Miehikkälä: Poliisi ampui 14 vuotiasta poikaa etälamauttimella
Re: poliisi ampui 14 vuotiasta poikaa etälamauttimella
Hyvähän sellaisten ihmisten on kyseenalaistaa poliisia, jotka elävät lain harmaalla alueella, tai/ja sellaisten, jotka esim. koulutuksensa tai elämänkokemuksensa johdosta osaavat käyttää voimakeinoja itsensä ja läheistensä suojeluun tai on rahaa maksaa siitä niin paljon että pystyy minimoimaan mahdolliset uhat, mutta pienelle ihmiselle poliisi on se ainoa, joka toivottavasti pystyy aina auttamaan, ja se pitäisi turvata.
En tietenkään itsekään kannata ns. poliisivaltiota.
Vaikka kyseenalaista poliisin toimintaa kyseisessä tapauksessa en mielestäni kuulu kumpaankaan edellä mainittuun ryhmään. Lähinnä kyseenalaistan toiminnan sen takia, ettei mielestäni poliisilla ollut oikeesti mitään perustetta käyttää etälamautinta kyseisessä tapauksessa.häirikkö kirjoitti:Hyvähän sellaisten ihmisten on kyseenalaistaa poliisia, jotka elävät lain harmaalla alueella, tai/ja sellaisten, jotka esim. koulutuksensa tai elämänkokemuksensa johdosta osaavat käyttää voimakeinoja itsensä ja läheistensä suojeluun tai on rahaa maksaa siitä niin paljon että pystyy minimoimaan mahdolliset uhat, mutta pienelle ihmiselle poliisi on se ainoa, joka toivottavasti pystyy aina auttamaan, ja se pitäisi turvata.
Mielestäni tapauksen olisi kuulunut mennä seuraavasti: poliisi tulee paikalle, etälamautin / ase / kaasusumutin / pamppu on edelleen vyöllä, puhuttelu normaaliin tapaan (no terve terve jätkät, kuis menee onks tää luvallisilla paikoilla tää pärrä jne..), jos jäbä panikoi ja on lähdössä pakoon niin käskytystä peliin ja mahdollista rauhoittelua kyseiselle kaverille, jos lähtee pakoon silti (ja varmaan olisi lähtenytkin) niin sitten enempi puhuttamista sitä toista kaverii. Tiedot ylös ja sitten pärrän perään (= eli sinne klopin kotia kyläilee). Kertoo äipälle tietääkö missä poika on ja mitä on tehnyt. Sitten vaan yhteys poikaan esim puhelimen välityksellä ja poika paikalle. Siinä sitten voi lukea lakia sekä äipälle että pojalle. Jos on tarvetta asemalla käynti niin sinne varmaan voi poika ja äippä saapua kunhan ajan sopivat tms...
Valitettavasti tosiasiassa poika olisi poistunut paikalta olipa poliisi tullut vaikka polkupyörällä vissyä juoden. Uskoisin että nuorella oli sellainen mielikuva, että " ei vittu, poliisit tulivat, mie jään kiinni ja äiti suuttuu, mie lähen haneen"... nyt on sitten parempi mieli kun saa äipän kanssa huudella eri medioille poliisin raakalaismaisia toimintatapoja viatonta nuorta kohtaan
Poikkeus vahvistaa säännön .... vai miten se nyt meni
-
ruutikuokka
- Armas Tammelin
Kerro nyt samantien kuinka järeitä ne keinot olisi, mitä poliisille pitäisi suoda?! Kyllä Suomen poliisilla on niin paljon oikeuksia ja välineitä, että jos niillä ei pärjää, niin pitää miettiä missä vika.Skorpioni kirjoitti:Kyllä se taitaa olla niin että ne jotka itkevät poliisien toimista ovat niitä jotka ovat jo lain väärälläpuolella ja heitä harmittaa että joutuu kantamaan seuraukset, itse olisin valmis suomaan poliiseille huomattavastikkin järeämmät keinot.
