HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Kuolemannaakka
James Bond (George Lazenby)

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Tara kirjoitti:Kuka uskoo, että Anneli oli ulkona kun nämä repliikit ovat tallentuivat nauhalle?

2:03 Epäilty: (_uole) (2-tavuinen sana, päällekkäin miehen valituksen kanssa)
2:05 (vaimea kopsahdus)
Epäilty: Öh (voimakkaan ponnistuksen aiheuttama äännähdys)
2:19 Lapsi: Iskä, älä kuole.

2:23 Epäilty: Hei, lopeta (huutaa todella raivokkaasti).
2:39 (kolahdus)
2:41 (metallinen ääni + vaimeampi kolahdus).
...

3:21 Häke: Joo, sinne on apu koko ajan tulossa, onks sun mies nyt iha tiedottomana makaa vai?
3:25 Epäilty: Emmä tiedä, mä en oo, keittiös, mä en. Meneks mä kattomaa?
...
4:18 Epäilty: Heihei.

Äiti sanoo kuole, lapsi sanoo älä kuole. Lapsi sanoi joo see lähti. Häke kysyy mites sun mies. Anneli sanoo emmä tiedä ku mä oon keittiös ja kysyy häkeltä meniskö hän kattoo. Kysyy, vaikka lapsi on juuri sanonut että se lähti.

Ei ole kiirettä minkäänlaista katsoa että olisiko Jukka kenties vielä elossa..
Muistit hiukan väärin. Lapsi sanoi vasta 16sek tuon kysymyksen jälkeen, että huppis lähti.

3:18 Epäilty: Älä itke (lapsi) hei, siel.
3:21 Häke: Joo, sinne on apu koko ajan tulossa, onks sun mies nyt iha tiedottomana makaa vai?
Lapsi itkee taustalla
3:25 Epäilty: Emmä tiedä, mä en oo, keittiös, mä en. Meneks mä kattomaa?3:30 Häke: Joo, mut missäs se tekijä nyt on, missä se tekijä täl hetkel on?
3:33 Epäilty: No todennäkösest siel ellei lähteny ulos jo, mei makuuhuoneessa siis.
3:36 Häke: Lähti ulos jo vai?
3:37 Epäilty: En tiedä, siel hiljeni.
3:39 Häke: Jaaha.
Epäilty: (kysyy lapselta) Oliks se viel siel?
3:41 Lapsi: Joo, se lähti.3:42 Epäilty: Se lähti jo vai?
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS

”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
Tara
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Tara »

Î No siis onhan sen nauhan varmasti muutama muukin kuunnellut moneen kertaan! Tutkija on takuulla keskustellut kuulemastaan myös muitten kanssa. Varsinainen tutkimustyö on kuitenkin hänen tekemäänsä, siis lausunnot ja hänen vastauksensa hänelle tehtyihin kysymyksiin.

Entistä hullummalta tuntuu miten Anneli on ikinä voinut olla ymmärtämättä, että Jukka huusi apua koska tarvitsi apua:
Anneli Joutsenlahdelle 2.12.2006:

Kuva

Sstalon meinaa räjäyttää koko potin.
Monikohan toimittaja repäisee silsotan tutkimustukoksesta (<---hahh..miten hauska typo) lööpit?
Yksityinen kansalainen ratkaissut Ulvilan surmamysteerin.
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
nuusku-nella
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja nuusku-nella »

Kuolemannaakka kirjoitti:
Veristi kirjoitti:^Tämä ciceron tulkinta menee mielestäni jo niin metsään, että on ihan pakko pilkkoa tätä siistimpään pinoon:

Ensinnäkin se 1:51 kohdan Lähtisekse jo? on selvästikin tilanteesta, jossa Anneli on taustanauhan pyöriessä hiippaillut kohti takkahuonetta ikään kuin kysymään Jukalta, vieläkö huppis oli paikalla. Sinällään kysymys osoitti Annelilta arviointikyvyttömyyttä. Kuten jo aikoinaan Valhallan esittämän kellotuksen yhteydessä olen maininnut, kuulosti suorastaan hassulta, että Anneli jo 0:59 ja 1:51 -kohdissa olettaa, että ulkopuolinen tunkeutuja saattaisi olla jo ehtinyt poistuakin, kun vasta oli vaivalla sisään tunkeutunut! Lähtisekse jo? -repliikin kuuluminen hiljempana kuin uhrin ääni on yksi selvimmistä osoituksista siihen suuntaan, että Jukan äänet tulivat nauhalta.

1:54 kohdan Pitääkö-kysymys on myös osoitettu Jukalle, tosin se tulee taustanauhalta. Jukka on juuri pyytänyt auttamaan ja Anneli on raivostunut. Vittikö-kohta puolestaan on tulkintani mukaan kiroilua Annelin juostessa takkahuoneeseen. On muistettava, että Anneli kertoi kuulusteluissa muistelleensa nimenomaan Jukan kiroilleen, mitään muuta hän ei Jukan puheista oikein muistanut silloin, kun huppis oli olevinaan ollut sisään tulossa.

