8-vuotiaan Eerikan murha, Helsinki 2012

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Barabbas
Aloitteleva Besserwisser

Re: 8-vuotiaan tytön henkirikos, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja Barabbas »

murjaani kirjoitti:Minustakaan tätä ei voi kohtuudella laittaa naapurien piikkiin - häiriköksihän sitä leimataan jos jatkuvasti ilmoittaa ja jos kuuluu toistuvasti samanlaista ääntä, niin pakkohan on ajatella että oma havainto on jostakin tapahtumasarjasta joka on OK.
Todettakoon varmuuden vuoksi, että ei ole ollut tarkoitus työntää tapahtunutta kokonaan
naapureiden piikkiin, vaan arvioida tätä naapurien piikkiä. Siinä on vissi ero.
Oma sarjani on seuraavanlainen (ja uskon, että se vastaa jossain määrin yleistä mielipidettä tämän tapauksen osalta):

1) Sosiaalihuolto: pakko- ja turvaamiskeinot käytössä mutta "ei me mitään tehdä"
Moni saattaa ajatella, että siinäpä ne, mutta entä
2) E:n koulu: kyllä se hanakampaa olisi ollut syytä olla, jos kerran koko opettajakunnan voimin päivitellään ja ihmetellään tytön muuttunutta ulkomuotoa.
4) naapurit, joilla oli enemmän tai vähemmän käsitys siitä, että ei mennä normaalin rajoissa: kun olisi tapahtunut yhteenlyöttäytyminen, tieto olisi kumuloitunut ja rohkeus kohdillaan
3) TT:n lähipiiri, kaverit ja lähisukulaiset: varoittelivat kyllä TT:a, harmillista että läheltä näkee vain kauas, ei siihen ihan lähelle...
5) me muut lampaat, jotka mahdollistamme erityisesti kohdat 3 ja 4.
murjaani kirjoitti:Toisaalta, lapsiperheen äänimaailma saattaa olla aika raadollinen ilman väkivaltaakin. Meillä ainakin on tyypillistä, että jos minä tai isäntä korottaa kunnolla ääntä, niin heti perään kuuluu lapsen AU ja itkua. Ääntä kun meillä korotetaan usein juurikin vaaran uhatessa. Viimeksi puolilta päivin olisi voinut naapuri ilmoittaa, että ensin siellä isä huutaa pojalle ja sitten poika itkee. (Jantteri juoksi altakasteluruukun kasteluputki suussa [vaihe isä huutaa] ja lopulta törmäsi tuoliin niin että se putki satutti suuta [vaihe lapsi itkee].)
Toisaalta tämä äänimaailma ei ole koskaan kontekstitonta, ja aika vaikea uskoa, että näissä kuulemisissa menisi koko ajan harhaan. Ja jos meneekin ja käy asiasta asiatta sanomassa, niin anteeksipyynnöllä/pahoittelulla varmaan selvitään. E:n lähinaapurit olivat varsin jyvällä tapahtumista...
murjaani kirjoitti:Eli minusta ei ole ihmeellistä, että ulkopuoliset eivät tajunneet tilanteen vakavuutta. Mutta se on outoa, että isä onnistui sepittämään kaikki jäljet uskottavalla tavalla. Varsinkin, kun tyttö laitosoloissa ei itseään "enää" vahingoittanut.
Minusta on. Kuulustelukertomusten perusteella pihapiirissä oli useita asiasta tietoisia, mutta (sokea?) luotto viranomaisiin ja rohkeuden puute jähmettivät.
murjaani kirjoitti:Ilmeisesti päihteet ja väkivalta linkitetään niin vahvasti ristiin, usein aiheesta, että päihteettömyys on vahvistanut käsitystä isän sopivuudesta väärässä paikassa.
Varmasti näin.
ἐκραύγασαν οὖν πάλιν λέγοντες: μὴ τοῦτον ἀλλὰ τὸν Βαραββᾶν.
(Then cried they all again, saying: "not this man, but Barabbas".)
Barabbas
Aloitteleva Besserwisser

Maybrick kirjoitti:
joukkovoimalla on aina valtaa.sinne kun olisi putkahtanut 10-20 ihmistä vaatimaan toimintaa niin varmasti olisi tullut täteihin vauhtia.
Joukkovoimalla olisi valtaa, mutta kun Suomessa ihmiset eivät halua mitään joukkovoimanäytöksiä. Se on nähty monta kertaa. Jos joku alkaa värvätä porukkaa melkein minkä tahansa asian taakse, aina on joku epäluuloinen änkyrä joka masentaa ja mustamaalaa ja ennustelee huonoa loppua ja pian saa mukaansa muitakin passiivisia, ja lopputulos: joukkovoimasta on jäljellä kourallinen ihmisiä, jotka jo sitten itsekin epäilevät omaa toimintaansa.
Jos joku minfolaisista on saanut nähdäkseen oikein kunnon joukkovoimalla toteutetun ns.hyvää ajavan hankkeen ja ehkä ollut itsekin mukana sellaisessa yrityksessä, haluaisinpa mielelläni kuulla tarkemmin...
Näin se tuntuu juuri olevan. Ultraindividualismi sallii meille kaikki hedonismin herkut, mutta samalla
ihmisiä on helppo vedellä naruista. Siinä on jotain uusfeodalismin tapaista henkeä, ollaan passiivisia toteuttajia, orjantapaisia (liian) hyvällä elintasolla. Joskus muinoin olisi esim. näidenkin viikkojen yt-neuvottelujen tuloksista menty siltä istumalta yleislakkoon, mutta ihan mahdoton ajatella nykyisin. Välttämättömyyden retoriikka vaientaa ja ihmiset itsekin osaavat suitsia itsensä ja toisensta.
Barabbas
Aloitteleva Besserwisser