Muistutan nyt edelleen siitä että poliisin tehtävä ei ole toimia rankaisijana, vaan se on tuomioistuimen tehtävä.
Se on todella helppo leimata rikolliseksi kaikki jotka poliisin toimia arvostelevat. Valitettavasti totuus ei ole näin yksinkertainen.
On koko joukko asioita, joiden takia ihminen voi joutua perusteettomien pakkokeinojen kohteeksi syyllistymättä mihinkään. Tätä tapahtuu jo nyt.
Se on yleensä niin, että kun poliisin oikeuksia lisätään, niin kansalaisen oikeudet kapenee samassa suhteessa. Vaikea uskoa? Auttaa kun avaa silmät, ja kattelee mitä maailmalla tapahtuu.
Myös historian lukeminen auttaa. Eräs entinen kanafarmari nimeltä Himmler, oli myös poliisipäällikkö, ja hänellä oli kyllä järeät keinot...
VALTA TURMELEE
Sallisitko myös kiduttamisen kuulusteluissa? Sehän on järeä keino.
STOP COP CRIME
Mies Kunto kirjoitti:Ylireagointia poliisin puolelta tuo lamauttimen käyttö, mutta millaisen kuvan nykyajan penikat saavat, mikäli laittomuuksiin ei puututa? Ja kun lasten äiti vielä itkee keltaiselle lehdistölle asiasta, että meidän lasta rangaistiin, vaikka laittomalla pyörällä alaikäisenä pyörikin liikenteessä, niin voisi asettaa kysymyksen: mitä vittua nyt taas?RealPitti kirjoitti:Mun mielestä tuossa asiassa on molemmissa vikaa, poliisilta aikamoista yli reagointia antaa lamauttimesta tuollaisessa asiassa. Pojan olisi pitänyt vaan pysyä paikallaan niin tuskin olisi tuotakaan
Fiksuja lapsia, kun poliisin nähdessään ensimmäinen ajatus on pakeneminen. Teoilla on yleensä seuraukset, tuossa jos olisivat ottaneet seuraukset vastaan, niin tätäkään keskustelua ei tarvisi käydä.
Oi aikoja, oi tapoja.
Hyvin sanottu, tätä olisin itsekin yrittänyt höpöttää, mutten ihan näin järkevästi olisi saanut sanottua.
Keskusteluun poliisin oikeuksista ja toimintatavoista ja loppupuheenvuoroni myös ko. juttuun annetuilla tiedoilla: Jos poliisi selvästi ilmoittaa nykylainsäädännön puitteissa, että haluaa tarkastaa/pysäyttää hurjastelevan katulaittoman moottoriajoneuvon kuljettajan, ja tämä vielä selvästi lähitilanteessa pyrkii pakenemaan, niin näiden suomen tasereiden käyttö, jotka ilmeisesti ovat tehottomampia kuin nämä ehkä sairaille ihmisille kuolemia maailmalla aiheuttaneet,on mielestäni oikeutettua.
-
HerloCCi Solmunen
- Theo Kojak
Ruutikuokka voi lopettaa jo omien nuoruuden aikaisten traumojen hoidattamisen tässä ketjussa. Sun kanta on tullut selväks.
En ymmärrä tätä inkutusta jostain poliisivaltiosta. Siihen on kyllä valovuosi matkaa.
Se on vaan joillekin sellanen sana mitä halutaan tietyissä tilanteissa käyttää muka pelotteena.
Samoin kuin Kataisen hyvinvointivaltio/-yhteiskunta
Olen edelleen sitä mieltä, että niin kauan kuin minulla on vain Iltapulujen juttua pojasta ja äidin edesottamuksista olen sitä mieltä, että poliisi on toiminut ihan oikein.
Itse olen nähnyt näitä teinejä ihan tarpeeks kenelle virkavalta tai esivalta käskytyksineen on paskan hailee.
En ymmärrä tätä inkutusta jostain poliisivaltiosta. Siihen on kyllä valovuosi matkaa.