2:08 Tuleeksielt kettää?, jolloin kuullaan vaimeita askelia, ovat taas Annelia livenä. Repliikki on tarkoitettu lapselle. Tämän jälkeen Anneli oletettavasti kävelee tuulikaappiin, koska menee puhelimeen vasta myöhemmin. Sillä välin Annelin ääntä kuullaan vielä taustanauhalta, kun hän sanoo Jukalle taas raivokkaasti Hei, lopeta.

Tässä haloot siistissä järjestyksessä.

Miten se nyt voi ola niin vaikeesti ajateltavissa, että toi Lähtikse jo, on ITSEKSEEN ITSELLEEN sanottu "rohkaisukysymys", eikä mikään Jukalle huikattu, kun siitä kerran oikein erikseen mainitaan, että se kuuluu hiljaisena.

Yrittäkää nyt miettiä tämä asia edes kerran siitä näkökulmasta että AA olisi syytön, tai kuvitelkaa vaikka itsenne syyttömän AA:n tilalle:
1) Jukka on lakannut karjumasta tuskasta, ja alkanut kutsua AA:ta apuun
2) "tappelun ääniä" eli kolinoita ei enää kuulu
3) AA on odotellut jonkin aikaa tyhjällä linjalla ja kuulee, kuinka takkahuoneen meteli on vaimentunut ja Jukka kutsuu apua
4) eikö tästä nyt tule fiilis/toive, että se murhaaja jo lähti? Tästä juontaa myös ihmetys, mitä AA kuulusteluissakin kertoi, että miksi Jukka kutsuu häntä (siis kun murhaaja vielä OLI paikalla... asia oli jäänyt hänen mieleensä, koska tässä vaiheessa hän toivoi, että murhaaja jo meni, kun kerran kului vain Jukan kutsu)
5) siis AA päättelee/toivoo, että murhaaja on lähtenyt ja uskaltautuu pois puhelimesta lähtien HITAASTI kohti takkahuonetta, koska ei tietenkään voi olla 100% varma, mikä siellä odottaa. Alpon youtube-animaatiossa tämä takkahuoneeseen lähtö oli melkein puolijuoksua, koska kuviteltiin, että kysymys oli esitetty Jukalle.
6) tässä kohtaa hän kysyy puoliääneen "itseltään" ja ehkä tietty periaatteessa Jukalta, mutta hän ei ole vielä lähelläkään takkahuoneen oviaukkoa : Lähtikse jo...? Voi tosiaan laittaa kolme pistettä siihen perään
7) sitten hän pelästyy pirusti, kun murhaaja onkin vielä huoneessa ja hyökkää häntä päin ja hän joutuu nopeasti pakenemaan. Hän ehtii havainnoida vain, että Jukka oli lattialla, mutta näkee koko tilanteen vain ehkä sekunnin ajan, koska kääntyy samantien ja juoksee karkuun huppista joka ottaa pari askelta hänen suuntaansa.

Nyt, lue tarkkaan: Tuo on mahdollista. Mutta et sinä voi tuota tietää yhtään sen oikeammaksi kuin viestisi edellä olleita spekuja repliikkien osoitteesta ja tarkoituksesta. Kun me emme tiedä keneltä Anneli kysyy että lähtiksi jo, voi kysyä itseltään (vaan ei koskaan vastaa?), puhelimessa olevalta lapselta, Jukalta, häkeltä, huppikselta tai pienemmiltä lapsilta.

han hyvän ja sinällään toimivan skenaarion tuohon rakensit mutta sitä se vain on, skenaario, mahdollinen/kuvitteellinen tapahtumien kulku. Yhtä lailla nuo häketallenteella kuultavat äänet on kuitenkin mahdollista sijoittaa myös toisenlaisiin skenaarioihin. Niin se vaan on, sori.
Kuolemannaakka

Gerbera kirjoitti:Kohta kopioitu Seppo Isotalon blogista, jossa Jens Kukan sisko, Susanna Laune kommentoi kuinka häke-puhelusta on tehty väärä litterointi Annelin syyllistämistä varten.

"Jukan tuskaiset avunhuudot Annulle todistavat, että paikalla oli joku ulkopuolinen. Alkuperäisessä hätäpuhelunauhassa (liite 32) kuuluu myös Annelin puhelimessa ollessa (nauhalla kohta 0:56 - 0:58) kuinka tämä ulkopuolinen lyö kolmesti Jukkaa (päähän?) jollain (tylpällä?) esineellä (halolla tai kirveellä?)."

