tässä on mun vanha posti aiheesta. Mikä tässä asiassa on sellaista, ettei maallikkokin voisi sitä ymmärtää? Ja ihan ilman mitään spesiaali tietoa. Minusta asia mahtuu maalaisjärkeenkin: jutustella pajunköyttä tarpeen mukaan. Vuosien kuluessa tutkittavan/tutkitun mielentila voi tietenkin myös muuttua.''
Tara, Joulu 13, 2010
Normaali kommunikointi, jotta ihmiset voisivat yrittää ymmärtää toinen toisiaan, perustuu siihen, että me eletään lopulta kaikki samassa todellisuudessa, eli niitä on vain yksi...(tämä ei tietenkään tarkoita sitä etteikö ihmisillä olisi erilaisia mielipiteitä ja käsityksiä todellisuudesta)
Annelin tavassa käyttää kieltä tuli esille toisenlainen todellisuuskäsitys ja sen mukainen tapa havainnoida, se joka on hänen mielensä sisällä, siellä jonne muut eivät pääse. Missä muussa se näkyisi paremmin kuin hänen tavassaan tuottaa tekstiä, omaperäistä informaatiota?
Toisinaan tällaista sanotaan splitiksi (läpäisemättömäksi jakolinjaksi todellisuuden ja päänsisäisen todellisuuden välillä - esim skitsofreenilla).
Valehtelijaksi ryhtynyt sen sijaan, esim Anneli joka heittäytyi uhrin rooliin ja sen mukaiseen informaatioon, muistuttaa skitsofreenia, eli henkilöä, joka lataa myös omiaan, mutta joka ei mahda itse splitilleen mitään, eikä pysty muuhun kuin tuohon yhteen tapaan tuottaa kieltä (tuottamaan oman päänsä sisäisiä vaikutelmia, vakuuttelemaan todeksi päänsisäisiä mielikuviaan, seuraus: puheitten ja tekojen välillä vallitsee leijuva, pysyvä ristiriita..). Annelin kohdalla tällaisesta splitistä ei siis ollut kysymys, vaan kysymyksessä oli pelkästään harkittu valehtelu, uhrin rooliin heittäytyminen, yritys manipuloida toisia ihmisiä niin että sekottamalla todellisuuden aineksia sopivaan järjestykseen, sai tutkijan katseen suuntautumaan itsestään pois päin.
Jos jonkun todellisuudesta tekemät havainnot noudattavat pään sisäisen maailman 'järjestystä', tulee se väistämättä esille hänen tavassaan tuottaa kieltä, tekojen ja puheitten sekä todellisuuden välisessä ristiriidassa, joka näkyy myös kielessä (konkretian ja abstraktioitten sekottumisena, eri käsitetasojen sekottumisena ym..) Mieleltään terve pystyy kontrolloimaan itse, milloin 'luo uutta todellisuutta', eli valehtelee, mieleltään sairas taas ei - hänhän ei varsinaisesti edes valehtele.
Perhekerhon ym kotiäiditnetin fantastisiin, vale-pullamamman rakentelemiin juttuihin (sinne 'oikeaan todellisuuteen, Annumamman mukaan) en kyllä enää jaksa palata. Jokainen saa itse mennä ihmettelemään miksi joku toimittaa palstalleenesim lapsenhoito-ohjeita, jotka ovat hengenvaarallisia lapselle tai 'vitsikkyydessään' pohjanoteerauksia.
(Syystä, että oikeasti mieleltään sairas ei pysty kontrolloimaan tapaansa tuottaa informaatiota, koska se näkyy myös hänen tavassaan tuottaa kieltä, osassa mielentilatutkimuksia käytetään hyväksi myös kielen tuottamiseen liittyviä testejä - tässä syy miksi jotkut kun he hädissään yrittävät esiintyä mielenvikaisina, eivät onnistu.)
edit: Ai, niin. Annelia kuulustellut poliisi kysyi jotenkin näin, 2009: Murhasiko miehesi sinun sivupersoonasi?
Sitä en tiedä, miksi poliisi kysyi tällä tavalla. Mutta jotain se kertoo poliisin mietteistä koskien Annelin mielenterveyttä. Splitti split ei kuitenkaan jaa kenenkään mieltä kahtia, vaan jakolinja kulkee todellisuuden ja todellisuutta tarkastelevan mielen välissä.
V 2010 ei ollut vielä tietoa lsh-jutuista.. paitsi että minun tuntosarvet värähti kun osui silmiin ne perhekerhon Annelin synnytysjuttujen alapääkuvat lapsesta sekä Annelista itsestään. En tehnyt niistä silloin mitään pitkälle meneviä johtopäätöksiä, olivatpa vain hätkähdyttäviä kuvavalintoja muuten niin keskiverrolla ja sisäsiistillä sivustolla. Ristiriita oli mitä ilmeisin.
Yök, miten jo ällöttää tämä koko juttu..