Perhekotiin sijoitetut pahoinpitelivät, Muhos 2012

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Wildzared
Armas Tammelin
Viestit: 83
Liittynyt: La Touko 03, 2008 5:58 pm

Re: Perhekotiin sijoitettujen poikien ristiretki (Muhos)

Viesti Kirjoittaja Wildzared »

Onko tietoa mikä PK kyseessä? Olettaisin että POKO?
Sippura
Neuvoja-Jack
Viestit: 556
Liittynyt: Pe Tammi 22, 2010 3:12 pm

Re: Perhekotiin sijoitettujen poikien ristiretki (Muhos)

Viesti Kirjoittaja Sippura »

Kun luin tuota juttua niin tuli sellainen deja vu -tunne. Ihan kuin olisin lukenut tuon saman jutun jo muutama vuosi sitten. Vai oliko tässä jokunen vuosi takaperin samanlainen juttu, että perhekodin karkurit pahoinpitelivät hoitajat ja varastivat heiltä auton? Mahtaako kukaan muistaa?

Todella vaarallista työtä tuollaisten lähellä aikuisikää olevien hemmojen "hoitaminen". Täytyy olla todellinen kutsumus työhön.
~ Even a clock that is not going is right twice a day ~
zalando
Susikoski
Viestit: 39
Liittynyt: To Marras 15, 2012 11:43 am

Re: Perhekotiin sijoitettujen poikien ristiretki (Muhos)

Viesti Kirjoittaja zalando »

Nää jotka "jeesustelee" eristämistä tai matottamista (siis mattoon rullaamista tms.) tai muitakaan keinoja joilla näissä viimeinen askel ennen vankilaa laitoksissa pidetään nuoria asioissa vahingoittamasta itseään tai toisia pitäis saada käydä tekemässä muutaman viikon jakso tuollaisessa laitoksessa... ehkä tulisi ymmärrystä sille että jos pari metrinen satakiloinen teini saa hepulin niin siinä ei pään silittely tai tuutulaulu auta. Käytös on tosi rankkaa ja keinot pitää olla sellaiset että turvataan kaikkien turvallisuus.
Olen itse työskennellyt vastaavanlaisessa laitoksessa kuin tämä.
seppoilmari
Martin Beck
Viestit: 776
Liittynyt: Pe Huhti 25, 2008 11:37 pm

Re: Perhekotiin sijoitettujen poikien ristiretki (Muhos)

Viesti Kirjoittaja seppoilmari »

zalando kirjoitti:pari metrinen satakiloinen teini saa hepulin niin siinä ei pään silittely tai tuutulaulu auta.

Et varmaan tarkoita tätä:
45 minuuttia tapasi koulukodissa myös teinitytön, joka kertoi kesällä kokemastaan 22 tuntia kestäneestä koppireissusta. Tilanne kärjistyi, kun tytön huoneeseen oltiin tekemässä ratsiaa.

- Lopulta minut kaadettiin maahan ja heitettiin viltti päälleni. Yritin rimpuilla pois ja samassa minut raahattiin autoon. Kaksi naista riisui minut. Päälle sain jättää vain t-paidan ja alushousut, tyttö kertoi.

Eristämistä ei saa koskaan käyttää rangaistuksena. Tyttö kuitenkin kertoo, että putkaa väläytellään arkipäiväss
Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7240
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Re: Perhekotiin sijoitettujen poikien ristiretki (Muhos)

Viesti Kirjoittaja Tiina »

^Nuo pissikset ne vasta rasittavia osaavatkin olla. Tuskinpa tuo mikään puhdas pulmunen on ollut. Piilotellut tietysti huoneessaan tupakkia ym. kiellettyjä kamoja ja saanut kilarit kun ne on viety.
röntiäinen86
Scooby-Doo
Viestit: 29
Liittynyt: La Kesä 09, 2012 5:22 pm

Re: Perhekotiin sijoitettujen poikien ristiretki (Muhos)