Eli hänen mukaansa nauhalta kuuluu, että Jukka saa päähan kohdistuneet iskut, kolme iskua, parissa sekunnissa jo alle minuutin päästä nauhan alusta, Annelin ollessa puhelimessa.
Mielestäni tämä ei voi pitää paikkaansa. Litteroinnissa Jukka puhuu vielä sanoja tämän kohdan jälkeen... Lisäksi verijälkien perusteella iskut on annettu lattialla makaavalle Jukalle, joten olisiko pystypaini kestänyt minuutin, sängyllä vuotaminen minuutin ja jo parin minuutin päästä huppiksen hyökkäyksestä olisi tullut iskut päähän? Jonka jälkeen vaikeasti loukkaantunut Jukka olisi vielä huudellut ja huppis jäänyt puukottamaan Jukkaa lisää vaikka kuulee että poliisia soitetaan jo paikalle???

....

Annu oli ainoa aikuinen paikalla, joten ketä muutakaan olisi voinut huutaa? Mitä Jukka olisi huutanut jos vaimo on puukottanut häntä ja seisoo parin metrin päässä, puukotuksen lopetettuaan, (nauhoitus päällä)? Ehkäpä ajatellut tilanteen olevan ohi ja pyrkinyt liikkeelle ja pyytänyt vaimoltaan apua? Entä mitä Jukka olisi huutanut jos saa parasta aikaa puukosta? Lopeta hullu huppis? Kuka sä oot? Miks, mitä mä oon sulle tehnyt?
"Lopeta hullu huppis!" :lol:

Ilmeisesti niitä kopinoita on kuulijat tulkinneet eri tavoin. Minun mielestäni, nauhaa kuulematta, iskujen on kyllä täytynyt tulla siinä alallala-kohdassa, koska siinä kohtaa Jukka näyttäisi puhekykynsä menettävän, ja jotain kopsahduksia siinäkin kuuluu.

Ne alun tuskanhuudot viittaavat mielestäni täysin siihen, että puukosta tulee. Ne ovat erillisiä, kovia huutoja minun nähdäkseni. Lisäksi vielä melkein kaikki jotenkin erilaisia (on äyhhiä ja aarghia ja ouhhia). Kolinaa ja liikettä on. Miten Jukka aiheuttaa tuollaisia ääniä yksinään, lattialla maaten, ja miten ihmeessä koko karjunta lakkaa ja siirrytään soperteluun? Eikö siksi, että puukotus lakkasi/taukosi ja taju hämärtyi? Tajuton ei enää kipua tunne.

Lyhensin lainausta, kun kuulemma ei jostain kumman syystä saa lainata pitkää pätkää.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS

”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
Kuolemannaakka

nuusku-nella kirjoitti:Nyt, lue tarkkaan: Tuo on mahdollista. Mutta et sinä voi tuota tietää yhtään sen oikeammaksi kuin viestisi edellä olleita spekuja repliikkien osoitteesta ja tarkoituksesta. Kun me emme tiedä keneltä Anneli kysyy että lähtiksi jo, voi kysyä itseltään (vaan ei koskaan vastaa?), puhelimessa olevalta lapselta, Jukalta, häkeltä, huppikselta tai pienemmiltä lapsilta.

han hyvän ja sinällään toimivan skenaarion tuohon rakensit mutta sitä se vain on, skenaario, mahdollinen/kuvitteellinen tapahtumien kulku. Yhtä lailla nuo häketallenteella kuultavat äänet on kuitenkin mahdollista sijoittaa myös toisenlaisiin skenaarioihin. Niin se vaan on, sori.
No niinhän minä sanoinkin, että yksi skenaario. Eihän sitä pysty 100% varmaksi todistamaan. Se vaan sopii täysin AA:n kertomukseen, eikä ole siinä kontekstissa mitenkään omituinen asia. Se on minusta uskottavampi teoria, kuin että muu huuto tulisi nauhalta tai että AA kävelisi puukotetun Jukan luokse ja kyselisi häneltä Lähtikse jo.

Erilaisista teorioista ja vaihtoehdoistahan tässä kyse on, ja kukin sitten valitsee mielestään uskottavimman.

Eli halusin vain esittää tämmöisen, mielestäni hyvin loogisen ja realistisen vaihtoehdonkin, ja halusin, että lukisitte sen ajatuksella.
Viimeksi muokannut Kuolemannaakka, Ti Touko 29, 2012 9:42 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
www.shorturl.at/agoNS

Tara
Horatio Caine

Tara kirjoitti:Kuka uskoo, että Anneli oli ulkona kun nämä repliikit ovat tallentuivat nauhalle?

2:03 Epäilty: (_uole) (2-tavuinen sana, päällekkäin miehen valituksen kanssa)
2:05 (vaimea kopsahdus)
Epäilty: Öh (voimakkaan ponnistuksen aiheuttama äännähdys)
2:19 Lapsi: Iskä, älä kuole.

2:23 Epäilty: Hei, lopeta (huutaa todella raivokkaasti).
2:39 (kolahdus)
2:41 (metallinen ääni + vaimeampi kolahdus).
...

3:25 Epäilty: Emmä tiedä, mä en oo, keittiös, mä en. Meneks mä kattomaa?
...
4:18 Epäilty: Heihei.

