Joka viides hyväksyy lapsen laittoman kurituksen

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Antsah
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 99
Liittynyt: Ti Syys 22, 2009 8:33 am

Re: Joka viides hyväksyy lapsen laittoman kurituksen

Viesti Kirjoittaja Antsah »

Perustan väitteeni siitä, että kouluissa on ongelma-ainesta enemmän ihan opettajilta suoraan kuullun perusteella. Empä muista että ennen olisi opettajille haistateltu päin naamaa, nykyään kuulostaa olevan arkipäivää. Itsellä on tuttavapiirissä useampikin opettaja. Jos kerta kasvatusmetodit on muuttuneet niin jostakinhan tuo käytösmuutos täytyy johtua. Ei minun tarvitse puolustella mielipiteitäni tutkimustuloksilla, tämä on tietääkseni keskustelufoorumi. Arvasin kyllä etukäteen, että eriävä mielipide asiassa saa aikaan paskamyrskyn. Kovin teilläkin olisi yksinäistä keskustella kun ei olisi ketään keneen tuota vihaa kohdistaa(yksi toivoi kurittamista useammalta taholta tehtynä ja toinen leimaa rikolliseksi :D ) Enemmän se kertoo teidän kieroon kasvamisesta kuin minun. Ollaan jotain mieltä vahvasti, mutta toivotaan samaa tehtävän jollekkin kuitenkin ilman syytä :lol:

Iltalehden jutun heitin vain linkkinä aiheeseen liittyen, joten kukin voi huvittua siitä ihan kuinka paljon haluaa.
Willow
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 96
Liittynyt: To Heinä 12, 2012 5:03 pm

Re: Joka viides hyväksyy lapsen laittoman kurituksen

Viesti Kirjoittaja Willow »

Antsah kirjoitti:Perustan väitteeni siitä, että kouluissa on ongelma-ainesta enemmän ihan opettajilta suoraan kuullun perusteella. Empä muista että ennen olisi opettajille haistateltu päin naamaa, nykyään kuulostaa olevan arkipäivää. Itsellä on tuttavapiirissä useampikin opettaja. Jos kerta kasvatusmetodit on muuttuneet niin jostakinhan tuo käytösmuutos täytyy johtua.
Syy lienee jossakin muualla kuin siinä, ettei lasten kurittaminen ole enää laissa sallittua. Toisaalta taas, missä "vika" jos kuritus on kielloista huolimatta vankassa suosiossa (ja joidenkin tutkimusten mukaan sen jopa 80prosenttia hyväksyy), ja siitä huolimatta lapset ja nuoret hyppivät omien vanhempien, opettajien tai muiden, tuntemattomienkin aikuisten, silmille?

Minä olen aina kunnioittanut opettajia ja muita vanhempia, siihen eivät vaikuttaneet saamani kaksi tukkapöllyä.. korkeintaan ne vaikuttivat siihen, miten suhtauduin äitiini niiden jälkeen. Muutoinkin näin silloin, ja näen edelleen, etteivät ne olleet missään suhteessa itse aiheeseen, vaan selkeä ylilyönti.

Olen syntynyt 70-luvulla ja jo silloisessa koulumaailmassa oli olemassa häiriökäyttäytyviä lapsia ja nuoria. Silloin kylläkin oli havaittavissa se, että mitä rajummassa kurissa lapset/nuoret kasvoivat, sitä vahvemmin he pyrkivät taistelemaan esim. opettajan auktoriteettiasemaa vastaan. Toisessa ääripäässä olivat ne lapset ja nuoret, joilla ei ollut rajoja. Jotka saivat tulla ja mennä ja puuhata mitä halusivat, kenen kanssa halusivat, mihin aikaan päivästä tahansa.

muoks
pahoittelen, että ajatus katkeilee mutta iltakuviot alkavat olla kiivaimmillaan täällä kotona.
Avatar
Tuomion Pasuuna
Jessica Fletcher
Viestit: 3484
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 10:43 am

Re: Joka viides hyväksyy lapsen laittoman kurituksen

Viesti Kirjoittaja Tuomion Pasuuna »

Willow kirjoitti: Toisaalta taas, missä "vika" jos kuritus on kielloista huolimatta vankassa suosiossa (ja joidenkin tutkimusten mukaan sen jopa 80prosenttia hyväksyy),
Minkä tutkimusten?
Willow
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 96
Liittynyt: To Heinä 12, 2012 5:03 pm

Re: Joka viides hyväksyy lapsen laittoman kurituksen

Viesti Kirjoittaja Willow »

^ Korjaan: kyselyiden. Oli tosiaan tässä tätä iltahässäkkää niin ei voinut ihan täysillä paneutua sanavalintoihin. Pahoittelut.

