Kirjoitusvirheitä ja muita häiriötekijöitä :)

Keskustelut ylläpidosta ja tuomioistuimesta. Myös käyttäjien keskinäiset nokittelut tänne.

Valvojat: Kyöpeli, Kilomies

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Primavera kirjoitti:Doctor Lecter on tavallaan oikeassa. Ikävä kyllä oikeinkirjoituskäytänteiden hallinta tuntuu nykyään aika heikolta. On totuttu esimerkiksi siihen, että Word muuttaa pisteen jälkeen tulevat sanat automaattisesti isoiksi kirjaimiksi. Shift-näppäimen sijaintia tai käyttöä ei tunneta. Yhdyssanoista ei yksinkertaisimpiakaan osata kirjoittaa yhteen. Pilkut ovat auttamattomasti hukassa tai ainakin sinne tänne sijoitettuina mutu-periaatteella.

Omasta mielestäni parasta oikeinkirjoitusharjoitusta on käyttää normeja joka paikassa. Se on myös lukijan huomioon ottamista. Itse en kuitenkaan halua vaania niitä, jotka tekevät virheitä. Meillähän voi olla täällä vaikkapa lukihäiriöisiä. Mielestäni jokaisella pitää olla oikeus ilmaista mielipiteensä.
Aivan! Ja että pitikin unohtaa ne yhdyssanat. Niiden hallinta on joillekin täysin ylivoimaista.

Ei käyttämäni kieliasu ole suinkaan moitteetonta, mutta ohessa yksi esimerkki ja sen alapuolella toinen versio:

Kumpulan kidutussurma vuonna -01

Helsingin Kumpulassa, Limingantie 45:ssa tehtiin ns. kidutussurmana tunnettu teko kesäkuussa 2001. Uhriksi joutui 18-vuotias miespuolinen opiskelija. Surman motiivin epäiltiin liittyneen huumausaineisiin. En muista kuinka nopeasti tapaus selvisi, mutta poliisi pidätti useita henkilöitä tapaukseen liittyen ja juttuun liittyi vaalea Opel -merkkinen henkilöauto.

Helsingin käräjäoikeudessa kesäkuun alussa 2002 tuomittiin kymmenen vuoden vankeusrangaistuksiin helsinkiläinen Pedro Avila-Mahkonen, 26 ja niin ikään helsinkiläinen Niko Rauli Joakim Hantunen, 24. Kummallekin tuli tuomio laittomasta vapaudenriistosta, törkeästä pahoinpitelystä ja törkeästä kuolemantuottamuksesta. Kyse oli poikkeuksellisen julmasta pahoinpitelystä, jossa uhria hakattiin ja potkittiin tuntikausia, hänen silmiinsä suihkutettiin kyynelkaasua, hänen päällään hypittiin ja kahdeksan hänen sormeaan murrettiin. Uhri oli elossa kun pahoinpitelijät poistuivat asunnosta, mutta kuoli pian vammoihinsa.

Surma meni sittemmin Helsingin hovioikeuden käsiteltäväksi maaliskuussa -03 ja HO tuomitsi kummatkin syytetyt murhasta ja vapaudenriistosta elinkautiseen vankeuteen. Tekohetkellä 23-vuotias Hantunen ja 25-vuotias Avila-Mahkonen kuljettivat 18-vuotiaan uhrinsa väkisin Hantusen asunnolle, jossa häntä pahoinpideltiin em. tavalla sekä lyötiin erilaisilla esineillä ja upottamalla miehen päätä vesiämpäriin. Lääkäri oli todennut väkivallan olleen kidutuksen luonteista ja poikkeuksellisen raakaa ja julmaa. Uhrin kuljettamisessa asunnolle avusti kaksi tähän tekoon palkattua miestä, jotka eivät osallistuneet pahoinpitelyyn. He saivat kumpainenkin yhdeksän kuukautta ehdollista vankeutta.

KKO myönsi valitusluvan tuomituille. Perusteluina oli kait se, että miehet eivät tahallaan surmanneet uhria, vaan yrittivät periä häneltä velkoja.

En löytänyt KKO:n päätöstä asiassa. Muistaako joku kuinka siinä sitten lopulta kävi?

kumpulan juttu

kumpulas tapettiin yks jäbä ku se oli velkaa aineist ja sit käräjil tuomittii siit keissist kaks ukkoo lusimaan kymmenex vuodeks.ne hakkas sit uhrii iha homona ja laitto jotai kaasuu silmille ja hyppivät sen pääl mut ei se heti kuollu ku vast sit myöhemmi ja sit tää juttu meni sinne hovii jossa ne sai elin ikäiset tuomiot siin tapost ja ne löi sit ukkoo ja tunki sen pään johonki pyttyyn ja sit toi lääkärikin sano et aika touhua ja niiku kidutusta olivat tehneet.ne kas jotka autto siinä uhrin kuletukses sai neki tuomiot mut sit se korkeeoikeus ( oikaskaa jos meni vääri( niin ne anto luvan valittaakoska ei ne tahallaa sitä tappanu.ne jotka sen tappo oli mun broidin yx tuttu se pedro ja sit se nikoki oli sillai niiku pyöriny samois porukois
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Doctor Lecter

