Koulupojat raiskasivat 15-v. tytön, Helsinki 2010

Tänne keskustelut seksuaalirikoksista. Muista että henkirikoksille on oma palstansa.
potnapekka
Armas Tammelin

Re: Koulupojat raiskasivat 15-v. tytön, Helsinki 2010

Viesti Kirjoittaja potnapekka »

Siru 83 kysytäämpä sitten näin jos sinulle sattuisi samanlainen tapaus kun kyseiselle tytölle.
Niin tekisikö ilmoituksen raiskauksesta vai antaisitko asian olla?
Ja puollustelisit näitä ulkomaalaisia tekijöitä?
poikkeus
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja poikkeus »

Olen nyt ihmeissäni. joissakin viesteissä on vihjailtu että koska tyttö meni vapaaehtoisesti metsään niin sen pitäis olla lieventävä asianhaara. olenko ymmärtänyt oikein? jos olen niin sittenhän seuraavat asiat pitää lukea vastaisuudessa lieventäviksi: minihame, seksikäs pukeutuminen, alkoholin (ja jopa kännissä) oleminen, sammuminen, muu tajunnan tilan lasku, mikäli nainen on harrastanut baaris yms. flirttiä, ollut seksisuhteissa usean miehen kanssa elinaikanaan, nainen antanut ymmärtää muttei ymmärtänyt antaa.... vai mihin asti tätä tyhmää listaa keksis jatkaakaan....

meinaan eikös se olekin niin että vastentahtoisesti ei saa harrastaa seksiä olipa nainen pukeutunut tai käyttäytynyt mitenkä vaan?
Poikkeus vahvistaa säännön .... vai miten se nyt meni
Rezah
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Rezah »

Aika moni teinityttö/poika pyörii ikäistensä +- kanssa monistakin eri syistä, monissakin eri paikoissa. He jopa harrastavat seksiä (kauheeta, eikö?). Teekekö se väkisinmakuusta tai suuseksiin pakottamisesta tätenollen jotenkin hyväksyttävämpää?
There are no crimes behind enemy lines
Omega
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja Omega »

poikkeus kirjoitti:Olen nyt ihmeissäni. joissakin viesteissä on vihjailtu että koska tyttö meni vapaaehtoisesti metsään niin sen pitäis olla lieventävä asianhaara. olenko ymmärtänyt oikein? jos olen niin sittenhän seuraavat asiat pitää lukea vastaisuudessa lieventäviksi: minihame, seksikäs pukeutuminen, alkoholin (ja jopa kännissä) oleminen, sammuminen, muu tajunnan tilan lasku, mikäli nainen on harrastanut baaris yms. flirttiä, ollut seksisuhteissa usean miehen kanssa elinaikanaan, nainen antanut ymmärtää muttei ymmärtänyt antaa.... vai mihin asti tätä tyhmää listaa keksis jatkaakaan....

meinaan eikös se olekin niin että vastentahtoisesti ei saa harrastaa seksiä olipa nainen pukeutunut tai käyttäytynyt mitenkä vaan?
Näinhän se on. Sitten on näitä siru83:sia sun muita, joidenka mukaan jotkut naiset ja etenkin valkoihoiset ansaitsevat tulla vierasmaalaiden raiskaamiksi, koska eivät omassa (eli suomalaisessa) kulttuurissa noudata jotakin kivikautista sharia-lakia, joka alistaa naiset miesten tai oikeammin suvun omaisuudeksi. Reilut sata vuotta naisten (ja miesten) taistelua Suomessa naisten oikeuksien puolesta ja tähän on tultu. Tosin Sirulla ongelmana on lähtökohtainen egoismi eli yritys nostaa itsensä jonkinlaiseksi suureksi entisen tasa-arvon puolestapuhujaksi. Harvoin on tosin nähty, että tuollakin saralla voi mennä noin pahasti metsään ja kääntää koko asian itseään vastaan. Kyseisen henkilön, kun päästäisi tunniksi puhumaan asiasta televisioon, ottaisi suomalainen tasa-arvo ja etnisten vähemmistöjen oikeuksien puolesta puhuminen sen sileän tien parikymmenen vuoden mittaisen askeleen taaksepäin. Sitten olisi taas Hakkaraisilla sun muilla millä mällätä.

