Onko abortti murha?
en nyt itseasiassa tarkoittanut mitään biletyshommeleita vaan ihan sitä että jos nainen asiaa ajateltuaankaan ei tunne pystyvänsä asiallisesti ottamaan lasta vastaan siihen elämäntilanteeseen...
meille näytettiin lukion ekalla luokalla video jossa näytettiin aika seikkaperäisesti miten se abortti tehdään ja näimme sen ihan alusta loppuun. Opettaja oli sen ottanut televisiosta videolle ja sanoikin ensin että jos joku ei halua niin ei tarvitse katsoa..luokallamme oli 30 tyttöä eikä yhtään poikaa...video oli kamala ja sai jotkut tytöistä jopa itkemään. Tämä ei kuitenkaan jälkeenpäin estänyt esim. yhtä minun ystävistäni tekemästä kolmea aborttia ennen kuin täytti 17v...abortin saa tosi helposti, vanhemmille ei ilmoiteta, riittää kun joku tulee saattamaan sairaalasta kotiin. Raskaudet olivat edenneet aika pitkälle. nykyään hän on kahden lapsen äiti. Omien sanojensa mukaan kokemukset eivät olleet traumaattisia.
toivoisin että nuoret käyttäisivät ehkäisyä ja pilleritkin on helppo saada eivätkä ole kovin kalliitakaan. Koulussa asiasta puhutaan asiallisesti ja terkkari on vaitiolovelvollinen. Toisiin ihmisiin ei vain tunnu mikään auttavan...
itse olen saanut alkuni, äitini ollessa 16v..hän on kertonut että aborttia tarjottiin mutta ei sitten suostunut...rankkaa on ollut kun äidillä oli "murrosikä ja nuoruus" samaan aikaan kuin minulla. Sain kuulla useaan otteeseen että hän on jäänyt kaikesta paitsi minun takiani sain myös kuulla kuinka etuoikeutettu olen kun voin opiskella jne...eli mua n kyllä syyllistetty koko elämäni ajan...siksi varmaan musta on tullut varovainen ja mitään mahdollisuuksia vahinkoihin en antanut nuorena mahdollisuutta, pelkona että musta tulee samanlainen kuin äidistä ja koko elämä menee pilalle...( hän rutisi muuten ihan turhasta, hänellä oli tukijoita ja sukulaisia ja mies pitämässä huolta ja vanhemmat olisivat kustantaneet hänen koulunkäyntinsäkin mutta jotenkin sitten vaan matkan varrella unohtui...
joo, että aika hlökohtainen suhde on tähän aiheeseen...
meille näytettiin lukion ekalla luokalla video jossa näytettiin aika seikkaperäisesti miten se abortti tehdään ja näimme sen ihan alusta loppuun. Opettaja oli sen ottanut televisiosta videolle ja sanoikin ensin että jos joku ei halua niin ei tarvitse katsoa..luokallamme oli 30 tyttöä eikä yhtään poikaa...video oli kamala ja sai jotkut tytöistä jopa itkemään. Tämä ei kuitenkaan jälkeenpäin estänyt esim. yhtä minun ystävistäni tekemästä kolmea aborttia ennen kuin täytti 17v...abortin saa tosi helposti, vanhemmille ei ilmoiteta, riittää kun joku tulee saattamaan sairaalasta kotiin. Raskaudet olivat edenneet aika pitkälle. nykyään hän on kahden lapsen äiti. Omien sanojensa mukaan kokemukset eivät olleet traumaattisia.
toivoisin että nuoret käyttäisivät ehkäisyä ja pilleritkin on helppo saada eivätkä ole kovin kalliitakaan. Koulussa asiasta puhutaan asiallisesti ja terkkari on vaitiolovelvollinen. Toisiin ihmisiin ei vain tunnu mikään auttavan...
