Pienviljelijä Unto Briskin murha Karkkilassa 1993

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Minney Magia
Martin Riggs
Viestit: 609
Liittynyt: To Elo 16, 2007 9:33 am
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Minney Magia »

Juu :wink: ! En kyl ottais sellasta miestä, joka on ollut tän Ingan kanssa...vaikka ois kuinka komea! :) Tiedä vaikka tulisi mimmi mustikseksi ja keksisi aseen jostain :wink: :roll:
Ei no, tosiasiassa se on sen verran "kova" suustaan, että en jaksais kuunnella häntä!
Kaikki selviää joskus! Jos jokin ei ole selvinnyt,
kysymyksessä ei olekaan loppu.
Patricia C. Itämaa
Javier Pena
Viestit: 1864
Liittynyt: To Elo 02, 2007 10:53 am

Viesti Kirjoittaja Patricia C. Itämaa »

Minuakin kiinnostaisi missä nämä muut (Tämän Briskin jutun)osapuolet mahtavat oleilla? :roll:
Totuus on tarua ihmeellisempää
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17152
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Rikosposti -lehden joulukuuun 1993 numerossa on kolmen ja puolen sivun artikkeli tästä Briskin tapauksesta otsikolla "Tiesikö Unto Brisk liikaa serkkunsa virolaisvaimosta?". Ohessa joitain kursivoituja lainauksia ao. artikkelista:

Kerrotaan, että Juha Vartiainen (myöh. Kruus vaimonsa mukaan) oli päässyt auto-onnettomuuden seurauksena eläkkeelle ja ehkä tuo kolarista saatu vamma alensi syyntakeisuutta siinä määrin, että JK pääsi vähemmällä.

"Inga Kruus tai joku muu oli suunnitellut huolellisesti ansan, johon Juha Vartiainen uitettaisiin: minä haluan olla sinun vaimosi. Kui olet järkevä ja rakastat minua, sitten olet kärsivällinen ja odotat vielä vähän. Kävin myös entisen miehen luona. Yritän hänelle antaa rahaa pa pyytää ero. Kui sinä vain suostut, olemme peresse hyvin iloiset ihmiset".

Juhan äiti toteaa lehdessä, että; "tämä miniäehdokas sanoi, että kaikki maksaa. Paperit ja luvat sun muut protokollat... 10 000 markkaa siihen meni".

Mihin rahat menivät, sitä ei kukaan tiedä, paitsi Inga Kruus. Hän ei varmasti kerro.

"Juhalle ja Ingalle syntyi yhteinen lapsi, josta Inga nyt sanoo, ettei se ole Juhan. Poikani on nyt siis kolmen lapsen yksinhuoltaja, muttei isä kenellekään heistä. Mitenkähän tässä oikein käy?" tuskaili Ingan anoppi.

Että olisi varmasti sekava juttu, niin tämä Lidia, joka alunperin piti olla Unto Briskin mielitietty olikin sitten yhtäkkiä Juha Kruusin veljen rakas ja valehteli uusintakuulustelussa sulhasensa Tapio Vartiasen päälle, että hän oli se ampuja.

"No minä olin peloissani, minut pakotettiin siihen", sanoi Lidia. No ihan varmaan. Ehkä se oli mafia joka pakotti. Siihenhän on helppo vedota.

Vankilasta tämä Inga sitten kirjoitti kirjeitä, jossa haukkui Lidiaa varkaaksi ja tämän lasta epäsikiöksi.

Unto Brisk joka tapauksessa kävi Tallinnassa, mutta oli reissun jälkeen kovin vaitelias mies. Jotain hän sai tietää ja sen vuoksi tämä Inga hänet surmasi. Keväällä 1993 hän oli jo kuitenkin hankkimassa Virosta asetta, joka olisi maksanut 450 markkaa.

