HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
kuolema
Andy Sipowich NYPD

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja kuolema »

turumurre kirjoitti:
jokuvaan kirjoitti: Tähtisentien keittiön lattia on sen verran ´muovinkirjavan´ ja mattapintaisen näköinen, että arvelisin sen olevan muovimattoa tai laminoitua korkkia (yhtenäistä rullamattoa tai liimattavaa palamattoa) eikä keraamista laattaa.

No hopsista oioi... Se vaan todistaa sen etten Tähtisentiellä ole ollut juoksentelemassa... :D
Jos olettaa että keittiön lattia on muovia, niin entistä selvemmin pitää askeläänien ero kuulua mikäli parketilta juostaan keittiöön tai päinvastoin. Esitin aluksi että: oh/aula kovahko -> keittiö vielä kovempi. Nyt siis jos muovi keittiössä: oh/aula kovahko -> keittiö pehmeä.
Hätäkeskusnauhalta ei kuulu tälläistä pintojen kovuuserosta johtuvaa äänen muutosta juoksuaskelien kuluessa.
tästä samaa mieltä! muovimatto vaimentaisi askelia huomattavasti. :)
kuolema
Andy Sipowich NYPD

Elvis kirjoitti:Nyt kun Turre ainakin sanoo kuulevansa UOLE-huudahduksen tapahtuneen jonkun muun kuin Annelin toimesta, niin kysyn tuon innoittamana muiden mielipidettä siitä, kuinka varmoja olette lapsen aiheuttaneen sen kuuluisan kirkaisun/huudon?
99,8%
kuolema
Andy Sipowich NYPD

Sippura kirjoitti:Hitto, minä en ymmärrä, miten tämä nauha nyt on päässyt niin suureen rooliin tämän murhan selvittelyssä.

Miten on mahdollista, että tutkijat ohittavat esim. nuo "miten mä pääsen linjoil", "nui-vaa" ja "aja" äänet eli kun ei tiedetä kuka ne sanoo ja mistä ne tulevat niin jätetään ne omaan arvoonsa. Kuitenkin muista äänistä kehitellään mitä kummallisimpia yhteenvetoja tapahtumien kulusta, eli poimitaan sieltä ne kohdat, jotka tukevat ennakkokäsitystä ja jätetään huomioimatta ne, jotka eivät teoriaa tue.

Olipa Auer sitten syytön tai syyllinen, niin tuon nauhan perusteella minusta kyllä häntä ei voi tuomita. Jotain muuta konkreettisempaa pitää tulla ilmi.
Tämä nauha on suuressa osassa VAIN täällä meillä minfossa. Ja siihen on ainakin minun kohdallani yksi ainoa syy: tämä on ainoa konkreettinen todiste, mitä päästään hiplaamaan. :)
kuolema
Andy Sipowich NYPD

turumurre kirjoitti: Auer ei voi olla kahdessa paikassa yhtä aikaa

Syyttäjät tulevat pureutumaan juurikin tälläiseen kuin (K)UOLE -kohtaan nauhalla -> Auer ei voi olla kahdessa paikassa yhtä aikaa: Koska ajassa 2:08 "Tuleeks sielt kettää" on sanottu ihan puhelimen vieressä aitona repliikkinä (mahdoton etukäteisnauhoittaa) jää jäljelle se että syyttäjien mielestä (K)uole on nauhoitettu.
Annelilla on tässä varsin hyvin aikaa tulla puhelimen läheisyyteen. Itse arvioihin, että maksimissaan parin metrin päässä olisi puhelimesta - ja missään nimessä ei ole itse puhumassa luuriin, vaan "tuntemattoman" matkan päässä.

Tämän Alpo kuulee toisin ja puhuu puhelimen välittömästä läheisyydestä - muistaakseni metrin antoi minulle korkeintaan periksi. :) En tiedä miten muut?