Äiti sanoo kuole, lapsi sanoo älä kuole. Lapsi sanoi joo see lähti. Häke kysyy mites sun mies. Anneli sanoo emmä tiedä ku mä oon keittiös ja kysyy häkeltä meniskö hän kattoo. Kysyy, vaikka lapsi on juuri sanonut että se lähti.

Ei ole kiirettä minkäänlaista katsoa että olisiko Jukka kenties vielä elossa..
Muistit hiukan väärin. Lapsi sanoi vasta 16sek tuon kysymyksen jälkeen, että huppis lähti.

3:18 Epäilty: Älä itke (lapsi) hei, siel.
Lapsi itkee taustalla
3:25 Epäilty: Emmä tiedä, mä en oo, keittiös, mä en. Meneks mä kattomaa?3:30 Häke: Joo, mut missäs se tekijä nyt on, missä se tekijä täl hetkel on?
3:33 Epäilty: No todennäkösest siel ellei lähteny ulos jo, mei makuuhuoneessa siis.
3:36 Häke: Lähti ulos jo vai?
3:37 Epäilty: En tiedä, siel hiljeni.
3:39 Häke: Jaaha.
Epäilty: (kysyy lapselta) Oliks se viel siel?
3:41 Lapsi: Joo, se lähti.3:42 Epäilty: Se lähti jo vai?
Se nyt ei tuossa ollut oleellista. Millä tavalla Anneli muka reagoi lapsen ilmoitukseen, että se lähti? Ei millään tavalla, vaikka sanoikin lähti vai. JJ:lle selitti, että sitä tappelun ääntä kuului vielä häkepuhelun jälkeenkin poliisien soiton aikana. Minusta Annelilla meni käsikirjoitus ja todellisuus sekaisin - Eikä mikään ihme, koska hän oli jo ennen JJ:n kuulustelua kuvaillut tapahtumia monella eri tavalla, ensin poliiseille jo yöllä, sitten sukulaisille aamuvarhaisella puhelimessa ja sairaalahuoneessa sekä lapsille. Lisäksi Anneli selitti JJ:lle, että sai vasta sairaalassa tietää lapselta, että tämä oli nähnyt murhaajan poistumisen.

Kaikken omituisinta on, että Anneli väitti JJ:lle, ettei Jukka huutanut apua - siis jos ne avunpyynnöt kuuluvat niin selvästi kuin tuo sistosolan ystävä väittää.. On se. Vaikka Jukka ei olisikaan pyytänyt apua, niin on käsittämätöntä, ettei Annelille tullut mieleen mitään keinoa millä hätistellä hupparia - joka sentään uhkasi vain Jukkaa. Ei vetele. '...en mennyt auttamaan kun ei se pyytänyt'?? täh?.. 'mulle ei tullut mitään mieleen'.. täh?
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
nuusku-nella
Adrian Monk

Sisotalolle itselleen jo kertaallen huomautin mutta kerrataan nyt yleisesti vielä että eihän se tosiaan todista mitään puoleen tai toiseen vaikka Jukka kuinka huutaisikin Annua apuun häkepuhelussa. Ei se tietenkään noin järjellä ajateltuna ehkä mikään loogisin vaihtoehto ole että puukottajaltaan apua pyytää mutta jos Anneli on surmaaja niin hän on ainoa aikuinen talossa Jukan lisäksi. Vanhimmalta lapselta olisi ehkä myös voinut apua pyytää mutta eipä juuri muilta. Lisäksi, Jukka kuulee että Anneli on mennyt soittamaan apua ja olettaa tämän ehkä rauhoittuneen. Ja miksi se Anneli sitten niin väärin muistaa että apua Jukka ei pyytänyt, HannuAnnua huuteli ja jotain asiaa oli mutta apua ei pyytänyt.

Lisäksi jotenkin uskoisin että jos julkisuudessa olleet litteroinnit oleellisesti poikkeaisivat nauhan todellisuudesta niin puolustus olisi siihen puuttunut, tuonut esiin oman versionsa. Onko niin tehty?

Nauhalla puhutut asiat eivät siis sinällään todista mitään. Ne viittaavaat suuntaan jos toiseenkin ja ne on mahdollista sovittaa useampiin skenaaroihin. Jos nauhalla olisi selkeästi kuultavissa se ulkopuolinen (=aikuinen henkilö joka ei ole Anneli, tarkoittaa siis esim kahdet aikuisen askeleet yhtä aikaa tai lasin ään ikkunasta kun Anneli on puhelimessa) poistumassa tai astaloimassa niin se olisi todiste. Jos olisi selvästi kuultavissa että Jukka saa ne kuollettavat iskut Annelin ollessa puhelimessa niin sekin olisi todiste. Koko ajan kuitenkin on litterointien yhteydessä annettu ymmärtää että ne kuollettavat iskut annetaan juuri sinä aikana kun Anneli ei ole puhelimessa ja hänen liikkeistään on vain hänen sanansa ja lapsen havainto että kävi takkahuoneessa.