Viesti Kirjoittaja röntiäinen86 »

pohjolakodin eli pokon yhteydessä on omia perhekotia mistä kuljetaan koulukodissa. Muistakin yksityisistä perhekodeists myös kuljetaan pokon koulukodissa. Itse olen ollut pokon omassa perhekodissa ainola nimeltään 13 vuotta sitte puoli vuotta. Itse en nähnyt ja kokenut eristystä. Meidän merpekoti oli hycin kodin omainen paikka vaikka kuri kylläkin oli erittäin kova.
SuBuTeX
Susikoski
Viestit: 41
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 9:24 am

Re: Perhekotiin sijoitettujen poikien ristiretki (Muhos)

Viesti Kirjoittaja SuBuTeX »

Hmm, en käsitä tosta edellisestä viestistä mitään mutta..
Mikä niistä mestoista on koulukoti?
Siis kyllähän siellä koulua käydään mutta ite olin 2005 Koivussa ja se ainakin oli/on perhekoti..

Ikinä kuullukaan mistään putkasta, ehkä se on joku uus juttu?
Ja että Pokolle laitettais pahimmat tapaukset? Kyllä Poko oli rennoin ja rauhallisin paikka kaikista missä olin, muissa paikoissa oli kun vankilassa, ulos pääsi kun pääsi, jos pääsi. Ja mihinkään kouluihin ei kyl todellakaan menty..

Mä en tajua miks noi hatkat pitää ottaa noin helvetin tyhmästi ja vaikeesti.. Ite häivyin lopullisesti muutama kuukausi ennen täysikäsyyttä ihan vaan lomilta. Sai junalipun etelään, vitusti massii ja vaatteet sun muut tarpeelliset mukaan :roll:
Vakavasti otettava nimimerkki?!
röntiäinen86
Scooby-Doo
Viestit: 29
Liittynyt: La Kesä 09, 2012 5:22 pm

Re: Perhekotiin sijoitettujen poikien ristiretki (Muhos)

Viesti Kirjoittaja röntiäinen86 »

siis pohjolakodilla oli omat perhekodit. Osa oli koulun alueella ja osa oli muualla. Siihen aikoihin kun minä olisin sielä niin yksityisestä perhekodista oulusta kulki muutama nuori koulua pohjolakodin koulussa. Voi olla tietysti että touhu on muuttunut aika paljon, olen itse ollut siel vuonna 1999. Meidän perhekodista pari likkaa otti hatkat minun aikana, heidän palauduttua takas heidän nuoneensa tyhjättiin niin ettei sinne jäänyt kun patja. Ja he eivät kulkeneet koulussa pariin viikkoon. Minun aikanani tehtiin huumekoirien kanssa myös pariin otteeseen ratsiat. Silloin ainakaan meidän perhekodista ei löytynyt mitään. Muuten ihan normaalia arkea sielä vietettiin. Tietysti ei mitään kylällä norkoilua mut kuntosalillakin käytihin ja uimassa perhekodilta.
Michelangela
Neuvoja-Jack
Viestit: 581
Liittynyt: La Helmi 05, 2011 1:06 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Perhekotiin sijoitettujen poikien ristiretki (Muhos)

Viesti Kirjoittaja Michelangela »

Voisikohan se vielä kateissa oleva, 16-vuotias nuorukainen, olla tämä Aki Raappana, josta omainen/omaiset ovat laittaneet Facebookiin katoamisilmoituksen?

http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?f=20&t=13844
"Tropic corridor, tropic treasure/ What got us this far, To this mild equator?"
nuusku-nella
Adrian Monk
Viestit: 2745
Liittynyt: Pe Elo 06, 2010 9:14 pm
Paikkakunta: Etelämpi suomi

Re: Perhekotiin sijoitettujen poikien ristiretki (Muhos)

Viesti Kirjoittaja nuusku-nella »

Sippura kirjoitti:Kun luin tuota juttua niin tuli sellainen deja vu -tunne. Ihan kuin olisin lukenut tuon saman jutun jo muutama vuosi sitten. Vai oliko tässä jokunen vuosi takaperin samanlainen juttu, että perhekodin karkurit pahoinpitelivät hoitajat ja varastivat heiltä auton? Mahtaako kukaan muistaa?

