Perushuttua suomalaisten spurgujen elämästä Ruotsissa?
Kenties, mutta tapauksen tekee Ruotsissa mielenkiintoiseksi se, että oikeuslaitoksen (poliisi/asianajajat) piirissä on henkilöitä, joiden mielestä kyseessä on räikeä oikeusmurha, jonka takana on juurikin se tosiasia, että osapuolet olivat nimenomaan suomalaisia alkoholisteja.
Rikos
30.10.2001 aamuyöllä kello 4 putosi Tarja Köngäs seitsemännestä (suomalaisittain kahdeksannesta) kerroksesta katuun Tukholman lähellä Järfälla'ssa (Nibblevägen 27 Jakobsberg), ja kuoli paikalle saamiinsa vammoihin.
Rekonstruoitu Könkään putoamispaikka
Poliisi pidätti välittömästi asunnossa kaatokännissä (vähintään 2.8 promillea, oletettavasti huomattavasti enenmmänkin, Könkäällä oli sama promillemäärä) olleen Ari Mattisen. Mattinen oli lisäksi juopotellut päivittäin kesästä lähtien, eli ns. putki oli ollut muutenkin päällä viimeiset 10 kuukautta.
Naapuri oli kuullut yön aikana riitelyä/huutelua asunnosta sekä huonekalujen siirtelyääniä, ja toinen naapuri näki Könkään putoamisen ja osumisen katuun, jolloin tämä hälytti poliisin paikalle.
Tutkinta
Rikospaikkatutkinnassa selvisi mm. seuraavaa:
- 1. Keittiön ikkuna oli kiinni, mutta ei lukittu
2. Keittiössä ikkunan vierellä ollut tuoli oli nurin
3. Keittiön ikkunalauta oli pudonnut lattialle.
Könkään ruumiinavauksessa havaittiin tällä olevan eri aikoina saatuja mustelmia. Käsivarsissa (kyynärpään yläpuolella) ja jaloissa oli tuoreita mustelmia. Oikeuslääkärin lausunnon mukaan käsien mustelmat voivat johtua siitä, että joku toinen on niitä puristanut tai ottanut tiukan otteen käsistä.
Putoamispaikalta tai sen läheisyydestä ei löydetä mitään tavaroita tai esineitä, jotka olisivat voineet pudota/kuulua po. asunnosta/asuntoon.
Kuvia asunnosta
Makuuhuone
Olohuone
Keittiö
Ikkunalauta lattialla ja kaatunut tuoli
Keittiön pohjapiirros
Tästä 64 cm:n levyisestä välistä olisi Mattisen pitänyt työntää (vastaanpanevan?) Könkään ulos
Ikkuna oli kiinni, mutta ei lukittu. Oikeuden mielestä asunnossa ei esiintynyt ristivetoa
Tuomio
Käräjäoikeuden päätöksessä lukee mm.
Käräjäoikeuden mielestä kokonaistilanne olosuhteet huomioon ottaen on se, että voidaan poissulkea se, että Tarja Köngäs olisi voinut pudota ikkunasta vahingossa tai olisi itse hypännyt. Jonkun toisen henkilön on täytynyt työntää hänet ulos ikkunasta.Tingsrätten anser att omständligheterna tillsammantagna är sådana att det kan uteslutas att Tarja Köngäs skulle ha ramlat ut från fönstret eller själv tagit sitt liv. Det måste ha varit en annan person som har slängt ut henne från fönstret.
Ari Mattinen on kertonut asunnon oven olleen lukittu, ja kenelläkään toisella ei ole sellaisia avaimia, joilla voisi asuntoon päästä sisään. Poliisien tullessa asuntoon, oli ovi lukittu. Voidaan siis sulkea pois se mahdollisuus, että joku muu kuin asunnossa ollut Ari Mattinen, olisi aiheuttanut Tarja Könkään putoamisen ikkunasta.Ari Mattinen har sagt att dörren till lägenheten var låst oeh att inte någon annan
hade de nycklar som krävdes för att komma in i lägenheten. När polis kom upp till
lägenheten var dörren låst. Man kan därför bortse från möjligheten att någon annan
än Ari Mattinen, som befann sig i lägenheten, har förorsakat Tarja Köngäs fall från
fönstret.
Käräjäoikeuden mielestä on osoitettu riittävän pitävästi, että Ari Mattinen on riistänyt Tarja Könkään hengen työntämällä hänet ulos keittiön ikkunasta.Tingsrätten anser det ställt utom varje rimligt tvivel att det är Ari Mattinen som har
berövat Tarja Köngäs livet genom att kasta ut henne frön köksfönstret.
Eriävä mielipide
Jan Olsson
Yksi Ruotsin kokeneimmista rikospaikkatutkijoista, nyttemin eläköitynyt Jan Olsson, on tuomiosta eri mieltä:
Rikospaikalla tehty rikospaikkatutkinta osoittaa, että Mattinen ei ole voinut työntää Köngästa ikkunasta ulos. Siitä huolimatta hänet tuomitaan elinkautiseen rangaistukseen.Ari Mattinen döms till livstids fängelse trots att undersökningen visade att han inte kan ha kastat ut kvinnan.
Olsson kysyy (aiheellisesti?):
Miten mielikuvat suomalaisista alkoholisteista ovat vaikuttaneet oikeudenkäynteihin ja tuomioon?Hur har intrycket av den finske alkoholisten påverkat processen?
