Huppumies

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
ulkosuomalainen
Michael Knight

Re: Huppumies

Viesti Kirjoittaja ulkosuomalainen »

Ma jain viela miettimaan mita niissa Vespan ratsioissa olisi etsitty. Naapuri(t) kertoivat volvo-havainnoistaan vasta seuraavina paivina. Hullumpikaan autonajoon kykeneva huppu--ainakaan kukaan volvomies--olisi tuskin lahtenyt hupussa ja verisissa hanskoissaan rattiin. Naakan Diabolikillakin oli vaihtovaatteet ja kengat jo siina sarjakuvamurhaajan tyokalupakissa kuistilla. Eikohan huppu kuin huppu olisi kayttanyt puoli minuuttia (+) pahimpien verikamojen riisumiseen ja vaikka kassiin tunkemiseen.

Eli ratsioissa olisi sitten haettu noin 180-senttista pulskahkoa miesta jonkun auton ratissa? Tai mahdollisesti kahta miesta, jos hupulla oli kuski. Tai naista ja miesta. Tai vaikka kolmen hengen palkkamurhaajaseuruetta. Vai jotakuta motskarilla liikkuvaa? Mopolla? Traktorilla? Polkupyoralla? Olisiko kaikki tiella liikkujat pitanyt varmuuden vuoksi panna turvasailoon? Vai mista muuten tiedettaisiin, ettei huppu paassyt livahtamaan?

Kuinka perusteellisesti autot olisi pitanyt tarkastaa? Olisiko huppu todella kuljetellut verisia vermeitaan ja astaloa pihiyksissaan kotiin pestavaksi, seuraavalle keikalle, vai heittanyt koko murhakassin sopivassa mutkassa mannikkoon? Tai ollut fiksu ja ajellut hissukseen pikkuteita vaikka Porin keskustaan, dumpannut kassin johonkin ison kaupan yms. roskikseen ja parkkerannut sopivaan lailliseen paikkaan odottelemaan aamun valkenemista ja ruuhkaa?

Oikeastaan olisi sitten varmaan pitanyt kirjata kaikkien siihen aikaan Ulvilan lahella liikkuneiden ja haaviin ajaneiden henkilotiedot ja tarkistaa alibit ennenkuin hupun mahdollisuus oli eliminoitu (jollain tarkkuudella) ja vaimoa voitaisiin ruveta epailemaan.

Kuinka nopeasti tallainen suuroperaatio organisoidaan? Mita lupia tarvitaan?
Nothing sways the stupid more than arguments they can't understand.
Cardinal de Retz, Memoires (1781)

When a wise man points at the moon, the imbecile examines the finger.
Confucius
Valhalla
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

Minä luulen, että rikospaikalta oletettiin hyvinkin löytyvän jäljet surmaajasta: sormen- tai dnajälki. Tällä oletuksella ne jotka vähäänkään epäilystä tiesuluilla herättäisivät olisi hyvä listata henkilötiedoin. Poliisihan saa ajokortin ja rekisteriotteen tsekata. Kyllähän tämmöinen sulku nopeastikin jossakin hesassa pankkiryöstön yhteydessä kasataan mutta tuskin käden käänteessä porin asuinlähiön yössä.
poliisi.fi - Lain mukaan moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettajan on vaadittaessa esitettävä poliisimiehelle ajokortti, ajoneuvon rekisteriote ja muu asiakirja, jonka mukana pitämiseen hän on velvollinen.
Poliisilla on lisäksi oikeus tarkistaa ajoneuvon kunto ja turvallisuus. Ajoneuvon muu tutkiminen kuten kotietsinnän valtuudet poliisi saa suomessa alueen johtavalta poliisiviranomaiselta saman tien kun siihen on perusteet eli jenkkityyliin tuomarin nimmareita siihen ei tarvita. Näin ollen nopeimmillaan lupa tulee suoraan kenttätoimijoiden perusteilla ja pyynnöstä.
Viimeksi muokannut Valhalla, Ke Elo 08, 2012 11:16 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Severin A
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja Severin A »

