Tekninen tutkinta onnistui ihan hyvin ja tuotti oikean tuloksenkin, eli rajasi epäiltyjen määrää. Todistusaineistoa ei hukattu eikä jätetty keräämättä. Sitä on itseasiassa tallessa normijuttua huomattavasti enemmän. Muun muassa nauha, joka rajaa vaimon mahdollisen tekijäjoukon ulkopuolelle. Muu tekninen näyttö tukee samaa käsitystä, eikä ole syytä olettaa, että tätä näyttöä olisi rikoslaboratoriossa vääristelty tai väärennetty. Poliisin tutkimuksista riippumatta jo tämä, objektiivinen todistusaineistomateriaali osoittaa, että nykylinja vasta heikkoa tutkimusta onkin. Kuulustelujen toteuttamisesta nykylinja sai oikeuden huomautuksenkin, ei suinkaan Joutsenlahti. SE on osoitus huonosta poliisityöstä.jmit kirjoitti:Naakka,
Et ole vieläkään vastannut kysymykseen. Onko Joutsenlahden tutkinta edelleen mielestäsi korkeatasoista, vaikka tutkija itsekkin on sitä mieltä, että tutkinta epäonnistui lähes täydellisesti?
Tosin syyttäjän ja kaikenkarvaisten "asiantuntijoiden" ammattitaito on kyllä kautta linjan ollut niin matalaa tasoa, että olen ihan oikeasti pettynyt varsin korkeissakin asemissa olevien ihmisten järjenjuoksuun. Illuusiot on niin sanoakseni karisseet. Tuskin se Joutsenlahtikaan välttämättä mikään ruudinkeksijä on, harva ihminen loppujen lopuksi on. Kaikki tekevät vain töitään, eikä ketään aina nappaa. Hommista tulee rutiinia.
Poliisitutkintaa, jossa syyllistä ei saada kiinni, voidaan tietysti aina pitää epäonnistumisena. Ulvilan tutkinta ei poikennut mitenkään normaalista murhatutkinnasta Suomessa. Poliisilla ei ole käytössään rajattomia resursseja. Jos olisi, olisi murha-aseesta löytyneen DNA:n jättänyt mies jo löytynyt.
Olen jo piiittkän aikaa sitten tänne kirjoittanut, että Ulvilan jutusta on tullut poliisin sisäinen taistelu, jossa itse syyllisen löytäminen ei ole lainkaan tärkeää, vaan keskinäinen taistelu ja nokittelu ja oikeassa oleminen. Isoille varpaille ei saa astua, se on se pointti. "Väärää" mieltä olevia rangaistaan, mikä on tuttua myös tällä meidän palstallamme.
Viime kädessä on kyse siitä, kuka omistaa/pystyy hyödyntämään tiedotusvälineitä, koska ne muodostavat yleisen kannan ja mielipiteen asioihin. Joka saa mielipiteensä viralliseksi, on "oikeassa".