumaan ennen Jukan tuloa.KUULUSTELUKERTOMUS
21.9.2009
Rikoksesta epäilty
Anneli Auer
V: Lapset menivät muistaakseni nukkumaan kello 21.00 - 22.00 aikaan ja muistan, että Jukan tullessa kotiin sisällä oli rauhallista.
Axxxx nukkui omassa huoneessaan ja kolme nuorinta nukkuivat kaikki samassa lasten huoneessa.
Jos tuon ikäinen lapsi1 ja vielä nuorempi lapsi2 on tuohon aikaan hereillä, on siihen joku syy.
Varsinkin siihen, että lapsi1 käy makuuhuoneessa ja hänet lähetetään nukkumaan.
Ei silloin ole voinut vielä olla suurta paniikkia.
Muutenhan Jukka olisi lähettänyt Annelin lasten kanssa suojaan...
Nuotio & Äreät Tiput
Annelin mukaan lapset ovat menneet nukkumaan ennen Jukan tuloa mutta silti lapset esiintyvät kertomuksissa, miten lapset voivat sitten sanoa että heidän mielestään vanhempien välillä kaikki oli ihan hyvin ennen nukkumaanmenoa? Joissakin kohtaa tarinoita lapset ovat vielä olleet vanhempiensa kanssa tekemisissä Jukan tulon jälkeen mutta sitten taas jossakin kohtaa jo kovasti nukuksissa...isä ja tytär ovat ehtineet käydä keskustelunpuolikasta mutta viimeinen joka isän näki elossa oli kuopus?
Jatkan tätä vielä sillä että muiden silminhavaintojen mukaan lapset olivat useimmiten hereillä vaikka Jukka tulikin myöhään kotiin. Leikkivät pihalla siihen aikaan kun muut lapset olivat jo nukkumassa ja Jukka heitä sitten patisteli kotiin. Tuohon aikaan on varmaankin ollut sen verran pimeää ja kylmää ulkona että ulkoleikit eivät lapsia ole innostaneet mutta yleensä perheissä nuo iltarutiinit pakkaavat mennä samaa rataa. Oliko poliisi tarkistanut mitä Anneli tuona iltana teki, kuinka kauan oli kirjautuneena tekemässä "töitä" koneellaan. Menikö ilta ihan niinkuin hän kertoo. Tässä vaiheessa tuntuu uskomattomalta että muuten aikaansa paljon koneella viettävänä hän olisi juuri tuona iltana, varsinkin kun ei ollut toista aikuista häiritsemässä ollut koneeltaan pois. Illat ovat perhefoorumien kulta-aikaa. Uskon siis ennemmin siihen vaikutelmaan joka tulee monien eri kertomusten kautta tutuksi eli että lapset ovat vielä olleet ylhäällä Jukan tullessa. Jukka pesi lasten hampaat ja pisti potalle , eikös näin mennyt se työnjako. Ja lasten mukaan siis ilta sujui rauhallisesti, tuonailtana vanhempien välillä ei ollut riitelyä. Naapurikin oli huomannut että normaalia riitaa Jukan työmatkan jälkeen talosta ei kuulunut.
Entäs sitten kotiintuloaika, olen törmännyt kahdenlaiseen tietoon, siihen että Jukka tuli kotiin aiemmin kuin normaalisti, siinä yhdeksän pintaan, hän oli Turusta lähtenyt seitsemän aikoihin, ei ollut jäänyt viettämään aikaa vaan oli ollut kiire kotiin. Turusta ajaa Ulvilaan noin puolitoista tuntia. Mutta sitten Anneli sanookin että Jukka olikin kotona vasta kello yhdentoista aikaan...mikä on totuus?