Mistähän moiseen suuroperaation olisi riittänyt poliiseja? Normaalistihan tilanne on joka paikassa muualla kuin Helsingin ympäristössä kokolailla vähäisellä väellä. Tietenkin tilanteessa, jossa jälkikoira saa vainun, selvitään vähemälläkin määrällä väkeä. Tai osataan suunnilleen kohdentaa voimat tiettyyn ilmansuuntaan.
Älä oleta
Valhalla
Watson itse

Jos teitä on vain muutama niin nopeastihan niille partiot saadaan ratsiaa pitämään. Useampi tie on selvä, ettei porissa onnistu eikä monessa muussakaan paikkakunnassa. Täytyy myös olla todella nopea ja hereillä oleva päivystäjä joka saa tätä tukevan informaation rikoksesta ja epäilystä. Edellyttää jo aivan poikkeuksellista tilannetta. Esimerkiksi hesan poliisisurmissa 1997 oli jo kohta alueella niin paljon poliiseja ettei sekaan siviilejä olisi mahtunut ja kokonainen kaupunginosa suljettuna - äärimmäinen esimerkki.
ulkosuomalainen
Michael Knight

^^^Joo--tuostahan oli juuri uutinen kultaliikkeen ryostosta maaliskuussa Espalla. Oli kuitenkin paiva, ryostajat tallentuivat valvontakameran kuvaan ja poliisilla oli heti antaa kaikista kolmesta tarkat tuntomerkit. Autojen tarkastus oli silti ilmeisen pintapuolinen kun lehtien mukaan pyysivat lahinna avaamaan ikkunan ja laskivat matkustajat. Kun naita ryostoja ovat tehtailleet lahinna ulkomaiset jengit, taisivat lisaksi viela tietaa hakea suomea huonosti tai ei ollenkaan puhuvia. Saaliskin olisi saattanut olla pakoautossa.

Tarkoista tiedoista ja mittavasta tiesulkuoperaatiosta ei ollut kuitenkaan mitaan hyotya kun liettualaiset ryostajat eivat jaaneet haaviin, vaan ehtivat poistua maasta ennenkuin poliisi yhytti. Saaliin nama olivat luovuttaneet muulille jo parin kadunkulman paassa ja tama saatiin kiinni hostellistaan.

Vanhana hesalaisena, keskustan takkuisessa liikenteessa usein kiroilleena, mulle itselleni ei olisi tullut mieleenkaan yrittaa Espalta yhdella pakoautolla karkuun kun hajaantumalla ja julkisia kayttamalla tai vaikka kavelemalla olisivat olleet pikapikaa joko rautatie- tai linja-autoasemalla tai vaikka satamassa, maasta lahdossa. Taksitkin kulkee. Mahdollinen pakoauto olisi ilman muuta kannattanut jattaa johonkin ydinkeskustan ulkopuolelle.

Tuossa Ulvilan tapauksessa veikkaan, etta mahdollisia poistumisreitteja oli kapasiteettiin nahden liian monta & muutamankin minuutin etumatka oli liikaa, jotta minkaanlaisesta tiesulusta olisi ollut hyotya.
Sen lisaksi hupulla ei valttamatta ollut minkaanlaista kiiretta yrittaa kaasuttaa minnekaan pimean aikana. Jos auto oli sopivassa parkissa jossain rauhallisessa paikassa sopivan kaukana Tahtisentielta, varovainen huppu olisi istunut rauhassa autossaan kunnes liikenne olisi aamulla vilkastunut sopivasti. Kukaan ei tiennyt minkalaista autoa tai minkanakoista miesta/miehia/naisia etsittiin -- for all we know, kyseessa olisi voinut olla vaikka vihrea Mersu.

Confucius
Kuolemannaakka
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Kuitenkin ainakin kaksi autoa on "hukassa", eli punaisen Volvon lisäksi vesitornilta yöllä lähtenyt auto, jonka valot kuvattiin siihen "mikälieyhdistyssenytoli" kameraan, murhan jälkeen, murhayönä. Ties vaikka olisi kyseessä sama auto.