Se on vaan joillekin sellanen sana mitä halutaan tietyissä tilanteissa käyttää muka pelotteena.
Samoin kuin Kataisen hyvinvointivaltio/-yhteiskunta
Olen edelleen sitä mieltä, että niin kauan kuin minulla on vain Iltapulujen juttua pojasta ja äidin edesottamuksista olen sitä mieltä, että poliisi on toiminut ihan oikein.
Itse olen nähnyt näitä teinejä ihan tarpeeks kenelle virkavalta tai esivalta käskytyksineen on paskan hailee.
Olemme kaikki syyllistyneet suureen rikokseen-suureen rikokseen olla elämättä elämää täydesti. (H. Miller)
-
ruutikuokka
- Armas Tammelin
Näköjään et ole ymmärtänyt juurikaan mitään, mitä olen kirjoittanut. Ensinnäkin, minähän nimenomaisesti sanoin, että nuoruudessani poliisilla oli enemmän malttia ja harkintakykyä. Mopoja ei pysäytelty esim. ampumalla(lamauttimia ei silloin ollutkaan). Se on nimenomaan paljon myöhemmin tapahtunut tämä muutos poliisin reaktioissa. Ei mulla nuoruudesta mitään poliisi-traumoja ole.HerloCCi Solmunen kirjoitti:Ruutikuokka voi lopettaa jo omien nuoruuden aikaisten traumojen hoidattamisen tässä ketjussa. Sun kanta on tullut selväks.
Samoin kuin Kataisen hyvinvointivaltio/-yhteiskunta![]()
Olen aikanaan turva-alalla toimiessa joutunut olemaan poliisin kanssa paljon yheistyössä. Silloin meillä oli myös firmoissa paljon poliisiopiskelijoita( nykyään ei mahdollista lakimuutoksen jälkeen)töissä.
Joten väitän että olen nähnyt poliisin työskentelyä aika paljon. Ja olen nähnyt tuhansittain myös näitä vaikeita teinejä joista mainitsit. Olen joitakin joutunut itsekkkin laittamaan rautoihin tms.(nuorin kiinniotettu 16 v. tappeli vastaan kuin aikamies
Vaikea sanoa kumpi oli pahempaa ; poliisi yhteistyökumppanina vai nämä riehuvat teinit.
Miet vähän omilla aivoilla ja ota selvää asioista. Ei ne epäkohdat paljastu JIM:in "tositeeveetä" katsomalla
Missähän kamerat oli esim. silloin kun pertti perusjuopon päätä hakattiin mustan maijan takapuskuriin ?
(vuosi 2007, pienehkö kaupunki keskisuomessa) Putkassa hakataan porukkaa aivan sumeilematta. Ei siitä nyt ole kuin pari vuotta kun eräs tallennenauha vuoti julkisuuteen. Iranilaissyntyinen mies hakattiin henkihieveriin usean poliisin läsnäollessa. Ja miksi? Mies oli jo siellä putkassa, miksi sitä piti mennä sinne vielä mysömään? Eräs poliisi tunnusti minulle aikanaan provosoivansa usein aivan tarkoituksella maahanmuuttajia. Poliisiväkivalta on täyttä totta, ja siihen on melko mahdotonta puuttua.
Toinen ääripää oli sitten täysin käsittämättömät alisuoritukset. (monesti jouduttiin partioo avustamaan)
Joten taitaa se Suomen poliisi olla sellanen sattumageneraattori, ikinä et tiedä mikä on reaktio kun tökkäset
Lamautin ei edelleenkään mun mielestä ole oikea väline mopoilijan pysäytykseen.
Äläkä sä tule mulle "inkuttamaan" mitä mä saan kirjoittaa
Pistäköön ylläpito bannia jos kattoo tarpeelliseks.
