Vaikka tiedostoja ei pysty valttamatta lopullisesti poistamaan, mun mielesta taas tietokoneen käyttö ja tiedoston pikapiilottaminen olisi ollut huomattavasti katevampaa (ei silmiinpistavaa todistetta tai näppäily+ kelausääniä tai -ongelmia) kuin kasetin tai sanelukoneen yms. vastaavan. Oletan muutenkin, etta ensisijainen huoli olisi ollut fyysisten todisteiden (kengät, astalo) piilottamisesta ja lavastuksesta. Miten poliisille olisi nauhoitus edes tullut siina vaiheessa mieleen?rantakoski kirjoitti: Jos taustanauhaa on HÄKE-puhelussa käytetty, uskoisin, että siinä on tietokoneen sijaan käytetty perusnauhuria tai sanelinta, tai digi sellaista, tai sitten kännykkää, joka myös hävitetty. Tietokoneen kovalevyltä pystyy palauttamaan aikoja sitten poistettua materiaalia. Tosin palauttaminen on usein sotkuista, eli palautettu data on sotkeentunut kaiken poistetun datan kanssa.
Anneli muuten sai sen kannettavan heti kohta murhan jälkeen sijaiskotiin. Teki sillä mm. veroja. En usko, että sitä siinä vaiheessa oli muuta kuin vilkaistu kun oli vielä tyton huoneesta. Tai mistä sitä tietää montako tietokonetta perheellä itse asiassa oli? Jukan työkannettava? Siitä ei ole ollut missaan mitään juttua. Lähti talosta viimeistään kun Anneli haki vaatteita ja jonkun ison mapin? Taman tietokoneita katsottiin yleensakin vasta kolme vuotta myohemmin ekan kerran ja aanitiedostojen osalta ilmeisesti vasta syksylla 2011. Jukan uudesta kannettavasta ei taida olla mitaan tietoa. Tytto oli saanut taman vanhan tyosellaisen, jos muistan oikein.
Näistä on varmaan aika turha vääntää mutta pari vahan irrallista pointtia viela:
-nämä perusmankat yms. joutuisivat ilmeisesti olemaan aika lähellä puhelinta soitettaessa, jotta kaiutin riittää (jos ymmärrän Pardonin oikein). Siksi--ynnä lapsen väittämien nauhuriäänien vuoksi-- näitä kojeita on ilmeisesti rekottu mm. keittiön pöydällä.
- Parinkaan nauhaa kuulleen (äänitutkijan ja lääkärin) mukaan Jukka ei huuda nauhalla kuin häntä juuri puukotettaisiin. Ei myoskaan kiroile puukottajalleen tai anele tätä lopettamaan vaan huutaa Annua apuun. Eli nauhan täytyy joka tapauksessa olla vasta puukotuksen tai mahdollisesti jonkun päähän osuneen iskun jälkeisestä tilanteesta.
Mun mielesta nauhan kaytto ylensakaan olisi millaan lailla jarkevaa ainoastaan jos Jukka olisi jo saanut kaikki iskut ja oli todella kuollut tai selvasti puhekyvyton ennenkuin puhelu alkaa. Tamanlainen kaytto taas vaatisi nauhurin kanssa toteutettuna, etta vanhin lapsi tietaa mista on kyse ja osaa naytella Hakelle nauhalla.
- Itse en oikein jaksa uskoa ennalta suunniteltuun taydelliseen murhaan, nauha apuvalineena. Nauhoittaja ei voinut etukäteen tietaa puukotettavan pysyvän puukottajan tälle kaavailemissa vuorosanoissa. Miten tämä varmisti, etta saisi käyttokelpoista materiaalia? Puukotetaan, nauhoitetaan ja puukotetaan taas, niinkuin rantakoski taisi ehdottaa? Monet pienet pistot johtuvat siita, etta pitää varmasti saada äänta nauhalle -- siksi ei voinut iskeä kunnolla heti?
Nain suunniteltuna neljan lapsen isan surma --lasten kuullen, pienessa talossa -- vaatisi mun mielesta aika poikkeuksellista, ettenko sanoisi psykopaattista persoonallisuutta.
Tajutonta uhria sangyssa vuodattava ja tahan pienia kidutuspistoja tokkiva zen-murhaajakin kuulostaa melkein yhta todennakoiselta.