Ei tietenkään ole tiedossa (miksei ole? Miksi kaikki autotutkimukset on poistettu etp:stä?), mitä tämän havainnon selvittämiseksi on tehty, ja onko ko. öinen autoilija ilmoittautunut. En ole tuolla vesitornilla käynyt koskaan, enkä tiedä, millaista seutua se on, mutta yleensä vesitornit eivät ole mitään läpiajopaikkoja, jossa ajellaan torstaiyönä. Ja eikös tuo kuva ollut otettu justiinsa murhan jälkeen, täällä oli joskus linkki ko. kuvaankin. Sen voisi joku postata uudestaankin, niin voitaisiin katsella kartasta, missä ko. paikka on, ja onko jollain huppumiehellä edes mahdollisuutta sinne päästä murhan jälkeen starttailemaan.

Käsittääkseni huppumiehen "perään" ei kyllä missään vaiheessa lähdetty, vaan 1½h jälkeen, koirien tultua paikalle, kierrettiin tontti, että voitaisiin havaita suunta, minne mies oli poistunut. Todennäköisesti lähinnä sen vuoksi, että maastoetsintöjä voitaisiin kohdentaa myöhemmin. Maastoetsintöjähän tehtiin vasta 8.12, tätä ennen koluttiin uhrin kämppää, mikä sekin ilmentää Aueriin kohdistuneita epäilyjä.

Poliisien säntäily pilkkopimeissä puskissa koirien kanssa 1½h murhan jälkeen tarkoituksella ottaa huppis kiinni olisi kyllä hieman liian optimistista toimintaa. Tai ilman koiria, pelkän partion voimin. Onhan kuitenkin paikalta voinut lähteä minne vain, ja alue on aika vaikeaselkoista maastoa, kun taloja ja pihoja ja teitä ja metsää on vierivieressä. Murhapaikalle oletettiin jääneen murhaajan jälkiä, ja jopa hänen vertaan (tämä on hieman ihmeellinen lausunto, että miten tällaiseen päädyttiin? Uskottiinko, että hän viilsi itseään laseihin, ja että ikkunassa näkynyt veri olisi hänen omaa vertaan?), joten kiinniotto välittömästi ei ollut aivan välttämätöntä.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS

”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
taavetti
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja taavetti »

Punainen Volvo- sektorilta voipi lukea, että ne kaksi havaintoa eivät olleet edes saman mallin Volvosta.
Herrasmies kulkee aina portaissa edellä. Myös yksin ollessaan.
Kuolemannaakka

taavetti kirjoitti:Punainen Volvo- sektorilta voipi lukea, että ne kaksi havaintoa eivät olleet edes saman mallin Volvosta.
Tiedän kyllä. Mutta olisi kiva tietää, miksei kumpaakaan koskaan löydetty. Ei tuonne Tähtisentien alueelle kukaan sattumalta eksy, paikka on umpilenkki metsän keskellä. Sinne pitää isolta tieltä erikseen poiketa. Kaipa nyt käytiin edes Ulvilan 440:set ja 340:set Volvot läpi, eihän niitä nyt monta kymmentä voi olla. Ja mikäli Ulvilasta ei ko. tyyppistä autoa löydy, niin kuka kumma ulkopaikkakuntalainen siellä olisi pyörinyt?

Jos silminnäkijä osaa jopa kertoa auton takalasin kromilistasta, niin kaipa havainto on tarkka. Vaikka ei rekkaria sitten huomannutkaan tsekata...
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS

”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
taavetti
Perry Mason

No miksi sitten arvelet, että saattaa olla jopa sama auto jos kerran tiedät ettei ole?

Silminnäkijä näki kromilistaisen Volvon päiväsaikaan, viikkoa ennen surmaa. Toinen, erilainen Volvo nähty Metsäkulmantiellä klo 02:n aikaan surmayönä.

http://www.laaninhallitus.fi/poliisi/bu ... endocument
Kuolemannaakka

taavetti kirjoitti:No miksi sitten arvelet, että saattaa olla jopa sama auto jos kerran tiedät ettei ole?

