Mihin se sitten liittyy?Valoviikate kirjoitti: Tähän nyt kuitenkin haluaisin sen sanoa, että tuo mitä sanotaan vanhoillisten muslimien ajattelevan vain hiusten näkemisestä, se ei liity mitenkään islaminuskontoon.
Mitä islam kylvää sitä muut joutuvat niittämään.
http://www.verkkouutiset.fi/index.php/u ... -miljoonia
Ja turha tulla sanomaan ettei tämäkään liity mitenkään islamiin.Talebanien ampuma tyttö nousi puolustamaan miljoonia
Ulkomaat
21.10.2012 09:10
Pakistanilainen Malala Yousafzai, 15, nousi talebaneja vastaan.
Monet pikkutytöt eivät saa unta, koska pelkäävät pimeää ja siellä vaanivia, kasvottomia hirviöitä.
Pakistanilainen Malala Yousafzai, 15, on aina tiennyt, millaisia häntä uhkaavat hirviöt ovat: miehiä, joilla on pitkät parrat, tylsänharmaat vaatteet ja halu tappaa hänet.
Yousafzain hirviöt eivät myöskään odottaneet synkkää yötä materialisoituakseen. Tytön koulubussiin nousi alkukuusta parrakas mies, joka kysyi Malalaa nimeltä. Kun koulutoverit kertoivat tulijalle, missä tämä istui, mies ampui tyttöä kolme kertaa. Yousafzai haavoittui erittäin vakavasti, mutta on nyt toipumassa vammoistaan Britanniassa.
Yousafzaista on vajaan kahden viikon aikana tullut maailmanlaajuinen julkkis. Queen Elisabeth -sairaalaan Birminghamissa tulvii kortteja, pehmoleluja ja rahalahjoituksia. Teinitytöstä on tullut valonkantaja ääri-islamilaisten kylvämään pimeyteen.
Isän tyttö
Naisten ja tyttöjen oikeuksien puolustajille Yousafzai on ollut tunnettu jo vuodesta 2009, jolloin hän alkoi pitää urdunkielistä blogiaan yleisradioyhtiö BBC:n sivuilla. Tuolloin 11-vuotias tyttö kertoi elämästään Swatin alueella Luoteis-Pakistanissa. Sinnikkäästi hän puolusti oikeuttaan käydä koulussa, leikkiä ja oppia. Talebanien mukaan nämä asiat ovat tytöiltä kiellettyjä, kuten lähes kaikki muukin, paitsi työnteko, synnyttäminen ja kuoleminen.
–Minulla on oikeus koulutukseen. Minulla on oikeus leikkiä, laulaa ja puhua. Minä saan mennä torille. Minua ei vaienneta. Jos minä en puhu näiden asioiden puolesta, kuka sitten, Yousafzai kysyi uutiskanava CNN:n haastattelussa viime vuonna.
Yousafzain kotimaakunta Swat oli joskus upea ja luonnonkaunis paikka, jonne ihmiset matkustivat laskettelemaan. Nyt se on terrorin tyyssija, jota talebanit käyttävät tukikohtanaan tehdessään hyökkäyksiä rajan yli Afganistaniin. Pakistanin viranomaiset ovat useaan otteeseen väittäneet karkottaneensa talebanit alueelta, mutta Yousafzaille ja hänen koulutovereilleen se on ollut pelkkää puhetta.
Yousafzain tärkein rohkaisija on ollut hänen isänsä Ziauddin, kirjallisuutta rakastava opettaja, joka uskoo tasa-arvoon.
–Tämä hurmaava pikkutyttö on monella tavalla nuorempi painos isästään. Hän rakastaa koulua ja läksyjä. Aina kun tapasimme, hänellä oli mukanaan reppu täynnä kirjoja. muistelee amerikkalainen toimittaja Adam Ellick, joka teki perheestä dokumentin vuonna 2009.
"Sinä puolustit meitä"
Vaikka Yousafzaista onkin tullut esikuva miljoonille ihmisille, hän on silti edelleen teinityttö, joka rakastaa vaniljajäätelöä, amerikkalaisia televisiosarjoja ja kauniita vaatteita. Ellick muistelee, että tyttö kiiruhti jäätelökauppaan heti sen jälkeen, kun oli vuonna 2010 tavannut Yhdysvaltain ja Pakistanin erityislähettilään Richard Holbrooken.
–Muistan, että olin pettynyt, kun hän halusi minun tuovan hänelle amerikkalaisia sarjoja. Sanoin itselleni: "Totta kai sinä haluat hänen katsovan dokumenttia Sierra Leonesta, mutta hän on myös nuori tyttö". Ellick nauraa.
Perjantaina Malala Yousafzai pääsi jo jaloilleen sairaalavuoteesta. Se oli loistava uutinen kaikille niille tuhansille ihmisille, jotka olivat lähettäneet hänelle viestejä sairaalaan.
–Me pakistanilaiset olemme niin pahoillamme siitä, että kaltaisesi nuoren tytön täytyy puolustaa meitä kaikkia. Jos me olisimme olleet rohkeampia, sinä olisit nyt kunnossa. Malala, parane pian, tarvitsemme sinua, kiteyttää Durre Nayab viestissään.
Ampuja pakeni Afganistaniin
Malala Yousufzai aloitti urdunkielisen bloginsa pitämisen BBC:n verkkosivuilla vuonna 2009 isänsä aloitteesta. Swatin maakuntaa hallitsevat talebanit olivat tuolloin ilmoittaneet, ettei tyttöjen koulunkäynti ole enää sallittua.
Jo ennen tätä, vuosina 2007–2009, talebanit olivat tuhonneet yhteensä 172 koulua, mikä merkitsi koulunkäynnin loppumista kokonaan tai väliaikaisesti yli 40000 lapselle.
Viime vuoden lokakuussa, heti Pakistania riivanneiden tulvien jälkeen, talebanit kiihdyttivät jälleen terrorikampanjaansa jäljellä olevia vähiä tyttökouluja vastaan.
Yousafzai sai viime vuonna Pakistanin ensimmäisen kansallisen rauhanpalkinnon, ja hän on ollut myös ehdolla kansainvälisen lasten rauhanpalkinnon saajaksi. Hänestä on tehty useita dokumentteja ja kasapäin lehtijuttuja.
Pakistan on luvannut 100000 dollarin palkkion Yousafzaita vastaan hyökkänneiden kiinnisaamisesta. Viimeisimpien tietojen mukaan ampuja on paennut Afganistaniin, mutta Pakistanin viranomaiset ovat yrittäneet kiristää häntä palaamaan muun muassa pidättämällä hänen äitinsä ja sukulaisensa.
Murhan tilaajana uskotaan olevan yksi alueen pelätyimmistä Taleban-komentajista Maulana Fazlullah.
Lähteet: CNN, Reuters, AFP, BBC