En ehdi etsiä etp:stä missä se kuvaus uurnan heittämisestä mereen on. Löysin yhden uutisen aiheesta:ulkosuomalainen kirjoitti:En olisi ihan varma tuosta mereen sirottelustakaan vs. koko uurnan laskusta. Eihan se uurna kuitenkaan mikaan kierratysesine ole, niin miksei sitten laskisi koko uurnaa mereen? Miksi ne tuhkat pitaa erikseen sirottaa? Peraanhan se menee tyhjakin uurna, eiko vain?
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/annel ... 21583.html
En tiedä millainen tuo käytäntö on eri tapauksissa. Joskus tuhka sirotellaan maastoon, metsää, mustikan varpujen sekaan tms. Hautausmaalla maahan pannaan koko uurna sisältöineen.. jne. Olisiko tuohon olemassa jotain kirkon ohjeitakin.. ei kai niitä ihan minne ja miten vain.. no en tiedä!
Sirottelusta on sukulainen maininnut, että pitäisi sirotella.
Anneli Auer säilytti edesmenneen miehensä Jukka S. Lahden tuhkauurnaa kotinsa vaatehuoneessa yli kahden vuoden ajan.
Tuhkat siroteltiin mereen Turun Ruissalossa vasta viime kesänä, vain vähän ennen Auerin pidättämistä.
Silloinkaan se ei tapahtunut Auerin omasta aloitteesta, vaan Lahden siskot joutuivat patistelemaan leskeä.
- Puhuimme Annelille, että Jukan tuhkat pitää sirotella mereen, koska Jukka oli tätä itse eläessään halunnut. Emme muutenkaan pitäneet vaatehuonetta sopivana paikkana säilyttää uurnaa, sisko kertoi poliisille.
Ruissalossa paikalla oli Lahden sisaruksia lapsineen sekä Auer ja heidän lapsensa. Lahden siskon mielestä Auer oli tilaisuudessa jotenkin kärsimätön.
- Anneli itse heitti uurnan mereen. En muista, itkikö Anneli tilaisuuden aikana.Vaatehuone säilytyspaikkana ihmetytti myös toista Lahden sisarta.
- Monesti olen miettinyt, että mitä lapset miettivät siitä, että isän tuhkat ovat huoneistossa yli kahden vuoden ajan.
Anneli Aueria syytetään miehensä murhasta. Hän kiistää surmanneensa Jukka S. Lahden 1. joulukuuta 2006 Ulvilassa.
uutisessa sanotaan, että tuhkat siroteltiin mereen, mutta niin ei kuitenkaan tehty, vaan koko purkki menei mereen. Minusta se ei ole sirottelua.