Enkeli-Elisan tapaus

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Gladys
David Starsky

Re: Enkeli-Elisan tapaus

Viesti Kirjoittaja Gladys »

Näyttää olevan tuo kuulustelupöytäkirja Enkeli-Elisa 1996-2011 fb-sivuilla nyt kaikkien luettavissa.
All is pretty.
- Andy Warhol
Michelangela
Neuvoja-Jack
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Michelangela »

Voikohan siihen luottaa, että se on siellä ihan kokonaisuudessaan? Itse en naamakirjaa käytä. Voisiko joku sen tänne kopukakantaa?
"Tropic corridor, tropic treasure/ What got us this far, To this mild equator?"
Gladys
David Starsky

Viesti Kirjoittaja Gladys »

Nyt se löytyy kopsattuna myös Vauva av:lta, siitä pitkästä keskustelurimpsusta. Itsellä kiire, en ehdi kopsailemaan mitään, mutta tässä linkki:

http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/ ... f/sivu/117
All is pretty.
- Andy Warhol
elli72
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja elli72 »

Vauvapalstalta löytyy ja näyn saaneen sen omaan facebookiin myös:

TUTKINTAILMOITUS 16.08.2012
RMK TUTKINTAYKSIKKÖ 8090/R/9001/12
Asianimike: 1 Petos Ke 24.08.2011 - Su 27.05.2012
Rikoksesta epäilty: VETTENTERÄ MINTTU MARITA

Selostus: Minttu Vettenterän epäillään esiintyneen useana eri henkilönä internetissä. Vettenterän epäillään saaneen errehdyttävällä ja tunteisiin vetoavalla toiminnallaan taloudellista hyötyä.

Helsingin nettipoliisille ylikonstaapeli Marko Forssille tuli ilmoitus, että paljon mediassakin huomiota saanut Enkeli Elisan tapaus olisi hauijausta. Ilmoituksen perusteella on syytä epäillä, että Minttu Vettenterä on esiintynyt netissä kuolleeksi väitetyn tytön vanhempina ja kirjoittaneen koskettavia ja suurta mediahuomiota saaneita tarinoita eri sivuille. Tämän lisäksi Vettenterä on perustanut yhdistyksen, joka kerää jäsenmaksuja ja on julkaisemassa aiheeseen liittyen kirjaa.
ESITUTKINNASTA:
Rikoksesta epäiltynä kuulusteltu Minttu Vettenterä kertoo aloittaneensa kirjan "Jonakin päivänä kaduttaa" kirjoittamisen vuonna 2011. Vettenterän mukaan kirjan tapahtumat perustuvat oikeisiin tapahtumiin ja ihmisiin joista on lähdetty tekemään fiktiivistä kirjaa. Vettenterä painottaa ilmoittaneensa julkisuudessa useaan kertaan kirjan olevan fiktiivinen ja koostuvan monien eri ihmisten tarinoista. Vettenterä ei koe johtaneensa ihmisiä harhaan asiassa.

Internetissä julkaistut blogi-kirjoitukset Vettenterä on kirjoittanut itse. Kirjoitukset perustuvat useiden eri ihmisten Vettenterälle kertomiin asioihin.

Vettenterän mukaan kirjaan liittyen ei ole järjestetty minkäälaista rahankeruuta. Kirja on omakustanteinen ja kirjan julkaisun rahoittmiseen Vettenterä on käyttänyt omia rahojaan sekä kirjan myynnistä saatuja tuloja. Vettenterä on myynyt kirjaansa suoraan itse. Kirjaa on voinut tilata myös suoraan kirjan painaneen omakustanneyritys Book on Demand:in kautta. Vettenterä kertoo hyötyneensä kirjan myynnistä taloudellisesti noin 2000 euroa joka voidaan katsoa jääneen jäljelle kun kirjan myyntituloista on vähennetty kirjan painokustannukset ja kirjan toimituskulut jotka ovat syntyneet kirjan lähettämisestä edelleen kirjan ostaneille henkilöille.

Suoritetun esitutkinnan perusteella asiassa ei ole syytä epäillä rikosta.

TUTKINTAILMOITUS 16.08.2012
RMK TUTKINTAYKSIKKÖ 8090/R/9001/12
Asianimike: 1 Petos Ke 24.08.2011 - Su 27.05.2012
Rikoksesta epäilty: VETTENTERÄ MINTTU MARITA

Selostus: Minttu Vettenterän epäillään esiintyneen useana eri henkilönä internetissä. Vettenterän epäillään saaneen errehdyttävällä ja tunteisiin vetoavalla toiminnallaan taloudellista hyötyä.