On meitä niitäkin, joidenka mielestä ihmisarvot ovat lähtökohtaisesti kaikille samat. Eli se burkhaan kulttuurin kautta kasvatettu nainen somaliassa ansaitsisi yhtäläisen oikeuden suomalaisen naisen tavoin toimia omassa kulttuurissaan itsenäisenä omaan mielipiteeseen ja omaan itsemääräämisoikeuteen oikeutettuna subjektina omassa yhteisössään, eikä toisin päin.

Ei raiskauteen voi olla mitään lieventävää asianhaaraa. Se on yksi törkeimmistä rikoksista mitä tulee mieleen. Siinähän käytännössä otat toisen ihmisen väkisten objektiksi tyydyttämään omia mielihalujaan antamatta tälle mitään arvoa.
Viimeksi muokannut Omega, La Huhti 21, 2012 12:16 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Siru83
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Siru83 »

potnapekka kirjoitti:Siru 83 kysytäämpä sitten näin jos sinulle sattuisi samanlainen tapaus kun kyseiselle tytölle.
Minulla on yksi vastaavanlainen kokemus, paitsi että yksi tekijä ja olin aikuinen n. 20-v tapahtuma-aikaan. Ihan tunnistamisen estämiseksi en asiasta enempää kerro, mutta kuitenkin oma tyhmyyteni/naiiviuteni tavallaan johti siihen, enkä olisi kyllä kehdannut asiasta mitään poliisi-ilmoitusta tehdä. Toki ehkä jotain puoli tuntia, tunnin olin vähän shokissa, muttei kyllä muuten jäänyt minkäänlaisia traumoja. Itse asiassa kaverin kanssa naureskelin jo samana iltana, että kuinka tyhmästi olin itse toiminut, että jouduin tuollaiseen tilanteeseen. Ei olisi tullut edes mieleen vaatia jotain 10 000 "kärsimyskorvauksia", itse asiassa en olisi siitä ansainnut edes 100 euroa, ei ole niin paha juttu. Raiskaus on varmaan asia erikseen ja toisaalta, jos joku ällö vanha äijä tekee noin yläasteikäiselle, mutta tässä tapauksessa kyse oli hyvin nuorista tekijöistä + lievä seksuaalirikos.

Ihmettelen tässä tapauksessa sitä, että kun tekijät eivät vaikuta fyysisesti pelottavilta eivätkä uhkaavilta eikä uhri ole sanonut heidän pelotelleen tai uhkailleen häntä, vain että häntä ovat muut ihmiset huoritelleet, kun ovat kuulleet hänen suostuneen oraaliseksiin kahden pojan kanssa, niin miksi ihmeessä hän ei sitten heti tehnyt rikosilmoitusta, vaan VASTA kun häntä oli huoriteltu noin vuosi teon jälkeen? Harmittiko se huorittelu ja ns. maineen meneminen ja halusiko hän sitten kostaa pojille?

Ja voi tosiaan hyvin olla, että pojat on syyllisiä, mutta tällä näytöllä ei vain yleensä saada tuomittua. Toivottavasti pojat vievät hoviin, ja siellä vähintään arvioidaan näyttöä uudelleen, ja jos todetaan syyllisiksi, niin myös tuota korvaussummaa, se kun ei ole lainkaan linjassa edes suositusten kanssa.

Miten muuten sitten nämä tuomioiden ja nimien julkaisu, jos heidät todetaankin hovissa syyttömiksi, tämä kun ei ole lainvoimainen tuomio?