jaakkeli kirjoitti:
siruke kirjoitti:ELi meillä on sitten niin, että jos lasta naapurissa nöyryytetään jatkuvasti ja kuulen tämän seinien läpi joka helvetin aamu..
Edelleenkin, vain seinänaapurit kuulivat nämä tapahtumat. Heidän passiivisuutensa on minustakin käsittämätöntä mutta tässä nyt jatkuvasti yritetään sellaista silmänkääntötemppua, että koska seinänaapuripariskunta on kuullut paljonkin viitteitä tapahtumista, niin yhtäkkiä se tarkoittaa että "naapurit" ja "yhteisö" ovat kuulleet kaiken.
[lainattu vain osin, B]

Tässä on se perä, että kuulustelukertomusten perusteella on tiedossa, että kuutisen ihmistä naapurustosta
oli tavalla tai toisella tietoisia. Emme varmaankaan saa tietää, kuinka laajasti asiasta todellisuudessa tiedettiin (pikkulinnuthan tapaavat laulaa, "villasukkakerhot" kokoontuvat jne.), koska poliisi luultavasti kuulee ja laatii pöytäkirjat vain niistä ihmisistä, jotka asian selvittämisen kannalta ovat optimaalisimmat, että tukee syytekynnyksen ylittymistä ja on syyttäjälle kompakti paketti. Emme edes tiedä, kuinka laajasti poliisi on puhuttanut naapurustoa. Minä uskon, että laajasti on tiedetty, kukin tahollaan, eriasteisesti ja osin varmasti huhupohjalta.

Sen tiedämme (etptk:n perusteella) lähinaapurit kuulivat ja selkeästi ilman järkevää syytä epäillä. Nyt ratkaisun nykkeli olisi ollut esim. se, että ko. naapurit olisivat kutsuneet kotiinsa asiasta tai verukkeella valittuja ystäviä tai naapureita kuuntelemaan sitä meininkiä. Olisi lähtenyt purkautumaan. Minun päänuppini ei kestäisi kuunnella kuukausitolkulla lähes päivittäin aamuin illoin sellaista (etptk:ssa kuvattua) meininkiä. Jäisi kummittelemaan.

Yhäkin se, että ihmiset eivät kävele toisiaan vastaan, ihmetyttää.
Barabbas
Aloitteleva Besserwisser

Tää on hyvä postaus Destiny.
Destiny kirjoitti:Eiköhän ihminen joka NÄKEE,jotain,soita poliisille,on se sitten kommandopipoinen tyyppi tai rappukäytävässä hakattava perhe.

Entä,jos ei NÄE?
Minäkään en ensin nähnyt, kuulin vain komun, vaan niin ne Kissalan nuoret pojat lähtivät (joutessaan) tulemaan. Kaikkien osapuolien onneksi tilanne sitten siirtyi rappuun.
Destiny kirjoitti:Kun epäilee laiminlyöntiä tms. ja tekee ilmoituksen poliisille ja/tai sossuun,olen ainakin itse olettanut aiemmin,että he tekvät jotain.Jos sitten meno,ilmoittelun jälkeen,jatkuu samanlaisena,voi herätä epäilys,että ei kai siellä sitten tapahdukaan mitään laitonta,kun viranomaiset eivät esim. ottaneet lasta huostaan tai näytä muutoin puuttuvan perheen tilanteeseen.Ei sossu ja/tai poliisi kerro ilmoittajalle,oliko epäily oikea tai väärä.
Omiin valveutuneisiin arvioihin pitäisi aina uskaltaa/pystyä luottamaan. Juuri epätietoisuuden/epäluulon iskiessä niitä muitakin havainnoijia tarvitaan. Siksi joukkovoimaa.
Destiny kirjoitti:Se on tämä todistamisen taakka sellainen,että epäily ei tahdo riittää,pitää todistaa ja tässä tulee tämä näkemisenpuutteen ongelma.
Usein ongelmana on myös nämä mielipuolet vanhemmat,he valehtelevat suut silmät täyteen ja monet osaavat puhua mustan valkoiseksi ja päinvastoin.Ei todellakaan puhuta terveistä ja rationaalisesti käyttäytyvistä yksilöistä.
Poliisissa lähtökynnys lapsiin kohdistuvassa väkivaltaepäilyssä on matala. Jos löytyy mustelmia ja tilanteeseen tullaan heti tapahtumien jälkeen, niin kokeneilla pollareilla on kyllä silmää näille asioille. Mustelmat ovat aihetodisteita ja sitä tilanteesta nousevaa sosiaalipsykologiaa osataan kyllä lukea. Ja vaikka näkisikin, niin sehän on mahdollisesti joka tapauksessa sana sanaa vastaan -tilanne. Poliisit vaan paikalle, jos varmuus akuutista väkivallasta (vaikka ei näkisikään).
Destiny kirjoitti:Toisekseen napurusto voi myös pelätä.Mistä sitä tietää,millainen psyko tämä puuma voi olla naapurustossa.Jos ja kun viranomaiset eivät tee mitään,voi seurata kostotoimenpiteitä ilmoittajalle,voidaan tehdä tämän oleminen todella hankalaksi.Ja jos ilmoittaja on sukulainen,hän voi olla melkeinpä varma,ettei näe lasta enää,miten hän silloin auttaa ja tukee lasta,joka jää tilanteeseen edelleen.
Siksikin joukkovoimaa, ettei tämä (tunnettu) lajityyppi pääse mellastamaan. Sellainen illuusio
vallasta pitäisi hulluilta evätä ihan kylmästi vaan.
Destiny kirjoitti:Niin tai näin,on systeemissä vikaa,kun ihmiset katsovat paremmaksi olla näkemättä tai kuulematta mitään.
Ja taas kohtaamisia muiden kanssa, yksin kehittyy kyynisyys.
siruke
Susikoski

