60 v. mies surmattiin Kotkassa 15.11.2012

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Terra
Jack Bauer

Re: 60 v. mies surmattiin Kotkassa 15.11.2012

Viesti Kirjoittaja Terra »

Rosinante kirjoitti:
Terra kirjoitti: Toisen ulottuville saattamista ei ole vielä se, että kertoo jokaisen saatavilla olevien julkaisujen sisältävän sitä ja tätä juorua ja tai tietoa jne. Linkki ilman upottamista vastaa samaa tiedon saattamista/siirtämistä eteenpäin kuin kertoisi Alibin marraskuun nron olevan kauppojen lehtihyllyillä.
Mitäs muuta se voisi olla kuin tiedon levittämistä. Ei voi verrata tekijänoikeussuojaan, koska se ulottuu pelkästään muotoon, kun taas yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen määräytyy sisällön mukaan.
On kaksi ihan eri asiaa. A. levittää sellaista tietoa, joka on jo julkisuudessa ja sitten B. levittää sellaista tietoa, joka ei ole vielä julkisuudessa. Jo julkisuudessa olleen tiedon kertomista edelleen julkisuuteen ei ole yksityiselämän loukkaamista tuskin edes siinäkään tapauksessa, että sitä levittäisi oikein massamuodossa.
Linkit, jotka täällä ovat olleet, niin ovat ihan julkista ihan jokaiselle, jolla on nettiyhteys esim. tuo irc-gallerian linkki johtaa sivulle, jonka on luonut yksityinen henkilö eli itse saattanut teollaan omat tietonsa julkisuuteen. Enkä ota kantaa tässä, että kenen profiili se sitten loppujen lopuksi on.
Eri asia osaako netin käyttäjä etsiä netistä tietoa on kait verrattavissa samaan, että osaako etsiä hakemaansa tietoa kirjaston lukusalin sadoista eri lehdistä vain pyytääkö apua vierestä tai virkailijalta. Samalla tavoin julkista tietoa on kaikki se tieto, mitä lehtipisteiden hyllyltä saaduissa lehdissä kirjoitetaan. Maksamalla lehden saat sen tiedon itsellesi tai käydä lukemassa se kirjaston lehtisalissa. Maksamalla nettiyhteyden saat tiedon itsellesi tai voit käydä selaamassa nettiä ilmaiseksi kirjastossakin.
Narkissos
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Narkissos »

Olen ymmärtänyt ketjussa mainitun epäillyn tekijän tyttöystävän oleskelleen suomessa vaihto-oppilaana. Nuoruudessani vaihto-oppilaat oleskelivat tiettyjen ns. "silmäätekevien" kodeissa vaihto-opiskelunsa ajan vaihtaen välillä isäntäperhettä. Onko tietoa oliko uhri kytköksissä tekijän tyttöystävän väitettyyn vaihtari-aikaan? Jokin eliittiklubi/isäntäperhe? Motiivina hyväksikäytön kosto tms?

Onko uhrilla työnsä puolesta kytköksiä maanrakennusalaan esim. epäillyn tekijän saman alan mahdollisten kilpailijoiden kanssa?
apassi71
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja apassi71 »

Etelä-Amerikka, eikä uhrin poika liity milläänlailla tähän surmaamistapaan.
Charity
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja Charity »

Apassi71, voisitko valottaa, että mikä sitten liittyy?
morbidelli
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja morbidelli »

Terra kirjoitti: On kaksi ihan eri asiaa. A. levittää sellaista tietoa, joka on jo julkisuudessa ja sitten B. levittää sellaista tietoa, joka ei ole vielä julkisuudessa. Jo julkisuudessa olleen tiedon kertomista edelleen julkisuuteen ei ole yksityiselämän loukkaamista tuskin edes siinäkään tapauksessa, että sitä levittäisi oikein massamuodossa.
<-- clip -- clip -- clipeti - clip>
Puhut pas&aa.