itse olen saanut alkuni, äitini ollessa 16v..hän on kertonut että aborttia tarjottiin mutta ei sitten suostunut...rankkaa on ollut kun äidillä oli "murrosikä ja nuoruus" samaan aikaan kuin minulla. Sain kuulla useaan otteeseen että hän on jäänyt kaikesta paitsi minun takiani sain myös kuulla kuinka etuoikeutettu olen kun voin opiskella jne...eli mua n kyllä syyllistetty koko elämäni ajan...siksi varmaan musta on tullut varovainen ja mitään mahdollisuuksia vahinkoihin en antanut nuorena mahdollisuutta, pelkona että musta tulee samanlainen kuin äidistä ja koko elämä menee pilalle...( hän rutisi muuten ihan turhasta, hänellä oli tukijoita ja sukulaisia ja mies pitämässä huolta ja vanhemmat olisivat kustantaneet hänen koulunkäyntinsäkin mutta jotenkin sitten vaan matkan varrella unohtui...
joo, että aika hlökohtainen suhde on tähän aiheeseen...
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
-
Loka
- Alibin Kestotilaaja
Muutin linkiksi. Juu, mulla oli tarkoitus kirjoittaa että sikiö normaalisti synnytetään alateitse noilla viikoilla, kiitos kun korjasit.Sara kirjoitti:Pistä Loka tuo kuvakin linkiksi, kiitos.
Tuolla viikolla kyllä ei mitään jäsen kerrallaan kiskota sikiötä ulos, vaan se joudutaan synnyttämään abortissakin.
-
Patricia C. Itämaa
- Javier Pena
Loka.En voinut katsoa kuviasi.En kertakaikkiaan voinut,sillä itselläni on päättynyt ensimmäinen raskaus keskenmenoon vko:lla 13 eli aika myöhään. Koen tämä asian raskaana,sillä ymmärrän täysin ihmisiä jotka eivät lasta halua elämäntilanteesta johtuen,kuten aiemmin kirjoitin. Mutta minä halusin,halusin enemmän kuin mitään muuta.Keskenmenot ovat toki varsin yleisiä,varmaan täälläkin moni on kokenut sen,eikä kaavinta ole mitään herkkua siinä tilanteessa,ei todellakaan.
Viimeksi muokannut Patricia C. Itämaa, Ma Loka 15, 2007 7:54 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Totuus on tarua ihmeellisempää
- maija turjukka
- Ainesta Watsoniksi
Minä taas katsoin kuvat, koska katsoin sen velvollisuudeksenikin (tään ketjun avaajana siis) Muistutan vielä siitä, että onneksi nämä yli 20-viikkoiselle sikiölle tehdyt keskeytykset ovat Suomessa harvinaisia
Mitään varmaa faktaa minulla ei tästä ole, mutta oletan niin, koska kyllähän nykyisin raskaudet todetaan jo viimeistään 8.-9. viikolla....
Olen pahoillani, jos tämä aihe loukkasi/pahoitti mieliä
Olen pahoillani, jos tämä aihe loukkasi/pahoitti mieliä
-Suru on hinta, jonka maksamme rakkaudesta.-
Eräälle naiselle oli tehty kahdeksas abortti. Kaverini oli sitten lääkiksen ryhmäopetuksessa kysynyt, että eikös tollaisessa toimenpiteessä voisikin käydä niin, että instrumentti lipsahtaisikin pikkusen katkaisten munanjohtimet.
Professori oli sitten siihen lipsauttanut "Noh, täytyy tunnustaa että allekirjoittaneelta on jokusen kerran lipsahtanutkin"
Professori oli sitten siihen lipsauttanut "Noh, täytyy tunnustaa että allekirjoittaneelta on jokusen kerran lipsahtanutkin"
Musta Nuoli kirjoitti: Mutta jos tarvetta abortointiin tulee enemmän, se kielii jo vastuuttomuudesta ja kyvyttömyydestä huolehtia ehkäisystä. Silloin voisikin olla paikallaan valinta: joko synnytät lapsen (ja joko pidät itse tai annat adoptioon) tai sitten tehdään toinen abortti, ja samalla sterilointi, kun ehkäisy ei kerran tunnu sujuvan.
