8-vuotiaan Eerikan murha, Helsinki 2012

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
elisa44
Vähänniinkuharrastaja

Re: 8-vuotiaan tytön henkirikos, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja elisa44 »

Kyllä kysymys on arvomaailmasta ja moraalista. On täysin käsittämätöntä että aikuiset ihmiset, Eerikan tapauksessa MONET KYMMENET AIKUISET, seuraavat sivusta täysin avuttoman ja puolustuskyvyttömän lapsen selvästi näkyvää jatkuvaa pahoinpitelyä. Sille ei löydy mitään puolustusta, se on raukkamaisuutta.
elli72
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja elli72 »

Raukkamaisuutta minäkin sen ajattelen olevan, siis sen etteivät seinänaapurit tehneet lasu-ilmoitusta. Mihinkään muuhun tekoon naapureiden ei mielestäni olisi pitänytkään ryhtyä. Olisi vaan uudelleen ja uudelleen pitänyt soittaa sinne sossuun. Mutta toisaalta, nämä naapurit ovat saattaneet kuulla muiden naapureiden tehneen ilmoituksia ja kuulleet etteivät nämä ilmoitukset ole tuottaneet mitään tulosta. Itse en kyllä vastaavassa tilanteessa olisi pystynyt vaan katsomaan vierestä tilannetta.
siruke
Susikoski

Siruke

Viesti Kirjoittaja siruke »

Rusty kirjoitti:
mummo59 kirjoitti:Niin, yritin tuoda esiin sitä, että toisilla on hyvinkin erilainen moraali ja arvomaailma. Vakiasukki laittoi korvatulpat korviin kuukausien ajan, yhden yön vieras soitti poliisin vrt Eerikan seinänaapurit.
Ei kysymys ole arvomaailmasta tai moraalista vaan käytännön elämästä. Vieraan henkilön on helpompaa tehdä ilmoitus kun ei itse tarvitse olla missään tekemisissä toisen talon henkilön kanssa, toisin kuin vakiasukas joka joutuu törmäämään tähän naapuriin lähes päivittäin. Kyllä sitä monella on sen verran itsesuojeluvaistoa, että ei ala lähteä soittelemaan poliisille henkilöstä, jolle toisen henki ei välttämättä merkitse mitään.
En voi allekirjoittaa tätä. Minusta kyse on nimenomaan arvomaailmasta, jos naapuri ei tee mitään vaikka todistettavasti kuulee lapsen tai eläimen pahoinpitelyä tai nöyryytystä.

Tuo Sinun käytännön elämän perustelu on minun arvomaailmastani käsin kammottava ajatus.,,jos kyseesä on puollustuskyvyttömän lapsen tai eläimen auttaminen.

Käytännöstä kun puhut niin mistä luulet tuossa koiratapauksessa naapurin tietävän, että se ei ollut itse naapuri vaan hänen vieras, joka poliisit soitti.

Yleensäkin oletukset, että toiset tekevät ilmoja tai jossittelut ovat aikalailla vain tekosyitä sille, että ei itse haluta puuttua ja liata käsiä vieraan ihmisen vuoksi. Sitä ei vaan haluta sanoa ääneen vaan perustellaan kaikenmaailman spekulaatioilla. Tällaisen ihmisen arvomaailma nimenomaan on outo mielestäni...pitää tulla kasvatuksesta.
mummo59
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja mummo59 »

Jos pystyy sulkemaan naapurista kuulemansa lapsen pahoinpitelyn äänet, on ihmisen tunne-elämässä vikaa. Itse en pystyisi elämään itseni kanssa, pakko olisi jotain tehdä.
siruke
Susikoski

Siruke

mummo59 kirjoitti:Jos pystyy sulkemaan naapurista kuulemansa lapsen pahoinpitelyn äänet, on ihmisen tunne-elämässä vikaa. Itse en pystyisi elämään itseni kanssa, pakko olisi jotain tehdä.

