Kadonnut Mathias Palgi, 19v. -Espoo 26.11.2012

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
sivusta_seuraaja
Jane Marple

Re: Kadonnut Mathias Palgi, 19v. -Espoo 26.11.2012

Viesti Kirjoittaja sivusta_seuraaja »

Mikä tarkotus koko Fb ryhmällä on...

kuitenkin teekkareita on yllinkyllin tuolla ja ne tahtoo takuulla miettii asioita, koska tuntee toisiaan ja paikkoja.
Taija
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja Taija »

Tulin kommentoimaan tuota Vapepan osallistumista etsintöihin. Vapepa lähtee siinä vaiheessa liikkeelle, kun viranomaisilta tulee pyyntö. Ei lähde minnekään omin päin vaan toimii aina yhteistyössä viranomaisten kanssa.

Toivotaan että poika löytyy.
Haluan kuolla luotisateessa suudellen.
sivusta_seuraaja
Jane Marple

onko tietoa, miksei poliisi pyydä vapepaa avuksi?
Taija
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja Taija »

Siihen en kyllä osaa sanoa mitään.
Haluan kuolla luotisateessa suudellen.
murjaani
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja murjaani »

Mistä nainen, jos kerran itse lähti pois, tietää ettei Mathias mennyt kämppään?
nuusku-nella
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja nuusku-nella »

question kirjoitti:Jos ne kaverit oli siinä uskossa et M ja se tyttö ei tulekkaan asuntoon niin kai olisivat sulkeneet oven. Tosin humalassa ei aina ajatella niin järkevästi mutta tää asia vaivaa ja jotain hämärää tässä on. mitään ei ilmoiteta fb ryhmässä ja mitä siellä on kommentoitu niin yks tyyppi kieltää kaikki "Olisitko ystävällinen ja et laittaisi turhia viestejä" tms.
Miksi siellä pitäisi ilmoittaa yhtään mitään? Se ei ole mikään virallinen kanava ja siellä kerrotaan juuri sen verran mitä ylläpito tahtoo.

Ryhmän tarkoitusta voin vain arvailla.. Haluttiin nopeasti tieto katoamisesta mahdollisimman monelle? Haluttiin koota tieto yhteen paikkaan? Haluttiin löytää Mathias nopeasti? Siis siinä vaiheessa kun etsittiin vielä eksynyttä/johonkin sammunutta/nukahtanutta Mathiasta. Tarvitseeko sillä todella olla sen kummempaa tarkoitusta?

Vapepan osallistumista voidaan miettiä aikaisempien katoamisten pohjalta.. Poliisi on tyypillisesti haluton järjestämään etsintöjä jos ei ole tarkkaa aluetta mistä etsiä. Nythän sellaisen tosin oletettavasti olisi, katoamispaikka kun on hyvin tarkkaan tiedossa. Vaikea sanoa miksi apua ei ole pyydetty.
elli72
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja elli72 »

Tässä taas nähdään se kuinka vaikeaa sen kadonneen etsintä on. Mitä todennäköisimmin Mathias on jossakin ihan lähistöllä. Niin monta kertaa aikaisemminkin on käynyt niin, että ruumis löytyy lopulta jostakin ihan katoamispaikan viereltä. Tietysti tuo lumi sotkee kuvioita vielä enemmän.
sivusta_seuraaja
Jane Marple

Voisihan tuota tiedottaa, mitä alueita on käyty läpi. Etsiminen on vaikeaa, jos tallaa samoja jälkiä kokoajan.
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

question kirjoitti:Miten voi olla mahdollista että menivät asuntoon eivätkä huomanneet et yks kaveri puuttuu. Luulisi et olisi mennyt kattomaan ovelle et tuleeko sieltä kukaan vaikka oliskin kuinka humalassa. En mitenkään voi uskoa et samalla sekunnilla kun olivat päässeet asunnon sisälle, olisivat sammuneet. Joku täs mättää.
Minulle on käynyt suunnilleen noin täysin selväpäisen aviomieheni kanssa, jolla on melko kadehdittavat unenlahjat.

