60 v. mies surmattiin Kotkassa 15.11.2012
-
Tiina
- Sherlock Holmes
Re: 60 v. mies surmattiin Kotkassa 15.11.2012
Outoa sanoa, että ovat aikuisia. Ehkä tuo kollega ei ollutkaan sitten niin hyvä tuttu kuitenkaan, koska ei 16vee ole vielä aikuinen. Vaikka voihan isokokoista 16-vuotiasta luulla toki aikuiseksi, jos ei ole tarkempaa tietoa, mutta hyvä tuttu lasten iän kyllä tietäisi.
Tämän päivän Iltalehti: Vaikka poliisilla on silminnäkijä, uhrin teini-ikäinen poika, tämäKÄÄN ei tuntenut taloon tunkeutunutta tekijää.
Olen suomenkielen suhteen pilkunnussija, myönnän, ja tästä saa selkeästi käsityksen, ettei myöskään isä tuntenut. Samoin tästä voi päätellä, että poikaa on pystytty puhuttamaan tapauksesta.
En tiedä, minulla mielipide vaihtuu vähän väliä (riippuen siitä, miten hyviä perusteluita täällä esitetään esim pojan syyllisyydestä puoleen - vastaan).
Olen suomenkielen suhteen pilkunnussija, myönnän, ja tästä saa selkeästi käsityksen, ettei myöskään isä tuntenut. Samoin tästä voi päätellä, että poikaa on pystytty puhuttamaan tapauksesta.
En tiedä, minulla mielipide vaihtuu vähän väliä (riippuen siitä, miten hyviä perusteluita täällä esitetään esim pojan syyllisyydestä puoleen - vastaan).
Vanhempien eron jälkeen lapset tapaavat kyllä yleensä suht. säännöllisesti sitäkin vanhempaa jonka luona eivät virallisesti asu (vain toisen luona voi asua virallisesti ja ola kirjoilla). Myös 16-vuotiaana. Esim. joka toinen viikonloppu + arki-ilta kerran viikossa jne. Tällaisista vakinaisista tapaamisajankohdista pitävät monet eroperheet kiinni ihan sen vuoksi, että se helpottaa arkea (kunkin omien menojen sopimista) ja lisäksi tiedetään kumman vanhemman vastuulla nuori kulloinkin on, ilman mitään ylimääräistä venkslaamista. Poika ei ole ollenkaan välttämättä ollut "vain käymässä" vaikka isä asui yksin. Poika voi "asua" isällään ihan säännöllisesti tietyt päivät.Kyllikki S kirjoitti:Näin tosiaan mainittiin parissa lehtijutussa.Metsäpirtti kirjoitti: Mutta muistelisin että jossain mainittiin isän asuneen yksin, mutta jälkikasvua oli. Tästähän vois päätellä että poika on ollut vaan käymässä? !
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012112 ... 6_uu.shtml
Vaikka lukija olisikin pilkunnussija, kannattaa muistaa, että iltapäivälehtien toimittajat harvemmin ovatSamuli kirjoitti:Tämän päivän Iltalehti: Vaikka poliisilla on silminnäkijä, uhrin teini-ikäinen poika, tämäKÄÄN ei tuntenut taloon tunkeutunutta tekijää.
Sen tuosta voi kyllä päätellä, ettei poika tuntenut tekijää. Sitä välttämättä ei, tunsiko isä.
-
Metsäpirtti
- Poliisikoira Rex
Tää nyt varmaan on muittenkin tiedossa. Joku tuolla vaan aikasemmin kysy, että asuko poika isänsä kanssa ja luulisin että tarkotti tällä "vakituisesti". Kyllähän varmaan ymmärrät et tällä meinattiin luultavasti just sitä missä poika on ns kirjoilla. Onhan se hyvin yleistä et avioerolapset asustelee milloin missäkin, mutta jompi kumpi vanhempi on kuitenkin se "virallinen pääpaikka". Mut ei tästä vääntöö sen enempää.janita kirjoitti:Vanhempien eron jälkeen lapset tapaavat kyllä yleensä suht. säännöllisesti sitäkin vanhempaa jonka luona eivät virallisesti asu (vain toisen luona voi asua virallisesti ja ola kirjoilla). Myös 16-vuotiaana. Esim. joka toinen viikonloppu + arki-ilta kerran viikossa jne. Tällaisista vakinaisista tapaamisajankohdista pitävät monet eroperheet kiinni ihan sen vuoksi, että se helpottaa arkea (kunkin omien menojen sopimista) ja lisäksi tiedetään kumman vanhemman vastuulla nuori kulloinkin on, ilman mitään ylimääräistä venkslaamista. Poika ei ole ollenkaan välttämättä ollut "vain käymässä" vaikka isä asui yksin. Poika voi "asua" isällään ihan säännöllisesti tietyt päivät.Kyllikki S kirjoitti:Näin tosiaan mainittiin parissa lehtijutussa.Metsäpirtti kirjoitti: Mutta muistelisin että jossain mainittiin isän asuneen yksin, mutta jälkikasvua oli. Tästähän vois päätellä että poika on ollut vaan käymässä? !