Helsingin nettipoliisille ylikonstaapeli Marko Forssille tuli ilmoitus, että paljon mediassakin huomiota saanut Enkeli Elisan tapaus olisi hauijausta. Ilmoituksen perusteella on syytä epäillä, että Minttu Vettenterä on esiintynyt netissä kuolleeksi väitetyn tytön vanhempina ja kirjoittaneen koskettavia ja suurta mediahuomiota saaneita tarinoita eri sivuille. Tämän lisäksi Vettenterä on perustanut yhdistyksen, joka kerää jäsenmaksuja ja on julkaisemassa aiheeseen liittyen kirjaa.
ESITUTKINNASTA:
Rikoksesta epäiltynä kuulusteltu Minttu Vettenterä kertoo aloittaneensa kirjan "Jonakin päivänä kaduttaa" kirjoittamisen vuonna 2011. Vettenterän mukaan kirjan tapahtumat perustuvat oikeisiin tapahtumiin ja ihmisiin joista on lähdetty tekemään fiktiivistä kirjaa. Vettenterä painottaa ilmoittaneensa julkisuudessa useaan kertaan kirjan olevan fiktiivinen ja koostuvan monien eri ihmisten tarinoista. Vettenterä ei koe johtaneensa ihmisiä harhaan asiassa.

Internetissä julkaistut blogi-kirjoitukset Vettenterä on kirjoittanut itse. Kirjoitukset perustuvat useiden eri ihmisten Vettenterälle kertomiin asioihin.

Vettenterän mukaan kirjaan liittyen ei ole järjestetty minkäälaista rahankeruuta. Kirja on omakustanteinen ja kirjan julkaisun rahoittmiseen Vettenterä on käyttänyt omia rahojaan sekä kirjan myynnistä saatuja tuloja. Vettenterä on myynyt kirjaansa suoraan itse. Kirjaa on voinut tilata myös suoraan kirjan painaneen omakustanneyritys Book on Demand:in kautta. Vettenterä kertoo hyötyneensä kirjan myynnistä taloudellisesti noin 2000 euroa joka voidaan katsoa jääneen jäljelle kun kirjan myyntituloista on vähennetty kirjan painokustannukset ja kirjan toimituskulut jotka ovat syntyneet kirjan lähettämisestä edelleen kirjan ostaneille henkilöille.

Suoritetun esitutkinnan perusteella asiassa ei ole syytä epäillä rikosta.

KUULUSTELUPÖYTÄKIRJA
Kuulustelupaikka:
Kanta-Hämen poliisilaitos/ Riihimäen poliisiasema 23.7.2012

Ennen kuulustelua on ilmoitettu:
Oikeudesta olla myötävaikuttamatta sen rikoksen selvittämiseen, josta häntä epäillään ETL 805/2011 4:3

KUULUSTELUKERTOMUS
Minulle (Vettenterä) on kerrottu oikeuteni ja velvollisuuteni tässä kuulustelussa ja olen ne ymmärtänyt. En tarvitse paikalle kuulustelutodistajaa enkä avustajaa ja tiedän ettei minun tarvitse myötävaikuttaa asian selvittämistä esitutkinnassa.

MERKITÄÄN: Kuulustelu suoritetaan osittain kysymyts/vastaus menetelmällä.
K=Kysymys V=Vastaus [Edit. kysymykset ja vastaukset numeroidaan viitteiden helpottamiseksi varsinaisessa kuulustelukertomuksessa./..JoV@]

K1: Mistä Enkeli-Elisan tarina sai alkunsa?
V1: Minulla on ollut haave kirjoittaa koulukiusaamisesta tarina, joka ehkä auttaisi muita ihmisiä. Olin käynyt keskusteluja ystäväpiirissäni siitä mihin koulukiusaaminen voi pahimmillaan johtaa. Koska olen itse puhunut avoimesti masennuksesta ja koulukiusaamisesta jo pitkän aikaa, olen saanut tietooni monia erilaisia kertomuksia koulukiusaamisesta. Niin kuin olen sanonut, tämä kirjan tarina on koostettu monen eri ihmisen tarinasta.

K2: Milloin tämä tapahtui?
V2: Ensimmäisiä pohdintoja tein jo vuoden 2011 alussa.

K3: Pitääkö paikkansa että "Enkeli Elisan" isä otti sinuun yhteyttä ja halusi sinun kirjoittavan tarinan oman tyttärensä itsemurhaan johtaneista tapahtumista?
V3: Ei pidä paikkaansa. Alun perinkin asia on kerrottu niin että isän ja minun välissämme on ollut kolmas henkilö. En ole ollut häneen yhteydessä siinä mittakaavassa kuin julkisuudessa on annettu ymmärtää.