siruke

Viesti Kirjoittaja siruke »

Barabbas kirjoitti:Kuinka keriä itsensä eli mitä voisi tehdä? Tämä voiminen (tai ei-voiminen) nousee esiin näissäkin keskusteluissa kahtena eri modaalisuuden lajina: dynaamisena ja deonttisena. Edellisessä korostuu olosuhteiden pakottavuus ja (sisäinen) kyky toimia konkreettisesti (1), jälkimmäisessä se, mikä on luvallista ja sallittua (oikeudellisessa mielessä) tai normatiivisesti velvoitettua järjestyneen yhteiskunnan yleisesti hyväksyttyjen tapojen kannalta (2).

(1) Onko sisäistä pyrkyä aitoon toimintaan?

Moni edellä kirjoittanut on korostanut korostamasta päästyään, kuinka yksittäinen hyvässä uskossa apuaan tarjoava ihminen joutuu, jollei heti, niin ajan saatossa tavalla tai toisella sosiaaliseen liriin. Se on riskinä ja näin voikin käydä, jos toimii ja jää yksin asiansa kanssa.
jaakkeli kirjoitti:Ei minulla ennen tätä tapausta ollut mitään käsitystä siitä, miten asiat toimivat, ja nytkin on aika epäselvää miten sitä yksi huolestunut ihminen edes voisi vaikuttaa viranomaiskoneistoon mitenkään.
[lihavoinnin lisännyt B]

Hyvä jaakkeli, eihän yksittäinen huolestunut ihminen saa edes kenkiä jalkoihinsa saati kengännauhojaan rusetille. Yksin ihminen vain vapisee. Missä se on se monikon 1. persoona?

Missä on ME?

Mikäli havaitsen ympäristössäni, että nyt ei selvästikään asiat vaikka jonkun pihapiirin lapsen kohdalla ole reilassa, pyrin ajan saatossa varmistumaan epäilyksestäni ja jos suinkin hankkimaan tavalla tai toisella asiasta myös jotain konkreettista näyttöä tai omia havaintoja. Tilanteen mukaan poliisit paikalle (akuutti) ja itselle aktiivinen rooli tai ls-ilmoitus (mikäli salatumpaa ja pidemmällä aikavälillä mutta varmuudella väkivaltaa). Silloin viralliset ilmoitukset olisi tehty, seuraisipa niistä aikanaan jotain taikka ei.

Niin tai näin harkitsen myös omatoimisen strategian: onko kannattavaa mennä suoraan kohteeseen puheille vai voisiko mahdollisesti käydä näin:
Destiny kirjoitti:Sepä se, että kun ilmoittaa lapsi/lapset saavat kärsiä siitä.Hommaa jatketaan,mutta ehkä salaisemmin.Tai sitten pelataan sukulaiset ja ystävät ulos,heitä ei tavata,eikä anneta tavatakaan.Lapsen turpa tukitaan.Lapsi opetetaan valehtelemaan.

Tämä on hyvä pointti, mutta sitä kun ei voi ikinä varmuudella tietää, niin tämä olisi pakko puntaroida tarkkaan. Tällainen kuoreen vetäytyminen on jo sinänsä vihje vakavammasta. (Miten lapsi käyttäytyy, miten vanhemmat, miten perheenä, mikäli pihapiirissä kohdataan, millainen henki huokuu?)