Silminnäkijä näki kromilistaisen Volvon päiväsaikaan, viikkoa ennen surmaa. Toinen, erilainen Volvo nähty Metsäkulmantiellä klo 02:n aikaan surmayönä.

http://www.laaninhallitus.fi/poliisi/bu ... endocument
Höh? Sanoin, että se auto, jonka valot nähtiin vesitornilla, voi olla vaikka se etsitty Volvo. Vaikka nyt sitten kumpi vaan Volvoista. Tai vaikka Ford Zephyr -65, mistäs sitä tietää, jos asiaa ei ole kyetty selvittämään.
Pointti oli se, että vesitornilla oli joku auto heti murhan jälkeen.
Eli kirjoitetaan siis, että hukassa on ainakin KOLME autoa, niin olet tyytyväinen?
www.shorturl.at/agoNS

taavetti
Perry Mason

Juu. Oletin, että tähtitornin ja Metsäkulmantien havainnot tarkoittivat samaa.
annijatta
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja annijatta »

JJ: Se oli aika, ko se oli fileerausveitsi, ni se menee helposti sitte..
JJ: Mites sulle, käyttikö hän sinuu paljon voimaa vai halusko hän vaan näyttää vaan sitä, että älä tule lähelle, mene pois tästä?

AA: Kyl hän niinko ihan suoraan mua kohti hakkas simmottit, et joku kysy et oliko se vahinko. Et kyl hä se kohdisti muhu ... (miettii) ... sitä vaan sit et mikä mä olettasin, tai oletus et hän vaan halus mut pois siitä.

JJ: joo.

AA: Et en mää varmaan ollu se kohde.

L-niemi: Pystyks sä sää sanoo sitä, että tuliko se isku ni tuliko se ylhäältä, alhaalta, mist se tuli se puukko?
AA: Sitä mä en osaa sanoo, vaan totanoini mä niinko tajusin sen, et nyt tulee mua kohti. Oisko se ollut nii. Voi olla, jos mä seisoi siin sängyllä, et se tuli, koska hän oli mua paljo isompi, et se tuli niinko siit suunnillee samalt tasol sitte. Mä en oo varma oliks mä siin sängyl vai arkul vai ... luultavasti olin kuitenki, et mä en ollu lattial, mut en o varma siitä.
L-niemi: Joo.

AA: Ja sit mä pelästyi ja lähdi karkuu.

JJ: Miten sitten tästä eteenpäin, ajattelit, että mitä, mitä ajattelet elämästä tästä eteenpäin?(829, viimeinen sivu alkaa Tara..)

AA: No ens mä ajattelin, että käynpä täällä tikattavana, lapset odottaa siellä, ja mä menen kotiin, mut et täst järkevät ajatellen, et nii kauan ko tää tyyppi on vapaana, ni ei me varmaa uskalleta mennä sinne. Ja meil on nyt maanataiks, ni joku tämmönen turva-asunto tuolta F:sta.

Lihavoinnit annijatta

Tuota tuota, olisko se noin iso tyyppi mahtunut pikku Volvoon kun Annelin mukaan oli isompi kun hän kun samalta tasolta iski. Anneli oli joko sängyllä tai arkun päällä ja kuitenkin tämä korsto niinku samalta tasolta hakkas. Huom ei pistänyt vaan hakkas.
Jos Anneli on lähemmäs 180cm ja sänky vaikka 30cm lattiasta patjoineen, niin korsto on ollut 210cm pitkä.
Toisaalta taas kyllä tollanen astuu ikkunasta ulos ihan helposti, mutta sitten kyllä on etsitty aivan liian lyhyttä miestä.
Fool me once, shame on you, fool me twice, shame on me.
ulkosuomalainen
Michael Knight

Kuolemannaakka kirjoitti: Käsittääkseni huppumiehen "perään" ei kyllä missään vaiheessa lähdetty, vaan 1½h jälkeen, koirien tultua paikalle, kierrettiin tontti, että voitaisiin havaita suunta, minne mies oli poistunut. Todennäköisesti lähinnä sen vuoksi, että maastoetsintöjä voitaisiin kohdentaa myöhemmin. Maastoetsintöjähän tehtiin vasta 8.12, tätä ennen koluttiin uhrin kämppää, mikä sekin ilmentää Aueriin kohdistuneita epäilyjä.
Mun mielesta tama ei pida ollenkaan paikkaansa. Paikalle saapui heti useita poliisipartioita (tama nakyy mm. hovin paatoksessa) ja tiedan, etta jossain etp-paprussa oli lueteltu montako partioita oli. Ei nyt pikaselauksella sattunut uudestaan silmaan. Mun mielesta osa teki heti jonkinlaista maastoetsintaa -- sen takiahan siella takapihalla ei enaa koiran kanssa kannattanut kayda kun jaljet oli sotkettu.