Jos A loukkaa henkilön perustuslaillisia oikeuksia, se ei suinkaan anna B:lle oikeutta loukata henkilön perustuslaillisia oikeuksia.

Sanoohan tämän järkikin, ja tässä asiassa oikeuskäytäntö tukee järjenkäytäntöä.

Mutta ajatuksesi on valitettavan yleinen. Liittyy ihmisen kehitykseen. Kukapa meistä ei olisi joskus yrittänyt poistaa omaa syyllisyyttään sanomalla: "tuo aloitti".
Savolax
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Savolax »

The Stig kirjoitti:Olenko minä ainoa, joka on ihan pihalla näistä J.S, J.S, A.K, B.S, E.S, KRP ja VR -lyhenteistä? :roll: (liioittelin, tiedän!). Voisiko vaikka jatkossa käyttää esim. Jani-epäilty, Jari-uhri tms. lyhenteitä, helpottaisi kärryillä pysymistä.
Täysin samaa mieltä ja todennäköisyys laskelmilla syyllinen löytyy "lähipiiristä" joten rauhottukaa!
Samuli
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja Samuli »

Miten tämä nyt on mennyt tämän yhden asian jankkaamiseksi? Tekijänoikeus sitä ja yksityisyyden loukkaus tätä ja perustuslailliset oikeudet ja linkit ja lehdet ja kirjastojen lukusalit ja-ja-ja...

Ihan samalla lailla kuin täällä jotkut puolustautuu sillä, että oma moka kun menee facebookiin ja levittää koko elämänsä kaiken kansan nähtäville, kärsiköön seuraukset jos joku tykkää sitä tonkia ja juoruta eteenpäin. Sama kai se on, jos joku tykkää levitellä täällä kuvia ja nimiä ja linkkejä. Mitäs siitä, vaikka olisikin syytön ihminen, niinkö? Jos siitä haluaa joku syytteen nostaa niin nostakoon ja jakelija kärsiköön siitä rangaistuksen. Yksinkertaista. Terveen järjen toki toivoisi sanovan, milloin ollaan menossa liian pitkälle.

Minusta on mennyt liian pitkälle tämä, että on vedetty suunnilleen kaikki mahdolliset sukulaiset tänne ja tutkittu, minä päivänä kukakin on ruvennut kenen kaveriksi. Luulen, ettei tämä ole herkkua tekijänkään vanhemmille ilman tuollaistakaan. Ihailla kyllä pitää joidenkin tarmokkuutta, tiedonhalua, ajankäyttömahdollisuuksia ja salapoliisitaitoja - itsekin toki utelias olen, muttei riitä oikein aika eikä viitseliäisyyskään (enkä sano että taidotkaan) ihan noin tarkkaan tiedonhankintaan.
The Ace
Aloitteleva Besserwisser

Viesti Kirjoittaja The Ace »

morbidelli kirjoitti:
Terra kirjoitti: On kaksi ihan eri asiaa. A. levittää sellaista tietoa, joka on jo julkisuudessa ja sitten B. levittää sellaista tietoa, joka ei ole vielä julkisuudessa. Jo julkisuudessa olleen tiedon kertomista edelleen julkisuuteen ei ole yksityiselämän loukkaamista tuskin edes siinäkään tapauksessa, että sitä levittäisi oikein massamuodossa.
<-- clip -- clip -- clipeti - clip>
Puhut pas&aa.

Jos A loukkaa henkilön perustuslaillisia oikeuksia, se ei suinkaan anna B:lle oikeutta loukata henkilön perustuslaillisia oikeuksia.

Sanoohan tämän järkikin, ja tässä asiassa oikeuskäytäntö tukee järjenkäytäntöä.

Mutta ajatuksesi on valitettavan yleinen. Liittyy ihmisen kehitykseen. Kukapa meistä ei olisi joskus yrittänyt poistaa omaa syyllisyyttään sanomalla: "tuo aloitti".
Kyllä tuo Terra nyt vaan on ihan oikeessa siinä mitä kertoi. Julkisen tiedon levittäminen lähteeseen viitaten ei voi mitenkään olla rangaistavaa, eikä tuossa ole pätkääkään kysymys siitä kuka alotti vaan A ja B jakavat ihan eri tietoa.

