Joo, tarvitaan kahden lääkärin suostumus, se on totta. Se vaan on niin, että suostumuksesta ei tavallaan voida puhua koska heillä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin hyväksyä tehdä abortointi. Ja se on tietysti hyvä että abortin haluajaa tentataan ja keskustellaan, varsinkin nuorilla tämä voi pistää miettimään toistakin ratkaisua. Ja ainakin ymmärtämään että teko on peruuttamaton eikä maailma kaadu lapsen tekoon. Tietysti tässäkin asiassa on poikkeuksia joille abortti on ainoa oikea ratkaisu. Raskasta se on varmasti kaikille.katupoika kirjoitti:^
Ja aborttiinhan tarvitaan aina kahden lääkärin suostumus. Ja kyllä ne lääkärit sen verran tiukasti tenttaa kaiken mahdollisen, etten ainakaan itse kutsuisi sitä abortin myöntämiseksi "mukisematta". Se on monille, varsinkin nuorille tytöille tosi tiukka paikka selvittää kahdelle eri lääkärille sitä miksi on päätynyt aborttiin. Sen lisäksi itse abortti on henkisesti helvetin raskas juttu, oli päätöksestään sitten kuinka varma tahansa.
Onko abortti murha?
-
Loka
- Alibin Kestotilaaja
Njoo, ehkä takerruin tuohon tappaa-verbiin, se on mielestäni näin kipeässä jutussa vähän turhan raju sanaTiina kirjoitti:Sara kirjoitti:Toisesta lauseesta olen eri mieltä, sallin abortin.
Kyllä minäkin abortin hyväksyn (vaikka itse en tekisi) sillä olisihan se kurja asia, jos lapsia syntyisi näille huihaihuolettomille, jotka ei ehkäisystään huolehdi ja lapsia oikeasti halua.
Ja pahan vammaisuuden tai raiskauksen ollessa kyseessä niin ilman muuta...
Aika harvoinhan potilas tulee suoraan lääkärin luo ja ilmoittaa haluavansa abortin, suurin osa hoituu sairaanhoitajien ja äitiysneuvolan kautta. Mutta paremmalla tavalla kieltäytyä haen takaa sitä, että asia hoidetaan hienotunteisesti, potilas vain ohjataan asiasta huolehtivan henkilön luo ilman mitään "minä en lääkärinä harrasta tappamista" -dramatiikkaa.tre_1982 kirjoitti:Niin ja millä tavalla se kieltäytyminen pitäisi hoitaa paremmin?
Loka kirjoitti: "Itse en koskaan tekisi aborttia jos lapsi olisi terve".
Aika natsimaista tekstiä. Entä sitten, jos sun lapses vammautuu esim. liikenneonnettomuudessa niin, että hän on pelkkä "kasvi". Lakkaako hän silloin olemasta sun lapses?
Ehdottomasti oon vapaan abortin kannattaja. Jos mennään abortin kiltävään lakiin ei ne abortit siihen lopu. Niitä tehdään laittomasti, niinkuin on tässäkin maassa aikoinaan tehty.
Aika natsimaista tekstiä. Entä sitten, jos sun lapses vammautuu esim. liikenneonnettomuudessa niin, että hän on pelkkä "kasvi". Lakkaako hän silloin olemasta sun lapses?
Ehdottomasti oon vapaan abortin kannattaja. Jos mennään abortin kiltävään lakiin ei ne abortit siihen lopu. Niitä tehdään laittomasti, niinkuin on tässäkin maassa aikoinaan tehty.
Älä välitä virheistä, sillä olen antanut ne jo anteeksi itselleni.
Juice Leskinen
Juice Leskinen
-
Loka
- Alibin Kestotilaaja
Poistit lauseen asiayhteydestään. Tekisin abortin vain siinä tapauksessa, että lapsella ei ole juurikaan elinmahdollisuuksia kohdun ulkopuolella tai vaihtoehtoisesti hänen elämänsä olisi makaamista sängyssä eikä tajunnan taso olisi millään tasolla. Siitä sanat "terve lapsi". Luetko kirjoitukseni uudestaan?Alice Oz kirjoitti:Loka kirjoitti: "Itse en koskaan tekisi aborttia jos lapsi olisi terve".
Olen samaa mieltä Räsäsen kanssa. Jokaisen oma asia toki on se, että haluaako tehdä abortin, mutta minusta sen toimenpiteen tekijän täytyisi saada päättää tappaako hän lapsen (tai tulevan lapsen, kuinka haluaakaan ajatella).
Ja siinä tapauksessa, jos jossain pienellä paikkakunnalla sattuisi olemaan vain sellaisia, jotka aborttia ei halua tehdä, niin luonnollisesti sitten sinne täytyisi kyyssätä joku joka sen suostuu tekemään, eikä suinkaan niin päin, että raskaana olevan täytyisi johonkin lähteä.