Naakka, niin yksi mahdollinen skenaario. Sinulle ehkä todennäköisempi kun joku muu mutta ei kaikille. Tulkintoja on oikeasti niin monta kun on lukijaa. Yhtä hyvin ne viestiäsi edeltäneet skenat sopivat repliikkeihin.
Kuolemannaakka

nuusku-nella kirjoitti:Sisotalolle itselleen jo kertaallen huomautin mutta kerrataan nyt yleisesti vielä että eihän se tosiaan todista mitään puoleen tai toiseen vaikka Jukka kuinka huutaisikin Annua apuun häkepuhelussa. Ei se tietenkään noin järjellä ajateltuna ehkä mikään loogisin vaihtoehto ole että puukottajaltaan apua pyytää mutta jos Anneli on surmaaja niin hän on ainoa aikuinen talossa Jukan lisäksi. Vanhimmalta lapselta olisi ehkä myös voinut apua pyytää mutta eipä juuri muilta. Lisäksi, Jukka kuulee että Anneli on mennyt soittamaan apua ja olettaa tämän ehkä rauhoittuneen. Ja miksi se Anneli sitten niin väärin muistaa että apua Jukka ei pyytänyt, HannuAnnua huuteli ja jotain asiaa oli mutta apua ei pyytänyt.

Lisäksi jotenkin uskoisin että jos julkisuudessa olleet litteroinnit oleellisesti poikkeaisivat nauhan todellisuudesta niin puolustus olisi siihen puuttunut, tuonut esiin oman versionsa. Onko niin tehty?

Nauhalla puhutut asiat eivät siis sinällään todista mitään. Ne viittaavaat suuntaan jos toiseenkin ja ne on mahdollista sovittaa useampiin skenaaroihin. Jos nauhalla olisi selkeästi kuultavissa se ulkopuolinen (=aikuinen henkilö joka ei ole Anneli, tarkoittaa siis esim kahdet aikuisen askeleet yhtä aikaa tai lasin ään ikkunasta kun Anneli on puhelimessa) poistumassa tai astaloimassa niin se olisi todiste. Jos olisi selvästi kuultavissa että Jukka saa ne kuollettavat iskut Annelin ollessa puhelimessa niin sekin olisi todiste. Koko ajan kuitenkin on litterointien yhteydessä annettu ymmärtää että ne kuollettavat iskut annetaan juuri sinä aikana kun Anneli ei ole puhelimessa ja hänen liikkeistään on vain hänen sanansa ja lapsen havainto että kävi takkahuoneessa.

Naakka, niin yksi mahdollinen skenaario. Sinulle ehkä todennäköisempi kun joku muu mutta ei kaikille. Tulkintoja on oikeasti niin monta kun on lukijaa. Yhtä hyvin ne viestiäsi edeltäneet skenat sopivat repliikkeihin.
No ei Annun huutaminen sinänsä todista mitään, koska talossa ei ollut ketään muuta, jolta apua huutaisi. Enemmän kai merkkaavat sanat ja huudon sävy (jota ei tietenkään luetusta voi päätellä). Voisi kuvitella, että kuolemanhädässä murhamiehen puukotettavana ollut ja hetkeksi rauhaan päässyt huutaisi apua eri lailla, kuin puukottajaltaan, omalta vaimoltaan, apua aneleva.
Voisi kuvitella, että mikäli tilanne olisi se, että AA tyynesti katselee puukottamaansa Jukkaa, niin tämä anelisi jotenkin, että herrantähden annu, soita ambulanssi... sattui pahasti.. soita apua, mä kuolen, älä tapa mua.

Taas epätoivoinen pyyntö tulla apuun viittaisi enemmän siihen, että pitäisi ulkopuolista häätää (vaikka eihän AA nyt kauheasti puukkomiestä vastaan mitään olisi mahtanut, mutta Jukka taas ei tilanteessa voi kovin looginen olla ja mahdollisuuksia miettiä...).

No, kovin selviä eivät Jukan jutut ja pyynnöt ole.

Minä en kyllä noihin erilaisiin sanatarkkoihin muistamisiin takertuisi... kuka nyt VOI muistaa sanatarkasti jokaisen lauseen edeltävältä päivältä, kun mietittävää on siinä tilanteessa ollut vaikka kuinka? Eihän AA edes muistanut tytön kertoneen, että huppis lähti, ja sitten taas toisaalta muisteli lähettäneensä tytön katsomaan. Minusta on hiukan lapsellista olettaa sanatarkkoja muistoja ja takertua jokaiseen hiukankin poikkeavaan muistikuvaan muka kauheana todisteena syyllisyydestä.