Edit: Teen tuonne lautamiesosioon vielä koosteen niiden keskustelijoiden kommenteista, jotka puolustavat yli 30-v suomalaismiesten yläasteikäisiin tyttöihin sekaantumista ja sen luonnollisuutta ja laitan siihen tämän ketjun kommentit. Saadaan vähän näkökulmaan, kuinka aitoa tämä heidän huolestuneisuutensa tästä uhrista on ja mitä on heidän oikea suhtautumisensa 15-v tyttöihin.
MollyMalone
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja MollyMalone »

Marskalkka kirjoitti:
MollyMalone kirjoitti:
Toivottavasti tämä on opetus ja herätys tyttölasten isille että kertovat kullannupuilleen että on vähän geekiä mennä metsään katsomaan kun pojat käy kusella. Silloin voi tapahtua muutakin.
Ja jos se on seksuaalista ja tapahtuu vastoin tahtoa, se on seksuaalirikos. Oli lähdetty vapaaehtoisesti tai ei.
Niin on, sitä en kieltänytkään. Mutta kuka vanhempi haluaa kullannupulleen näin käyvän. Kertomalla asioista etukäteen ehkäisee monta ongelmaa. Tietenkin silloin tällöin kullannuppu luulee tietävänsä asian paremmin sitä sen enempää miettimättä. Silloin vastuu vanhemmalta siirtyy tytön korvien väliin ja päästään siihen yksinkertaiseen ja onnettomaan tytteliin jolle tapahtuu ja sattuu kaikenlaista. Sellaista voisi kuvailla myös "käveleväksi aikapommiksi" jonka perään vanhempien pitäisi katsoa vähän tarkemmin. Kyse on kuitenkin vanhempien vastuulla olevasta alaikäisestä jonka tekemisistä pitää olla tietoinen. Tämä unohtuu monelta. Raiskaus tämä on mutta vahinko tytölle sattui jo, sen olisi voinut estää, pojathan eivät väkisin tyttöä kuitenkaan metsään raahanneet. Jos tyttö olisi etukäteen tiennyt että se ei ole hyvä juttu niin ehkä ei olisi lähtenyt mukaan vaan tallustellut kotiin kaverin kanssa vahingoittumattomana.

Minä äitinä asettaisin myös poikein kanssa metsään kuselle lähteneen raiskatun tytön kotiarestiin ja asiasta puhuttaisiin kotona vielä pitkään ja hartaasti. Varmasti käy selväksi jos aiemmin ei ole käynyt että sellaista ei tehdä. Kuoroon pääsee sen jälkeen enää äidin,isän tai isoveljien kyydissä. Pistäisin tytön miettimään miksi kaveri ei lähtenyt mukaan. Mua ei kiinnosta minkään raiskaripoikien tuomiot. Tyttö sai tässä jo koko nuoruuden kestävän tuomion. Sellaisat en omalle tyttärelleni soisi. Nuoriso ei lainkaan ole niin höveliä porukkaa tätä uhria kohtaan kuin täällä murhainfossa. On varmaan kivaa kun pojat huutelee kaduilla että "hei, lähdeks kuselle!"
Marskalkka
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja Marskalkka »

MollyMalone kirjoitti:
Marskalkka kirjoitti:
MollyMalone kirjoitti:
Toivottavasti tämä on opetus ja herätys tyttölasten isille että kertovat kullannupuilleen että on vähän geekiä mennä metsään katsomaan kun pojat käy kusella. Silloin voi tapahtua muutakin.
Ja jos se on seksuaalista ja tapahtuu vastoin tahtoa, se on seksuaalirikos. Oli lähdetty vapaaehtoisesti tai ei.
Niin on, sitä en kieltänytkään.
Ehdin jo huolestua.
Raiskaus tämä on
Todellakin!
Siru83:n esittämä viidakkokusikoodi:Jos on somalin kanssa seurustellut, silloin tuntee ymmärtää, että jos somalipoika pyytää metsään, kun hän menee kuselle, niin kyseessä ei ole varmaan kusellakäynnin näytösesitys.
Lukijana
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja Lukijana »