Ovat, koska yli rv 20 saa ainoastaan lapsen vamman takia, ei sosiaalisista syistä. Kyseessä siis täytyy olla todella paha kehityshäiriö eikä lapsi yleensä pystyisi edes elämään synnytyksen jälkeen. Kamalia tapauksia, kaikki sympatiani näillä äideille jotka pitäisivät lapsen muuten koko sydämestään ja ovat tätä kantaneet jo puolisen vuotta tuossa vaiheessamaija turjukka kirjoitti:Muistutan vielä siitä, että onneksi nämä yli 20-viikkoiselle sikiölle tehdyt keskeytykset ovat Suomessa harvinaisia![]()
![]()
Tässä vielä kertaus Wikistä noista viikoista, perusteita aborttiin ja tavoista:
"Ennen 12. raskausviikkoa raskaus voidaan keskeyttää, jos lapsen synnyttäminen ja hoito olisi kohtuuton rasitus, lapsi on saanut alkunsa raiskauksesta, äiti on yli 40-vuotias tai alle 17-vuotias, naisella on jo neljä lasta tai lapsen epäillään olevan vammainen. Myöhempään raskaudenkeskeytykseen tarvitaan aina terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen myöntämä lupa, joka myönnetään äidin nuoren iän, lapsen vakavan vamman tai muiden painavien syiden perusteella. Viimeinen takaraja on 20. raskausviikko, lapsen vamman kohdalla 24.
Yhdeksännelle raskausviikolle asti voidaan valita joko lääkkeellinen keskeytys tai imukaavinta, viikoilla 9–12 imukaavinta ja raskausviikon 12 jälkeen ainoastaan lääkkeellisesti käynnistetty synnytys."
Omaa taustaa voisin ehkä kertoa sen verran, että tulin nuorena raskaaksi eikä isästä ollut mitään apua. Pohdin kunnolla vaihtoehtojani ja päädyin pitämään lapsen, mutta toisinkin olisi voinut käydä. En ajattele nyt, että olisin tehnyt kammottavan teon jos olisin tuolloin päätynyt aborttiin, koska tilanne oli todella vaikea. Silti uskon, että jokainen abortin tekemään joutunut nainen muistaa sen loppuelämänsä kovana kokemuksena.
Jotenkin oksettaa ajatus siitä että joutuisi esimerkiksi työssään osastolle jolla noita myöhäisiäkin abortteja tehdään. Ei se mitään jos näkee kuolleita työssään, mutta se, että joutuisi osallistumaan tuollaiseen toimenpiteeseen, sai minut miettimään sitä lääkärin (tai vaikka hoitajan) oikeutta kieltäytyä aborttiin "osallistumisesta". Tuossa tapauksessa oman mielenterveyteni takia joutuisin varmaan kieltäytymään, vaikka sitten uskottavuuden menetyksen uhallakin.Sara kirjoitti:Ovat, koska yli rv 20 saa ainoastaan lapsen vamman takia, ei sosiaalisista syistä. Kyseessä siis täytyy olla todella paha kehityshäiriö eikä lapsi yleensä pystyisi edes elämään synnytyksen jälkeen. Kamalia tapauksia, kaikki sympatiani näillä äideille jotka pitäisivät lapsen muuten koko sydämestään ja ovat tätä kantaneet jo puolisen vuotta tuossa vaiheessamaija turjukka kirjoitti:Muistutan vielä siitä, että onneksi nämä yli 20-viikkoiselle sikiölle tehdyt keskeytykset ovat Suomessa harvinaisia![]()
![]()
![]()
Tässä vielä kertaus Wikistä noista viikoista, perusteita aborttiin ja tavoista:
"Ennen 12. raskausviikkoa raskaus voidaan keskeyttää, jos lapsen synnyttäminen ja hoito olisi kohtuuton rasitus, lapsi on saanut alkunsa raiskauksesta, äiti on yli 40-vuotias tai alle 17-vuotias, naisella on jo neljä lasta tai lapsen epäillään olevan vammainen. Myöhempään raskaudenkeskeytykseen tarvitaan aina terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen myöntämä lupa, joka myönnetään äidin nuoren iän, lapsen vakavan vamman tai muiden painavien syiden perusteella. Viimeinen takaraja on 20. raskausviikko, lapsen vamman kohdalla 24.