No tämähän minulla aina näiden uutisointien suhteen rassaa, että jos sanaa tulkitsee kuten se on kirjoitettu, asia on ihan selvä, vaikka tiedänkin että jotkut (toimittajat) tykkäävät lisäillä loppupäätteitä sanoihin. Dramatisoidakseen. Saadakseen jutusta "sopivan pituisen" jne. Ja onhan se ihan eri asia tässäkin yhteydessä, tykkääkö lisätä minkä päätteen. Merkitys on ihan eri, sanotaanko "poikakaan ei..." tai "poikakin..."janita kirjoitti:Vaikka lukija olisikin pilkunnussija, kannattaa muistaa, että iltapäivälehtien toimittajat harvemmin ovatSamuli kirjoitti:Tämän päivän Iltalehti: Vaikka poliisilla on silminnäkijä, uhrin teini-ikäinen poika, tämäKÄÄN ei tuntenut taloon tunkeutunutta tekijää.
Olen suomenkielen suhteen pilkunnussija, myönnän, ja tästä saa selkeästi käsityksen, ettei myöskään isä tuntenut. Samoin tästä voi päätellä, että poikaa on pystytty puhuttamaan tapauksesta.. Noissa on paikoin niin paskaa kieltä, ettei välttämättä kannata hirveästi etsiä piilomerkityksiä tai antaa painoarvoa yksittäisille sanoille tai ilmauksille.
Sen tuosta voi kyllä päätellä, ettei poika tuntenut tekijää. Sitä välttämättä ei, tunsiko isä.
No, tämä on ihan oma ongelma, opettelisivat suomen perussäännöt
Pakko laittaa tähän, vaikka on täysin OoTeetä.Samuli kirjoitti: No tämähän minulla aina näiden uutisointien suhteen rassaa, että jos sanaa tulkitsee kuten se on kirjoitettu, asia on ihan selvä, vaikka tiedänkin että jotkut (toimittajat) tykkäävät lisäillä loppupäätteitä sanoihin. Dramatisoidakseen. Saadakseen jutusta "sopivan pituisen" jne. Ja onhan se ihan eri asia tässäkin yhteydessä, tykkääkö lisätä minkä päätteen. Merkitys on ihan eri, sanotaanko "poikakaan ei..." tai "poikakin..."
Mun exä ei osannut laittaa kin-päätettä oikeaan paikkaan ja siksi siitä tulikin exä.
vrt
Minä rakastan sinuakin!
Muista lähdekritiikki!
JOS nyt olen oikein ymmärtänyt, niin minusta suuri osa uhrin suvusta asustaa tuossa tapahtumapaikan naapurustossa, eli vaikka poika ei isänsä luona virallisesti olisi asunutkaan, niin luultavasti, jos olisi isänsä puolen sukua halunnut tavata, olisi aivan normaalia ja järkeenkäypää ollut kyläillä/yöpyä isän luona.janita kirjoitti:Vanhempien eron jälkeen lapset tapaavat kyllä yleensä suht. säännöllisesti sitäkin vanhempaa jonka luona eivät virallisesti asu (vain toisen luona voi asua virallisesti ja ola kirjoilla). Myös 16-vuotiaana. Esim. joka toinen viikonloppu + arki-ilta kerran viikossa jne. Tällaisista vakinaisista tapaamisajankohdista pitävät monet eroperheet kiinni ihan sen vuoksi, että se helpottaa arkea (kunkin omien menojen sopimista) ja lisäksi tiedetään kumman vanhemman vastuulla nuori kulloinkin on, ilman mitään ylimääräistä venkslaamista. Poika ei ole ollenkaan välttämättä ollut "vain käymässä" vaikka isä asui yksin. Poika voi "asua" isällään ihan säännöllisesti tietyt päivät.Kyllikki S kirjoitti:Näin tosiaan mainittiin parissa lehtijutussa.Metsäpirtti kirjoitti: Mutta muistelisin että jossain mainittiin isän asuneen yksin, mutta jälkikasvua oli. Tästähän vois päätellä että poika on ollut vaan käymässä? !
