Jyrki Virolainen blogissaan 9.5.2012.
Tama vaikuttaisi minusta myos jarkeenjayvalta. Jenkeissa valitustuomioistuimiin ei voi tuoda uutta todistusaineistoa.14. Vaikuttaa aika selvältä, että korkein oikeus tulee myöntämään murhajutussa valitusluvan syyttäjälle. Laajan lisäaineiston (siis 2 000 sivua) takia näyttäisi yhtä selvältä, että korkein oikeus ei itse ryhdy tutkimaan sanottua aineistoa ensimmäisenä oikeusasteena ja sen suhdetta aiemmin kertyneeseen aineistoon, vaan palauttaa jutun Vasaan hovioikeuteen.
Ja jatkoa Virolaiselta. Tummennus minun.
Nain itsekin olin taman pahkaillyt. Kuten jo edella huomautin pariinkin kertaan, sama ensimmaisen oikeusasteen dilemma koskisi myos tuota sisotalon, turren et al olettamaa lapsen ymppaamista juttuun KKO:vaiheessa. Jos se siis oletettaisiin--mielestani taysin perusteettomasti--yleensa mahdolliseksi.Jutun palauttamisesta ja palauttamisen edellytyksistä ei taida, ihme kyllä, olla vieläkään laissa säännöksiä. Palauttaminen perustuu vakiintuneeseen oikeuskäytäntöön.
Jutun palauttaminen perustuu oikeusaste- eli instanssijärjestykseen, josta seuraa, että muutoksenhakuaste ei voi pääsäännön mukaan ratkaista asiaa, jota ei ole tutkittu asianmukaisesti tai koko laajuudessaan alemmassa oikeudessa. Yleisin palauttamisperuste on juuri vasta muutoksenhakuvaiheessa esitetty uusi todistusaineisto.
Jos KKO tutkisi - siis ensimmäisenä asteena - syyttäjien vasta nyt esiintuoman laajan lisäaineiston, rikottaisiin instanssijärjestyksen periaatetta, jolloin jutun asianosaiset menettäisivät samalla mahdollisuuden/oikeuden hakea lisäaineiston perusteella annettuun tuomioon muutosta.
Ja viela yksi Virolaisen kommentti blogin kommenttipuolelta torstaina, 10.5.2012. Tummennus minun.
http://jyrkivirolainen.blogspot.com/2012/05/592.htmlKKO ei ole toki pudas ennakkopäätöstuomioistuin. Valituslupa voidaan myöntää ja asia ottaa tutkittavaksi paitsi ennakkopäätösperusteella, myös ns. purkuperusteella ja painavan syyn perusteella.
Jos kaksi alempaa oikeusastetta on päätynyt murhajutussa erilaiseen lopputulokseen, on yleensä painavia syitä ottaa juttu KKO:n käsittelyyn. Lisäksi asiassa on esitetty vasta hovioikeuden tuomion jälkeen kosolti uusia todisteita (purkuperuste) eivätkä ne kaikki liene huuhaa-todisteita.
KKO:lla on valta evätä syyttäjän nyt uutena näyttönä vetoamien asiaan vaikuttamattomien todisteiden esittäminen sekä harkita, miltä osin jo hovioikeudessa vastaanotettua todistelua on syytä ottaa vastaan uudelleen. Jos uusien relevanttien todisteiden määrä ei ole kovin suuri, KKO voi ratkaista jutun itse, mutta suullisen käsittelyn se joutuu silloin pitämään. Todennäköisempänä vaihtoehtona pitäisin kuitenkin jutun palauttamista hovioikeuteen.
Pannaanko taas gallupiksi? Turre ei uskonut aikoinaan KKO:n ottavan kasiteltavaksi ja piti minkaanmaailman palauttamista mihinkaan oikeusasteseen huuhaana. Mites nyt?