Yhdeksännelle raskausviikolle asti voidaan valita joko lääkkeellinen keskeytys tai imukaavinta, viikoilla 9–12 imukaavinta ja raskausviikon 12 jälkeen ainoastaan lääkkeellisesti käynnistetty synnytys."
*edit*
Suurin osa muuten niistä kauhukuvista tulee abortinvastaisilta sivuilta, ja todellisuudessa nainen joka abortin tekee ei todellakaan joudu näkemään "lastaan" ellei sitten välttämättä halua, esim vaikean vammaisuuden ollessa kyseessä toivotulla lapsella...
I am a nobody,
nobody is perfect,
therefore I am perfect.
Minusta abortti ei ole murha. Olen yksi niistä, joiden mielestä naisella on oltava oikeus päättää kehostaan, ja mikä vielä tärkeämpää, lapsen tulisi syntyä toivottuna. Rajansa tietenkin kaikella: en nyt lähde nillittämään siitä, kuinka vanha sikiö tulisi jo nähdä elävänä ihmisenä, mutta onneksi minun ei tarvitsekaan, kun Suomen laissa on rajat abortillekin määritelty. Minusta nuo rajat ovat aivan hyvät. Olen myös sitä mieltä, että ehdottomasti aborttia ei tulisi käyttää "ehkäisymenetelmänä" ja peräänkuulutan naisten vastuuta ja ehkäisyä. Toivottavasti nyt kuitenkaan kukaan täältä palstalta ei ole niin typerä, että luulisi, että olisi olemassa muitakin satavarmoja ehkäisyjä kuin piuhojen katkaisu ja seksistä kieltäytyminen. Itse tunnen parikin tapausta, jossa e-pillerit ovat pettäneet ja aina kortsukaan ei pelastanut.
Minusta useat noista abortinvastaisilta sivuilta kerätyt kuvat ovat hyvin epäilyttäviä. Harvoissa mainitaan minkäänlaisia lähteitä. Mistä minä tiedän, nehän voisivat aivan hyvin olla pelkkiä makaabereja vahanukkeja jostain kauhukabinetista. Monet näkemistäni kuvista ovat myös esitelleet esim. köyhistä maista löytyneitten kotikutoisten aborttilääkäreiden toimenpiteitä ja jälkiä, hylättyjä sikiöitä roskiksista ja itsetehtyjen abortinyritelmien tuloksia. Minä en oikein ymmärrä, mitä he ajavat tällaisilla takaa. Minusta ne toimivat lähinnä oivana puolustuspuheena abortille. On kuitenkin tämän oikeuden ansiota, että Suomessa (luojan kiitos) törmätään tuollaisiin tapahtumiin erittäin harvoin. On täysin turha kuvitelma, että aborttien teko loppuisi jos sen tekeminen sairaaloissa kiellettäisiin, ehei. Sitä vain ruvettaisiin tekemään eri paikoissa, piilossa, ja ties minkälaisilla keinoilla. Sekö sitten olisi parempi? No ei todella.