Vai oletatko, etta kaikki muiden partioiden miehet/naiset olivat Ulvilan keittiossa kahvilla? Tai kaikki about kahdeksan poliisia pysyivat pelkastaan siella takapihalla jalkia sotkemassa?

Laakkosen raportin mukaan ( JPEG 218-220) puukotustehtavan sai Hakelta heti kaksi partiota ja myohemmin han tilasi lisaa. "Lahialueen etsintaa tekevat poliisit kiersivat talon sivustoilta takapihalle etsimaan epailtya tekijaa." Tastakin voisi paatella, etta lahialueen lisaksi kierrettiin paikkoja vahan kauempaakin. Jos jollekulle sattuu silmaan se papru, jossa luetellaan montako partiota tuli paikalle, ehka vinkkaa.

JJ kyseli Annelilta jo 2.12. 2006 sairaalassa laahattavasta/konemaisesta hupusta, jonka tiesi halunneen vahingoittaa vain Jukkaa. Tata sitten sun mukaan etsittiin pelkastaan Tahtisentien komeroista 8.12. saakka?

Edelleen--poliisit olivat jo heti murhaa seuraavana paivana Wassenaarin pihassa kyselemassa taman alibia. Ja nayttivat Annelille Puputin kuvaa murhaa seuranneen viikon alussa. Mutta huppua eivat silti etsineet vaan Annelia vai epailivat?

Edit: tassa aluksi KO:n paatoksesta (sivu 20) :
Partioita oli tullut paikalle 4 - 5 ja ulkoetsintää suoritettu osan miehistä ollessa
jalkautuneena. Lisäksi oli autopartiointia ja myöhemmin paikalle tuli
koirapoliisi teknisen ja taktisen tutkinnan ohella.
Tummennus minun. Ilmiselvasti huppua siis (lahi)ymparistosta etsittiin--autolla ja jalan ja hetikohta halytyksen jalkeen. Nyt on Naakan kasvonsa sailyttaakseen kylla turvauduttava semantiikkaan, kun eivat tietenkaan voineet lahtea "peraan" kun eivat tienneet mihin suuntaan huppu oli mennyt...

Confucius
Valhalla
Watson itse

En Naakka ja muut uskovat oikein ymmärrä tätä autofunktiota. Millä perusteella auto liittyy mihinkään.

Jos ja kun näyttää, että huppiksen olemassaolon todennäköisyys on pienentynyt lähes olemattomiin, niin siihen päälle ei ole mitään viitettä oletetun huppiksen autosta. Mikään ei yhdista autoa mihinkään surmassa. Jos jossakin mäellä näkyi autonvalot niin sen yhdistäminen edellisiin on yhä epätodennäköisempää. Olenkin verrannut, että jos aamuyöllä alueella vaelsi hirvi niin sen sekaantuminen murhaan on samaa todennäköisyysluokkaa kuin lähiössä autoille tarkoitetuilla teillä liikkuneen auton ja sen kuljettajan.
Sirpa

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Valhalla, millä perusteella auto ei liity mihinkään?

Minulle yksinkertaisesti niin, että auto nähty juuri silloin, kun arvioiden mukaan murhaaja saapui, auto pitää ääntä - on pitänyt koska naapuri on havainnut - ääneen taas hukkuu rikottavan ikkunan meteli, ja koiran jäljet loppuivat kadulle, kohtaan mistä voitaisiin olettaa murhaajan nousseen autoon. Auton valoista havainto myös valvontakuvissa. Ja koska joku soitti hätäkeskukseen jo ennen AA:ta.

Mutta auton tärkeyshän tulee eniten esille siinä, että se oli jätetty ETP:stä pois syyttömyyttä tukevana asiana. (lue hovin päätös)
Alethes doksa meta logu
Vastaa Viestiin