Itse en usko isän syyllisyyteen tai osallisuuteen ihan jo siksikin, että on ollut niin usein ja aktiivisesti julkisuudessa tyttärensä katoamisen tiimoilta. Syyllisethän yleensä haluavat sattuneesta syystä olla puhumatta koko asiasta. Suuresti vaikuttaa myös se Kadonneet-sarjan jakso, mielestäni isä vaikutti niin vilpittömältä ja sellaiselta "aidosti" tyttärensä kadottaneelta. Toisaalta ulkonäkö voi pettää, suurempi syyttömyyden osoitus on tuo aktiivisuus.
Mutta jos lähtisi miettimään mitä on voinut tapahtua, jos Piia onkin menettänyt henkensä jo kotona. Appi ja poika (jos nyt se pienempi veli jätetään laskuista) ovat olleet julkisuudesta pois. Ihan ymmärrettävää etteivät kaikki ole julkisuudenhaluisia, ja syyttömätkin ihmiset haluavat olla surullisesta asiasta hiljaa, varsinkin miespuoliset, joten julkisuudesta poissaolo ei tietenkään ole näyttö syyllisyydestä. Mutta tosiaan jos lähtisi miettimään yhtä mahdollista skeenaariota, jota muistaakseni ei ole vielä esitetty: appi ja/tai veli olisi tehnyt jotain, mutta isä ei ole osallisena. Vaikkapa veli olisi saattanut elottomaksi Piian, appi tulee saunasta, hoitaa ruumiin veljen kanssa pois (kuulostaa kyllä turhan kylmähermoiselta) ja isälle sanotaan että Piia lähti riidan päätteeksi. Myöhemmin appi hoitaa ruumiin loppusijoituksen.
Poliisi sanoo että sukulaislinjat on käyty läpi, joten varmasti on sitten apenkin auto ja koti ja kulkemiset tutkittu. Vai onko? Kuinka tarkasti katoamistapauksissa tutkitaan? Eihän Juutilankaan tapauksessa löydetty mitään ennen kuin vuosikymmenien kuluttua.
Pahalta tuntuu kirjoittaa näin jossitteluja todennäköisesti täysin viattomista ihmisistä. Itse uskon siihen, että joku tuttu/puolituttu/tuntematon nappasi Piian kyytiinsä nopsasti. Itsekin olen ollut todella ujo, kiusattu, yksinäinen tyttö, mutta uhmakkaana tai suuttuneena saattanut tehdä hullujakin tekoja ja kyllä - noussut vieraankin miehen kyytiin.