Minusta useat noista abortinvastaisilta sivuilta kerätyt kuvat ovat hyvin epäilyttäviä. Harvoissa mainitaan minkäänlaisia lähteitä. Mistä minä tiedän, nehän voisivat aivan hyvin olla pelkkiä makaabereja vahanukkeja jostain kauhukabinetista. Monet näkemistäni kuvista ovat myös esitelleet esim. köyhistä maista löytyneitten kotikutoisten aborttilääkäreiden toimenpiteitä ja jälkiä, hylättyjä sikiöitä roskiksista ja itsetehtyjen abortinyritelmien tuloksia. Minä en oikein ymmärrä, mitä he ajavat tällaisilla takaa. Minusta ne toimivat lähinnä oivana puolustuspuheena abortille. On kuitenkin tämän oikeuden ansiota, että Suomessa (luojan kiitos) törmätään tuollaisiin tapahtumiin erittäin harvoin. On täysin turha kuvitelma, että aborttien teko loppuisi jos sen tekeminen sairaaloissa kiellettäisiin, ehei. Sitä vain ruvettaisiin tekemään eri paikoissa, piilossa, ja ties minkälaisilla keinoilla. Sekö sitten olisi parempi? No ei todella.
So I took the shotgun off the wall and I fired two warning shots...
into his head.
into his head.
Ja ne kertomukset joiden mukaan 20vk ikäinen abortoitu lapsi olisi alkanut huutaa ja se olisi vain jätetty kuolemaan, on puppua. Yksikään alle 20vk ikäinen sikiö ei tulisi toimeen kohdun ulkopuolella, ja keuhkot eivät myöskään ole kehittyneet. Myös itse toimenpide aiheuttaa sen verran asioita, että sikiö ei ole enää ulos tullessaan ns.'hengissä'.Merope kirjoitti:Minusta useat noista abortinvastaisilta sivuilta kerätyt kuvat ovat hyvin epäilyttäviä. Harvoissa mainitaan minkäänlaisia lähteitä. Mistä minä tiedän, nehän voisivat aivan hyvin olla pelkkiä makaabereja vahanukkeja jostain kauhukabinetista. Monet näkemistäni kuvista ovat myös esitelleet esim. köyhistä maista löytyneitten kotikutoisten aborttilääkäreiden toimenpiteitä ja jälkiä, hylättyjä sikiöitä roskiksista ja itsetehtyjen abortinyritelmien tuloksia. Minä en oikein ymmärrä, mitä he ajavat tällaisilla takaa.
Noin 24-27vkon ikäisistä on kiisteltyä tietoa, mutta jos otetaan huomioon että silloin (Suomessa 24vkon ikäisinä) abortoidut ovat todella vaikeasti vammaisia, niin en usko että niissäkään tapauksissa tuollaista tapahtuisi.
I am a nobody,
nobody is perfect,
therefore I am perfect.
http://www.barryyeoman.com/articles/gina.html
Tuossa muuten erään äidin kertomus vaikeasti vammaisista 6kk "ikäisenä" abortoiduista sikiöistä. Siinä olisi abortin vastustajille ajateltavaa. Asiat eivät ole aina niin mustavalkoisia kuin mitä ne joidenkin aktivistien mielestä ovat.
Tuossa muuten erään äidin kertomus vaikeasti vammaisista 6kk "ikäisenä" abortoiduista sikiöistä. Siinä olisi abortin vastustajille ajateltavaa. Asiat eivät ole aina niin mustavalkoisia kuin mitä ne joidenkin aktivistien mielestä ovat.
I am a nobody,
nobody is perfect,
therefore I am perfect.
