Minä meinaan tällä sitä, että on suht hedelmätöntä toistella vain näitä. Ratkaisukeskeisenä ihmisenä sanoisin, että oikeaan suuntaan ollaan menossa mustalaisten kanssa ainakin. Minunkin papalta huijasivat kellon, mutta nyt tämän tekijän lapsenlapsen lapsi käy minun pojan kanssa samoissa urheiluharkoissa
Ei humanity ole overrated, koska mitä muutakaan meillä on?! Jos me nyt yhtäkkiä aletaankin toimia kuin petoeläimet ja jaellaan pikatuomioita toisillemme, niin kukaan ei ole enää turvassa.
Olen käynyt Dachaussa, Yad Vashemissa ja Anne Frankin piilopaikassa. Nähnyt Auschwitzin kenkä- ja matkalaukkuröykkiöt, vaeltanut heinäkuun helteessä näännyksissä Birkenaun parakeissa ja krematorion jäännösten keskellä. Eipä siinä piikkilanka-aidan vieressä lastausrampin laidalla limsaa hörppiessä ollut enää paljoa ärsytystä mustalaisten toilauksia kohtaan. Kaupatkoon liinojaan, kunhan ketään ei vainota julmasti pelkän viiteryhmänsä perusteella.
Oli jotenkin loistava esimerkki kaikista ennakkoluulottomista, mutta järkevistä mielipiteistä, kun eduskunnan kyselytunnilla Ben Zyskowicz otti kovasti kantaa romanien kerjäyksen kieltämiseksi. Sanoi, että suomalaiseen katukuvaan ei kertakaikkiaan kuulu, että ihminen puolittain makaa jäisellä kadulla kerjäämässä. Näin siis juutalainen, joka on naimisissa muslimin kanssa, ja tytär on ainakin seurustellut mustalaisen kanssa.
Eli ei meidän kannata lukkiutua jonkun ennakkoluulon taakse, että aina ne, tai minä en koskaan, ja että ne nyt varmasti, kun ne on niitä...