Tuota... oli siinä lehdessä Ingan kuvakin... bensaa liekkeihin: kuka vaan kelpasi suomipojalle :shock: Kusetukset siihen päälle "mul oleks sulle palve. Anna mun naine ja lapsed tagasi ja ma annan sulle 10 000 Fim-i"

http://www.rate.ee/userinfo.php?id=1499695

Siinä se poistunut linkki.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
cicero
Michael Knight
Viestit: 4160
Liittynyt: Pe Syys 07, 2007 2:40 pm
Paikkakunta: ulkomaat

Viesti Kirjoittaja cicero »

pakko laittaa omakin kommentti tähän...

mun mielestä suomalaisten ja virolaisten naisten ulkonäössä ei ole mitään eroa. virolaiset naiset pyrkivät naisellisempaan käyttäytymiseen, lirkutteluun ja paljastaviin vaatteisiin, korkeisiin korkoihin ja pakkeliin.

se mikä heistä tekee miesten silmissä niin viehkeitä on se tapa jolla he antavat miehen ymmärtävän että tämä on se varsinainen sonni jolla on nyt mahkut saada viron tyttö jolla olis ottajia tusinoittain...

suomalaisten naisten puolesta haluaisin sanoa että voisivat hieman käyttää sitä naisellisempaa puolta itsestään, se että on naisellinen ei tee kenestäkään tyhmää (jostakin syystä täällä suomessa se vaan korostetusti tuodaan aina esiin)

jos tuokin viron mamma ottaa pakkelit naamalta ja pistää collegehousut jalkaan niin ei sitä kyllä erota suomalaisesta justiinasta...
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
Minney Magia
Martin Riggs
Viestit: 609
Liittynyt: To Elo 16, 2007 9:33 am
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Minney Magia »

Siis mä en nyt oikein ymmärrä?(yllätys! :lol: ) Eikös nuo ole jotkut seuranhakusivut^^?
Miten ihmeessä sillä Ingalla on siellä perhepotretteja ex-miehensä kanssa? Vai ovatkohan menneet uudelleen yhteen? Kyseiset kuvat ovat kyllä vanhoja, koska tyttö on niissä niin pieni. :?

Tää nyt ei kyllä liittynyt Ingan tekemään rikokseen, mutta kiinnostaa muuten.
Kaikki selviää joskus! Jos jokin ei ole selvinnyt,
kysymyksessä ei olekaan loppu.
foobar
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 14
Liittynyt: La Elo 11, 2007 9:41 pm

Viesti Kirjoittaja foobar »

Minney Magia kirjoitti:Siis mä en nyt oikein ymmärrä?(yllätys! :lol: ) Eikös nuo ole jotkut seuranhakusivut^^?
Miten ihmeessä sillä Ingalla on siellä perhepotretteja ex-miehensä kanssa? Vai ovatkohan menneet uudelleen yhteen? Kyseiset kuvat ovat kyllä vanhoja, koska tyttö on niissä niin pieni. :?

Tää nyt ei kyllä liittynyt Ingan tekemään rikokseen, mutta kiinnostaa muuten.
rate.ee on paikallinen irc-galleria ja vielä laajemmalla pohjalla:


Rate.ee-d kasutab iga kolmas eestlane.
Rate.ee:tä käyttää joka kolmas virolainen.
birgitta
Alokas
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Tammi 08, 2008 6:25 pm
Paikkakunta: karkkila

Viesti Kirjoittaja birgitta »

Eiks,sillä Juhalla ollut sen
Ingan jälkeen Toinen avioliitto 1995vuonna?Kuka,se
nainen on nimeltää?Josta tuli ero.Nyt
Juha on kolmannenkerran aviossa
Katjushka
Theo Kojak
Viestit: 1166
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 9:17 pm

Viesti Kirjoittaja Katjushka »

Tässä ilmeisesti
haastattelu Ingasta
Harriet Makepeace

Viesti Kirjoittaja Harriet Makepeace »