K4: Onko Enkeli-Elisa ollut todellinen henkilö ja missä hän on asunut?
V4: Niin kuin sanoin tässä on taustalla ihan oikeita ihmisiä ja oikeita tapahtumia. Koska asia on tullut tietooni mutkan kautta, eikä vanhempien osuus ole se mitä julkisuudessa on esitetty, en ole voinut antaa julkisuuteen tietoja niin kuin minulle ne on kerrottu. Oikeista tapahtumista on lähdetty tekemään fiktiota.

K5: Internetissä on toiminut perustamasi blogi (http: //enkelielisa.vuodatus.net/) jossa käsitellään "Enkeli Elisan" tapausta. Pitääkö tämä paikkansa?
V5: Kyllä.

K6: Mikä on sivustojen tila tällä hetkellä?
V6: Sivusto on suljettu alun perin Helsingin Sanomien Elisasta tekemään juttuun liittyen. Tällä hetkellä vuodatuksen palvelinongelmat estävät sivun julkaisun.

K7: "Enkeli Elisan" sivuilla blogia ovat kirjoittaneet lisäksesi myös "Miksu" ja "Riikka". Keitä nämä henkilöt ovat?
V7: Nämä "henkilöt" pohjautuvat henkilöihin joiden lapset ovat tehneet itsemurhan tai kärsivät pahoista ongelmista koulukiusaamisen vuoksi.

K8: Blogissa "Miksu" kertoo olevansa Elisan isä ja "Riikka" äiti. Tämä ei siis pidä paikkaansa?
V8: Puhutaan kuitenkin blogista joka syntyi sitä varten että kirjoitan kirjaa entisestä koulukiusaajasta joka miettii omaa historiaansa. Jos tarkoitetaan että olisi Elisan äiti ja isä jotka kirjoittavat blogia, niin ei, he eivät ole todellisia henkilöitä.

K9: Kirjoittavatko he blogiaan itse?
V9: Ne tekstit ovat pääasiassa minun kirjoittamiani sillä perusteella mitä minulle on puhuttu ja mitä olen näiden ihmisten kanssa viestiä vaihtanut. Tämä siksi, että siinä vaiheessa kun asia oli tullut julkiseksi, nämä ihmiset olivat niin väsyneitä etteivät itse pystyneet blogeja pitämään.

K10: Tuotko sen jossakin kohtaa julki että kirjoitat blogeja heidän puolestaan?
V10: En tuo sitä sillä lailla julki. Koko ajan kuitenkin on painotettu että kyse on fiktiivisestä tarinasta. Ja vaikka tässä ei olisi mitään todellista, niin se valitettava tosiasia on tullut todettua että netissä esiintyminen toisena henkilönä ei ole rikos.
Olen kyllä keskustellut Elisan oikean äidin kanssa asioista. Keskustelimme asioisa kuitenkin enemmän yleisellä tasolla.
Olen keskustellut jonkun verran myös Elisan oikean isän kanssa. Julkisuuskohun ollessa tässä vaiheessa en ole asiaa enää halunnut oikaista.

K11: Haluatko kertoa tarkemmin "Riikan" ja "Miksun" henkilöllisyydestä?
V11: Taustalla on useampien ihmisten kanssa käymiäni keskusteluja.

K12: 13.2.2012 "Riikka" kirjoittaa kyseisellä blokilla "Elisan" tarinan olevan totta. Lisäksi blokissa lukee "Minttiksen kirjoittamat päiväkirjamerkinnät ovat totta". Pitääkö tämä paikkansa?
V12: Kyllä. Silloin kun aloitin kirjan kirjoittamisen aloin kirjoittaa kuvitteellisia Elisan päiväkirjamerkintöjä ja niissä kaikissa on mainittu että ne ovat minun kirjoittamiani. Ne ovat sillä tavalla totta että ne perustuvat Elisalle tai jollekin muulle sattuneisiin koulukiusaamistapahtumiin.

K13: Onko sinulla hallussasi "Enkeli Elisan" päiväkirja?
V13: Ei ole enää. Minulla on ollut päiväkirja hallussani aikaisemmin.

K14: Ovatko "Enkeli Elisan" blogilla olleet kuvat päiväkirjan sivuista olleet aitoja?
V14: No siis niissä on tehty pientä muokkausta mutta tekstisisältö on aitoa eli ne ovat "elisan" kirjoittamia.

K15: Oletko antanut julkisuuteen tiedon "Enkeli Elisan" kuolinpäivästä?
V15: Kyllä. Se löytyy myös tuolta blogilta. Mutta en olisi uskonut että ihmiset siihen tarttuvat. Silloin kun aloitin kirjoittamisen, niin puhuttiin että Elisa kuoli helmikuussa. Kun tämä mediamylläkkä lähti liikkeelle ihmiset kyselivät ja halusivat tietää, milloin Elisa on kuollut. Tuo antamani kuolinpäivä ei ole oikea.