Humalaisen muisti on lyhyt kuin kananlento ja kiinnostus muita ihmisiä kohtaan minimaalinen. Ja voihan olla, että asuntoon edeltä mennyt on myöhemmin huhuillut rappukäytävään tai yrittänyt soitellakin Palgin perään, muttei ole kuitenkaan uskaltanut vetää ovea lukkoon vaan on mieluummin pitänyt sovitusta kiinni.
Maura Isles
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja Maura Isles »

murjaani kirjoitti:Mistä nainen, jos kerran itse lähti pois, tietää ettei Mathias mennyt kämppään?
Hyvä kysymys. Mä olen käsittänyt, että koko jutussa on mukana kolme henkilöä: Riku joka meni edeltä asunnolle, Mathias jonka piti seurata perässä ja Vanessa, jonka asunto oli.

Okei, oletetaan että Mathias meni sinne asunnolle, löysi sen raollaan olevan oven, meni sisälle. Kävi ehkä vessassa, joi vettä. Totesi että Riku sammui tai nukahti. ...Mitä sitten? Miksi lähteä vielä ulos tai ylipäätään jonnekin muualle, kun pehmeä lämmin peti oli muutaman askeleen päässä? Mathias saattoi ihan hyvin käväistä asunnossa ja jostain syystä lähteä pois ja muisti vielä jättää sen asunnon oven raolleen.
Mutta entäs sitten se alaovi?
valbuuni
Alokas

Viesti Kirjoittaja valbuuni »

Maura Isles kirjoitti:Mutta entäs sitten se alaovi?
[/quote]
Vanessa Facebookissa:
"Olin antanut avaimen edeltämeneville. Alaovi oli jätetty koukkuun kiinni, että pysyy koko ajan auki. Kun tulin rantasaunalta siivoamasta alaovi oli vieläkin auki ja yläovi raollaan"
kid

Viesti Kirjoittaja kid »

question kirjoitti:Miten voi olla mahdollista että menivät asuntoon eivätkä huomanneet et yks kaveri puuttuu. Luulisi et olisi mennyt kattomaan ovelle et tuleeko sieltä kukaan vaikka oliskin kuinka humalassa. En mitenkään voi uskoa et samalla sekunnilla kun olivat päässeet asunnon sisälle, olisivat sammuneet. Joku täs mättää
Kyllä mä oon ainakin saattanut kaverin himaan niin että sillä ei oo ollut mitään käryä seuraavana aamuna että oon näin tehnyt ja että oon ollut siellä yötäkin, eli täysin mahdollista sanon ma. Jos on tarpeeks kännissä niin ei kaikkea ajattele...

Tohon kun joku nillitti että VAPEPA ei tee mitään: VAPEPA toimii vain ja ainoastaan Poliisin pyynnöstä, ei itsenäisesti. Poliisi ilmeisesti halunnut ensin tehdä etsintöjä niin että esim. hajujälki ei sotkeennu liikaa kymmenien vapaaehtoisten etsijöiden takia. Nyt taas on melko turha etsiä kun lumi tuli, koirillakin lumi tietääkseni häiritsee hajujäljen saamista.

Veikkaan, että on vedessä. Olisipa vielä Reino Savukoski auttamassa! :|
sivusta_seuraaja
Jane Marple

alaovi oli ollut siinä asennossa, kun vanessa sen jätti....
rulli12
Aloitteleva Besserwisser

Viesti Kirjoittaja rulli12 »

Itse olen miettinyt kovasti, että miksi Vanessa kertoi ensin, että edeltä meni useampi ihminen asuntoon. Seuraavassa hetkessä edeltä olikin hänen sanojensa mukaan mennyt vain Riku, ja myöhemmin taas joku tyttö ja Riku ja vielä jossain viestissään, että edeltä olisi mennyt kolme ihmistä ja sitten taas vain Riku. Montako siellä asunnossa sitten loppujenlopuksi niitä ihmisiä oli alunperin? Miten voi tarina muuttua koko ajan?

Jos Mathias on jätetty rappukäytävään ja kehotettu nousemaan pari kerrosta ylöspäin ja ovi on ollut auki, luulisi, että jos asunnossa on muutama ihminen ollut, niin edes jonkinlaista puheensorinaa tai jotain on kuulunut, niin että asunto on ollut helposti paikannettavissa.