MollyMalone kirjoitti:Mun oma 14- vuotias poika totesi että kukaan ei nykyään oikeasti ole niin tyhmä etteikö tajuaisi mitä tuollaisessa tilanteessa tapahtuu. Me aikuiset tietenkin haluamme uskoa jotakin muuta.
Missä te oikein asutte? Kuulostaa täysin erilaiselta kuin minun teini-aikoinani eikä niistä kauhean monta vuotta ole. Silloin sellaista tyttöä joka uskoi että voi mennä metsään pojan kanssa joutumatta raiskatuksi ei pidetty tyhmänä, vaan normaalina. Ihmiset nimittäin pystyi tuolloin olemaan metsässä keskenään ilman että raiskaa 20 min suuhun. Siihen ei vaadittu edes ponnisteluja, sillä tuolloin alle 10 vuotta sitten teinipojilla ei ollut mielessäkään raiskata metsässä olevaa tyttöä. Oli siis suorastaan luonnollista olla raiskaamatta.

Toki kannattaa miettiä onko järkevää mennä, jos on tietynlainen poika. Ei kannata olla sinisilmäinen, mutta eipä nuoria voi syyttää jos ovat sinisilmäisiä, sillä heille on koko elämänsä ajan kerrottu että kaikkiin voi luottaa saman verran ja jos ei luota on hyvin paha ihminen.
Marskalkka
Sabrina Duncan

Siru83 kirjoitti:
potnapekka kirjoitti:Siru 83 kysytäämpä sitten näin jos sinulle sattuisi samanlainen tapaus kun kyseiselle tytölle.
Minulla on yksi vastaavanlainen kokemus, paitsi että yksi tekijä ja olin aikuinen n. 20-v tapahtuma-aikaan. Ihan tunnistamisen estämiseksi en asiasta enempää kerro, mutta kuitenkin oma tyhmyyteni/naiiviuteni tavallaan johti siihen, enkä olisi kyllä kehdannut asiasta mitään poliisi-ilmoitusta tehdä.
Tämä on niin kovin surullista ja tyypillistä. Uhri ajattelee, että syy on jollain tavalla heidän omansa, eivätkä kunnolla edes miellä asiaa rikokseksi.

Tällaiset tapahtumat saattavat kuitenkin aiheuttaa monenlaista traumaa, vaikka sitä yrittäisi kääntää vitsiksikin ja asialla olisi myöhemmin esimerkiksi naureskellutkin. Tämä naureskelu tai tekoon liittyvien tunteiden tukahduttaminen on omanlaista kehittymätöntä tapaa käsitellä traumaa.

Joskus tällainen trauma voi ilmetä esimerkiksi siten, että uhri myöhemmin mitätöi muiden uhrien kokemuksia tai vähättelee syyllisten osuutta...

Tähän yksi hymiö. Sellainen surunaama.
Siru83:n esittämä viidakkokusikoodi:Jos on somalin kanssa seurustellut, silloin tuntee ymmärtää, että jos somalipoika pyytää metsään, kun hän menee kuselle, niin kyseessä ei ole varmaan kusellakäynnin näytösesitys.
Marskalkka
Sabrina Duncan