K16: Onko tämä tieto siis fiktiota?
V16: Kyllä.

K17: Olet kuitenkin esittänyt asian niin että sitä on pääteltävissä tiedon olevan totta. Miksi niin?
V17: Niin kuin sanoin, olen varmisti tehnyt matkan varrella virheitä. Jos olisin tiennyt kaiken ja osannut. En osannut korostaa sitä tarpeeksi että oikeaa kuolinpäivää ei haluta antaa ihmisten suojelemiseksi.

K18: Eikö tämä ole mielestäsi ihmisten harhaanjohtamista valheellisella tiedolla joka esitetään totena, kun taustalla on ollut myyntiin valmistuva kirja?
V18: En ajatellut niin että ihmiset ottavat kaiken niin kirjaimellisesti. Minulla ei ole ollut pyrkimystä minkäänlaiseksi julkisuuden henkilöksi.

K19: Enkeli-Elisan-blogille on 7.2.2011 kirjoitettu seuraava viesti josta ei ilmene sen kirjoittajaa:
"Elisan kuolinpäivä." Tekstin lopussa lukee "Mä, Riikka ja Minttis ollaan lopulta vaan kolme pientä ihmistä".
Kuka tämän viestin on kirjoittanut?
V19: Viesti on minun kirjoittamani.

K20: Onko kuolinpäivää koskeva tieto totta?
V20: Tieto ei ole totta.

K21: Väestörekisterikeskuksen mukaan Suomessa ei ole kuollut yhtään 14-16-vuotiasta tyttöä tai poikaa 6.-8.2.2011. Mitä sanot tästä?
V21: Tämä ei ole tosiaan todellinen kuolinpäivä.

K22: Olet kirjasi "Jonain päivänä kaduttaa" kuvauksessa kertonut Elisan tarinan olevan fiktiivinen tarina tosielämän ihmisistä. Kuinka paljon kirjassa on yhtymäkohtia tämän julkisuudessa olleen Elisan elämää?
V22: Kirjahan ei varsinaisesti kerro Elisasta vaan tämän isästä. Elisan osuudesta totta on se että 15-vuotias tyttö on koulukiusaamisesta johtuen tappanut itsensä.

K23: Voidaanko mielestäsi katsoa kirjasi "Jonain päivänä kaduttaa" myyntiä edistäneen mediassa käyty keskustelu ja julkisuus jota "Enkeli Elisan" tapaukseen on liittynyt?
V23: Kyllä se varmasti on sitä edistänyt. Mutta se että tosiaan kirjassa on painotettu että se on fiktiivinen ja tapahtumat taustalla on todellisia, en koe että ketään olisi johdettu harhaan.

K24: Koetko että jotkut kirjasi "jonain päivänä kaduttaa" ostaneista henkilöistä voivat kokea itsensä petetyiksi jos "Enkeli Elisa", "Miksu" tai "Riikka" ovat fiktiivisiä henkilöitä tai koko elisan tarina on fiktiota?
V24: Nähdäkseni en kirjan myynnissä ole tehnyt mitään väärää. Mutta olen ilmoittanut julkisuudessa että jos joku haluaa rahansa takaisin ostamastaan kirjasta, palautan ne. Mielestäni kenenkään ei tarvitse kokea paa mieltä.

K25: Oletko tahallisesti antanut julkisuuteen valheellista tietoa esittäen sen totena ja näin ollen harhauttanut ihmisiä ostamaan kirjasi?
V25: En ole tahallisesti esittänyt valheellisia tietoja kirjan myyntiä nostaakseni.

K26: Onko kirja jo julkaistu?
V26: Kyllä. Kirja julkaistiin 26.5.2012.

K27: Paljonko kirja maksaa?
V27: Kirjan hinta on 14,50 euroa.

K28: Onko "Enkeli Elisan" tapaukseen liittyen kerätty rahaa ja jos on onko siitä ilmoitettu viranomaisille?
V28: Ei ole kerätty rahaa.

K29: Miten on mahdollista, ettei kukaan "Elisan" koulun opettajista, oppilaista, koulukuraattori tms. henkilö ole tullut julkisuudessa esiin omalla nimellään ja näin tehden hälventänyt tapauksen todenperäisyyteen liittyvää väittelyä?
V29: Tapaus on haluttu pitää sellaisena ettei sitä pysty tunnistamaan.

K30: Mitä voit kertoa yhdistyksestä nimeltä "Ei Kiusata"?
V30: Olen itse perustanut yhdistyksen. Se on perustettu maalis-huhtikuussa tänä vuonna. Toimin itse yhdistyksen puheenjohtajana. Yhdistyksen rekisteröinti on vielä kesken koska meille tuli patentti- ja rekisterihallituksesta vielä joitakin tarkistus ja muutospyyntöjä liittyen asiaan.