Vielä tuosta Lähtiseksestä: juu, varmasti sopii Veristin kertomukseen, mutta missä on sen kertomuksen logiikka, ja mihin se pohjautuu? Itse pohjasin teoriani ihan normaaliin ihmisen käyttäytymiseen ja äänitysteknisiin asioihin. Jos oletetaan, että kaikki tulee nauhalta, niin miten perustellaan ylipäätään se, että AA "kuiskaa" taikka vaimeasti huutaa "lähtikse jo"? Ketä hämätäkseen? Minkä vuoksi? Veristi itsekin kirjoitti, että hölmöä on sillä tavalla huudella=) Mikä tolkku AA:n olisi muka Jukalta moista kysellä, kun kumminkin tietää, että lavastusnauhalla huppis vielä paikalla on, ja 5 sekunnin päästä hän muka juoksee sitä karkuun?? Tämän vuoksi AA:n käytös ei ole uskottavaa, vaikka se tottakai mahdollista on. Ja itse taustanauhan kanssa livenä puhuminen ei ole järin uskottavaa sekään...siinä täytyy aika tarkkaan olla opsikellut taustanauhan äänet, ettei puhu itsensä päälle=) Ja kyllähän nyt lapsi huomaisi ja kuulisi sen, jos äidin äänet tulee ihan eri suunnasta kuin missä äiti on=)

Ja sitten ciceron ajatus, että taustanauhaa ei ole, vaan AA ilmeisesti on ehtinyt jo takkahuoneen puolelle ja kysyy siellä verissään makaavalta Jukalta vaimeasti Lähtikse jo. Ja sen jälkeen karjuu kuin syötävä ja menee tappamaan miehen=) Onko siinäkään mitään järkeä todellisuudessa? Mitä ihmettä hän semmoista kyselisi?? Oikeastaan vielä hullumpaa, kuin olohuoneesta huikkaaminen.

Tytöltä hän ei voi sitä kysyä, koskapa jätti tytön juuri keittiöön puhelimeen.

Jukalle hän tietysti voisi asian huikata (vaikka se on aika pöhköä sekin, jos murhaaja vielä onkin paikalla), mutta koska kysymys kuullaan vaimeana, ei se voi olla mikään huuto.

Mikä jättää ainoan järjellisen teorian: kysymys on itsekseen puoliääneen lausuttu "toive" kun AA hiipii kohti takkahuonetta.

Näin minä tämän päättelin, ja jos kellään ei olisi tietoa mistään muusta asiasta tässä jutussa, veikkaan, että kaikki muutkin päätyisivät tähän vaihtoehtoon. Mutta jos pitää AA:ta syyllisenä, pitää tämäkin yksityiskohta selittää omituisella tavalla.
www.shorturl.at/agoNS

rantakoski
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja rantakoski »

Siinä lähtiksejo ei ole mitään ihmeellistä, AA on sen sanonut lavastusmielessä kun joutui puhelimesta poistumaan ja improvisoimaan tilanteessa.
Teleksi
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja Teleksi »

Mahdollisuuksia on niin monia. Jos kuvittelen itseni Jukan tilalle ja vaimoni olisi hakannut minua puukolla ja olisi ihan hillittömän vihainen. Niin yrittäisin varmaan kaikkeni saada kontaktia vaimooni, jottei tämä kääntäisi huomiota lapsiin. Jos Jukka on huudellut Annelia, niin eikö ihan looginen selitys ole sekin, että Jukka haluaa suunnata mahdollisen lisäväkivallan itseensä lasten sijasta? Tai rauhoitella tätä niin, ettei tämä tee mitään pahaa itselleen tai lapsille?
Tara
Horatio Caine

rantakoski kirjoitti:Siinä lähtiksejo ei ole mitään ihmeellistä, AA on sen sanonut lavastusmielessä kun joutui puhelimesta poistumaan ja improvisoimaan tilanteessa.
Selailin juuri partiopoliisien kuulusteluja v 2006. Auer oli heille sanonut tunkeutujan poistuneen sen puhelun aikana, eli häkepuhelun jälkeisen puhelun aikana. Muistavat saman vielä 2009 kuulustelussa, sekä sen, että Auer meni toisen partiopoliisin pyynnöstä tarkistamaan uhrin tilan.

Eli tuon saman 'että silloin vielä kuului tappelun ääniä, mutta että sitten hiljeni eli tappaja poistui poliisien puhelun aikana', kertoi sitten seuraavana päivänä myös Joutsenlahdelle. Eli se tytön vastaus jooselähti oli jotain ihan.. mitä lie...'filmaamista', josta Anneli oli päättänyt jo etukäteen. Siinä syy miksi Anneli ei reagoinut 'tietoon' hupun poistumisesta millään ymmärrettävällä tavalla... Sanoi vain: 'lähtivai' ja jatkoi pälätystä puhemeen..
Kuolemannaakka

Teleksi kirjoitti:Mahdollisuuksia on niin monia. Jos kuvittelen itseni Jukan tilalle ja vaimoni olisi hakannut minua puukolla ja olisi ihan hillittömän vihainen. Niin yrittäisin varmaan kaikkeni saada kontaktia vaimooni, jottei tämä kääntäisi huomiota lapsiin. Jos Jukka on huudellut Annelia, niin eikö ihan looginen selitys ole sekin, että Jukka haluaa suunnata mahdollisen lisäväkivallan itseensä lasten sijasta? Tai rauhoitella tätä niin, ettei tämä tee mitään pahaa itselleen tai lapsille?
Tässä on nyt se aivan sama kuvitelma, mitä ulkopuolisen tappajan kanssa: kuvitellaan, että jos haluaa tappaa jonkun, haluaa automaattisesti tappaa kaikki muutkin=) Eli ketä vaan osuu kohdalle, niin tapetaan. Koska ollaan semmosia julmia tappajia, jotka vaan tappaa ilman mitään sen kummempaa syytä.