Joka tapauksessa, jos arvioin tilanteen vakavaksi, niin varmasti lampsin kyseisen lapsen jonkun lähinaapurin oven taakse ja replikoin seuraavasti:
”Terve! Mä oon N.N. tosta naapurista, ja mehän ollaan kai joskus törmättykin ohimennen tossa pihalla. Kuule, mulla on sellasta asiaa, että mä oon hemmetin huolestunut tosta X:n tytöstä/pojasta. Mä en yleensä ryhdy tällaseen, mutta mä oon nyt tehnyt semmoisia, tämmöisiä ja tommoisia havaintoja ja muuta selostusta asiasta… Mitäs mieltä oot ja onko omiin silmiin/korviin osunut mitään tänsorttista tai ootko pistänyt merkille? Joka tapauksessa tarttisin apua viedä asiaa pikasemmin eteenpäin, ku ei näy mitään tapahtuvan …tana vaikka kuinka ilmoitellaan. Tää vaatisi nyt enemmän ihmisiä taakseen.”

Tietysti pitäisi seurata, kenen puoleen olisi järkevää kääntyä. Yhtä kaikki lampsin x määrän naapureita ovelle saman repliikin kanssa ja saan asian taakse 0–x määrän ihmisiä. Jos ei ketään hetkauta, olen yksin ja vapinoissanikin yritän vielä toimia sosiaalisesta leimautumisesta huolimatta. Jos saan ryhmän taakseni, se hankkii riittävästi näyttöjä ja yhtenäisen näkemyksen tilanteesta ja alkaa tarkasti harkitun ja yhteisesti sovitun myllytyksen. Tämäkin on hyvä alku:
jaakkeli kirjoitti:Ilmeisesti ainoa, mitä yksittäinen ihminen voi tässä tehdä, olisi puhua muille naapureille ja yrittää saada aikaan niin monta ls-ilmoitusta eri ihmisiltä, että ne kaikki eivät enää mahdu siihen sossun tädin arkistomappiin. En minä mitään muutakaan keksi edes näin jälkiviisaana.
[lihavoinnin lisännyt B]
Mielestäni myös (ainakin) siruke ja Elisa44 ovat esittäneet muutamin varauksin ihan varteenotettavia ajatuksia.

Niin utopistiselta kuin se monen mielestä kuulostaakin, niin delegaatio viranomaisten tykö saa varmasti asiat etenemään. Kun siellä useammalla suulla ja supliikilla kerrotaan tilanne ja osoitetaan huolestuneisuus (mahdollisin aihetodistein), niin on pakko tapahtua. Porukalla toiminen on viranomaisen suuntaan sen sortin indeksi, että ei voi viitata kintaalla. Toinen radikaali veto on se, että kollektiivi puhkaisee paiseen toteamalla asianosaisille avoimesti, että ”teidän on syytä tietää, että me tiedämme, näemme ja kuulemme ja sen olisi syytä loppua. Apua on tarjolla, olemme käytettävissä” tjs.. Aivan liian usein katse käännetään sivuun, omat huonot kokemukset antavat oikeutuksen toimimattomuudelle. Hiljaista siunausta ja aamenta perään.

Ihan takuuvarmasti nyt ajatellaan, että ”onpa harvinaisen naiivia [Bingo!] puhetta”. Siihen vastaan: niin onkin, naiivia, kirkasotsaista ja vilpitöntä. Se pari kertaa, kun olen elämässäni ventovierailta pyytänyt itse apua, niin sen pyyteettömämpää ei jelppi ole sen koommin ollutkaan. Perään on vielä todettu, että ”olipas helvetin hyvä, että otit puheeksi; en minäkään tästä yksin olisi selvinnyt” ja jälkikäteen on sellainen tuntu jäänyt, ettei tässä nyt ainakaan häviölle jääty, vaikka suunsa avasi. Tietty naiivius ja vilpittömyys purevat ihmisiin, kun huomataan, että ”tuohan on asiansa kanssa ihan vakavissaan, ei sitä voi yksin jättää”.

Kun meille vielä on viime aikoina eri yhteyksissä yhteisöllisyyttä tuputettu, niin miksi ihmiset pelkäävät sitä? Onko sosiaalisen häpeän pelko niin syvälle juurtunutta? Mitä jos tehdään moka, hajoaako/loppuuko maailma? Nouseeko aurinko enää huomenna? Miksi kasvoja suojellaan viimeiseen asti? Tehtävänsä omaksuneessa porukassahan on jaettua vastuuta, ennalta arvaamatonta tietotaitoa ja se nostaa yksilöistä esiin ihan uusia piirteitä. Tolkun ihmisistä koostuva toimiva ryhmä ei voi olla heti pulassa, ei tämä yhteiskunta niin hanakasti ole heti syyttämässä.

En suostu antamaan kyynisyydelle sijaa, en suostu suhtautumaan jo ennakolta asioihin luovutusmentaliteetilla ja ajattelemaan, että tavan tallaajan auttamistoimet sinänsä johtaisivat aina asioiden pahenemiseen. Silloinhan auttamisesta pitäisi jääväytyä kokonaan ja kaikilla tasoilla.

