Michelangela kirjoitti:Ihan hyvä aihe ottaa keskustelun aiheeksi. Mun yläasteella oli yks miespuolinen bilsanmaikka, joka kyseli omituisia juttuja kaikilta sellaisilta vähän laittautuneimmilta pimuilta, jotka kulki kireissä vaatteissa jne. Nykypäivänä luultavasti vanhemmat nostaisivat sellaisesta meiningistä äläkän.
Meillä taas lukiossa oli matikan maikka, joka aina heitteli osalle luokan tytöistä kaksimielistä läppää tyyliin:
"Varo vaan ettei mee siemenet vatsaan..." (ko. tyttö oli silloin syömässä omenaa)
Enempää en noista suoraan tietyille oppilaille heitetyistä jutuista muista vaikka niitä oli muitakin ja osa oli melkoisen härskejäkin. Se on kyllä jäänyt hyvin mieleen, että eräällä kurssilla äijä muisti pariinkiin eri otteeseen huomauttaa, kuinka paraabelit muistuttivat "uhkeita ja maukkaita naisen rintoja".
Mutta vaikka tuo tosiaan heitteli hyvin suoriakin kaksimielisyyksiä osalle tytöistä, niin ei kukaan siitä järkyttynyt eikä minnekään mennyt sanomaan, sillä koko luokka osasi ottaa ne ihan vaan vanhan ukon harmittomana flirttinä. Ja siis toki olisi ollut eri asia, jos tuo olisi oikeasti ruvennut enemmänkin jotain tyttöjä lähentelemään, onneksi näin ei ainakaan tietääkseni tapahtunut.
Mutta sen sijaan kotipaikkakunnallani huhuttiin aikanaan, että ala-asteaikainen luokanvalvojani olisi pedofiili ja että tämä olisi mm. kourinut erään itseäni vuotta vanhemman tytön rintoja. Tuon muualta kuulemani huhun lisäksi ollessani siinä neljännellä tai viidennellä omassa luokassamme nousi kohu, että kyseinen herra olisi kosketellut myös osaa luokkamme tytöistä. Tytöt jotka kokivat joutuneensa ahdistelluiksi uskalsivat ihan reippaasti ottaa asian pöydälle ja kertoivat siitä koulun terkkarille. Mutta mikä oli lopputulos? No, terkkari ensin juteltuaan ko. opettajan kanssa pitikin tämän kanssa luokalle ankaran luennon siitä että "tuollaiset väitteet ovat törkeitä, se kosketus silloin jos sellaista on on isällistä ja suojelevaa kosketusta".
Itse en osaa sanoa oliko kyse muka todella pelkästä "isällisestä" kosketuksesta, koska minua hän ei ollut kosketellut enkä ollut myöskään itse nähnyt noita kohun alunperin nostattaneita tapauksia. Oli miten oli, luokkalaiseni vaikuttivat aika vakuuttavilta asiansa suhteen ja satun tietämään että ovat nyt yhä nuorina aikuisina sitä mieltä, että koskettelu oli seksuaalista ja että heitä oli ahdisteltu - joten on aika kettumaista jos siinäkin tapauksessa opettaja selviää sillä että kääntää kosketuksen "isälliseksi", jos vaan löytyy riittävästi asemaa koulun työpaikkahierarkiassa (hän pääsi vielä myöhemmin koulun rehtoriksi tai oli ehkä mahdollisesti sitä jo noiden ahdistelujen aikaan, en muista niin tarkkaan).