Ja jos pitää tarkemmin veikata, niin jotain metrin etäisyyttä itse pitäisin todennäköisimpänä. Siitä jos se plus miinus jotain sitten heittää..
kuolema
Andy Sipowich NYPD

turumurre kirjoitti:Nyt kun useimmilla on hätäkeskusnauha kuunneltavissa, niin on aiheellista palata Tuija Niemeen (Krp) ja hänen lausumiin. Kyseessä kohta 2:08; "Tuleeksielt kettää". Kuten jokainen nyt varmasti omin korvin kuulee niin tuo repliikki on lausuttu ihan puhelimen vieressä, tästä ei kukaan tohtine olla eri mieltä.
Minusta sitä ei ole lausuttu puhelimen välittömässä läheisyydessä, päätellen äänenpaineesta ja sen voimakkuudesta äänitteellä. Mikäli Anneli olisi ollut puhelimen välittömässä läheisyydessä (alle 30cm) olisi ääni särkenyt. Sanoisin, että noin metrin verran ollut matkaa. Ei kuitenkaan missään tapauksessa yli kahta, eikä mielestäni alle puolta metriä.
kuolema
Andy Sipowich NYPD

turumurre kirjoitti:
ulkosuomalainen kirjoitti:Ummm...
Itkuskeleva "Tuleksielt kettää" ja tytön siihen heti perään lausuma on niin lähellä toisiaan ettei pysty tosiasiassa erottamaan kumpi se puhelimessa olikaan... No se tiedetään että tyttö piti luuria, mutta Anneli on siinä ihan vieressä...
Olen tästä vahvasti erimieltä. Annelin ääni kuulostaa selkeästi tulevan etäisyyden päästä jo ihan kuulokokemuksen perusteella. kokeilepa vaikka siten, että leikkaat pari Annelin puhelimessa puhumaa lausetta irti ja aseta tuo "tuleekssielt kettää" siihen väliin. Huomaan vissin eron - ja jos et, niin sitten ei voi mitään. :)
alpo holisti
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja alpo holisti »

TM

Pidin kovasti tuosta asiallisesta sparrauksestasi!
Onko tässä alkanut úusi tapa, vai olenko kenties vähemmän intohimoja synnyttävä henkilö, TOIVOTTAVASTI!

Tuo riffin huomio on oikea, semmimkin kun voin paljastaa tuntevani pääkirjoittajan..nin voi kyllä moni muukin. Siis lisätköön myös varoituksiini liian kovan äänen kuuntelu ja pitkä aika..yhdessä joopa tuhoisaa.

En tohdi väittää kuulosi heikentyneen. Toin esiin myös laitteiston ja korjattakoon, etten siinäkään tarkoita Sinun laitteistoasi! haluan vain varoittaa kauttasi: Olet intohimoinen tapauksen suhteen, mutta niin uskomatontan se onkin, niin myös äänenkuntelussa on ammattilaisia aivan kuin kuvankäsittelijöissä.

Niemen kohdalla uskallan ehdottaa kuuntelija-avustajan käyttöä. Niemi ryhtyi alalle niin myöhäään, etten tiedä hänen taustaansa. Joten jääköön niiltä osin toteamukseen, hän on arvostettu ja tunnustettu tutkija.

Seuraavat tekijät saavat minut epäilemään, ettei kuulijan kyvyt tai laitteet ole riittävät:
1. Vaikeuksia kuulla konsonantteja etenkin kaksoiskonsonastteja sisältäviä sanoja
2. jatkuvat vioittaukset matalia ääniä sisältäviin sanoihin, joka tarkoittaa, että kuulijalla on hankaluuksia
kuulla puheen selkesaluetta. Näin on vaikea hahmottaa kuka puhuu. Avuksi on löydettävä esim KUVA SPEKTRISTÄ, jolloin esim oikeudessa asia voidaan todentaa. Näistä pari lähetin. Otin myös mallit kovalla tavulla K alkavasta sanasta ja pehemeämmällä N kirjaimella alavasta sanasta. Arvatteeko miltä näyttää?

Tämä lienee Niemen todellinen haaste. OIkeuden palvelijat ovat tältä osin aivan samanlaisia pulliasia.

Mutta nyt mulla on itselläni todella selkeä nauha, johon olen kaivanut esiin paljon puhutut kohdat.