Jos ei em. tyyppinenkään toiminta johtaisi mihinkään, niin sitten olen vuorostani minäkin valmis nostamaan käteni ylös, ryömimään Rölli-peikon pesään ja yhtymään kuoroon: ”tilpitappitippitappi tilpitappitippitappi…”

Kiitos barabbas näistä hyvistä kommenteista..lainasin vain tämän viestin, mutta allekirjoitan kaikki sanomasi. Osasit kietyttää sen niin hyvin ja murhainfolle tyypilliseen objetiiviseen ja analyyttiseen sävyyn sen mitä minäkin peräänkuulutan rönsyilevään tyyliini...

Itse olen ehkä turhankin sponttaani ja tunnetasolla kirjoittava.....mutta minäkään en suostu antamaan kyynisyydelle sijaa..en suostu luovuttamaan ennenkuin olen käyttänyt kaikki olemassaolevat keinot puututtumalla epäkohtiin sekä virkakoneiston kautta että yhteisön kautta.
Joukkovoimalla on vaikutusta ..se kertoo virkamiehille, että me olemme tosissamme ja vaadimme toimenpiteitä..kyllä joukkovoima olisi nostanut tämä lapsen tapauksen tapetille sossussa..
kollektiivinen huoli ja suuttumus siitä, että mitään ei tehdä on sen verran suuri juttu Suomessa, jossa kansalaiset eivät uskalla edes pieraista sossun vessassa olisi varmasti herättänyt mielenkiinnon tapausta kohtaan.

Minusta ne ihmiset ovat naiveja, jotka kuvittelevat, että meidän hieno 'turvaverkko' toimii aina ihmisen parhaaksi..olen todistanut itse kun joka asiasta 'pitää taistella' ja pitää meteliä..jos olet hiljaa niin mitään ei tapahdu.tai tapahtuu virkavirheitä..huolimattomuutta jne. jos sinä et nosta niistä meteliä niin asiat painetaan villasella.
Tämän olen todistanut läheltä erään mielenterveyskroonikon elämää katseltuani..ilman äitiään ja hänen 'mellakkaa' hänet olisi jo tapettu jatkuvien hoitovirheiden takia...eikä varmasti olisi jouduttu vastuuseen asiasta.

Minusta nimenomaan te, jotka uskotte syteemin hyvyteen pitää huolta avuttomista ilman 'yhteisön' valvontaa ja tukea olette naiveja.
Sadu
Alokas

Viesti Kirjoittaja Sadu »

Koska täällä on paljon nyt syytöksiä kohdistunut naapureihin ja lähiomaisiin, kerronpa teille tarinan tosielämästä omassa lähipiirissäni!

" Olen suurperheen äiti, alakoululaisteni pieni ystävä (jonka nimeän tähän Tiiaksi) on aloittanut juuri 1-luokan. Tarina on tosielämästä ja kirjoitan sen koska aihe koskee enemmän minua ja perhettäni kuin tahtoisinkaan ja koska olen niin kyllästynyt ns. "lastensuojelun" toimintaan.

Muutimme alkuvuodesta uudelle paikkakunnalle. Naapureissa löytyy paljon lapsiperheitä ja kavereita lapsillemme riittää joka on tietysti ihana asia mutta yksi on joukossa hyvin huomiotaherättävä ja ihan ensimmäisistä vierailuistaan saakka tuli selväksi ettei hänen kotonaan kaikki ole mitenkään hyvin. Tiia viettää meillä paljon aikaa, hän on oman kokemukseni mukaan n.4-vuotiaan tasolla ja tykkääkin leikkiä minun ja taaperoideni kanssa enemmän kuin ikäistensä, puheen kehityksessä hän on jäljessä myös. Usein hän on mustelmilla, hakee äidillistä huomiota minulta ja pyytää PALJON yökylään meille ja toivoo joka kerta "saavansa jäädä meidän perheeseen" tai "kuulua meidän perheeseen" (joka kerta kun hän muodostaa tuonkaltaisen lauseen, sydämestäni vihlaisee kovasti). Muutaman kerran Tiian isä on yrittänyt humalaisena hakea lapsensa pois kun olen soittanut ettei Tiia halua lähteä kotiin (saa jopa totaalisen raivarin välillä jos meillä aletaan iltajuttuja tekemään ja kehotan josko nyt olisi kotiinlähdön aika), humalaiselle en lasta luovuta vaan soitan poliisit jotka kehottavat antamaan lapsen isälleen ja he kertovat käyvänsä tarkistamassa asian "hetken päästä" poliisitse.