Ja ennen kaikkea:
Tiedostamatta tunnemme antipatiaa tai empatiaa (henkilöä, asiaa tai ilmiötä kohtaan), ja annamme koulutuksen, yhteiskuntaluokan ja kulttuuriperimän ohjata tekemiämme päätöksiä. Tämä koskee myös tuomioistuimien jäseniä.Omedvetet färgas vi av antipati eller empati och låter oss styras utifrån vår egen känsla grundad på utbildning, klasstillhörighet och kulturarv. Detta gäller också människor i domstolen.
Lähde
Lisätietoa
Mattisella ei ole mitään rikostaustaa, rikosrekisteri on täysin puhdas.
Tapaukseen löytyy netistä todella runsaasti lähdemateriaalia (ruotsiksi), joten lisätietojen kaivaminen on varsin helppoa.
Ari Mattinen
Alla pari linkkiä:
- 1. Sollentuna'n käräjäoikeuden tuomio (PDF)
2. Tekninen esitutkintamateriaali (PDF)
3. Ari Mattinen.com
4. Youtube'sta löytyy tapauksen tiimoilta joukko videoita. Tämä jopa suomeksi ("Virpi" on siis Tarja. Olen varsin sanaton tuon nähtyäni ...)
5. TV4:n Kalla Fakta-ohjelma teki kolme dokumenttia tapauksesta keväällä 2007. I dokumentti, osa 1, muut osat löytyvät samalta sivulta.
Tisdag den 27 mars 2012
Jag, Ari Mattinen, vill uppmärksamma dig angående mitt ärende där jag anser att
rättssäkerheten och rättvisan har grundligt förbisetts och godtycklighet, egen vinning?, illvilja
och kanske etniskt diskriminering pga min bakgrund har fått råda. Detta verkar fortsätta aven
nu när vice-RÅ Kerstin Skarp beslutade att avsluta vidare förundersökning samt avslå
resningsansökan till HD med argumentering: 'inget nytt har förekommit'.
Inte undra på det när hon inledde proceduren med ett försök till förhör med kriminaltekniker Knutsson och resultatet av detta 'förhör' blev mestadels äh, öb, hm, ohörbart, minns inte osv. inte ett
enda precisa fråga dito svar, bara vaga antydan, och att hela förundersökningen vilar på så
lösa grunder börjar man undra det här med rättssäkerheten och rättvisan.
Europakonventionen har fastslagit att alla har rätt till en 'FAIR TRAlL' men jag anser att detta har jag bevisligen inte fått. Samma morgon innan ens första förhör basunerar nyheterna på TV och radio att
'mord i Järfälla, mördare gripen', är det så här det fungerar? Man är dömd på förhand och
resten är rena rama rutin med förutbestämt utgång.
Om RÅ är tänkt som innehavare av en myndighet som skulle granska 'udda fall' anser jag att du borde tänka om för så här illa skött 'förundersökning', vilket Skarp öppnade på nytt och gjorde, saknar motstycke. Hon inledde detta med ett försök till ett förhör med amatörmässiga, inkompetenta och i ärendet med, som man kan uppfatta det, personer med medvetet dåligt insyn och ovilja att pressa den tillfrågade och han gavs utrymme att svara vad som helst utom det som var till honom besvärlig, och lade sedan ned undersökningen innan det ens har undersökts något.
Vidare framkommer det i alla fall i det här s.k. 'förhör' att bevisningsmanipulation framkommit samt att bildbevisningen är inte överens med fakta från teknisktunderökning osv. Polis/åklagare ville
döma mig kosta vad de ville. Socialutredningen d v s hennes självmordsbenägenhet tillika
LVM domar (3st) innehållande självmordsförsök och hot, vilken motsätter sig på deras teorier
kom aldrig fram vid rättegångarna för åklagaren satt med detta bevis i 'bakfickan' och således
visades de aldrig upp vid någon av förhandlingarna. Det finns all information om mitt ärende
på min webbsida http://www.arimattinen.com där du kan se oklippta TV program (Kalla Fakta)
precisa mätningar om 'brottsplatsen' och dessa med noggrannhet och kullkastar hela den sk
av polisen gjort 'förundersökning' med 'rekonstruktion' foton och annat vilka de vilseledde
både tingsrätten och hovrätten tillika HD samt olika vittnesmål bl a från obduktionsläkare i
USA och mycket annat. Du kan även besöka T ex Stockholms universitet där det i juridiska
fakulteten görs föreläsningar om mitt ärende/fall.
Eftersom JK hamnar i jävsituation, hon var med och nekade min senaste resningsansökan
ber jag dig granska Kerstin Skarps agerande och motivation att varför så flyhänt med så illa
skött 'förhör' som facit i handen, kasta förundersökningen i sopkorgen innan hon knappt ens
har påbörjat med den och tillsätta kompetenta personer att utföra detta. Är hon så mån av de
sina (kåranda) att hon inte vill granska sina kollegor än mindre ra dem dömda för tjänstefel?
Vill de inte erkänna fel när de begås eller är det som T ex Veija Borgs fall och kanske med
mitt också att med tiden glöms allt bort?
Jag har förlorat över 10 år av mitt liv p.g.a. illvilja, bevisrnanipulation, mörkläggning och ovilja av beslutsfattama om att visa civilkurage och erkänna felen och rätta till dem. Är det verkligen så svårt när man redan som 'knäböj' rar lära sig vad som är rätt och fel. Vilken· rätt har de som vuxna människor att ostraffade leka med andras liv hur godtyckligt som helst? Vart tog lärdornen vägen?
Jag hoppas verkligen på ditt agerande för min tro på mänskligheten börjar sina.
Högaktningsfullt
Ari Mattinen
Kassetvägen l
Trångsund