Ja siinä tapauksessa, jos jossain pienellä paikkakunnalla sattuisi olemaan vain sellaisia, jotka aborttia ei halua tehdä, niin luonnollisesti sitten sinne täytyisi kyyssätä joku joka sen suostuu tekemään, eikä suinkaan niin päin, että raskaana olevan täytyisi johonkin lähteä.
^Eihän se abortti ole mikään paikallispudutuksessa pienessä terveyskeskuksessa tehtävä toimenpide. Eli kyllä ne aina sairaalassa tehdään.
Tuo Räsäsen puheeksi ottama ongelma taitaa koskea lähinnä sairaalapuolen gynekologeja ja gynekologiksi erikoistuvia. Sillä puolellahan on tunnetusti vaikea saada töitä julkiselta puolelta, jos ei abortteja suostu tekemään.
Terveyskeskuksissahan homma on yleensä ymmärretty järjestää niin, että joku tai jotkut lääkärit on delegoitu ehkäisyneuvolan vastaavaksi. Kaikki lääkärit ei välttämättä joudu aborttilähetteitä tekemään.
Sitten jos aborttia haluava vahingossa ajautuukin sellaisen lääkärin vastaanotolle niin homma voidaan hoitaa tyylillä: "Meillä on yhteisesti sovittu, että nämä hoidetaan ehkäisyneuvolan puolelta, mutta tässä on sinulle lappu joka kannattaa jo etukäteen täyttää"
Ja oma mielipiteeni vielä. En ole ihan alkuraskauden abortteja vastaan. Mutta se on mielestäni erittäin väärin, että abortteja sallitaan toisinaan tehdä keski ja loppuraskauden aikana.
Tuo Räsäsen puheeksi ottama ongelma taitaa koskea lähinnä sairaalapuolen gynekologeja ja gynekologiksi erikoistuvia. Sillä puolellahan on tunnetusti vaikea saada töitä julkiselta puolelta, jos ei abortteja suostu tekemään.
Terveyskeskuksissahan homma on yleensä ymmärretty järjestää niin, että joku tai jotkut lääkärit on delegoitu ehkäisyneuvolan vastaavaksi. Kaikki lääkärit ei välttämättä joudu aborttilähetteitä tekemään.
Sitten jos aborttia haluava vahingossa ajautuukin sellaisen lääkärin vastaanotolle niin homma voidaan hoitaa tyylillä: "Meillä on yhteisesti sovittu, että nämä hoidetaan ehkäisyneuvolan puolelta, mutta tässä on sinulle lappu joka kannattaa jo etukäteen täyttää"
Ja oma mielipiteeni vielä. En ole ihan alkuraskauden abortteja vastaan. Mutta se on mielestäni erittäin väärin, että abortteja sallitaan toisinaan tehdä keski ja loppuraskauden aikana.
vasikka kirjoitti:^Eihän se abortti ole mikään paikallispudutuksessa pienessä terveyskeskuksessa tehtävä toimenpide. Eli kyllä ne aina sairaalassa tehdään.
Riippuu varmaan vähän siitä kuinka pitkällä raskaus on ja käytännöistä, sillä ainakin kotipaikkakunnallani ne hoidetaan poikkeustapauksia lukuun ottamatta terveyskeskuksessa.
-
Loka
- Alibin Kestotilaaja
Katsoin n. vuosi sitten englantilaisen (?) dokumentin jossa toimittaja joka oli raskaana meni pyytämään valtavan mahansa kanssa aborttia. Hän asteli pokkana (Espanjalaiselle, en muista enää?) klinikalle ja jutteli hetken lääkärin kanssa elämäntilanteestaan ja kuinka siihen ei vauva enää sopisikaan. Kun hinnasta päästiin sopimukseen, lääkäri olisi abortoinut sydämenpysäyttävällä lääkkeellä täysiaikaisen vauvan. (olikohan rv. 38, täysi aika rv. 40) Dokumentti toimitettiin poliisille ja klinikka suljettiin, lääkäri syytteeseen henkilökuntansa kera. Muistaako joku tuota dokkaria? Siinä kuvattiin koko lääkärissä käynti, uskomatonta kuinka tuollaistakin vielä tapahtuu. Ja tapahtuuhan sitä.vasikka kirjoitti: Ja oma mielipiteeni vielä. En ole ihan alkuraskauden abortteja vastaan. Mutta se on mielestäni erittäin väärin, että abortteja sallitaan toisinaan tehdä keski -ja loppuraskauden aikana.
..olikohan se 45min ohjelmassa?
Vielä kommentoin, loppuraskaudestahan harvemmin abortoidaan, muistelen että käytäntö on odottaa luonnollista synnytyksen käynnistymistä ja luonto hoitaa loput.