Tiialla ei ole myöskään kotiintuloaikoja tai syömisaikoja tai rutiineja yleensäkkään! Hän on ulkona on kello iltakymmenen (minun mielestäni jo klo 19 on myöhä pienelle koululaiselle), hän ei saa mennä kesken päivän kotiin leikeistä jos vaikka sataa kaatamalla (käskin tulla meille tuon pienen märän ihmisparan kun satoi kaatamalla vettä ja kun sanoin, että menes kotiin nopsaa ettet enempää kastu niin hän sanoi ettei saa mennä kun ei ole siivottu). Usein kuuluu ihan pihalle asti kun riita on päällä ja soitan samantien poliisit! Kuuluu tumsahduksia, "ai sattuu", "älä isi" yms. sydäntä raastavaa!!!!!!!!!!!!!! Tavarat lentelee myös....

Tiian äiti on eristäytynyt kotiinsa, ei käy KUUKAUSIIN missään muutakuin parvekkeella näyttelemässä keskaria pihalla leikkiville lapsille ja huutelemassa hävyttömyyksiä. Uhkailee lapsia ties millä ja jos menen asiasta hänelle puhumaan, saan haistatteluja ja tappouhkauksia. Poliisille turha soittaa, eivät tule tai halua tulla TAAAAAAAS! Tiia asuu kaksiossa jossa hänellä ei ole sänkyä. Koti on "läävä" siis TODELLA sotkuinen eikä lelujakaan "paljon ole". Kotona on pulloja siellä täällä, myös huumausaineita on kasvatettu / käytetty naapureiden mukaan. Ennenkuin tiesin asian oikea laidan, omat alakoululaiseni kävivät myös hänen luonaan kylässä ja heidän mukaan ruokajuomana aikuisilla oli "läpinäkyvää aikustenjuomaa". Siihen loppui kyläilyt meidän lapsilta.

Tiia puhuu koulussa paljon "lastensuojeluilmoituksista" ja kuinka vanhemmat punovat juoniaan kostoilmoituksilla niille jotka ilmoituksia ovat tehneet. Pieni tyttö tietää aikuisten asioita aivan liikaa. Ilmoituksia on tehty n. 10 ilmoitusta ERI tahoilta mutta mitään ei näytä tapahtuvan, kerran olen bongannut sosiaalitädit heidän rapustaan ja siihen se jää. Paikkakunnalla jossa asumme, ei ole tarpeeksi resursseja mennä pidemmälle.

Mitä siis teen? Olen soittanut sosiaalitoimistoon lastensuojelupuolelle MONESTI ja kirjannut ilmoituksia NIMELLÄNI! Poliisit ovat käyneet 6 kertaa, soitettu lukemattomia kertoja! Olen henk koht käynyt sosiaalitoimistossa lastensuojelupuolella ja sanonut etten lähde jos asialle ei saada tehtyä mitään, kuin myös poliisilaitoksella kirjaamassa uhkaukset ja Tiian vanhempien käytökset, epäilykset pahoinpitelystä yms.!

Ja koska välitän, olen sanonut Tiialle että meille voi aina tulla. Meillä ei huudeta (enkä nyt väitä olevani maailman täydellisin vanhempi mutta parempaa äitiyttä pystyn kyllä tarjoamaan) tai satuteta. Ei suututa turhista ja aina voi tulla syömään jos on nälkä ja oma äiti ei jaksa...................

Lynkatkaa nyt sitten minutkin, kaikkeni olen koittanut tehdä mutta mikään ei näytä riittävän!

Terveisin:
Kaikkensa antanut, systeemiin kyllästynyt"
Destiny
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Destiny »

Kiitos Sadu.

Juuri tällaista toiminta on ja olen samanalisnen "Kaikkensa antanut, systeemiin kyllästynyt" ja niin on muutkin,jotka ovat olleet osallisena tässä tapauksessa,josta minulla on kokemusta.

Kirjoitin jo "omasta" tapauksestani pitkää pätkää,mutta kyllästin ja poistin.Mitä sillä on väliä,kun täällä on osa jo leimanneet läheiset ja naapurit välinpitämättömiksi.

Meilläkin usea ihminen,oikein joukolla teki ilmoituksia,omilla nimillä,s-postitse,puhelimitse.Luvattiin sossusta jopa tapaamista,mikä ei ole koskaan toteutunut,on ollut poliisia yms.ja on toki asianomaiselle vanhemmallekin puhuttu ja paljon, mutta mitään ei tapahtunut.Lasten kärsimys on saanut jatkua,kuin myös huoltajan ala-arvoinen toiminta.
On jotain toki tapahtunut,lapset eivät tapaa enää muuta sukuaan ja on visusti opetettu pitämään suunsa kiinni perheen asioista.Molemmat lapset ovat saanet hoitoa mt-ongelmiin,mutta ei äiti,hän joka kaiken aiheuttaa.Häntä "tuetaan",sossun rahoilla ostetaan huonekaluja yms. vaikka eukko käy töissä ja on laittanut rahansa mieluummin viinaan,kuin kotiinsa tai lapsiinsa.No,tällaisella "tukemisella" rahaa etelänmatkoihin (joihin lapsia ei oteta mukaan) ja viinaan jää enempi.