Muistan uhrin asuneen ihan toisessa kaupunginosassa jokunen vuosi sitten, olisiko lie ollut ennen avioeroa? Ja olisiko sen eron jälkeen muuttanut tuonne lähelle sukuaan? Ja kun tuollaisestakin periferiasta (Kotkaan suhteutettuna) on kysymys, niin luultavasti ihan sukuloimassakäynti tuo mieleen helpoimman yöpymisratkaisun versus busseilu vaikkapa Kotkaan.
En siis pidä ollenkaan ihmeellisenä pojan yöpymistä isänsä luona.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
Eikä!!skoone kirjoitti:Pakko laittaa tähän, vaikka on täysin OoTeetä.Samuli kirjoitti: No tämähän minulla aina näiden uutisointien suhteen rassaa, että jos sanaa tulkitsee kuten se on kirjoitettu, asia on ihan selvä, vaikka tiedänkin että jotkut (toimittajat) tykkäävät lisäillä loppupäätteitä sanoihin. Dramatisoidakseen. Saadakseen jutusta "sopivan pituisen" jne. Ja onhan se ihan eri asia tässäkin yhteydessä, tykkääkö lisätä minkä päätteen. Merkitys on ihan eri, sanotaanko "poikakaan ei..." tai "poikakin..."
Mun exä ei osannut laittaa kin-päätettä oikeaan paikkaan ja siksi siitä tulikin exä.
vrt
Minä rakastan sinuakin!
OT koko viesti, pahoitteluni
Murhan tekotavasta,tekijään jääneistä jäljistä jne...
Nythän ei tiedetä tarkkaa tekotapaa,vain se,että se on ollut poikkeuksellisen julma ja sisältänyt elämälle vieraita piirteitä...
Eli,mitään jälkiä ei näin ollen tekijässäkään välttämättä ole,eihän ole lainkaan varmaa,että siellä olisi verta vuodatettu tipan tippaa.
Esim.uhri on kuristettu,annettu sähköä tms...
Tästä on mun mielestä myös vaikea päätellä kovin pitkälle tekijän mielenlaatua kun tekotapa on epäselvä,eli jos olisi suolistettu tai muuten verellä mässäilty,niin olisi varmasti tietynlainen mielenlaatu,mutta mitäpä jos onkin vaikka sidottu ja laitettu muovipussipäähän ja lähdetty heti karkuun,jätetty uhri hiljalleen tukehtumaan...? Tuosta voi jo vähän herkempikin tyyppi selviytyä...?
Nythän ei tiedetä tarkkaa tekotapaa,vain se,että se on ollut poikkeuksellisen julma ja sisältänyt elämälle vieraita piirteitä...
Eli,mitään jälkiä ei näin ollen tekijässäkään välttämättä ole,eihän ole lainkaan varmaa,että siellä olisi verta vuodatettu tipan tippaa.
Esim.uhri on kuristettu,annettu sähköä tms...
Tästä on mun mielestä myös vaikea päätellä kovin pitkälle tekijän mielenlaatua kun tekotapa on epäselvä,eli jos olisi suolistettu tai muuten verellä mässäilty,niin olisi varmasti tietynlainen mielenlaatu,mutta mitäpä jos onkin vaikka sidottu ja laitettu muovipussipäähän ja lähdetty heti karkuun,jätetty uhri hiljalleen tukehtumaan...? Tuosta voi jo vähän herkempikin tyyppi selviytyä...?
Jos uhrilla tarkoitan JS:ää, niin ei ole asunut lähivuosina toisessa kaupunginosassa.Blues kirjoitti:Muistan uhrin asuneen ihan toisessa kaupunginosassa jokunen vuosi sitten, olisiko lie ollut ennen avioeroa? Ja olisiko sen eron jälkeen muuttanut tuonne lähelle sukuaan? Ja kun tuollaisestakin periferiasta (Kotkaan suhteutettuna) on kysymys, niin luultavasti ihan sukuloimassakäynti tuo mieleen helpoimman yöpymisratkaisun versus busseilu vaikkapa Kotkaan.