Noita kyselyitä on ollut eri instansseissa vuosien varrella, mut niiden "totuuspohja" lienee kyseenalainen. Nettikyselyitä siis lähinnä. Niihin kuitenkin monesti vedotaan, kun asiasta puhutaan; niin ja niin moni hyväksyy, niin ja niin moni kannattaa, niin ja niin moni sitä ja tätä. Yleensä noissa kyselyissä voittaa ne, jotka hyväksyvät fyysisen kurituksen kasvatuskeinona.
zikzak
Sabrina Duncan
Viestit: 356
Liittynyt: Ke Helmi 22, 2012 8:07 pm

Re: Joka viides hyväksyy lapsen laittoman kurituksen

Viesti Kirjoittaja zikzak »

Antsah kirjoitti:Perustan väitteeni siitä, että kouluissa on ongelma-ainesta enemmän ihan opettajilta suoraan kuullun perusteella. Empä muista että ennen olisi opettajille haistateltu päin naamaa, nykyään kuulostaa olevan arkipäivää. Itsellä on tuttavapiirissä useampikin opettaja. Jos kerta kasvatusmetodit on muuttuneet niin jostakinhan tuo käytösmuutos täytyy johtua.
Kyllä ainakin omana peruskouluaikanani (1980- ja 90-luvuilla) opettajille haistateltiin päin naamaa. Puukkokin vilahti luokassa, mutta eipä olisi tullut mieleenkään rynnätä kertomaan asiasta iltapäivälehtien toimittajille.

Mutt jos hyväksytään väitteesi, niin oletko todella sitä mieltä, ettei ongelma-aineksen lisääntyminen johdu ensisijaisesti esim. aiempaa suuremmista luokkakoista, erityis- ja tarkkailuopetuksen karsimisesta monissa kouluissa jne.? Ei, sen täytyy johtua siitä, ettei lapsia kuriteta entiseen malliin ...hmmm, näinköhän on?

Hyvä, että synnytit aiheesta mielenkiintoista keskustelua, en mä sillä.
kattila
Nikke Knakkertton
Viestit: 178
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 1:49 am
Paikkakunta: Horna

Re: Joka viides hyväksyy lapsen laittoman kurituksen

Viesti Kirjoittaja kattila »

joey kirjoitti:Suurin osa lapsista on mahdollista kasvattaa täysin ilman väkivaltaa, mutta ilmeisesti suurin osa kyselyyn vastanneista vanhemmista on sellaista auktoriteetiltään heikkoa porukkaa, joka ei pysty hallitsemaan mitään muuten kuin pelolla tai fyysisellä ylivoimalla.

Uskon kyllä, että on sellaisia lapsia ja tilanteita, joissa kurittamisen käyttäminen on väistämätöntä. Esimerkiksi: jos oma lapseni jäisi kiinni naapurin kissan rääkkäämisestä tai jostain muusta vastaavan tason sikailusta, saisi aivan varmasti tuta tekosensa nahoissaan. Mutta eläimiä rääkkäävä lapsi onkin sen tason kasvatettava, johon järkipuhe ei uppoa. Ja niitä lapsia ei tuohon kyselyyn vastanneista ole tilastollisesti kuin ehkä yhdellä prosentilla.
Samaa mieltä. Paitsi jos lapsella on tuon esimerkin mukaisia käytöshäiriöitä, väkivalta niitä tuskin parantaa.
kattila
Nikke Knakkertton
Viestit: 178
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 1:49 am
Paikkakunta: Horna

Re: Joka viides hyväksyy lapsen laittoman kurituksen

Viesti Kirjoittaja kattila »

zikzak kirjoitti:
Kyllä ainakin omana peruskouluaikanani (1980- ja 90-luvuilla) opettajille haistateltiin päin naamaa. Puukkokin vilahti luokassa, mutta eipä olisi tullut mieleenkään rynnätä kertomaan asiasta iltapäivälehtien toimittajille.
Näin ehkä ylä-asteella mutta ala-asteella en muista että juurikaan olisi opettajille haistateltu. Siittä en tiedä haistatteleeko yhä nuoremmat nykyään opettajilleen.
Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7240
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Re: Joka viides hyväksyy lapsen laittoman kurituksen

Viesti Kirjoittaja Tiina »

^Eiköhän nuo haistattele tasapuolisesti kaikille, jotka vähänkin uskaltaa puuttua nillien tekemisiin millään tavalla...
INES 7
Axel Foley
Viestit: 2301
Liittynyt: Pe Elo 13, 2010 5:57 pm
Paikkakunta: Koiruohon kaupunki

Re: Joka viides hyväksyy lapsen laittoman kurituksen

Viesti Kirjoittaja INES 7 »

Mikä olisi laillinen kuritus, joka tepsii, tehoaa, vaikuttaa ja kasvattaa lasta, jos on tarve kurittaa? Eri ikäisille tietysti omansa.