Olen sinun kanssa tismalleen samaa mieltä. Yllättynyt olen siitä, että tässäkin ketjussa on useita, joista se on normaalia käyttäytymistä..olenko jotenkin eri planeetalta kun minusta ei todellakaan ole....
mummo59
Remington Steele

Olen ajatellut myös Tarkkia ja Laamasta tunne-elämän kannalta. Laamanen selkeästi mielisairas.

Tarkki selkeästi vähä-älyinen, mutta myös tunne-elämältään sairas. Seuran tietojen mukaan Eerika vapautettiin paketista lauantai-aamuna klo 10.30, kun pyysi päästä vessaan. Vähä-älyinenkin ymmärtää, että tilanne ei ole normaali, kun isä juo aamukahvia ja lapsi on paketoituna sängyssään. Vähä-älyiselläkin on kyky tuntea empatiaa.
llllalla sidottiin ja paketoitiin taas. Eerika ulisi, Laamanen pahoinpiteli rajusti isän katsellessa. Ulina ei loppunut, isä paketoi ja sitoi lisää, ei auttanut. Teippasi lopulta suun ja nenän.

Miten Tarkin mielisairautta ei läheiset olleet huomanneet?
Rusty
Sabrina Duncan

Re: Siruke

Viesti Kirjoittaja Rusty »

siruke kirjoitti:
Rusty kirjoitti:
mummo59 kirjoitti:Niin, yritin tuoda esiin sitä, että toisilla on hyvinkin erilainen moraali ja arvomaailma. Vakiasukki laittoi korvatulpat korviin kuukausien ajan, yhden yön vieras soitti poliisin vrt Eerikan seinänaapurit.
Ei kysymys ole arvomaailmasta tai moraalista vaan käytännön elämästä. Vieraan henkilön on helpompaa tehdä ilmoitus kun ei itse tarvitse olla missään tekemisissä toisen talon henkilön kanssa, toisin kuin vakiasukas joka joutuu törmäämään tähän naapuriin lähes päivittäin. Kyllä sitä monella on sen verran itsesuojeluvaistoa, että ei ala lähteä soittelemaan poliisille henkilöstä, jolle toisen henki ei välttämättä merkitse mitään.
En voi allekirjoittaa tätä. Minusta kyse on nimenomaan arvomaailmasta, jos naapuri ei tee mitään vaikka todistettavasti kuulee lapsen tai eläimen pahoinpitelyä tai nöyryytystä.

Tuo Sinun käytännön elämän perustelu on minun arvomaailmastani käsin kammottava ajatus.,,jos kyseesä on puollustuskyvyttömän lapsen tai eläimen auttaminen.

Käytännöstä kun puhut niin mistä luulet tuossa koiratapauksessa naapurin tietävän, että se ei ollut itse naapuri vaan hänen vieras, joka poliisit soitti.

Yleensäkin oletukset, että toiset tekevät ilmoja tai jossittelut ovat aikalailla vain tekosyitä sille, että ei itse haluta puuttua ja liata käsiä vieraan ihmisen vuoksi. Sitä ei vaan haluta sanoa ääneen vaan perustellaan kaikenmaailman spekulaatioilla. Tällaisen ihmisen arvomaailma nimenomaan on outo mielestäni...pitää tulla kasvatuksesta.
Minun kasvatus ei ole epäonnistunut, eli ihan turhaan syyllistät minun vanhempia. Toki hieno homma kun ainakin itsesi mielestä omaat korkean moraalin. Meillä kaikilla on omat puutteemme ja vajaavaisuutemme, mutta hyvä kun sinä olet täydellinen.
siruke
Susikoski

Siruke

[/quote]
Ei kysymys ole arvomaailmasta tai moraalista vaan käytännön elämästä. Vieraan henkilön on helpompaa tehdä ilmoitus kun ei itse tarvitse olla missään tekemisissä toisen talon henkilön kanssa, toisin kuin vakiasukas joka joutuu törmäämään tähän naapuriin lähes päivittäin. Kyllä sitä monella on sen verran itsesuojeluvaistoa, että ei ala lähteä soittelemaan poliisille henkilöstä, jolle toisen henki ei välttämättä merkitse mitään.[/quote]