Jatkan tätä vielä sillä että muiden silminhavaintojen mukaan lapset olivat useimmiten hereillä vaikka Jukka tulikin myöhään kotiin. Leikkivät pihalla siihen aikaan kun muut lapset olivat jo nukkumassa ja Jukka heitä sitten patisteli kotiin. Tuohon aikaan on varmaankin ollut sen verran pimeää ja kylmää ulkona että ulkoleikit eivät lapsia ole innostaneet mutta yleensä perheissä nuo iltarutiinit pakkaavat mennä samaa rataa. Oliko poliisi tarkistanut mitä Anneli tuona iltana teki, kuinka kauan oli kirjautuneena tekemässä "töitä" koneellaan. Menikö ilta ihan niinkuin hän kertoo. Tässä vaiheessa tuntuu uskomattomalta että muuten aikaansa paljon koneella viettävänä hän olisi juuri tuona iltana, varsinkin kun ei ollut toista aikuista häiritsemässä ollut koneeltaan pois. Illat ovat perhefoorumien kulta-aikaa. Uskon siis ennemmin siihen vaikutelmaan joka tulee monien eri kertomusten kautta tutuksi eli että lapset ovat vielä olleet ylhäällä Jukan tullessa. Jukka pesi lasten hampaat ja pisti potalle , eikös näin mennyt se työnjako. Ja lasten mukaan siis ilta sujui rauhallisesti, tuonailtana vanhempien välillä ei ollut riitelyä. Naapurikin oli huomannut että normaalia riitaa Jukan työmatkan jälkeen talosta ei kuulunut.
Entäs sitten kotiintuloaika, olen törmännyt kahdenlaiseen tietoon, siihen että Jukka tuli kotiin aiemmin kuin normaalisti, siinä yhdeksän pintaan, hän oli Turusta lähtenyt seitsemän aikoihin, ei ollut jäänyt viettämään aikaa vaan oli ollut kiire kotiin. Turusta ajaa Ulvilaan noin puolitoista tuntia. Mutta sitten Anneli sanookin että Jukka olikin kotona vasta kello yhdentoista aikaan...mikä on totuus?
Viimeksi muokannut cicero, Ke Maalis 14, 2012 7:28 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cicerolle vielä rinnakkaispuhelimista:
Oletkohan ymmärtänyt tehdä noita kotirekojasi oikealla tavalla? Neljähän teitä on ollut? Kaksi rinnakkaispuhelimissa ja yksi jolle soitetaan, plus yksi juoksija. Lisäksi rinnakkaispuhelimet eivät saa olla täysin erillisissä huoneissa vaan tilassa, jossa ei ole ovea. Etäisyytenä vastaava kuin Tähtisentiellä. Kokeilepa uudestaan, miltä juoksusta syntyvät äänet kuulostavat rinnakkaispuhelinten kautta kolmanteen puhelimeen. Ja jos laitat toisen rinnakkaispuhelimeen puhuvista huutamaan, huomaat, että se kuulostaa läheltä tulevalta ääneltä, ei jostain kaukaa tulevalta, kuten Jukan äänet astalointivaiheessa.
Onko joku väittänyt, että kuolemaan johtaneet päävammat eivät olisi syntyneet myöhemmin kuin veitsen pistot? En minä ainakaan. Järjestys on tämä: ensin Anneli puukottelee Jukan, sitten laittaa kasettimankan äänittämään Jukan valitusääniä ja avunpyyntöjä, sen jälkeen Jukka onnistuu nousemaan sängyltä ja Anneli astaloi Jukan. Nauhuri kiinni. Lavastusten jälkeen soittaa häkeen laitettuaan taustanauhan pyörimään.
Jukan kotiintulon ja häkepuhelun välillä on sen verran monta tuntia, että lasten valvomisia ja torkahteluja on syytä pohtia. Lisätutkinta tuonee uutta tietoa ajasta ennen häkepuhelua.
Oletkohan ymmärtänyt tehdä noita kotirekojasi oikealla tavalla? Neljähän teitä on ollut? Kaksi rinnakkaispuhelimissa ja yksi jolle soitetaan, plus yksi juoksija. Lisäksi rinnakkaispuhelimet eivät saa olla täysin erillisissä huoneissa vaan tilassa, jossa ei ole ovea. Etäisyytenä vastaava kuin Tähtisentiellä. Kokeilepa uudestaan, miltä juoksusta syntyvät äänet kuulostavat rinnakkaispuhelinten kautta kolmanteen puhelimeen. Ja jos laitat toisen rinnakkaispuhelimeen puhuvista huutamaan, huomaat, että se kuulostaa läheltä tulevalta ääneltä, ei jostain kaukaa tulevalta, kuten Jukan äänet astalointivaiheessa.