Lukijana kirjoitti: Kuulostaa täysin erilaiselta kuin minun teini-aikoinani eikä niistä kauhean monta vuotta ole. Silloin sellaista tyttöä joka uskoi että voi mennä metsään pojan kanssa joutumatta raiskatuksi ei pidetty tyhmänä, vaan normaalina. Ihmiset nimittäin pystyi tuolloin olemaan metsässä keskenään ilman että raiskaa 20 min suuhun. Siihen ei vaadittu edes ponnisteluja, sillä tuolloin alle 10 vuotta sitten teinipojilla ei ollut mielessäkään raiskata metsässä olevaa tyttöä. Oli siis suorastaan luonnollista olla raiskaamatta.
Minun teiniajoistani on niin pitkään, että silloin meitä oli metsässä joskus jopa useita poikia ja tyttöjä, eikä tapahtunut minkäänlaisia joukkoraiskauksia, vaikka välillä nautimme metsässä jopa keskiolutta. Oluen olisi voinut kuvitella tuovan esille joukkoraiskausvimman, mutta ei. Ei niin yhtään joukkoraiskausta tapahtunut. Käsittämättömästi ovat ajat muuttuneet.
Rezah
Christopher Lorenzo

Nuoruuteni pahimmassa lähiössä nuorisokriminaalien kanssa viettäneenä, melkein jokapäiväinen ajanviettotapa oli istuskella lähimetsikössä porukalla, isommalla tai pienemmällä. Molempia sukupuolia edustettuna, joskus myös siitä väliltä, tais jokunen koirakin joskus olla paikalla.

Yhtäkään raiskausta en omasta lähipiiristäni muista. Vastakkaisen sukupuoli oli kiinnostava, ei uhkaava. Tämän käsityksen sain myös tästä ao. jutusta, olisiko ollut tarkoituksena antaa "opetus" Abdi-kaverin tyttö"ystävälle" ?

Sitä ihmettelen, että molemmat ovat kiistaneet edes olleensa paikalla (ja vaikka näyttö paikallaolosta olisi toteutunut - myöntyisivät vain pienempiin korvauksiin) mutta kuitenkin Abdi-kaveri on retostellut koulussa /mesessä tällä asialla. Eikö tästä ole mitään vedenpitävää näyttöä?
MollyMalone
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja MollyMalone »

:lol: Tässä tapauksessa tyttö lähti mekeen metsään katsomaan kun pojat lähtivät kuselle, (mun mielestä jo tuossa vaiheessa vähän erikoinen mieltymys tytöllä) kyse ei ollut mistään nuorisojoukon mehuretkestä. Tytön kaveri kieltäytyi. Fiksu tyttö.
Rezah
Christopher Lorenzo

MollyMalone:
Tytön kaveri lähti oman poikaystävänsä luo :lol:

Ja aika törkeää syyllistaa tyttöä jolla ollut jo ennen tapausta isoja ongelmia itsensä ja kasvunsa kanssa.
Mutta on se hienoa että teitä täydellisiä vanhempiakin "minä kertoisin lapselleni...jaadajaa" löytyy, joiden lapset ei koskaan tee virheitä eikä erehdy.

Ja mistä sinä voit tietää miten tytön vanhemmat ovat tapauksen kuultuaan reagoineet, tai mitä ovat tytölle opettaneet?

Myönnän, lankesin besserwisser -ansaan.
Lukijana
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja Lukijana »

MollyMalone kirjoitti::lol: Tässä tapauksessa tyttö lähti mekeen metsään katsomaan kun pojat lähtivät kuselle, (mun mielestä jo tuossa vaiheessa vähän erikoinen mieltymys tytöllä) kyse ei ollut mistään nuorisojoukon mehuretkestä. Tytön kaveri kieltäytyi. Fiksu tyttö.
Ei tyttö mennyt metsään katsomaan kun pojat virtsaa. Vaan menipä vaan mukaan. Kun kusee (poispäin tytöstä) voi samalla jutella niitä näitä.

Jos vaikka minä menisin virtsaamaan metsään ja meillä olisi juttu kesken todennäköisesti tulisit perässäni, että voimme keskustella samalla kun virtsaan. Eikö vain?
Marskalkka
Sabrina Duncan

Minäkin kiinnitin huomiota tuohon sanavalintaan. Mystisesti kaksi kirjoittajaa ovat tulkinneet kyseessä olleen virtsaamisen katselun...
Vastaa Viestiin