Minkä hemmetin takia AA olisi lapsensa halunnut tappaa??

Rauhoittelu tai toisen saaminen järkiinsä kertomalla hänelle, että on todella käynyt pahasti ja pitää äkkiä saada apua paikalle onkin ihan loogista. Mutta äänensävy on ihan erilainen, eikä silloin huudeta, vaan pyydetään/anellaan rauhallisesti. Koska Jukka "huutaa" Tule tänne apuun, niin eihän kai silloin AA voi olla ensinnäkään samassa huoneessa vaan jossain muualla. Toisekseen: jos mies on pahasti puukotettuna, mitä apua AA voisi antaa? Apuahan hänen pitäisi soittaa, eikä huoneeseen mennä "auttamaan". Haavojako sitomaan Jukka Annelia odotti?

Sen sijaan, jos AA olisi mennyt veitsi kädessä huppiksen kimppuun, niin he yhdessä ehkä olisivat jotain voineet saada tehtyä. Ainakin sellaista voi kuolemanhädässä toivoa.
www.shorturl.at/agoNS

Veristi
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Veristi »

^^^Tuota mieltä minäkin: Lähtisekse jo? -kyselyt olivat pelkkää nauhan päälle puhumista, jolla Annelin oli tarkoitus liittää itsensä livenä nauhalta kuultuun kamppailuun. Äänitutkimus on selvittänyt, että kyseessä oli huuto, mutta se kuului Jukan ääniä hiljempana siitä syystä, että Anneli huusi sen takkahuoneessa, kun taas nauhuri soi jossain lähempänä puhelinta. Kysymys oli tarkoitettu olevinaan Jukalle, mutta oikeasti se huudettiin tyhjille seinille. Lapselle sitä olisi ollut hassua esittää tuossa vaiheessa. Anneli kuitenkin toisti samaa kysymystä useaan kertaan kuin mantraa, joten näin hän sai lapsen manipuloiduksi lausumaan lopulta se "Joo, se lähti" -vastauksen. Turrelle haluaisinkin painottaa, ettei taustanauhateoria edellytä missään nimessä lapsen osallisuutta tapahtumiin.

Mielestäni on jopa mahdollista, että pojan kertomat supattelu- ja hihittelyäänet saattavat liittyä taustanauhan kelaamiseen sitä esikuunneltaessa lasiovi-ikkunan rikkomisen kanssa samanaikaisesti. Tämä on kuitenkin vain arvelua, koska ei ole tarkempaa tietoa tästä asiasta.

Tuolla edellä tässä ketjussa on niin monia uusia viestejä, etten enää muista, kuka tästäkin kirjoitti, mutta siitä Jukan avunpyynnöstä sanoisin, että oli aivan luontevaa pyytää apua Annelilta. Yksi viite siihen, että avunpyyntö tehtiin taustanauhalla, on nähdäkseni se, että Jukka pyytää hälytyksen tekoa. Hän on siten tietoinen siitä, ettei Anneli ole vielä tehnyt elettäkään soittaakseen häkeen. Avunpyyntöjen kielellinen ilmaisu viittaa mielestäni myös hyvin siihen, että riidelty on sitä ennen.

Häketallenteelta kuultava oven aukaisu -ääni on myös mielestäni tärkeä sikäli, että sen on oltava Annelin tekosia. Tytär on tällöin puhelimessa ja poika kertomansa mukaan nukkumassa, joten vaihtoehtoa ei jää. Anneli avaa siis joko ulko-oven tai jonkin takkahuoneen ovista. Rekolla sen voisi selvittää.
nuusku-nella
Adrian Monk

Minä en kyllä noihin erilaisiin sanatarkkoihin muistamisiin takertuisi... kuka nyt VOI muistaa sanatarkasti jokaisen lauseen edeltävältä päivältä, kun mietittävää on siinä tilanteessa ollut vaikka kuinka? Eihän AA edes muistanut tytön kertoneen, että huppis lähti, ja sitten taas toisaalta muisteli lähettäneensä tytön katsomaan. Minusta on hiukan lapsellista olettaa sanatarkkoja muistoja ja takertua jokaiseen hiukankin poikkeavaan muistikuvaan muka kauheana todisteena syyllisyydestä.