En siis pidä ollenkaan ihmeellisenä pojan yöpymistä isänsä luona.
Lähivuosina tarkoitan +/- 10 vuotta. Hieman venyvä käsite tämä.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
Lyhensin hiukan lainausta.corppi kirjoitti:...mutta mitäpä jos onkin vaikka sidottu ja laitettu muovipussipäähän ja lähdetty heti karkuun,jätetty uhri hiljalleen tukehtumaan...? Tuosta voi jo vähän herkempikin tyyppi selviytyä...?
Miksei, mutta tässä piilee kyllä ilmeinen vaara, että teipattu poika olisi päässyt ennen aikojaan riistäytymään vapaaksi ja pelastamaan uhrin, jolloin koko homma olisi k*ssut kintuille. Luulen kyllä, että uhri on ollut tappajan poistuessa jo hengetön.
Tässä tapauksessahan se selittyisi sillä, että poika on irrottautuessaan repinyt hampaillaan teippiä. Varmasti häntä tarkoin kuulustellaan, miten vapaaksi pääseminen on tapahtunut, ainakin pitäisi varmuuden vuoksi tämä selvittää tarkoin.Metsäpirtti kirjoitti: Voi mennä ihan OT:x, mut muistan jonkun ihanan 80-luvun poliisisarjan, jossa ratkottiin vähän samantyyppistä keissiä ja syyllinen löyty lopulta just siitä teipatusta "uhrista", koska jeesusteipistä löyty hänen DNA eli oli hampailla katkassu teipin sitoessaan itteäänTiä sit, jääkö tosielämässä..
Tapahtumien alun voisi ajatella käyneen rajusti ja suurella intensiteetillä, vähintään toista osapuolta vakavasti uhaten. Hätänumeroon soitto kun on hyvin nopea tehdä, jos puhelin on käsillä ja ei tarvitse kuin hätäisesti ilmoittaa tukala tilanne, muutamalla sanalla. Tiedä sitten, miten kipsiin sitä tuossa tilanteessa menee, monilta kyllä menee äärimmäisessä tilanteessa toimintakyky kokonaan.
Jotenkin ajattelen, että silloin olisi jo ko. nainenkin vähintään pahoinpidelty ja hänellä muutenkin hälytyskellot alkaneet soimaan. Mutta mistä näistä tietää. Kaikkihan on vielä mahdollista.jerkku kirjoitti:
Tylsääki tylsempi skenaario on se , että uhri oli tällainen "puolivallaton" poikamies, jonka seuraan edellisenä viikonloppuna jossain lähiöpubissa lyöttäytyi nuorempi nainen ja kun tieto yhteisestä yöstä kiiri on/off poikaystävän korviin, niin kävi näin.
Edelleen kiinnostaa, mistä tiedetään jonkun pitäneen taloa silmällä. Itsellekin tulee mieleen ne tupakantumpit. Mutta kaipa ainakin pojalta jo siinä tapaukseessa kysytty, jotta oletko käynyt salaröökillä tienvarren puskassa
Tekoa tehdessä veri on varmaan roiskunut... tyypillä on kai ollut vaihtovaatteet muovipussissa.
Siihen saattaa olla syy, miksei ampuma-asetta käytetty. Ase voidaan mm. yksilöidä luodin perusteella.Sherlock Holmes Jr kirjoitti: Ottamatta kantaa kuka on tekijä niin mielestäni ulkopuolinen tekijä ei valitettavasti ole yksinkertaisempi ja loogisempi selitys. Se edellyttäisi joko:
- hyvin erikoislaatuista palkkamurhaajaa (joka ei käyttäisi ampuma-asetta ja tekisi hyvin poikkeuksellisen murhan) tai
Kauna on saattanut syntyä jostain vuosien takaisesta konkurssijutusta. Uhri on hoidellut kaikenlaista eikä luultavasti muista jokaista henkilöä, joka hänen juttuihinsa on liittynyt. Toinen varteenotettava mahdollisuus on mustasukkaisuus, jolloin uhri on tuntenut vain tekijän naisen. Kolmas mahdollisuus on jengimurha. Uhri on jollain tavalla haitannut jonkin kerhon bisneksiä ja joku kerholaisista, uhrille täysin tuntematon, on lähtenyt hoitelemaan asiaa.- kilahtanut asiakasta / liikekumppania tms., jota uhri ei kuitenkaan tunnista tai