Todella vaarallista työtä tuollaisten lähellä aikuisikää olevien hemmojen "hoitaminen". Täytyy olla todellinen kutsumus työhön.
Hyvin samanlaisesti uutisoitu tapaus oli tosiaan jokunen vuosi sitten, siitä taitaa olla mainintakin ihan tämän ketjun ensimmäisissä viesteissä.

Todella surkeaa toimintaa. Tottakai joka alalle mahtuu erilaisia ihmisiä mutta suurin osa perhekodeissa tmv työskentelevistä ihmisistä tekevät sitä tarjotakseen apua, turvaa ja hoivaa näille elämissään eksyneille nuorille ja palkaksi saa tuommoista. Yhtä käsittämätöntä kuin esim opettajiin tai sairaanhoitajiin kohdistettu väkivalta oppilaan/potilaan toimesta. Jos tekee mieli karata niin kyllä se onnistuu ilman väkivaltaakin.
eyes
Harjunpää
Viestit: 305
Liittynyt: Ti Helmi 03, 2009 12:15 am

Re: Perhekotiin sijoitettujen poikien ristiretki (Muhos)

Viesti Kirjoittaja eyes »

Dr Bergmeister kirjoitti:Niin, no, Muhokseltahan nämä pojat ovat karanneet ja sitten päätyneet jostain syystä Pulkkilaan. Kyllä Pulkkilassa kai edelleen on se Ojantakasen perhekoti, ja olen lukenut, että samat henkilöt omistaisivat tai ainakin ovat omistaneet Muhoksen perhekodin. Sukunimi on Karttunen, mikäli nyt sattuvat vielä samaa bisnestä pyörittämäänn.
[OFFTOPIC]Ojantakasen perhekoti on edelleen olemassa Pulkkilassa. Perhekodin arjen pyörittämisestä käsittääkseni vastaa nykyään eri ihmiset, vaikka tämä parikymmentä vuotta toimintaa pyörittänyt pariskunta taitaa edelleen olla "johtoportaassa". Ja kyseinen pariskunta on kyllä 80-luvulla pitänyt perhekotia myös Muhoksella, mutta sukunimestä olet kyllä hakoteillä.[/OFFTOPIC]

Michelangela kirjoitti:Voisikohan se vielä kateissa oleva, 16-vuotias nuorukainen, olla tämä Aki Raappana, josta omainen/omaiset ovat laittaneet Facebookiin katoamisilmoituksen?

http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?f=20&t=13844
Ei voi olla. Jos vaivaudut vertaamaan topicien ja uutisen päivämääriä, niin saattanet hoksata miksi.

*****

Mua henk. koht. vituttaa näissä tämän kaltaisissa tapahtumissa ja niiden uutisoinnissa eniten se, että niistä tulee ihmisille aika päinvastainen käsitys perhekotinuorten käytöksestä, kun mitä totuus on.

En siis kiistä etteikö tälläistäkin tapahtuisi, mutta se on kuitenkin aika murto-osa siitä perhekotien arjesta.

edit. Lisään nyt vielä, että en todellakaan siis missään nimessä hyväksy tälläistä eikä tämä ollut mikään puolustus näiden nuorten teolle, tuomitsen todella nuorten teon! Itselläni vaan tulee aina toi em. asia mieleen näitä uutisia lukiessa.
Michelangela
Neuvoja-Jack
Viestit: 581
Liittynyt: La Helmi 05, 2011 1:06 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Perhekotiin sijoitettujen poikien ristiretki (Muhos)

Viesti Kirjoittaja Michelangela »

eyes kirjoitti:...
Michelangela kirjoitti:Voisikohan se vielä kateissa oleva, 16-vuotias nuorukainen, olla tämä Aki Raappana, josta omainen/omaiset ovat laittaneet Facebookiin katoamisilmoituksen?

http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?f=20&t=13844
Ei voi olla. Jos vaivaudut vertaamaan topicien ja uutisen päivämääriä, niin saattanet hoksata miksi....
Hups, mokasimpas... :oops: Pitää yrittää olla tarkempi jatkossa.