Varmaankin tappoaikeissa porukka on kuitenkin Briskin luo mennyt, miksi muuten heilläoli ladattu ase mukanaan. En ole varma, kuka tässä on ollut ampuja, kun Juha alussa myönsi syyllisyytensä tekoon. Mutta Inga ei mitenkään puhdas pulmunen ole, kyllä hän on ollut teon suunnittelussa mukana ja ehkä myöhemmin myös ruumiin kätkemisssa osallistunut. Tällä Lidialla, joka on Ingan siskopuoli, on kuulemma myös jonkinlainen rikostausta, jonka hän on hankkinut Virosta. Lidia todisti Ingaa vastaan, ehkä puolustaakseen siinä omia reviirejään. Mene ja tiedä.
birgitta
Alokas
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Tammi 08, 2008 6:25 pm
Paikkakunta: karkkila

Viesti Kirjoittaja birgitta »

Löytääkö,joku teistä
alkuperäisiä läheitä alibista,ym..josta
voisi lukea juhan ja muiden selitykset
omin sanoin.Ois kiva saada lukea,ne..sillä
vanhoja lehtiä ei
kovin heloppisti saa.
birgitta
Alokas
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Tammi 08, 2008 6:25 pm
Paikkakunta: karkkila

Viesti Kirjoittaja birgitta »

Karkkilassa asuvat. Juha on uusissa avioliittossa Virolaisen yksinhuoltajan kanssa. Tapio
on eronnut.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17152
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

birgitta kirjoitti:Löytääkö,joku teistä alkuperäisiä läheitä alibista,ym..josta voisi lukea juhan ja muiden selitykset omin sanoin.Ois kiva saada lukea,ne..sillä vanhoja lehtiä ei kovin heloppisti saa.
Ei ole löytynyt... Ingan kirje kuitenkin:

Luin syyskuun lehdestä (Nyrkkipostia) epämiellyttävän jutun Karkkilan virolaisesta, joka käski minun eli Kruus Ingan turvan kiinni laittaa.

Vaikuttaa siltä, että sen on kirjoittanut joku Jukka Kruusin sukulaisista. Ongelma on minulle tuttu.

Ei tämä Briskin murha ole ollut mitenkään yksissä tuumin, ja en pystynyt estämään, koska kuula tuli piipusta nopeammin kuin ajatus lentää.

Tuskin kirjoittajan anoppi sallisi kahdeksannella kuukaudella raskaana olevan naisen kantaa sylissään saunapuita niin, että synnytyskin tapahtuu ennenaikaisesti?

En ole koskaan väittänyt, että kotona olisi ollut anopin kanssa huonot suhteet. Päinvastoi. Olen aina antanut kaikessa periksi.

Ehkä todella on sillä toisella ja kolmannella virolaisella paremmin onnistunut avioliitto, joiden perhekuvaan kuuluu myös suojelusenkeli, anoppisi. Mutta ei ole enää ikinä varmaa, että yksikään anoppi olisi lojaali kun jotain heidän poikansa tekisivät. Miniä saa uuden mutta poika ei.

Olen myös varma tästä, että veri on paksumpi kuin vesi ja omia pitäisi suojella

Kunnioittavasti Inga Kruus, Katajanokka


Ylläoleva kirje julkaistiin Alibin "Nyrkkipostia" - mielipidesivustolla numerossa 10/1994 sivulla 76.

Se, mihin Inga Kruus viittaa kirjeen alussa, niin syyskuun Alibin (9/1994) "Nyrkkiposti" - osastolla on ilmeisestikin ollut jonkinlainen vuodatus surman osallisista.
Harriet Makepeace

Viesti Kirjoittaja Harriet Makepeace »

Alibissa nro 7/1994 on myös juttu tapauksen tiimoilta, jossa Inga Kruus tilittää:

'Kun olen virolainen oli minusta helppoa tehdä sijaiskärsijä!'
Viimeksi muokannut Harriet Makepeace, Ma Heinä 28, 2008 2:54 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Harriet Makepeace

Viesti Kirjoittaja Harriet Makepeace »

^ Jos puhutaan 'hurmaavasta' myrkynkeittäjästä, niin voi olettaa että naispuolinen henkilö on kyseessä. :wink:

Mutta itse aiheeseen:
Virolaisen Iltalehden juttu tapauksen tiimoilta ja Kruusin haastattelu 21.02.2000 (vapaasti suomennettuna)

Unto Brisk oli paikallisten huhujen mukaan varakas mies. Omaisuuden hän jätti Juhan ja Tapion isälle, joka sairasti silloin syöpää. (Nyt hän on jo kuollut-HM).