K31: Patentti- ja rekisterihallituksesta 23.7. tarkistetun tiedon mukaan yhdistyksen puheenjohtaja on Ari Vettenterä. Yhdistyksen nettisivuilla on kuitenkin merkitty puheenjohtajaksi Minttu Vettenterä. Miksi näin?
V31: En todellakaan tiedä. Arin pitäisi olla sihteeri.

K32: Onko yhdistys kokoontunut vielä kertaakaan?
V32: Meillä on ollut yksi yleiskokous ja muutama hallituksen kokous.

K33: Kuinka monta jäsentä yhdistyksellä tällä hetkellä on?
V33: Ihan viimeisintä tietoa minulla ei ole, mutta luulisin että noin 40-50.

K34: Kerääkö yhdistys jäsenmaksua?
V34: Kyllä.

K35: Liittyykö yhdistyksen toiminta jollakin tavalla "Enkeli Elisan" tapaukseen?
V35: Ei. Ainoastaan sillä tavalla että yhdistyksen toiminta lähti liikkeelle siitä kun Elisan tapaukseen liityen sain paljon yhteydenottopyyntöjä ihmisiltä jotka halusivat lähteä tekemään työtä koulukiusaamista vastaan.

K36: Yhdistyksen sivuilla www. eikiusata.net on useita viittauksia "Enkeli Elisaan" ja aihetta ja tätä myöten myös kirjoittamaasi kirjaa "jonain päivänä kaduttaa" käsitteleville nettisivuille. Mitä sanot tästä?
V36: Alun alkaen näin olikin. Elisa olisi ollut ns. "kisattujen suojelusenkeli". Nyt tämän kohun myötä nämä Elisaan liittyvät asiat on poistettu sivustolta. Haluamme että ihmisille tulee selväksi se etteivät muut yhdistyksessä toimivat ihmiset ole olleet mukana tässä Elisa-asiassa.

K37: Onko yhdistyksen jäsenhankinnassa mielestäsi käytetty tietoisesti hyväksi "Enkeli Elisan" saamaa julkisuutta?
V37: Ei.

Minulla ei ole tähän asiaan mitään lisättävää.
Minttu Marita VETTENTERÄ
elli72
Vic Mackey

Tuo kertookin sitten aika tavalla. Minkäköhän takia lehdistö on julkaissut siitä vaan pätkiä. Jos tuon jälkeen Mintulla on vielä otsaa sanoa, että puhuu totta niin huhhuh.
Michelangela
Neuvoja-Jack
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Michelangela »

Olisipa ollut mielenkiintoista saada olla paikanpäällä. Kuulustelupöytäkirjasta saa sen vaikutelman, että Vettenterä on aika ovelakin kiemurtelija, jolla on ihan sikana pokkaa. Vai onkohan saanut neuvoja joltakin lakimieheltä?
"Tropic corridor, tropic treasure/ What got us this far, To this mild equator?"
cicero
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja cicero »

on sitä ennenkin kirjailijat osanneet. Tässä kohtaa vaan sattu iniin että jotakuta vitutti Mintun "enkeli-elisan" saama huomio ja piti mennä reetuumaan. Itse en ole kirjaa enkä blogia lukenut, tosielämän Elsoissa on ihan tarpeeksi.
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

"Riikka" ja "Miksu" ovat toisaalta useista lähteistä koottuja kokemuksia, mutta toisaalta "kirjailija" kertoo alkaneensa kirjoittamaan blogia heidän nimissään siksi, että kuolleen tytön omat vanhemmat olivat tapahtumien aikaan liian väsyneitä kirjoittamaan mitään. Mitä nämä vanhempia väsyttäneet, blogikirjoittamisen estäneet tapahtumat ovat sitten olleet, jos kukaan 15-vuotias kiusattu ei oikeasti ole tappanut itseään helmikuussa? Eikä ilmeisesti itse asiassa koko vuonna, kun yksikään ihminen ei ole astunut julkisuuteen yhdistääkseen tietämänsä kuolintapauksen ja Enkeli-Elisan sadun toisiinsa.