Onko joku väittänyt, että kuolemaan johtaneet päävammat eivät olisi syntyneet myöhemmin kuin veitsen pistot? En minä ainakaan. Järjestys on tämä: ensin Anneli puukottelee Jukan, sitten laittaa kasettimankan äänittämään Jukan valitusääniä ja avunpyyntöjä, sen jälkeen Jukka onnistuu nousemaan sängyltä ja Anneli astaloi Jukan. Nauhuri kiinni. Lavastusten jälkeen soittaa häkeen laitettuaan taustanauhan pyörimään.
Jukan kotiintulon ja häkepuhelun välillä on sen verran monta tuntia, että lasten valvomisia ja torkahteluja on syytä pohtia. Lisätutkinta tuonee uutta tietoa ajasta ennen häkepuhelua.
Voit uskoa että kokeiltu on ihan oikein. Äänitteen käytössä on todella monia pulmia joista yksi on se, että se kuulostaa miten päin vain tehtynä äänitteeltä kun kuuntelee pikkuisen paremmilla vehkeillä sitä nauhaa. Oli sitten kyse sanelukoneesta tai mankasta.Veristi kirjoitti:Cicerolle vielä rinnakkaispuhelimista:
^Se nyt on selvää, että siellä ei voi olla mitään nauhoitusta. Sellaisen teko ei onnistu, se ei myöskään kuulosta oikealta, vaikka se olisi kaikkien taiteen sääntöjen mukaan tehty.
Olen eniten huolissani siitä, että onko syyttäjä Valkama tosiaan niin hidas kuin miltä vaikutti kun hän valituslupahakemusta laati.
Olen eniten huolissani siitä, että onko syyttäjä Valkama tosiaan niin hidas kuin miltä vaikutti kun hän valituslupahakemusta laati.
Pardon ja cicero eivät taaskaan muista, että se Jukan kuolinkamppailu kuului alun Auu-huutoja lukuunottamatta hyvin epäselvänä siellä häkepuhelun taustalla. Poliisilla oli alkuun vaikeuksia saada selvää äänistä ja äänitutkijakin joutui pinnistelemään saadakseen litteroinnin laadituksi. Myös lapsi kertoo samaa äänten epäselvyydestä. Tämä puoltaa mielestäni taustanauhaa. Rinnakkaispuhelinten käyttö olisi luonut aivan toisenlaisen lopputuloksen.
Harmi, kun tämä kotireko on sellainen, jota en omin avuin pysty tekemään kuten kaikkia aiemmin kokeilemiani. Kasettimankkarekokin piti jättää tekemättä, joo joo. Onneksi poliisi ja äänitutkijat ovat nyt kuitenkin käyneet Tähtisentiellä ja tehneet senkin puolestani. Tuskin olisivat turhan päiten hakeneet lausuntoa myöskään FBI:lta. Pardonin kannattaa nyt hyvän sään aikana pohtia, kuka ja kenen järjenjuoksu tässä hidasta on ollut. Elokuusta lähtien on sinullakin ollut aikaa kuunnella sisäisiä ääniäsi. (Tarkoitan siis mielikuvitustasi.) Eikö mitään ole kuulunut?
Harmi, kun tämä kotireko on sellainen, jota en omin avuin pysty tekemään kuten kaikkia aiemmin kokeilemiani. Kasettimankkarekokin piti jättää tekemättä, joo joo. Onneksi poliisi ja äänitutkijat ovat nyt kuitenkin käyneet Tähtisentiellä ja tehneet senkin puolestani. Tuskin olisivat turhan päiten hakeneet lausuntoa myöskään FBI:lta. Pardonin kannattaa nyt hyvän sään aikana pohtia, kuka ja kenen järjenjuoksu tässä hidasta on ollut. Elokuusta lähtien on sinullakin ollut aikaa kuunnella sisäisiä ääniäsi. (Tarkoitan siis mielikuvitustasi.) Eikö mitään ole kuulunut?
Viimeksi muokannut Veristi, Ke Maalis 14, 2012 9:44 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.