Niin, onhan se varmaankin vääryys, että voittopuolisesti, kun julkisuudessa mainitaan sana "perhekoti", niin asiaan liittyy jotakin negatiivista. Ei varmaankaan ole reilua niitä kohtaan, jotka ovat sopeutuneet arkeen siellä, elelleet ns. ihmisiksi. Ja antaa vääristyneen kuvan nuorista siellä. Tarvittaisiin varmaan enemmän ns. selviytymistarinoita, onnellisia tarinoita. Mutta ne eivät kai sitten myy niin hyvin kuin nämä, jossa karkaavat nuoret syyllistyvät pahoinpitelyyn ja varkaukseen, ynnä muuhun.
"Tropic corridor, tropic treasure/ What got us this far, To this mild equator?"
alterego
Alokas
Viestit: 1
Liittynyt: Su Syys 09, 2012 9:43 pm

Re: Perhekotiin sijoitettujen poikien ristiretki (Muhos)

Viesti Kirjoittaja alterego »

16-vuotias karkuri edelleen kateissa:
http://www.vienetti.fi/?p=13650
Naula
Scooby-Doo
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2012 10:53 am

Re: Perhekotiin sijoitetut pahoinpitelivät, Muhos 2012

Viesti Kirjoittaja Naula »

Eikös ollutkin Pokolta myös tämä herrashenkilö, joka nuoren Sini-tytön surmasi ja ruumista piilotteli?
Poko, jos nyt oikeasta paikasta puhun, kuuluu käsittääkseni Nuorten Ystäviin. Olin itse saman yhtiön pienemmässä ja mukavammassa laitoksessa aikoinaan (about 5 vuotta sitten), ja sieltä jotkut kulkivat pokon kouluun päivittäin.
Pokolta kuuli jos minkälaista tarinaa, sinne päätyvät nuoret jotka ovat jo todella vaikeassa tilanteessa, ja sieltä lähtevät vieläkin vaikeampana. Sellaisessa laitoksessa on lähes mahdotonta kasvaa kunnialliseksi kansalaiseksi, josko näillä kasvateilla siihen suuria mahdollisuuksia olisi muutenkaan.
Olen ollut vähän samantapaisessa laitoksessa myöskin, ja siitä jääneet jäljet eivät koskaan katoa, joskin käyttäytymisopit on unohdettu ja oma älli löydetty. Vanha kidutuskammioni tosin oli lepsumpi ja sisälsi vähemmän väkivaltaisia nuoria, kuin ojantaka tai poko, mutta paljon yhteistäkin näillä on.

Eikö osoitus tuollaisten laitosten mielenvikaisuudesta ole jo se, kuinka nuoria henkilöitä tällaiseen tekoon on ryhtynyt? Noin väkivalloin nyt anastaa auto. Hyi kamala.
Tosin, johonkin ne vaikeat lapset pitää kai laittaa..
Leikki se kun leipä loppuu, se tuska kun tupakka loppuu.
röntiäinen86
Scooby-Doo
Viestit: 29
Liittynyt: La Kesä 09, 2012 5:22 pm

Re: Perhekotiin sijoitetut pahoinpitelivät, Muhos 2012

Viesti Kirjoittaja röntiäinen86 »

no mä kyllä itse pokolla olleena pidän itseäni ihan normaalina kanssalaisena. On vakityö,aviomies ja lapset ja omakotitaloo... Itse aikoinaki olin pokolla sijoitettuna perus teiniaikoijen kotoa karkailun ja sen takia kun ei koulu kiinnostanut. Sekunttiakaan en ole elämässäni ollut poliisien kanssa tekemisis ja huumeitakaan ei ole tarvinnut kokeilla. Että kyllä siellä pokolla on ihan hyviäki tuloksia saatu. Tiedän montaki jotka ovat olleet 90-luvun lopulla samaan aikaan mun kanssa niin elämä pyyhkii tosi hyvin. Mä olen itse henkilökohtaisesti ottanut sen käynnin siellä opettavaisena.
Vastaa Viestiin