Kannattais varmaan ihan ajatuksella lukea toisen teksti ennen kuin alkaa pas&an puhumisesta syyttämään. Ja ymmärtää myös.
devil_doll
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja devil_doll »

Onpas tosiaan erikoiseksi kehittynyt tämä juttu. Sori jos tulee toistoa, en jaksa lukea kaikkia uusia viestejä.

Olen pitänyt outona sitä, että uhrilta oli tivattu pankkikorttia ja tunnuslukua. Eihän käyttötileillä yleensä ole suuria rahoja, firman tili on sitten erikseen. Samoin on väitetty, että muka itsekin yrittäjänä toiminut nuori mies olisi muka luullut "rikkaan" asianajajan säilyttelevän kotonaan suuria summia käteistä! Hörönlörön sanon minä.

Mieleeni tulee vain 2 järjellistä vaihtoehtoa. Ensimmäisessä tekijä on ottanut mallia tyttönsä kotitanhuvien tavasta hoidella bisneksiä. Silti tarvitaan vielä jokin ekstrajuttu, esimerkiksi break up tyttiksen kanssa, jotta tekijä olisi seonnut niin pahasti, että olisi lähtenyt sittarin kassin kanssa ryöstöretkelle aseistautuneena ilmastointiteipillä ja veitsellä ja vielä valveillaoloaikaan.

Toinen mahdollisuus tuntuu jotenkin järkevämmältä, eli tekijää on kiristetty tekemään tekonsa tai ehkä hän on kuvitellut voivansa alkaa leikkiä palkkamurhaajaa jolla maksaisi suuret velat. Mutta silti teko on toteutettu aivan kelvottomasti, kun talossa olikin todistaja paikalla. "Tiedustelijoiden" järjestämä tahallinen ansa tekijälle, koska tällaisesta teosta on joka tapauksessa pakko saada joku kiinni?
Sika naiseksi

There's nothing in my dreams, just some ugly memories. Kiss me like the ocean breeze.
Clarise
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja Clarise »

Olisihan se kyllä aika karmeata, että tämäkin juttu juontuisi lopulta mikstuurasta: rahapula, mustasukkaisuus ja pollan totaali kajahtaminen.

Jos tuo peniksen nipsaisu on totta eikä kaupunkilegendaa, niin olisihan siinä voinut käydä niinkin, että uhri tunnistaessaan tekijän, olisi hiukan sitten vinoillut siitä, kuinka kaveri ei saanut edes naista pidettyä.

En mäkään kyllä rahattoman ja työttömän luuserin kanssa kulkisi. Varsinkin jos aluksi olisin iskenyt kiinni hyväpalkkaiseen suomipojuun.
Mielummin sitä ottaisi vaikka rahakkaan, vanhemman ja hyvin säilyneen.

Br, CS
Acta est fabula
KrNy
Jack Taylor

Viesti Kirjoittaja KrNy »

Mun korviini on kantautunut tieto kyliltä että tuo elin olisi tungettu jonnekkin muualle kun suuhun... :?

Mä todellakin tahdon uskoa siihen että tekijä olisi kiristetty ja pakotettu tekemään tekonsa :|

Mistä tuli mieleeni täälläkin jonkun puheissa ollut Kymenlaaksonkadun (??? oliko se se??) asunnon ratsaus,kun poliisi olisi tullut asunnosta ulos jonkun levyn/dvd:n kanssa... Oliko huhua vai totta ja liittyikö tähän tapaukseen ollenkaan?
Jos osui ja upposi,voisi se kertoa esim.siitä että tekijän on pitänyt kuvata tapahtuma jollekkin todisteeksi... :?
Kat_Revolver
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Kat_Revolver »