STOP COP CRIME
-
Kyllikki S
- Adrian Monk
Pyllypiiskaa olisivat tarvinneet mokomat huligaaninalut jo pienestä pitäen 
Totuus
^ Tänä päivänä tuosta napsahtaisi sakot vanhemmille ja kullannuput sais vähän lisää kulutusrahaa.
Jumalauta kakarat me ollaan televisiossa!
Perusta ruutikuokka oma ketju tälle paatoksellesi. Olet etevä kaveri kun lyhyen vartijakoulutuksen jälkeen arvostelet monivuotisen poliisikoulun käyneiden henkilöiden toiminnan maan rakoon.
-
ruutikuokka
- Armas Tammelin
Saatan perustaakkin. Sinä se vasta etevä olet kun luulet jo tietäväsi mun koulutuksetkinhäirikkö kirjoitti:Perusta ruutikuokka oma ketju tälle paatoksellesi. Olet etevä kaveri kun lyhyen vartijakoulutuksen jälkeen arvostelet monivuotisen poliisikoulun käyneiden henkilöiden toiminnan maan rakoon.
Poliisikoulu antaa vasta EDELLYTYKSET toimia siinä ammatissa. Kyllä se todellinen ammattitaito syntyy vasta vuosien mittaan jos on syntyäkseen.
Kyllä mä voin mielestäni noin sadan kiinniottotilanteen kokemuksella jotain tietää.
STOP COP CRIME
Se nyt oli provoa joka näköjään upposi. Mutta jos suomessa olet ja turvallisuusalalla ainakin työskennellyt niin ei paljon vaihtoehtoja jää. Poliisi tietty voit olla.
-
HerloCCi Solmunen
- Theo Kojak
Sata ja vielä noin sata kiinniottotilannetta on vielä aika vähän. Etenkään jos ei sen perusteella osaa sanoa kumpi on pahempaa, poliisin toiminta noin yleensä vai hulinoivat nuoret.
Kuutiruokka ei kässänny ku sanoin että sun kanta on jo tullut selväksi.
Nyt selvisi sekin, että oot päätyny vartijaks johonki Kyyjärven Siwan tuulikaappiin vaikka halusit poliisikouluun. Otan osaa.
En enää puutu tähän jankkaamiseen.
Kiitos ja kumarrus.
Kuutiruokka ei kässänny ku sanoin että sun kanta on jo tullut selväksi.
Nyt selvisi sekin, että oot päätyny vartijaks johonki Kyyjärven Siwan tuulikaappiin vaikka halusit poliisikouluun. Otan osaa.
En enää puutu tähän jankkaamiseen.
Kiitos ja kumarrus.
Olemme kaikki syyllistyneet suureen rikokseen-suureen rikokseen olla elämättä elämää täydesti. (H. Miller)
-
Marskalkka
- Sabrina Duncan
Onko sinulla tarkkoja tietoja tapahtumista ennen takaa-ajoa?ruutikuokka kirjoitti:[
Edellä mainittujen asioiden valossa näen sen todella omituisena metodina pysäyttää mopoilija.
Ja kyllä. Olen tosissani.
Siru83:n esittämä viidakkokusikoodi:Jos on somalin kanssa seurustellut, silloin tuntee ymmärtää, että jos somalipoika pyytää metsään, kun hän menee kuselle, niin kyseessä ei ole varmaan kusellakäynnin näytösesitys.
-
Marskalkka
- Sabrina Duncan
Oletko aivan varma, ettei etälamautin ollut aluksi vyöllä? Uskotko täysin pojan äidin kertomusta tilanteesta?poikkeus kirjoitti:
Mielestäni tapauksen olisi kuulunut mennä seuraavasti: poliisi tulee paikalle, etälamautin / ase / kaasusumutin / pamppu on edelleen vyöllä,
Siru83:n esittämä viidakkokusikoodi:Jos on somalin kanssa seurustellut, silloin tuntee ymmärtää, että jos somalipoika pyytää metsään, kun hän menee kuselle, niin kyseessä ei ole varmaan kusellakäynnin näytösesitys.