Itse haluaisin esittää "kirjailijalle" edelleen seuraavat kysymykset:

1) Jos "kirjailija" kuuli tuttaviensa kanssa käymissään keskusteluista 15-vuotiaasta tytöstä, joka tappoi itsensä koulukiusaamisen takia, miksi hän ei kirjoittanut kirjaa siitä nimenomaisesta 15-vuotiaasta tytöstä?
2) Miksi "kirjailija" on nähnyt tarpeelliseksi kehua itseään vuolaasti "Miksun" nimissä? Onko tälle nähtävissä jokin muu syy kuin kirjan myynnin edistäminen?
3) Miksi "kirjailija" edes tyrkyttää materiaaliaan suurille kustantamoille, jos hän ei missään nimessä halua julkisuudenhenkilöksi?
Nooruska
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja Nooruska »

Tuohon kolmoskohtaan Joeyn listaan myös lisäyksenä se, että miksi pitää omat mammaklinikka-aikansa vuotaa julkisuuteen jos sinne ei niin halua...? :roll:
Jumalauta kakarat me ollaan televisiossa!
Leidi
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja Leidi »

Tuli muuten tässä eräänä päivänä tätä tapausta ajatellessa mieleen.

Suomalaisia arvoja ovat yksityisyys, oikeudenmukaisuus ja rehellisyys näin esimerkiksi.
Suomessa on lait, jotka aika tarkkaan suojaavat ihmisten yksityisyyttä (joskus liikaakin, mielestäni esim. pienen Eerika-tytön kuolemaan sekaantuneilla ei ole oikeutta peitellä kasvojaan ja nimeään julkisuudessa).
Miksi sitten näin paha rehellisyyden rikkominen ei johda mihinkään?
Kyse ei ole valkoisesta valheesta, vaan tahallisesta harhaanjohtamisesta.
Miksei Suomessa ole lakia, joka tuomitsisi näin laajasta huijauksesta edes sakkoihin?

Heitelkää ajatuksianne!
Valoviikate
Christopher Lorenzo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valoviikate »

Että tällainen uusi, mielestäni oikein hyvä blogikirjoitus tuosta kirjasta. :roll: Olen alleviivannut muutaman kohdan.
. Mielestäni kyseistä kirjaa ei tulisi missään nimessä jakaa kouluille eikä antaa yläasteikäisen nuoren luettavaksi. Ei ainakaan siinä tapauksessa jos kyseinen nuori on masentunut tai itsetuhoinen. Kirja ei tarjoa minkäänlaista ratkaisua ahdistuneelle. Päin vastoin se kuvaa itsemurhan kiiltokuvamaisena tapahtumana ja tarjoaa oman käden kautta tapahtuvaa lähtöä yhtenä vaihtoehtona ahdistavassa elämäntilanteessa olevalle.

Kirja on itsemurhaa glorifioivan teemansa lisäksi epäkristillinen, epälooginen (ristiriitainen jopa itsensä kanssa) sekä Vettenterän omien lausuntojen kanssa. Henkilöhahmot ovat stereotypioita, tunneskaala liioiteltu ja kirjan kieli paikoin alatyylistä. Juoni on poukkoilevaa. Ajallisesti teksti pomppii nykyhetkestä kymmenien vuosien takaisiin muistoihin. Kirjassa on myös lukuisia kysymyksiä herättäviä omituisuuksia.

Kun kaiken muun lisäksi tässä vaiheessa on tiedossa se, että henkilöhahmot ja tapahtumat ovat kirjailijan omasta päästä syntynyttä kiusaamisfantasiaa, en suosittele kirjaa kenellekään muulle kuin Enkeli-Elisasta ilmiönä kiinnostuneelle henkilölle ja mahdollisille tutkijoille.
Haluaisinkin kysyä Vettenterältä itseltään, mikä tämän kirjan tarkoitus ja sanoma hänen mielestään on.

Itsemurhan glorifiointi: Tämä asia on tuotu esille jo useassa kirjoituksessa. Elisa esitetään kauniina vainajana peiton poimuihin kääriytyneenä enkelinä, vaikka todellisuudessa lääkkeillä tehty itsemurha ei olisi kaunista katsottavaa.

Myös "Miksu" haaveilee itsemurhasta. Ensin kuvaillen lapsuuttaan ja haluaan hypätä ikkunasta vanhempien alkoholismin ja väkivaltaisuuden takia. Myöhemmin Miksu toteaa, että olisi lähtenyt itse Elisan perään ottamalla yliannostuksen, jos poliisi ei olisi vienyt lääkkeitä pois.

Miksun kiusaamaksi kuvattu "Henna" toteaa kirjassa, että jossain tapauksessa kuolema voi olla jopa elämää parempi vaihtoehto. "En epäile hetkeäkään, etteikö minulle olisi ollut parempi tehdä sama, mutta minä olin liian raukka ja jäin tähän maailmaan vain olemaan. (...) Joskus vain olisi parempi olla kuollut." Lisäksi kirjassa kuvataan yksi itsemurhayritys kun Henna, yrittää päättää päivänsä. (Onneksi hän päättää yllättäen soittaa Miksulle ja tämä pelastaa hänen henkensä.) Niin ikään Miksun kiusaamaksi kuvattu "Marko" kertoo, että ilman hyvää harrastustaan, musiikkia, hänkin olisi voinut tehdä itsemurhan.