Vielä tuosta Lähtiseksestä: juu, varmasti sopii Veristin kertomukseen, mutta missä on sen kertomuksen logiikka, ja mihin se pohjautuu? Itse pohjasin teoriani ihan normaaliin ihmisen käyttäytymiseen ja äänitysteknisiin asioihin. Jos oletetaan, että kaikki tulee nauhalta, niin miten perustellaan ylipäätään se, että AA "kuiskaa" taikka vaimeasti huutaa "lähtikse jo"? Ketä hämätäkseen? Minkä vuoksi? Veristi itsekin kirjoitti, että hölmöä on sillä tavalla huudella=) Mikä tolkku AA:n olisi muka Jukalta moista kysellä, kun kumminkin tietää, että lavastusnauhalla huppis vielä paikalla on, ja 5 sekunnin päästä hän muka juoksee sitä karkuun?? Tämän vuoksi AA:n käytös ei ole uskottavaa, vaikka se tottakai mahdollista on. Ja itse taustanauhan kanssa livenä puhuminen ei ole järin uskottavaa sekään...siinä täytyy aika tarkkaan olla opsikellut taustanauhan äänet, ettei puhu itsensä päälle=) Ja kyllähän nyt lapsi huomaisi ja kuulisi sen, jos äidin äänet tulee ihan eri suunnasta kuin missä äiti on=)

Ja sitten ciceron ajatus, että taustanauhaa ei ole, vaan AA ilmeisesti on ehtinyt jo takkahuoneen puolelle ja kysyy siellä verissään makaavalta Jukalta vaimeasti Lähtikse jo. Ja sen jälkeen karjuu kuin syötävä ja menee tappamaan miehen=) Onko siinäkään mitään järkeä todellisuudessa? Mitä ihmettä hän semmoista kyselisi?? Oikeastaan vielä hullumpaa, kuin olohuoneesta huikkaaminen.

Tytöltä hän ei voi sitä kysyä, koskapa jätti tytön juuri keittiöön puhelimeen.

Jukalle hän tietysti voisi asian huikata (vaikka se on aika pöhköä sekin, jos murhaaja vielä onkin paikalla), mutta koska kysymys kuullaan vaimeana, ei se voi olla mikään huuto.

Mikä jättää ainoan järjellisen teorian: kysymys on itsekseen puoliääneen lausuttu "toive" kun AA hiipii kohti takkahuonetta.

Näin minä tämän päättelin, ja jos kellään ei olisi tietoa mistään muusta asiasta tässä jutussa, veikkaan, että kaikki muutkin päätyisivät tähän vaihtoehtoon. Mutta jos pitää AA:ta syyllisenä, pitää tämäkin yksityiskohta selittää omituisella tavalla.
Noh jaa. Jos kuoleva mieheni lähes viimeisiksi sanoikseen huutaisi minua nimeltä apuun niin saattaisin minä sen muistaa aika pitkäänkin. Minä taas pohjaan tämän ihan siihen normaaliin ihmiskäytökseen johon sinä pohjaat Annelin itsekseen puhumisen. Eli tosiassa mutulla mennään molemmat, koska mun mielestä jne :lol:

Valitettavasti me nyt vaan katsotaan koko juttua niin vastakkaisilta puolilta ettei taideta sopuun päästä. Minustakin Anneli saattaa tuon lähtiksejon sanoa itselleen/itsekseen, mutta enemmänkin lavastuksena että muka peloissaan ja toiveikkaana kurkkii takkahuoneeseen tai koittaa Jukalle kuiskata että joko huppis meni, ollaanko turvassa. Vähän niinkuin että "tuossa kohtaa mä kysyin et lähtiksejo" eikä siten muka voisi juuri sillä hetkellä tehdä jotain muutakin.

Tytöllekin sen voi mielestäni ihan hyvin sanoa koska talohan on pieni, vaikka jätti juuri tytön puhelimeen niin ei Anneli nyt niin kaukana ole etteikö se voisi olla tytöllekin suunnattu.

Kun itse olen häkestä apua soittanut niin ei oo kyllä mielessä ollut että puhelu nauhoitetaan, en usko että Annelillakaan oli. Tärkeintä ja oleellisinta taisi olla vain luoda häken virkailijalle kuva ulkopuolisesta hyökkääjästä ja itsestään kuva uhrina.
MikaelaBlomqvist
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja MikaelaBlomqvist »

Peesaan edellistä kirjoittajaa. Jukka tiesi että ainoa ihminen talossa joka häntä pystyisi auttamaan oli Anneli. Riitaa oli ollut ja Jukka oli pahasti loukkaantunut ja tiesi ettei itse pääsisi puhelimeen. Ehkä hän vielä toivoi että vaimo tulee järkiinsä ja juttu saadaan hoidettua, hänet itsensä hoitoon ja loppuviimein selvitettyä asia poliisin kanssa. Ei ollut muuta mahdollisuutta selvitä tilanteesta kuin pyytämällä vaimolta apua, siltä samalta vaimolta jonka kanssa oli raivoisasti riidelty ja joka oli puukottanut häntä.
Vastaa Viestiin