itse olen totaalisesti kyllästynyt ja koen turhautumista.En koe voivani mitenkään auttaa näitä lapsia,muuta kuin rukoilemalla ja toivomalla,että pärjäävät ja jaksavat.
Helvetin kosto kiehuu sydämessäni- Yön kuningatar
vandt
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja vandt »

Vaikka miten monta nyyhkytarinaa tänne tulisi, minä osasyyllistän ne naapurit, jotka kuulivat kertomansa mukaan peruspuhettakin, saati sitten lapsenhakkaamista ja verbaalista pahoinpitelyä. He eivät tehneet mitään. Itse sen kertoivat. Jos he olisivat edes soittaneet poliisille tai tehneet ls-ilmoituksen, olisivat he tehneet osansa, vaan eivät tehneet yhtään mitään, vaikka lasta säännöllisesti seinän takana hakattiin.
Kuusamon kutsuma jo kohta seitsemättä vuotta
Sadu
Alokas

Viesti Kirjoittaja Sadu »

Sydney: Mä todella toivon, ettei ole samasta kaupungista kyse! Ja muutenkin samoja ajatuksia on ku sulla :(
Arlene
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Arlene »

Sadu kirjoitti:Sydney: Mä todella toivon, ettei ole samasta kaupungista kyse! Ja muutenkin samoja ajatuksia on ku sulla :(
Mihin viestiin tällä viitataan?
HerloCCi Solmunen
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja HerloCCi Solmunen »

Sadu, mä kehotan sua ottamaan johonkin Iltalehteen tms.yhetyttä ja kertomaaan tarinan nimettömänä.

Pakkohan on saada painetta luotua jollain lailla. julkisuus voi olla yksi reitti.
Olemme kaikki syyllistyneet suureen rikokseen-suureen rikokseen olla elämättä elämää täydesti. (H. Miller)
siruke
Susikoski

siruke

Viesti Kirjoittaja siruke »

HerloCCi Solmunen kirjoitti:Sadu, mä kehotan sua ottamaan johonkin Iltalehteen tms.yhetyttä ja kertomaaan tarinan nimettömänä.

Pakkohan on saada painetta luotua jollain lailla. julkisuus voi olla yksi reitti.
Kuvottavaa luettavaa..kaiken tuon jälkeen siis lastensuojelu ei tee mitään..miten tämä voi olla mahdollista...

Oletko kokeillut joukkovoimaa ja uhkailua 'vuotaa ' asia lehdistöön..sehän tässä alkaa olla ainoa keino.

siis me veronmaksajat maksamme tämän 'lastensuojelun' omilla verovaroilla ja jos ei pieniä lapsia oteta tommosen jälkeen huostaan niin mihin ne 'resurssit' oikein menee.

onko niin, että resurssit menee niihin 'teineihin' jotka on 'pakolla' pidetty näissä perhehelveteissä vuosikausia ja sitten kun ei enää 'heru' niitä sossurahoja vanhemmille nämä tuhotut lapset annetaan sossun niskoile.

Voiko idioottisempaa systeemiä olla yhteiskunnan tai itse tuhotun lapsen kannalta.

olen aivan äimänä täällä..olen kyllä kuvitellut...että jos pahoinpitelyn merkkejä on lapsessa niin justiinsa otetaan pois.

Vittu..ihan oikeasti..jotain on nyt totaalisesti pielessä koko tässä syteemissä ja siitä pitää nostaa häly ja meteli..jumalauta.

Eerikan tapaus oli kaikessa karmeudessaan oli niin totaalinen floppi..lapsi otetaan huostaan yhden is-ilmon perusteella ja siirettään psykopaattien luo ja sitten lukuisista eri ihmisten tekemistä is-ilmoista EI TEHDÄ MITÄÄN..annetaan olla .

Selkeä väkivalta ei katso aikaa..varsinkaan sossujen virka-aikaa vaan silloin pitää toimia nyt ja lapsi turvaan. Sitten miettiä muuta.

Meidän lastensuojelu ei suojele lapsia ja Eerikan tapaus on nyt puhkaissut tämän mätäpaiseen ja nyt me kaikki tiedämme sen.

Mitä me voimme tehdä asialle.

Terkuin En saa Eerikaa ja hänen täysin epäinhimillisiä kärsimyksiä mielestäni
elisa44
Vähänniinkuharrastaja

Viesti Kirjoittaja elisa44 »