Mileipiteeni olen sanonut. Palatan asiaan lähempänä oikeudenkäyntiä tai jos edes osa nauhasta tulee julkiseksi. Mielestäni riittäisi, kun lapsen äänet poistettaisiin.
kuolema
Andy Sipowich NYPD

Tähän väliin esitän pahoitteluni, jos olen "vängännyt" jotain vanhaa asiaa. Olin hetken tauolla ja tänne oli tullut kymmenkunta sivullista tekstiä sinä aikana. Lähdin käymään viestiketjua läpi ja kommentoin sitten osaa.. Näköjään keskustelu oli ehtinyt vaihtua kaakelilattioista muovimattoon ym ym.. :D

Nyt on kohta kaikki luettu ja olen taas ajantasalla. :)
kuolema
Andy Sipowich NYPD

huippumies kirjoitti:Ne, joilla taito ja tekniikka hallussa:
- ne kaksi erillistä lapsen sanomaa "joo"ta: Koska ääni tulee kauempaa ja koska tuon ikäisten tyttöjen ja poikien äänissä ei paljoa eroa ole, voiko jompikumpi tai molemmat olla pojan sanomia?
- Ne nyyhkäisyt molemmin puolin rääkäisyä: Pystyykö kukaan sanomaan, onko tytön vai pojan?

Nuoremmat tytöt jätetään varmaan laskuista pois.
poika vs. tytär voi minusta olla mahdollista hyvinkin. Anneli vs. tytär ei stemmaa kyllä missään kohdin, mitä täällä on tullut nyt esiin. Pienen pojan ääni voisi kuulostaa hyvin samanlaiselle kuin tytön. Tosin tätäkään ei tiedä varmaksi, kun ei ole ääninäytettä. :)
alpo holisti
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja alpo holisti »

Tämä jäi pois siitä edellisestä viestistä

esimerkki kuinka alkaa kova konsonantti T (alussa matala jakso on sitä huokailua)

Kuva
Kuvassa näkyy, kuinka AA:n ääni on kohdassa lapsen ääntä voimakkaampi
Se ylitti rajoittimeni, enkä nyt jaksa tehdä uusia asetuksia,
voima on suurempi kuin esim sanassa VITTIKÖ.

joten ihan en niele. huone kaiku kuuluu

Kuva
asetusten tarkkuus yhdellä EQ:lla

mutta nyt saa olla, tämä olkoon kontribuutioni vähäksi aikaa,
palataan jos uutta ilmenee TERVE :roll:
kuolema
Andy Sipowich NYPD

Tuolla aiemmin puhuin jo noista ääniohjelman vaatimuksista, mutta annan vielä sellaisen vinkin, että jos ette ole studio-oloissa, niin ÄLKÄÄ kuunnelko äänitettä kajareilla - vaan kuulokkeilla!

Normi skobeissa on se ongelma, että mitä suurimmalla todennäköisyydellä (ellet ole kovan luokan hifi-harrastaja), niin ne on suunnattu miten sattuu ja huonekin kaikuu miten sattuu. Paljon paremmin saatte selvää jopa ihan jollain "iPod"-kuulokkeilla kuin isoista kajareista, jotka on suunnattu ja sijoiteltu akustisesti huonoon paikkaan.

Nyt ei se kuuntelunautinto, vaan se, että saa sanoista selvän. :)
Harpo

Viesti Kirjoittaja Harpo »

Nauha kuunneltu kymmenisen kertaa.
Laitan yleisiä huomioita toiseen viestiin, mutta ihan ensimmäiseksi haluaisin esittää kysymyksen kaikille nauhan kuulleille:
Hiljeneekö Jukka teidän mielestänne lopullisesti sen kohdan jälkeen, jossa Anneli sanoo "Nyt hiljeni"?
Itse olen kuulevinani jonkinlaista korinaa/örinää vielä kolmessa kohdassa sen jälkeen. Kaksi näistä on merkitty lapsen itkuksi, mutta minusta ääni on liian matala. Eniten se kuulostaa siltä örinältä, mitä kuulee, jos menee herättämään spurgua puistonpenkiltä.
Ensimmäinen kohta, jossa olen tätä ääntä kuulevinani on tässä kohdassa