Kirjan opetus itsetuhoisuudesta on seuraavanlainen: Itsemurha on ratkaisu silloin kun on paha olla. Joskus on parempi olla kuollut kuin elossa. Hyvä harrastus voi pelastaa kiusatun nuoren tekemästä itsemurhaa.

Hautajaisista tehdään kaunis draama. Elisan arkkua pidetään kirkossa auki. Sikäli mielenkiintoinen ajatus, mutta Minttu lienee unohtanut että Elisa on ollut kuolleena kolme viikkoa. Lisäksi on huomioitava, että Elisalle olisi tehty ruumiinavaus. Enpä usko, että lapset olisivat tuoneet pehmopupuja Elisan vierelle arkkuun. Kolme viikkoa vanha operoitu ruumis kun ei ole enää kaunis näky ja ruumis alkaa haista.
Surijoita täynnä oleva kirkko leikkii laululeikkiä Jumalan kämmenellä -virren mukana. Ei ihan uskottavaa.

Kirjan muita epäloogisuuksia:
Löytäessään lapsensa kuolleena isä ei soita hätänumeroon. Elisa nukkui suurimman osan öistä vanhempien sängyssä. Minttu, hei Elisa oli tarinasi mukaan jo 15-vuotias.
Kuka säilyttää kännykässä kiusaajien lähettämiä solvauksia? Rehtori valittelee sureville vanhemmille opettajapulaa. Yläasteella olevat keinuvat välitunnilla. Opettaja kutsuu yläasteikäisiä lapsiksi ja opettaja kohtelee heitä kuin pieniä lapsia: "Lapset istuivat yksikerrallaan siihen mihin opettaja heidät ohjasi."

Miksu löytää Facebookista kaikki kiusaamansa henkilöt, vaikka muutaman sukunimi on vaihtunut. Koko joukko asuu edelleen samassa kaupungissa. Yksi kiusatuista "Henna" ei ole käynyt ulkona eikä ole tavannut ainoatakaan miestä kymmeneen vuoteen. Entisen kiusaajansa, joka on syyllinen kaikkeen, hän kuitenkin suostuu tapaamaan. Miksu muistaa miten Mintun aineita luettiin aina koulussa, ja kuinka Kalle oli lääpällään Minttuun jo ekalla luokalla. Toisin kuin Vettenterä väittää, kirjan mukaan Miksu on ollut Mintun kanssa samalla luokalla tai ainakin ollut samoilla äidinkielentunneilla.

Miksu asuu kerrostalossa, mutta auton sabotoiminen ja naapuritalot kuvataan ikään kuin kyse olisikin omakotitalosta. Kuinka paljon kananmunia tarvitaan, jotta punainen auto peittyy maitomaiseen kelmuun? Miksi Miksu kastelee itsensä läpimäräksi autoa pestessään? Onko tarkoitus, että hänet kuvataan normaalijärkiseksi ihmiseksi?

Väkivallasta: Elisaa potkitaan, kirjat kastellaan, kiusaaminen on jokapäiväistä, mutta vanhemmat eivät huomaa mitään. Elisa on aina iloinen ja hymyilee kotona, vaikka koulussa elämä on helvettiä.

Sini, joka on myös yksi kiusatuista, kertoo toivoneensa kaikki kuluneet vuodet Miksun halvaantumista kaulasta alaspäin.

Miksu kuvataan väkivaltaiseksi: "... joskus musta tuntuu, että mä haluaisin mennä ja niksauttaa niskat poikki jokaiselta, joka sanoi Elisalle rumasti ..." Myös Riikka kuvataan väkivaltaisena, kiroilevana ääliönä: "Ne kaikki ansaitsisi kuolla sen vuoksi mitä ne teki Elisalle. Ihan niin kuin kaikki nekin, jotka kiusasivat mua koulussa."

Teologisia kummallisuuksia: Diakonissa ei kotikäynnillä Elisan kuoleman jälkeen pystynyt itkultaan sanomaan yhtään kokonaista lausetta. Kylläpä on harvinaisen epäpäteväksi kuvailtu kirkon työntekijä. Mintulle tiedoksi, että diakonissa on koulutettu työssään kohtaamaan kuolevia ja vainajien omaisia. Jos tämä olisi ollut naiselle liian henkilökohtainen juttu, joku toinen diakonissa tai diakoni olisi hoitanut asian.