Yleensäkin oletukset, että toiset tekevät ilmoja tai jossittelut ovat aikalailla vain tekosyitä sille, että ei itse haluta puuttua ja liata käsiä vieraan ihmisen vuoksi. Sitä ei vaan haluta sanoa ääneen vaan perustellaan kaikenmaailman spekulaatioilla. Tällaisen ihmisen arvomaailma nimenomaan on outo mielestäni...pitää tulla kasvatuksesta.[/quote]
Minun kasvatus ei ole epäonnistunut, eli ihan turhaan syyllistät minun vanhempia. Toki hieno homma kun ainakin itsesi mielestä omaat korkean moraalin. Meillä kaikilla on omat puutteemme ja vajaavaisuutemme, mutta hyvä kun sinä olet täydellinen.[/quote]

En ole sanonut olevani täydellinen..onko se sinun mielestä täydellisyyttä, että omaa suojeluvaiston silloin, kun todistaa puollustuskyvyttömän lapsen tai eläimen nöyryytystä tai pahoinpitelyä ja toimii aktiivisesti lapsen/eläimen pelastamiseksi.

Eihän tässä ole todellakaan ihmetelty kuin sitä, että seinänaapurit eivät edes is-ilmoa saaneet aikaiseksi tai tuossa koiran tapauksessa vakiasukki laittoi korvatulpat korviin. Ei ole penätty mitään 'teräsmies pelastaa' otteita.

No täällä on sitten paljon täydellisiä ihmisiä palstalla kun moni muukin on ihmetellyt samaa.

Ole kyllä aika herkkänahkainen..EN OLE PUHUNUT SINUSTA vaan yleisellä tasolla. Kasvatus oli nyt vain jonkinlainen arvaus siitä mistä voi johtua, että ihmisestä tulee sellainen, että ei reagoi ..ei puutu..ei ilmoita viranomaisille vaikka todistaa korvillansa joka aamu ja iltaisin pahoinpitelyä/nöyryytystä. Kuten mummo59 sanoi, tunne-elämässä on jotain vialla ja usein syy siihen löytyy nimeomaan varhaislapsuudesta..tässä kaikki.
Tiina
Sherlock Holmes

Viesti Kirjoittaja Tiina »

Sain eilen kätösiini tuon Seuralehden ja kyllä siinä oli kaikki aika perusteellisesti selvitetty. Eerikalta oli koulussa kuraattori, rehtori ja opettaja useammankin kerran kysellyt mustelmista ym. mutta tyttö oli aina vastannut: "emmä tiiä."
Eli peloteltu oli jo lapsiparka, niin ettei uskaltanut mitään kertoa.

Siinä myös julkaistu pari Nadian tekstaria Tarkille ja eipä tuo kyllä kovin sivistynyttä tekstailua ollut.
Nadialla on kuulemma katkennut välit omiin vanhempiin jo vuosia sitten kun oli antanut aviottomina synnyttämiä lapsiaan adoptioon. Myös välit omiin nyt jo aikuiseen kahteen poikaan oli katkenneet vuosia sitten. Saivat häätöjä useasti asunnoista äitinsä mielenterveysongelmien takia jne....
elli72
Vic Mackey

Kyllähän koulun henkilökunnan pitäisi tajuta, että jos tyttö vastaa tuolla tavalla, asiat eivät voi olla ihan kunnossa. Normaalisti lapsi kyllä osaa jotakin vastata siihen, mistä joku mustelma on tullut. Jos mustelmia ja muita jälkiä on ollut jatkuvasti, pitäisi hälytyskellot soida. Toisaalta niin kai koulussa onkin hälytyskellot soineet, kouluhan niitä ilmoituksia kuitenkin oli tehnyt.