3:43 Häke: Sano vähä tuntomerkkejä, mä voin sanoo poliisille, mustat vaatteet ja mitä muuta?
NOIN 3.44 UHRI?: ÖÖÖÖYYYRRRR
3:47 Epäilty: Mustat vaatteet, siin oli joku, sanotaa et vähintää 180 senttiä pitkä, vähä, aika tukeva.
3:53 Häke: Joo.
3:54 Epäilty: Semmoset niinku mustat vaatteet, semmoset, ettei naamaa kokonaa näkyny. Iha vieraan näköne mulle.
3:58 Häke: Iha vieras.
3:59 Epäilty: Jooh (taustalta kuuluu lapsen itkua) MIELESTÄNI TÄSSÄ SAMA ÄÄNI, LIIAN MATALAA ÖRINÄÄ OLLAAKSEEN LAPSEN ITKUA. Hei tulkaa nopeesti.
4:02 Häke: Joo, poliisi soittaa sul, me voidaan lopettaa sitte.
4:05 Epäilty: Onks tänne joku ambulanssi tulossa kans?
4:07 Häke: On ambulanssi on kans tulossa ja poliisi, mut me voidaan lopettaa ni poliisi soittaa.
4:11 Epäilty: Joo.
4:12 Häke: Täst tavottaa täst sun numerosta, mistä sä soitat nyt. (lapsi itkee taustalla) TÄSSÄ KUULUU MIELESTÄNI ENSIN LAPSEN HELEÄMPI YHYY JA OSIN ALLEKKAIN SEN KANSSA SAMA ÖÖÖYYYYYR-ÄÄNI. Me voidaan lopettaa, poliisi soittaa.
4:16 Epäilty: Joo. Selvä.
4:17 Häke: Joo, hei.
4:18 Epäilty: Heihei.

Mulla ei ole studiotasoisia laitteita. Kuuntelen MacBook Prolla ja erittäin hyvillä (=kalliit) nappikuulokkeilla. Kuulen kaiken, mitä litteroinnissa lukee ja myös kaiken, josta täällä kirjoitetaan. Osaan on huomioita, joihin siis palaan toisessa postissa.
Onko mulla tässä kuulohäiriö vai tuleeko tekniikan rajat vastaan? Eli meneekö nuo kohdat kaikkien mielestä lapsen itkuna läpi?
PS. Vielä sen verran, että itse huomasin nämä äänet vasta useamman kerran jälkeen. Psykologisesti ensimmäisillä kerroilla herpaannuin kuuntelemasta, kun puhelu lähestyy loppuaan ja tilanne laukesi.
ulkosuomalainen
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ulkosuomalainen »

Kerrataas tahan HO:n paatoksesta asaintuntijoiden mielipiteet tuosta
Tuleeksieltketaa -kohdasta:
Ajassa 2:08 Anneli Auer on hätäkeskusta tarkoittaen sanonut "tuleeksielt kettää". ZD on laatimassaan keskusrikospoliisin rikosteknisen laboratorion lausunnossa 13.12.2006 katsonut, että Anneli Auer oli mainittuna ajankohtana tullut puhumaan puhelimen lähelle. Sittemmin ZD on laatimassaan keskusrikospoliisin rikosteknisen laboratorion lausunnossa 12.5.2011 lausunut, että mainitulla hetkellä Anneli Auer ei ollut ollut puhelimessa vaan että siellä oli ollut A. Anneli Auer oli huutanut sanotut sanat jostakin kauempaa. ZE on lausunut, että Anneli Auerin ääni ei ollut voinut tulla kovinkaan kaukaa puhelimesta vaan sen oli ollut tultava lähietäisyydeltä. Jos ääni olisi tullut kauempaa, sen sävy olisi ollut muuttunut ja se olisi sisältänyt enemmän heijastuneita ääniä.

Esitetty selvitys on ollut siltä osin yhdenmukainen, että Anneli Auer ei ole ollut puhelimessa ajassa 2:08. Muilta osin Anneli Auerin tarkemmasta sijainnista suhteessa keittiössä olleeseen puhelimeen tuolla hetkellä on esitetty ristiriitaista selvitystä. ZD on muuttuneiden lausuntojensa osalta kertonut, että hänen kuulohavaintonsa olivat tarkentuneet tallenteen uudelleen kuuntelemisen myötä ja että myöhemmin tehdyt kuulohavainnot olivat olleet aiemmin tehtyjä luotettavampia. Hovioikeus toteaa, että etäisyyttä kuvaavat kielelliset ilmaisut ovat jo itsessään jossain määrin epätarkkoja. Hovioikeuden tekemien kuulohavaintojen perusteella on todennäköisempää, että Anneli Auer on ollut lähellä puhelinta kuin että hän olisi ollut kaukana siitä. Anneli Auerin tosiasiallinen sijainti talossa ajassa 2:08 on kuitenkin jäänyt epäselväksi. Puhelimessa hän ei ole tuolloin ollut.
Ja tassa viela tiedoksi kahden lausunnon antajan tausta:
Lausuntoja hätäkeskuspuhelutallenteesta ovat antaneet todistajat keskusrikospoliisin rikosteknisen laboratorion äänitutkija ZD, toimitusjohtaja ZE ja lääkäri ZF. ZD, joka on tehnyt lisensiaatintyön puheentutkimuksen alalta, analysoi päätyökseen hätäkeskuspuhelutallenteita keskusrikospoliisin rikosteknisessä laboratoriossa. Hän on kuunnellut puheena olevan tallenteen arvionsa mukaan satoja kertoja. ZE on akustiikkaa, sähkömittaustekniikkaa ja sovellettua elektroniikkaa opiskellut diplomi-insinööri, ja hänellä on 32 vuoden työkokemus äänestä ja tekniikasta eräässä yhtiössä, jonka toimialaan kuuluu muun ohella vanhojen äänitallenteiden restaurointi ja laadun parantaminen. Hän on tehnyt hätäkeskuspuhelutallenteen uudelleen suodatetun version. ZF, joka on lääketieteen ja kirurgian tohtori, on lääkärinammattinsa ohella toiminut musiikin alalla studiotyössä 25 vuoden ajan.