cicero kirjoitti:heh. minä olen juuri näitä huonokäytöksisiä eli kirjoitan pienillä kirjaimilla lähes kaiken jne...se ei kuitenkaan tarkoita että "normaalielämässä" sitä harrastaisin. olen ottanut vapauden kirjoittaa tällä tavalla, usein kun sylissä voi olla vauva istumassa tms. aikaa myöten foorumeille kirjoittaessa tästä on tullut tapa... :oops:

työjutut ja sensellaiset kirjoitetaan eri tyylillä...siksi en itse tee kovasti päätelmiä muista kirjoittajista ja heidän osaamisistaan kirjoitustyylin perusteella, se ei aina kerro kirjoittajastaan yhtään mitään...sisältö merkitsee enemmän 8)
Siis tarkoitat sanoa, että tänne kelpaa hieman "vähempiarvoinen" ilmaisu? Muualle sitten paremmin, mutta sille murha.infon porukalle kelpaa kunhan on "sinne päin".
maija turjukka
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja maija turjukka »

Enimmäkseen vain lueskelua harrastavana murhainfolaisena rohkenen kommentoida:
Minunkin kielikorvaani/lukijan silmääni miellyttää kyllä enemmän tuo Doctor Lecterin oma tyyli 8)
Off topic-ina vielä: Oma äidinkielen opettajani varmaankin kääntyisi haudassaan :shock: , jos lukisi muutamia "sinne päin suomen kieltä" -kommentteja täältä....

Itse kirjoitin aiemmin paljon huuto.net -keskustelupalstalle, jonka rakenne antaa helposti mahdollisuuden jättää huomioimatta "ärsyttävien" kirjoittajien viestit (siellä kun jokainen viesti pitää klikata auki), mutta täällähän ei sitä mahdollisuutta ole, koska ketju näkyy kokonaisuudessaan. Vaatii siis hieman enemmän suvaitsevaisuutta, jos aikoo täällä joukossa pyöriä :roll:

-sisulla ja sydämellä-

P.S. Oma heikkouteni kirjoittajana on liian pitkiin lauseisiin sortuminen... :oops: (tätäkin viestiä piti muokata ainakin kaksi kertaa ja silti tuli näin mutkikasta tekstiä)
-Suru on hinta, jonka maksamme rakkaudesta.-
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Hmm... Sorrun jatkuvasti kirjoitusvirheisiin. :wink:
Silti olen pirullinen kielipoliisi itsekin. Esimerkiksi "minun Sonera", sai minut sellaiseen kyysteeseen, että kirjoitin Soneran asiakaspalveluun. :oops:
En ymmärrä, miksi niin usein jätetään selkeä pääte pois sanasta?

Joskus ohjasin uusia työntekijöitä asiakaspalvelussa. Edellä olevan esimerkin kaltaisissa tapauksissa oli yllättävää todeta, että monet (usein nuoret)eivät huomanneet lauseessa mitään virhettä. :?

Kirjoitan liian pitkiä lauseita ja teen paljon kirjoitusvirheitä! :wink:
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
Loka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Loka »

Jos tässä kerta aletaan avautumaan, niin mua ottaa kupoliin joka :idea: välissä :?: olevat 8) hymiöt :shock: jotka vaikeuttaa lukemista.

Toisekseen vit*ttaa myös vastaavat kirjoitelmat: Joo me mentiin =)) sit sinne ja mä O_o oli ihan xD ja sit kuultiin et siellä oli /,,/ jne.

Pilkkujen puuttuminen ärsyttää. Kappalejakojen puuttuminen ärsyttää. Slangin kirjoittaminen ärsyttää. (jos kyseessä on koko helvatan postaus joka pitää vääntää muotoon teinix)

Suosittelen kaikille kirjakieltä, oman mausteen tuo mukaan "mä ja sä, mentiin, mulla, sulla" jne. tyyliset vapaamuotoiset tyylit kirjoittaa. Asiatekstit asiana ja hömppätekstit hömppänä. Niille on oma osionsa, kiitos siitä vielä kerran ylläpito.

Summa summarum. Mulle riittää se, että teksti on luettavaa. Jos se ei sitä ole, en sitä myöskään lue. Tuon Docin laittaman esimerkin luin, mutta meni muutama minuutti ennen kuin se oli tajunnassa. Hyvin vaikeaselkoista enkä lue tosiaan vastaavia kirjoituksia missään osiossa.
Lizzie B.
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja Lizzie B. »

Mua taas vituttaa suunnattomasti sanan "alkkoholi" käyttö.
I´m the weirdo in your bedroom
and I can see you in the dark
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja

Ja vielä lisää... :D
Ylipitkät postaukset, ei siis alustukset, joissa jaaritellaan diipa daapa...
Ohitan heti. Asiansa pystyy yleensä tiivistämään kymmeneen virkkeeseen.