Briskin neljä vierasta olivat:Tapio Vartiainen, Lidia Mendes, Inga Randi Kruus ja Juha Kruus. Nelikko ehtii hädin tuskiin sisään,kun kuului neljä laukausta.
Briskia oli ammuttu kolmea kertaa päähän.
Inga Kruus: 'Huomasin että Tapiolla oli hanskat kädessä, vaikka ulkona oli lämmin. Tapio järjesti ruumin kätkemisen'.

Alustavissa kuulusteluissa Juha tunnustautuu ampujaksi,myöhemmin tutkintavankeudessa hän pyörtää puheensa. Juha kertoo: 'minulla oli ase mukana, sillä halusin mennä illalla ampumaradalle.' Juha Kruus: 'Inga otti yllättäen minulta aseen ja ampui Untoa'.
Lidia puolestaan sanoi oikeudessa että hän ei nähnyt kuka oli ampuja.
Inga Kruus. 'Oikeuden mielestä olin (venäjän tai baltian) mafian 'edustaja' Suomessa. Minä - kolmen lapsen äiti!' on Inga tyrmistynyt.

'Tuomion jälkeen media jakautui kahtia, 'kertoo Inga. 'Osa olivat sitä mieltä, että olen syytön, toiset sanoivat että olen 'ryssä' joka ampuu kaikkea mikä liikkuu'.

Kruus: 'Juha oli erittäin mustasukkainen. Ennen kohtalokasta päivää oli tavannut briskin ehkä 4-5 kertaa. Kun hän kävi meillä, niin usein Juha valitti että olin katsonut Briskiä 'sillä silmällä'. Oikeudessa kerrottiin että minulla oli Briskin kanssa suhde, ja Juha kertoi että Brisk on tyttäreni oikea isä, vaikka DNA testien mukaan näin ei ollut.'

Lidia kertoo nähneensä että Juhalla oli pistooli kädessä.

Inga Kruus: pyysin että minut laitetaan valheenpaljastus-testiin, he kieltäytyivät. Heillä oli kauhea kiire syytteiden nostamisen kanssa ja minusta haluttiin syyllinen hinnalla millä hyvänsä.

V. 1995 Inga meni naimisiin vankilassa.
Tällä hetkellä asuu edelleen Hämeenlinnassa.

http://www.sloleht.ee/index.aspx?id=89264
kolibri22
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 12
Liittynyt: Su Loka 26, 2008 11:43 pm
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja kolibri22 »

Tiina kirjoitti:
Doctor Lecter kirjoitti:Viimeistään nämä kuvat kumoavat sen väitteen, jonka mukaan virottaret ovat kauniita...
Kuka niin on väittänyt? Kaikki Italialaiset miehet on komeita :wink:
Niinhän se sanonta menee :roll:

Mun mielestähän tuo Inga on hyvässä kuosissa. Ikää kuiteskin pitkästi yli 30 niukin naukin alle 40.
Ei saa vaatia liikoja :wink:

Ei kaikki voi olla Lindgrenin Helenoita.Helluun kun ei tunnu nuo normaalit luonnonvoimat olleskaan tehoavan:D
mitä kukakin pitää kauniiksi?Eikö hän vastannu flirtti,vai olisiko kuvassa takana 6v sellissä istumine 23h vuorokaudesta 12neliössä?
mikä vahinko kun löysin nämät sivut...
Vastaa Viestiin