Koululalla on varmaan jonkinlainen kynnys alkaa tekemään ilmoituksia, eivät niitä varmaan ihan jatkuvasti kuitenkaan tee. Luulisi, että lastensuojelusta reagoitaisiin ihan vakavuudella jos koulusta tulee ilmoitus. Nyt lastensuojelua ei ole pätkääkään kiinnostanut koulun kertomat asiat.

Voi vaan miettiä kuinka paljon muita Eerikan kaltaisia lapsia elää samanlaisessa tilanteessa.
Tiina
Sherlock Holmes

Viesti Kirjoittaja Tiina »

^Koulu nyt varmaan on yrittänyt parhaansa auttaakseen ja jotkut naapuritkin. Lähin seinänaapuri sen sijaan oli kuullut joka aamuisen (ja välillä iltaisen) haukkumisen(läski, huora, sulla ei oo kavereita siksi kun oot niin läski) itkettämisen, yökkäilyn ym. mutta ei ollut tullut sitten ilmoitusta tehneeksi.
Tosin ilmoituksestahan ei olisi näemmä mitään hyötyä ollut, mutta siis oikeesti, miten joku voi kuunnella tuollaista tekemättä mitään? :shock:
elli72
Vic Mackey

En minäkään sitä voi tajuta. Ihmisen täytyy olla todella välinpitämätön jos voi tuollaista kuunnella. Mitenhän se menee, ollaanko pk-seudulla enemmän välinpitämättömiä tuollaisten asioiden kanssa. Olettaisin, että pienemmässä kaupungissa kiinnitetään enemmän huomiota asiaan. Ainakin itse olen huomannut, etteivät helsinkiläiset tunne kunnolla omia naapureitaan mutta sen sijaan pienemmissä kaupungeissa vähän kaikki tuntee kaikki. Pienemmässä kaupungissa olettaisin naapureiden puhuneen keskenään useamman kerran tilanteesta ja naapurit ovat olleet toisten naapureiden toiminnasta tietoisia.
siruke
Susikoski

Siruke

elli72 kirjoitti:En minäkään sitä voi tajuta. Ihmisen täytyy olla todella välinpitämätön jos voi tuollaista kuunnella. Mitenhän se menee, ollaanko pk-seudulla enemmän välinpitämättömiä tuollaisten asioiden kanssa. Olettaisin, että pienemmässä kaupungissa kiinnitetään enemmän huomiota asiaan. Ainakin itse olen huomannut, etteivät helsinkiläiset tunne kunnolla omia naapureitaan mutta sen sijaan pienemmissä kaupungeissa vähän kaikki tuntee kaikki. Pienemmässä kaupungissa olettaisin naapureiden puhuneen keskenään useamman kerran tilanteesta ja naapurit ovat olleet toisten naapureiden toiminnasta tietoisia.

juuri tätähän täällä ihmetellään..miten se mies ja hänen tyttöystävänsä pystyivät kuuntelemaan sitä nöyryytystä viikkoja ilman, että tekivät mitään auttaakseen lasta.
Asun itse pääkaupunkiseudulla ja kun asuin aikaisemmin kerrostalossa niin ei siellä naapureita tunnettu..mutta ei se estä tekemästä jotain kun todistaa lapsen nöyryytystä/pahoinpitelyä.
mummo59
Remington Steele

Miksi lastensuojelu ei reagoinut?
Askolan kunta on ollut tiedotusvälineisiin yhteydessä ja estänyt tiedon leviämisen, että perusturvajohtaja on TT:N äiti.

Miksi?

Tässä blogissa aivan oikein epäillään, että aivan kuin lastensuojelua olisi estetty reagoimasta.
http://blogivirta.fi/blogit/1038439-per ... ika?show=1
siruke
Susikoski

Siruke

Askolan kuntaan haetaan perusturvajohtajaa määräaikaiseen virkaan.

Eipä se Askolan kunnalle hyvää tee, jos itse perusturvajohtajan poika kiduttaa ja murhaa oman lapsensa mummon silmien edessä.
Vastaa Viestiin