ZD:llä ja ZE:llä on töidensä puolesta pitkäaikaista kokemusta ja asiantuntemusta äänestä. He ovat kumpikin hyvin perehtyneet puheena olevaan hätäkeskuspuhelutallenteeseen myös erilaisia tietokoneohjelmia apuna käyttäen. ZF:n asiantuntemus on sen sijaan erityisesti lääketieteen alalta. Vaikka hänellä harrastuneisuutensa vuoksi on pitkäaikaista kokemusta myös äänestä, hovioikeus toteaa, että hätäkeskuspuhelutallenteelta ilmenevää selvitystä arvioitaessa hänen lausuntoaan ei voida pitää yhtä varteenotettavana kuin ZD:n ja ZE:n lausuntoja.
Tummennus minun.

Mun korva (kuulokkeilla, ilman mitaan aanenkasittelyohjelmia) sanoo, ettei Anneli ole puhelimessa kun puuskahtaa Tuleeksieltketaa vaan etta puhelimessa on lapsi ja Anneli on jossain pienen matkan paassa. Siina mun korva on ilmeisesti sitten samaa mielta kuin hovi ja todistajat ja kuolema.

Kun en noista aanikuvista oikein ymmarra enka ole kasitteistakaan ihan perilla enka ehdi opiskella, tarkennuskysymys Alpolle: mita se siis kaytannossa tarkoittaa etta Annelin aani on voimakkaampi kuin tyton? Ja se etta huonekaiku kuuluu tarkoittaa? ( Hemmin heijasteita?)

Eli voisivatko kuolema ja alpo selittaa maallikolle miksi kuulevat ja nakevat taman kohdan eri lailla?
Nothing sways the stupid more than arguments they can't understand.
Cardinal de Retz, Memoires (1781)

When a wise man points at the moon, the imbecile examines the finger.
Confucius
pikasso
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja pikasso »

Vihdoinkin sain kuultavaksi häkeversion tapahtumista. Aprikoin vanhan laitteen ja normikuulokkeiden käytön pohjalta sitä mitä ensimmäiseksi kuulin siis mutua pitkälti.

Jukan äänet ovat aivan kammottavia. Ihmettelen ettei lapsi/ lapset reagoi ääniin enemmän. Vanhin tulee tilanteeseen mukaan, mutta hätääntyminen kuuluu vasta myöhemmin.
Annelin ensimmäiset sanat häkeen kuulostavat osin vihaiselta, hätä kuitenkin läsnä.
Kohdassa missä häke antaa neuvon ettei saa poistua linjoilta ja Annelin jännittynyt hengitys on ainoa kuultava niin tässä kohtaa veikkaan hänen lähestyvän takkahuonetta. Jo kohta kuuluu huonekalun siirtymisen ja Jukan ääni. Heti tämän jälkeen se mykistyskohta.
Juoksemisen äänet ovat mielestäni liian ripeät tai oikeastaan epäkelvot, epäaidon tuntuiset.

Annelin kertoo ulosjuoksusta häkeen ja mainitsee että se (huppu) aikoo tappaa Jukan. Mielenkiintoinen korostus sanalla tappaa.

Muuta en nyt tällä kertaa.
Valhalla
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

Harpolle, että jos sulla on mac niin lataa wavepad. Sillä saa kätevästi leikattua suurimmat äänenvoimakkuudet, lisättyä erottelua, hidastettua ja muuta vastaavaa.
Vastaa Viestiin