^Muistan jotenkin hämärästi dokumentin.Alhaalla on melko tuore uutinen, jossa brittiläinen lääkäri väitetysti lähetti tyttärensä saamaan Espanjaan "myöhäisen" abortin.Britanniassa laillinen raja on uutisen mukaan 24.viikko.Jutun tutkinta loppui, koska todisteita ei saatu.
Last Updated: Monday, 1 October 2007, 09:58 GMT 10:58 UK
GP's late abortion charge dropped
A Birmingham GP accused of sending her daughter abroad to have a late abortion will face no further action.
Dr Saroj Adlakha and her daughter, Shilpa Abrol, both faced a charge of conspiracy to commit child destruction abroad, in this case Spain.
The case came to light after an investigation by a newspaper.
The Crown Prosecution Service now says that efforts to establish the authenticity of the allegations were unsuccessful.
Case terminated
In a statement the CPS said: "All efforts by the prosecution to establish the authenticity of records of the alleged late abortions through official channels with the Spanish authorities, and police enquiries elsewhere, were unsuccessful and led to the termination of this case."
Dr Adlakha has a practice in Kings Heath, Birmingham.
Following a police investigation, the CPS was handed a file in January 2005, claiming that in November 2003, Dr Adlakha had arranged for her teenage daughter to have an abortion in Spain when her pregnancy was too far advanced to have one in the UK.
The legal limit in the UK is 24 weeks.
http://news.bbc.co.uk/1/hi/england/west ... 021769.stm
aika moni sanoo julkisesti vastustavansa aborttia vaikka on itsekin sen tehnyt. (en puhu nyt tänne kirjoittajista vaan yleisesti)
mun mielestä jos abortin haluaja on vakaasti sitä mieltä että ei halua lasta tähän maailmaan saattaa niin tehköön sitten abortin. Minulla ei ole siitä jyrkkää kantaa puoleen tai toiseen.
Kannatan huumeiden käyttäjien sekä murhaajien steriloimista tavalla tai toisella.
mun mielestä jos abortin haluaja on vakaasti sitä mieltä että ei halua lasta tähän maailmaan saattaa niin tehköön sitten abortin. Minulla ei ole siitä jyrkkää kantaa puoleen tai toiseen.
Kannatan huumeiden käyttäjien sekä murhaajien steriloimista tavalla tai toisella.
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
2Eilen julkaistun tutkimuksen perusteella aborttien kieltäminen on turhaa puuhaa. Yhdysvaltalaisen tutkijaryhmän mukaan raskauksia keskeytetään aivan yhtä paljon niissä maissa, joissa ne ovat laittomia kuin niissä, joissa ne ovat laillisia. Tutkijat kertoivat, että kotikonstein tehdyt abortit, johtavat vuosittain kymmenientuhansien naisten kuolemaan. Lisäksi surkeissa oloissa tehdyt operaatiot aiheuttavat vammoja viidessä miljoonassa tapauksessa."
Aina luetettava Iltalehden "hullu maailma"-osio
Mielestäni abortti ei ole murha.
Aina luetettava Iltalehden "hullu maailma"-osio
Mielestäni abortti ei ole murha.
-
Loka
- Alibin Kestotilaaja
^Jos abortti laitettaisiin luvanvaraiseksi, alettaisiin kohta löytää kotona synnytettyjä vauvoja roskiksista kitumasta. Ruumiita löytyisi joka viikko. Näin se menisi. Eli sinänsä hyvä että abortti on mahdollinen jokaisen teettää. Ainoa asia johon puuttuisin on edelleen tuo sikiön oikeus. Siinä vaiheessa kun sikiö on valmis elämään maan päällä, hänellä pitäisi olla jo kohdussa oikeutensa. Jos äiti tappaa lapsensa mahaan, se on hänen asiansa. Jos kuvitellun lapsen isä potkaisee äitiä mahaa ja sikiö kuolee, kyseessä on vain äidin pahoinpitely.
Ihan tavallisessa terveyskeskuksessa?
Varmaan jossain Kuusamon tapaisessa terveyskeskuksen nimellä olevassa aluesairaalassa tehdäänkin.
Olettaisi, että lääkkeilläkin tehtynä ko. toimenpide vaatisi gynekologin ja anestesialääkärin varallaolon.
Varmaan jossain Kuusamon tapaisessa terveyskeskuksen nimellä olevassa aluesairaalassa tehdäänkin.
Olettaisi, että lääkkeilläkin tehtynä ko. toimenpide vaatisi gynekologin ja anestesialääkärin varallaolon.
Sara kirjoitti:
Riippuu varmaan vähän siitä kuinka pitkällä raskaus on ja käytännöistä, sillä ainakin kotipaikkakunnallani ne hoidetaan poikkeustapauksia lukuun ottamatta terveyskeskuksessa.