Yksi vaihtoehtohan on tietysti se, että jos edeltä tosiaan on mennyt Riku ja vaikkapa joku nainen, niinkuin siinä alkuperäisessä tarinassa ilmoitettiin - jos Riku ja tämä nainen ovat päätyneet paneskelemaan ja Mathias on saapunut asuntoon haluamatta kuitenkaan häiritä/seurata tätä tapahtumaa, niin on hän lähtenyt Vanessan perässä rantasaunalle. Luultavasti ovat kävelleet ristiin ja Mathias on jotenkin päätynyt veteen. En usko ollenkaan teoriaan, että olisi lähtenyt aamuyöstä seikkailemaan kotiinpäin/Otaniemen tunneleihin/mihin nyt tahansa ja sille tielle jäänyt. Luultavasti löytyy Otaniemestä ja vielä luultavimmin vedestä rantasaunan läheltä, siellähän on tuuheaa ja pitkää kaislikkoakin mutapohjalla varustettuna.

Olisi myös kiva tietää, että onko Vanessan ja Mathiaksen välillä ollut jotain kaveruutta voimakkaampia tunteita? Ja Vanessan jäädessä juttelemaan Mathiaksen kanssa rappukäytävään, mitä on juteltu?

Mua myös suoraansanottuna raivostuttaa tuolla FB-sivulla ylläpitäjinä toimivat koiraihmiset, tuntuvat kieltävän kaiken ja kaikki vihjeet on vain turhaa lässytystä. Itse tuovat itseään kovasti esille - kuinka johtavat etsintöjä, kuinka järjestävät asioita. Olen lähes 100% varma, että ihmisten kiinnostus heräisi aivan helvetin paljon, jos tuolla tapahtumasivulla saisi edes jotain vihjeitä ja vinkkejä heitellä ilmaan, siitä voisi olla apua paljonkin etsinnöissä. Tuskin kaikilla kaikki samat asiat pyörii päässä. Sen ymmärrän, että tapahtumaan ei haluta "löytyy kuolleena jorpakosta"-viestejä, mutta hämmentävää, ettei mitään vinkkejä ja ehdotuksia saa heitellä ilmaan. Eikä edes esittää lisäkysymyksiä. Myös toi, että tapahtumasivulla ei kukaan ilmoita, että mitä paikkoja lauantain ja sunnuntain etsinnöissä on käyty läpi. Joku linkitteli sinne karttaa, mutta se poistettiin heti. Minkä helvetin takia?
Petteri
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja Petteri »

19-vuotias Mathias Palgi edelleen kateissa

19-vuotias opiskelija Mathias Palgi katosi oudosti viikko sitten ystävänsä synttäri-iltana.

Aalto yliopiston Teknillisen korkeakoulun opiskelija Mathias Palgi katosi varhain maanantaiaamuna 26. marraskuuta, kun hän oli ollut juhlimassa ystävänsä syntymäpäiviä rantasaunalla Otaniemessä.

Tutkinnanjohtaja Rauli Salosen mukaan poliisi on tehnyt kaikki mahdolliset toimenpiteet Mathiaksen löytämiseksi. Poliisilla ei ole mitään tietoa, mitä Mathiakselle olisi tapahtunut.

- Vähän tässä on enää tehtävissä. Jokainen päivä vie asiaa pahempaan suuntaan, huolestunut Salonen sanoo.

Poliisi on ollut yhteydessä myös Viroon, jonne Mathiaksella on yhteyksiä. Poliisilla ei ole kuitenkaan syytä olettaa, että nuori mies olisi päätynyt lahden toiselle puolelle.

Mathiaksen läheiset ovat olleet aktiivisia nuorukaisen etsinnöissä, ja Mathiaksen katoamiselle on perustettu oma Facebook-sivusto. Tutkinnanjohtaja kielsi aluksi siviilietsinnät, mutta tässä vaiheessa tutkintaa ne eivät enää haittaa viranomaisetsintöjä.

- Enää ei ole sitä riskiä, että mahdollisia jälkiä tuhoutuisi. Läheiset saavat siis suorittaa nyt myös omia etsintöjä. On äärettömän hienoa, että Mathiaksesta välitetään näin paljon, Salonen sanoo.

Mathiaksen epäillään lähteneen Otaniemen juhlista kohti kotiaan Vuosaaren suuntaan, mutta hänestä ei ole tehty sen jälkeen mitään havaintoja.

Havainnot ja muut tiedot kadonneesta voi ilmoittaa poliisille numeroon 071 8738330 tai 112.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012120 ... 4_uu.shtml
Vastaa Viestiin