Millä tavalla määrittelet "huvikseen tehtävän abortin"? Tutkimusten mukaan lapsen antaminen adoptioon on henkisesti äärettömän paljon raskaampaa kuin abortin tekeminen. Abortoitua lasta surraan niin kuin kuollutta, mutta adoptioon annetun lapsen raju sureminen kestää läpi elämän, ja lisäksi se on aina rankkaa myös lapselle. Sitäpaitsi yhteiskunta tuomitsee edelleen lapsensa adoptioon antaneet. Nainen ei voi piilotella raskauttaan loppuaikana mitenkään, työstä tulee poissaoloja ja pahojakin terveysongelmia saattaa ilmetä. Tämän kaiken jälkeen, kun tuttavatkin ovat kyselleet, että milloinkas se sinun vauvasi syntyy jne., tämän naisen pitäisi pystyä kohtaamaan nämä ihmiset ja kertomaan, että antoi oma lapsensa pois. Ja kohdata tuomitseminen vielä oman surunsa lisäksi. Kuka teistä pystyisi sellaiseen?Musta Nuoli kirjoitti:
Huvikseen tehtäviä abortteja tulisi rajoittaa, ja miettiä, onko raskaana olevalla naisella mahdollisuuksia pitää lasta, tai voisiko lapsen antaa syntymän jälkeen adoptioon.
Every ship must sail a world.
-
Tampereen Tyttö
- Alibin Kestotilaaja
Siis Suomessahan abortti nimenomaan on luvanvarainen eikä vapaa. Suomessa on yksi Euroopan tiukimmista aborttilainsäädännöistä, tiesittekö sitä?Loka kirjoitti:^Jos abortti laitettaisiin luvanvaraiseksi, alettaisiin kohta löytää kotona synnytettyjä vauvoja roskiksista kitumasta. Ruumiita löytyisi joka viikko. Näin se menisi. Eli sinänsä hyvä että abortti on mahdollinen jokaisen teettää. Ainoa asia johon puuttuisin on edelleen tuo sikiön oikeus. Siinä vaiheessa kun sikiö on valmis elämään maan päällä, hänellä pitäisi olla jo kohdussa oikeutensa. Jos äiti tappaa lapsensa mahaan, se on hänen asiansa. Jos kuvitellun lapsen isä potkaisee äitiä mahaa ja sikiö kuolee, kyseessä on vain äidin pahoinpitely.
Suomessa abortin rajat on määritelty lääketieteellisin perustein, jolloin on päädytty tuohon rajaan 12 viikkoa. Sen jälkeen tehtäviin abortteihin on oltava erityinen syy, joka on käytännössä aina sikiön vammaisuus tai huomattava vaara äidin hengelle tai terveydelle. Myöhäisraskauden abortteihin tarvitaan TEO:n lupa, jonka se myöntää erikoislääkäreiden lausuntojen perusteella. TEO ei ole mikään kumileimasin, vaan se myöntää Suomessa luvat esim. ihmisillä tehtäviin lääketieteellisiin kokeisiin (lääkekokeilut). Tästä huolimatta viimeinenkin takaraja on Suomessa 24 rv. Tämän jälkeen ei abortteja enää tehdä, mutta jos äidin terveydelle on vaaraa, niin synnytys käynnistetään joka tapauksessa aikaisemmin, ja sikiö jää usein nykyisin henkiin. Vaikeasti vammaisten tapauksessa raskaudet päättyvät usein kesken itsestään takarajoista riippumatta oli rv mikä tahansa.
Suomessa abortinvastaisen propagandan parissa on kunnostautunut erityisesti Mika Ebeling, jonka jäljet johtavat uskonnon sylttytehtaalle. Monet suomalaisilla keskustelupalstoilla esitetyistä kuvista ovat peräisin häneltä, eikä niissä ole mitään totuuspohjaa väitetyssä yhteydessä.
Tämän omantunnon vapauden mahdollistaa suomalainen lainsäädäntö, joka määrittelee aborttilain kiemurat lääketieteen eikä jonkun hihhuliporukan uskomusten perusteella.Tampereen Tyttö kirjoitti:Tähän aiheeseen ei voi oikein löytää yhtä ainoaa "oikeaa" mielipidettä.
Jokaisen on tehtävä valintansa itse ja omantuntonsa mukaan, ja elettävä asian kanssa.
Itse en tekisi, mutta se koskee (jälleen ja tässäkin) vain minua itseäni.