Vai tulisiko kaikki sallia ja haistatteluja kuunnella loputtomiin sitten? Tuntuu, että aina jälkikäteen osaa psykologit ja muu terapoitsijasakki sanoa, että tuo kohtelu vaikutti sinuun haitallisesti ja siksi on sinulla vaikeasti elämä hallussa, enemmänkin vain pelissä. Mutta etukäteisohjeistus kasvatukseen on aika lailla pimennossa, suhteessa kasvatustyön kokonaishenkilötyövuosimäärään kodeissa ja leikkipaikoilla.
Mman
Agentti Scully
Viestit: 692
Liittynyt: Su Elo 21, 2011 7:55 pm

Re: Joka viides hyväksyy lapsen laittoman kurituksen

Viesti Kirjoittaja Mman »

4 pojan isänä myönnän käyttaneeni fyysistä kuritusta tukkapöllyä yms ettei tilanne olisi eskaloitunut
pahemmaksi ja kaikista lapsista on tullut valtiolle nettomaksajia (veronmaksajia)
eikä mitään havaittavaa vaurioita sielun elämään ole tullut..
kattila
Nikke Knakkertton
Viestit: 178
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 1:49 am
Paikkakunta: Horna

Re: Joka viides hyväksyy lapsen laittoman kurituksen

Viesti Kirjoittaja kattila »

INES 7 kirjoitti:
Vai tulisiko kaikki sallia ja haistatteluja kuunnella loputtomiin sitten?

"Jos sä et hakkaa sun lastas, se on vapaan kasvatuksen tulos- mitä muutakaan"

Maailmassa kaikki tosiaan on vain mustaa ja valkoista, jos asia ei ole niin sen on pakko olla juuri näin.
Ihan niin kuin järjen käyttö ei koskaan olisi sallittua.
Avatar
VoDKa
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4913
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:17 am
Paikkakunta: Better place.

Re: Joka viides hyväksyy lapsen laittoman kurituksen

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Minä uskon siihen, että tälläiset traumat ja kokemukset lapsuudessa heijastuvat aikuisessa ihmisessä vastaavanlaisena käytöksenä, kuin mitä on lapsena omilta vanhemmiltaan kokenut. Tässä vaiheessa voitaisiinkin siis pohtia sitä, että kun läimäytät lastasi tai kuritat ei-toivotulla-tavalla, on mahdollista että jälkikasvusi tekee saman myös lapsenlapsellesi.

Haluaisitko siis nähdä kuinka "kasvatuksellisessa mielessä" lapsenlastasi läimäytetään/tukistetaan tms?

Väittäisin siis, että kaikki tämän hyväksyvät ovat itse saaneet lapsena selkäsaunan tai pari ja ehdottomaan ei:hin päätyvät ovat päässeet fyysisessä mielessä helpommalla. Toki myönnän senkin, että varmasti siellä selkäsaunan saaneidenkin joukossa on niitä, jotka vain päättävät olla erilaisia kuin vanhempansa eivätkä salli samaa väkivaltaa omassa kodissaan ollessaan aikuisia ja vanhempia. Vice versa varmaankin myös, mutta enimmäkseen näin.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

VPY
Martin Riggs
Viestit: 609
Liittynyt: Ke Huhti 13, 2011 9:33 pm

Re: Joka viides hyväksyy lapsen laittoman kurituksen

Viesti Kirjoittaja VPY »

Asiasta muuten brittinäkökulmasta hyvä dokkari areenassahttp://areena.yle.fi/tv/1699110

Mitä lapsen sekä fyysiseen, että henkiseen pahoinpitelyyn tulee, minä toivon, että tälläistä harrastavat vanhemmat saisivat maistaa lapsiltaan sitten vanhempana omaa lääkettään, vaikka sitten kun ovat puolustuskyvyttömiä vanhuksia.
Mman
Agentti Scully
Viestit: 692
Liittynyt: Su Elo 21, 2011 7:55 pm

Re: Joka viides hyväksyy lapsen laittoman kurituksen

Viesti Kirjoittaja Mman »

Meidän perheessä ei koskaan oltu lasten edessä kännissä (ei mitää kehumista) vaan näinkin voi kasvattaaa..lastenlapsille myös rajat on laitettu millon tullaan kotiin ja sitä myös valvotaan !