Alustukset saavat ollakin todella pitkiä, luen ne huolella. Kiitos jokaiselle, joka jaksaa nähdä vaivaa ja tehdä huolellisen referaatin aiheesta! :wink:
Loka
Alibin Kestotilaaja

Lizzie B. kirjoitti:Mua taas vituttaa suunnattomasti sanan "alkkoholi" käyttö.
Jauhelliha ja kirjammerkki. Nämä mm. löytyy tältäkin palstalta.
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja

Ja neloismurha... :lol:
wretch
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja wretch »

Kielipolliissi on kanssa kauhea sana :lol:

PS kyllä Tohtori aivan asiaa puhui ei siinä mitään.
Doctor Lecter

Lizzie B. kirjoitti:Mua taas vituttaa suunnattomasti sanan "alkkoholi" käyttö.
:D Osui ja upposi. Tuo sana juontaa virkavallan käyttämästä alkoholi sanasta joskus 60- ja/tai 70-luvulla. Jäi mieleeni tuon ajan virallisista ohjelmista, jossa mm. "...siellä on ollut myös runsasta alkkoholin käyttöä". "Kyllä, juhlissa on havaittu myös nuorten käyttäneen alkkoholia".

Odotinkin jo, että kuka siihen tarttuu - mutta että moisen sanan käyttö voi ns. vituttaa suunnattomasti - se oli yllätys ja :shock:

Toki luovun ao. sanan käytöstä - en vain Lizzie B:n verenpaineen vuoksi, vaan sen oikein kirjoittamisen vuoksi.
Doctor Lecter

Tampereen Tyttö kirjoitti:Ja neloismurha... :lol:
:D Tämä on yksi niistä monista.

Puuttuakseen tähän asiaan ei tarvitse olla mikään kielipoliisi eikä tehdä tätä ns. vittuilumielessä. Ne, jotka eivät osaa tai eivät halua (esim. nimimerkki cicero) toki saavat herneen nenäänsä, mutta näin se vaan nykyisin on. Sana huomautus käsitetään heti sanana vittuilu.

Jos mainitsen, että on helpompi lukea, jos viesti on kirjoitettu oikein eikä sisällä mitään koodikieltä ym. paskaa, niin vastaus siihen on mitä todennäköisemmin, että "vittuuks sit täällä roikut saatanan kääpä jos et lukemaas ymmärrä ja valitat jostain oikein kirjottamisest mä oon sentää vittu jo 23 ja oon ollu muka kaikis talonvaltauksis ja sit mä opiskelen viel 10 vuotta ku sit saa niit apu rahoi". "Ja mul on aina ollu hyvä ulos anti että mikä sä oot mulle sanoo yhtää mitää".
maija turjukka
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja maija turjukka »

Doctor Lecter kirjoitti:
Jos mainitsen, että on helpompi lukea, jos viesti on kirjoitettu oikein eikä sisällä mitään koodikieltä ym. paskaa, niin vastaus siihen on mitä todennäköisemmin, että "vittuuks sit täällä roikut saatanan kääpä jos et lukemaas ymmärrä ja valitat jostain oikein kirjottamisest mä oon sentää vittu jo 23 ja oon ollu muka kaikis talonvaltauksis ja sit mä opiskelen viel 10 vuotta ku sit saa niit apu rahoi". "Ja mul on aina ollu hyvä ulos anti että mikä sä oot mulle sanoo yhtää mitää".
Huomenta vaan minunkin puolestani kaikille tasapuolisesti.
Tuohon ylläolevaan lainaukseen kommenttina: Tohtorin kannattais pitää varansa, ettei seura tee kaltaisekseen.... :wink: 8) (näyttää sen verran hyvin häneltäkin jo sujuvan tuo vittu-sanan käyttö :roll: )

-fossiili 60-luvun puolivälistä-
-Suru on hinta, jonka maksamme rakkaudesta.-
Loka
Alibin Kestotilaaja

Lisään että mua ärsyttää tyyli,
jossa hypitään riviltä
riville eikä käytetä
tilaa joka on mahdollista tekstilleen
käyttää.
Tähän tyyliin
onko mukava lukea?
Mä en
jaksa tälläistä joten
tiedoksi
että hypin
nämäkin ylitse vaivautumatta
lukemaan vaikka olisi
asiaa edes osittain.
Doctor Lecter

Loka kirjoitti:Lisään että mua ärsyttää tyyli,
jossa hypitään riviltä
riville eikä käytetä
tilaa joka on mahdollista tekstilleen
käyttää.
Tähän tyyliin
onko mukava lukea?
Mä en
jaksa tälläistä joten
tiedoksi
että hypin
nämäkin ylitse vaivautumatta
lukemaan vaikka olisi
asiaa edes osittain.
Erittäin hyvä huomio!! CrissAngel on pahin mahdollinen tämän tyylin käyttäjä.

Loka! Pls! Siirrä tämä sinne Lautamiehet/Lautanaiset -osastoon, jossa aloitin jo keskustelun aiheesta!
Vastaa Viestiin