En mitenkään halua väheksyä niitä, jotka täällä kertoo kokemuksiaan lastensuojelun tehottomuudesta mutta en vaan tajua miten kukaan aikuinen voi kuunnella/katsella lapsen pahoinpitelyä puuttumatta siihen vaikka parin päiväsakon uhalla? Pyöveli- eiku Puotila-pihapiirissä naapuri vei kerran vettä pihapiirin 8-vuotiaalle maratoonarille." Kuulin ja näin" mutta pelotti sanktiot? Mitkä hiton sanktiot? Tässä maassa ei saa kun parit päiväsakot tai ehdollista kaikista muista rikoksista paitsi talousrikoksista. Pedofilia, lapsen murha ja tyttöjen/ poikien silpominen ja murha ei ole rikos, niissä on aina joku "lieventävä asianhaara" eli joku usko-/uskonto antaa luvan siihen. Ja opettajat: "Näin että tukka oli lähteny, ilmoitin rehtorille joka soitti isälle." Rehtori soitti isälle! Eiköhän 35-vuotiaalla ole jo ohi se aika, että pelästyy rehtorin puhuttelua.
Ja mitähän se "työryhmä" tekee, joka on palkattu selvittämään laiminlyöntejä, jotka johtivat 8-vuotiaan Eerikan kuolemaa? Sekö selvittää sosiaalijohtajan Paavo Voutilaisen sanomiset 8-vuotiaan tragediasta: "Meillä on Suomen parhaat resurssit"? Selvittääkö se samalla Voutilaisen kaupunkilaisten verorahoilla ostamat 72 000 euron toimistohuonekalut? 72 000 euroa huonekaluihin! Samat tyypit, jotka saa palkkaa esim. lastensuojelusta saa taas lisää liksaa "tutkimalla" saunailloissa kaverinsa tekemättömyyttä? Ja me maksetaan. Ja me ihmetellään miks joku entinen mtv-juontaja ei saa sanaa suustaan kun pitäis saada korruptio kuriin.
Willow
Vähänniinkuharrastaja

Re: siruke

Viesti Kirjoittaja Willow »

siruke kirjoitti:Eerikan tapaus oli kaikessa karmeudessaan oli niin totaalinen floppi..lapsi otetaan huostaan yhden is-ilmon perusteella ja siirettään psykopaattien luo ja sitten lukuisista eri ihmisten tekemistä is-ilmoista EI TEHDÄ MITÄÄN..annetaan olla
Tässä tais olla taustalla se, että äiti puolsi huostaanottoa. Eikö tämä äidin isä jossakin haastattelussa myöntänyt, että oli aluksi ollut Eerikan isän puolella asiassa, ja tukenut Eerikan äitiä (siis tytärtään) siirtämään huoltajuuden tälle Tarkille? Eikö tämän Eerikan äidin ryyppyputki ollut nimenomaan startannut siitä, kun tämä isä toi jotain viinaa maistettavaksi? Sitten äidiltä karkas mopo käsistä ja Eerika siirreettiin isälleen. Saatan olla hakoteillä, mutta tällanen muistikuva on mielessä.

Äiti siis ei laittanut huoltajuusjutuissa vastaan, joten se oli tuskaton ja helppo päätös. Luopui jopa saman tien huoltajuudestaan. Jatkossa isä laittoi kampoihin kaikin mahdollisin keinoin, ja sepitteli tarinoita tyttären häiriökäyttäytymisestä. Olis vaatinut paljon enemmän työntekoa, jotta asiaa olisi lähdetty oikeasti selvittelemään. Ja sitä ei jostakin syystä haluttu tehdä. :evil:

Tällaisena tämä asia mulle avautuu jälkikäteen tarkasteltuna.
Destiny
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Destiny »

Huoltajuudesta luopuminen on viimeinen asia,mitä vanhemman kanaattaa tehdä.Vaikka kuinka vanhempi,jolle lapsi jää,selittää "saan enemmän tukisisia","ei tarvitse pyöritellää papereita kahden kodin välillä" yms.paskaa,ei ikinä kannata luopua huoltajuudesta.
Jos lähivanhemmalla rupeaa kasvatuksessa menemään pieleen,ei toisella vanhemmalla ole juurfikaan mitään oikeuksia.Lähivanhempi, ainoana huoltajana,voi kieltää lasta koskevien asioiden kertomisen toiselle vanhemmalle.
Elikä etävänhemmasta tuli sillä päätöksellä vieras,jolle oman lapsen asioita ei kerrota.Huoltajuudesta voit luopua pelkällä ilmoituksella,mutta sen takaisin saaminen edellyttää oikeuden päätöstä ja tämä kestää ja lähivanhempi voi tehdä asian todella hankalaksi.

Esim. minun esimerkissäni,kun lähivanhemman asiat rupesivat menemään todella pieleen,sai isä tietää vasta vuosien päästä,että lapsesta oli jo vuosia aiemmin tehty ensimmäiset lastensuojeluilmoitukset.Kukaan ei ollut maininnut asiasta isälle,joka oli erossa, painostettaessa, luopunut huoltajuudesta,eikä nytkään kerrottu kuka teki ja miksi.

Samoin oli papereiden kanssa esim. lapsen psyk.hoidosta.Lähivanhempi ainoana huoltajana voi kieltää niien luovutuksen vanhemmalle,joka ei ole huoltaja.Niinpä vanhempi,joka ei ole huoltaja ei juurikaan tiedä lastensa asioista,jos huoltajavanhempi niin päättää.

Elikä yksinhuolytajalla on miltei rajaton valta lapseen,vaikka olisi läpimätä.
Helvetin kosto kiehuu sydämessäni- Yön kuningatar
Vastaa Viestiin