Mielestäni suurin ongelma on "liian vapaa kasvatus" lapsia pyörii yökaudet kännissä kaduilla
vanhemmat ostaa viinaa , tupakkaa jotta olisivat silmistä pois kun itse vetävät aineita , tai istuvat perse homeessa kapakassa lapset odottavat missä kunnossa vanhemmat tulevat tai jättävät tulematta tietysti syy on yhteiskunnan ei itsessä... ja yleensä "vapaata" kasvatusta kannattaa ne joilla ei ole omia lapsia
Antsa
Harjunpää
Viestit: 293
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 2:34 pm

Re: Joka viides hyväksyy lapsen laittoman kurituksen

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Puhutaan satunnaisista luunapeista ja tukasta kiinni ottamisesta ja hetken kuluttua jo lyödäänkin lasta päin näköä ja aiheutetaan loppuelämän kestävät henkiset traumat, joita sitten lapset purkavat eteenpäin ja kostavat vielä vanhemmilleenkin sitten joskus... Siis sellaisen kuvan saa jos näitä keskustelupalstoja lukee?

Luunappi, joka ei edes välttämättä aiheuta mitään kipua ei ole lapsen pieksemistä ja olen valmis koska tahansa hyväksymään sen joskus käytettäväksi. Myös sikailevan lapsen fyysisempi ojentaminen on aina joskus paikoillaan. Ja tällä ei taaskaan tarkoiteta suoranaista turpaan vetämistä. Kaikki vanhemmat syyllistyvät jossakin elämänsä vaiheessa lapsensa pahoinpitelyyn nykylain määritelmän mukaan ja ne jotka väittävät toisin valehtelevat. Tunnen perheitä, joissa vannotaan "puhumalla selvitään ongelmista" kasvatukseen ja olen itse nähnyt, kuinka se luunappi tai muu fyysisen koskemattomuuden loukkaava toimi on suoritettu. Se teoria kun ei aina kohtaa käytäntöä.

Teoriaa siitä, että ilman kuria kasvaneista lapsista tulee sekopäitä ei nyt suoraan voi todistaa, mutta uskallan väittää asioilla olevan yhteyttä. Lasta ei tule myöskään jatkuvasti kurittaa tai vetää turpaan, koska tälläkin on taatusti yhteys tulevaisuuden ongelmiin. LAPSELLE SATUNNAISESTI ANNETULLA LUUNAPILLA EI OLE YHTEYTTÄ MIHINKÄÄN!

Itse olen 70-luvun lapsia ja taatusti olen saanut luunappeja ja joskus on saattanut koivuniemen herrakin läpsähtää pyllylle. En oikein muista noita tai ainakaan en katkerana muistele.

Joskus vain on tilanne, että lapsen käytöstä ei voi hyväksyä ja sana ei yksinkertaisesti auta. Jos jonkun pikku piltti aina tottelee ja uskoo sanaa, niin hyvä! Olen elämässäni nähnyt kaikenlaisia tapauksia ja kyllä niitäkin lapsia on, jotka eivät sanaan usko ja sillä kaikkein rauhallisimmallakin äidillä loppuu eväät jatkaa pelkällä puhelinjalla. Onhan sitten näitä äitejä, jotka loppuun saakka uskovat sanan voimaan ja kun tilanne menee oikein pahaksi, niin sitten sana muuttuu lahjonnaksi tai uhkailuksi. Mutta silti voi hyvällä omallatunnolla sanoa aina pelkällä puheella pärjänneensä. Onko se sitten oikea tie, että ostetaan aina namia tai uusi tietokonepeli kun piltti menee hankalaksi?

Eräs esimerkki on tähän laitettava. Lapsi kiusaa koko ajan koiraa. Kiusaa niin kauan, että koira jo ärähtää ja huolimatta lukemattomista varoituksista ja kieltämisistä jatkaa kiusaamista. pelolla odotetaan sitä hetkeä, että kiusaus johtaa koiran puraisuun. Joten sitten erään kerran kiusaamisen seurauksena äiti puraisseekin lasta sen verran, että sattui. Ja selitti, että koiran puraisu on paljon pahempi ja sattuu paljon enemmän. Oliko väärin tehty? No joku olisi jo sossulle soittamassa ja toinen olisi sanomassa, kuinka koira pitää hävittää. Mutta minusta helvetin hyvin tehty jos lopetti kiusaamisen.

Ihanteita pitää olla, mutta ei voi jääräpäisesti piiloutua korulauseiden taakse ja olla mukamas parempi ihminen. Aina se kaunis ajatus ei toimi käytännössä.
Vastaa Viestiin