Kuolleista ihmisistä ei luterilaisen opin mukaan tule enkeleitä. Kuollut ei seuraa tapahtumia pilven reunalta (tämä liittyy osin kuoleman romantisointiin). Jumala ei rankaise kiusaajaa sillä, että tappaa kiusaajan oman lapsen. Mitä tarkoittaa "enkelin putoaminen"?

Yhteenveto:
En löytänyt tekstistä minkäänlaista positiivista sanomaa, enkä ansioita, joiden takia suosittelisin kirjaa kenellekään. Jos asteikko on yhdestä viiteen tähteen, niin annan yhden tähden mielikuvituksesta ja siitä, että niin moni uskoi kirjan olevan totta silloin kun ei vielä tiennyt totuutta.
http://hitaitaraapaisuja.blogspot.fi/20 ... uttaa.html
Arlene
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Arlene »

Kai tuo periaatteessa voisi olla mahdollista, että Miksu muistaa miten Elisan aineita luettiin tunnilla. Jos on oikein pieni koulu, luokat 3 - 6 samassa tilassa(?).
Mutta en usko, että Vettenterä on osannut näin ajatella, kun hän on tietääkseni Vantaalla käynyt koulua.
Valoviikate
Christopher Lorenzo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valoviikate »

Niin, oli minunkin ala-asteellani aina pari luokkaa samassa tilassa. Minulle on vain jäänyt Veitsenterästä nyt ja aikaisemminkin sellainen mielikuva, että hän pitää itseään lahjakkaana kirjailijana ja haluaa tuoda sitä esiin kaikille... "Miksu muistaa miten Mintun aineita luettiin aina koulussa, ja kuinka Kalle oli lääpällään Minttuun jo ekalla luokalla." Tuo lause antaa ymmärtää, että nimenomaan Mintun aineita luettiin, ne olivat parempia kuin muiden oppilaiden. (Ja ainakin meillä koulussa luettiin ääneen kaikkien oppilaiden ainekirjoitukset, tai kaikkien, jotka halusivat, että heidän aine luetaan. Ikinä ei luettu vain tietyn tai tiettyjen oppilaiden aineita.)

Kallen hellät tunteet Minttua kohtaan ekaluokalta lähtien palauttavat mieleeni Mintun itsekehun, jonka hän laittoi Miksun nimiin, "Minttu kärsi niin paljon ja nyt se loistaa, kaikki muutkin on sanoneet niin"...
Eli Mintun psykologista arviota näin keskipäivän ja yön ratoksi, vaikka en tiedä, onko sekään ihan terve ja reilu harrastus.
elli72
Vic Mackey

Tämä kirjailija on tainnut paeta kokonaan maanalle kun mitään ei kuulu. Facebook ryhmässäkin on nykyään kovin hiljaista, kaikki epämiellyttävät henkilöt on heitetty ulos facebook ryhmästä.

Kahden viikon päästä on yhdistyksen syyskokous, mutta yhdistyksen nettisivuilla ei vieläkään ole mitään tietoa kyseisen kokouksen asioista. Ei ole esim. esityslistaa näkyvissä. 10.9. on luvattu kertoa tarkemmin kyseistä kokouksesta, mutta eipä mitään tietoa ole saatavilla. Olisi kiva päästä syyskokoukseen kuuntelemaan mitä siellä käsitellään.
irmuska
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja irmuska »

Leidi kirjoitti:Tuli muuten tässä eräänä päivänä tätä tapausta ajatellessa mieleen.

Suomalaisia arvoja ovat yksityisyys, oikeudenmukaisuus ja rehellisyys näin esimerkiksi.
Suomessa on lait, jotka aika tarkkaan suojaavat ihmisten yksityisyyttä (joskus liikaakin, mielestäni esim. pienen Eerika-tytön kuolemaan sekaantuneilla ei ole oikeutta peitellä kasvojaan ja nimeään julkisuudessa).
Miksi sitten näin paha rehellisyyden rikkominen ei johda mihinkään?
Kyse ei ole valkoisesta valheesta, vaan tahallisesta harhaanjohtamisesta.
Miksei Suomessa ole lakia, joka tuomitsisi näin laajasta huijauksesta edes sakkoihin?

Heitelkää ajatuksianne!
Erittäin hyvä kysymys, samaa olen ihmetellyt mm tämän tapauksen kohdalla usein. Jos minä myyn sinulle netitse pyörän, lähetän sen postitse ja saat ihan oikeasti vain sen eturenkaan, niin väitänpä että aika pian siitä olisi itse poliisin kuultavana valheellisen kaupan takia. Mutta fiktiota voi väittää faktaksi saadakseen siitä rahaa kunhan se on kirjallista tuotosta?
"Sinä olet aivan liian tyhmä analysoimaan mitään, joten jätä se suosiolla älykkäämmille ihmisille."
Vastaa Viestiin