Clarise kirjoitti:Jos tuo peniksen nipsaisu on totta eikä kaupunkilegendaa, niin olisihan siinä voinut käydä niinkin, että uhri tunnistaessaan tekijän, olisi hiukan sitten vinoillut siitä, kuinka kaveri ei saanut edes naista pidettyä.
Mun on kauhean vaikea uskoa, että uhri olisi lähtenyt tuossa tekijälle vinoilemaan, koska uskoisin tekijän käyttäytyneen alusta asti sen verran uhkaavasti. Vaikka tilannetta aluksi olisi luullutkin pelkäksi ryöstöksi, luulisi uhrin halunneen päästä vain nopeasti tilanteesta pois. Kovin elokuvamaiselta kuulostaa tuollainen kuittailu-teoria, vaikka mistäs sitä tietää sanoa kun ei uhrin luonnetta sen tarkemmin tiedä. Jos olikin sellainen peloton bad ass 8)
Muovipussi päähän ja ruumis suohon.
NeitiEtsivä
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja NeitiEtsivä »

KrNy kirjoitti:Mun korviini on kantautunut tieto kyliltä että tuo elin olisi tungettu jonnekkin muualle kun suuhun... :?

Mä todellakin tahdon uskoa siihen että tekijä olisi kiristetty ja pakotettu tekemään tekonsa :|

Mistä tuli mieleeni täälläkin jonkun puheissa ollut Kymenlaaksonkadun (??? oliko se se??) asunnon ratsaus,kun poliisi olisi tullut asunnosta ulos jonkun levyn/dvd:n kanssa... Oliko huhua vai totta ja liittyikö tähän tapaukseen ollenkaan?
Jos osui ja upposi,voisi se kertoa esim.siitä että tekijän on pitänyt kuvata tapahtuma jollekkin todisteeksi... :?
Niin siis minä näin Kymenlaaksonkadulla poliisit(2 maijaa) 2 päivää sen kiinnioton jälkeen ja se levy oli siis joku iso levy, siis esimerkiksi vanerilevy joku tumma, ei suinkaan mikään dvd tai vastaava. Mut ei se mun mielestä mikään poliisin suojakilpikään ollut. Jotain isoa levyä yksi niistä kantoi kun menivät autoille. Mutta siis kuulemma ihan väärä talokin tai niin joku sanoi.
KrNy
Jack Taylor

Viesti Kirjoittaja KrNy »

NeitiEtsivä kirjoitti:
KrNy kirjoitti:Mun korviini on kantautunut tieto kyliltä että tuo elin olisi tungettu jonnekkin muualle kun suuhun... :?

Niin siis minä näin Kymenlaaksonkadulla poliisit(2 maijaa) 2 päivää sen kiinnioton jälkeen ja se levy oli siis joku iso levy, siis esimerkiksi vanerilevy joku tumma, ei suinkaan mikään dvd tai vastaava. Mut ei se mun mielestä mikään poliisin suojakilpikään ollut. Jotain isoa levyä yksi niistä kantoi kun menivät autoille. Mutta siis kuulemma ihan väärä talokin tai niin joku sanoi.
Oukei! Minä erehdyin,sekotin asiat tai en ole kunnolla lukenut asiaa. Pahoittelut. Unohtakaa :D Kiitos korjauksesta NeitiEtsivä!!
Ilina
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja Ilina »

devil_doll kirjoitti:Toinen mahdollisuus tuntuu jotenkin järkevämmältä, eli tekijää on kiristetty tekemään tekonsa tai ehkä hän on kuvitellut voivansa alkaa leikkiä palkkamurhaajaa jolla maksaisi suuret velat. Mutta silti teko on toteutettu aivan kelvottomasti, kun talossa olikin todistaja paikalla. "Tiedustelijoiden" järjestämä tahallinen ansa tekijälle, koska tällaisesta teosta on joka tapauksessa pakko saada joku kiinni?
Tälle mäkin annan pisteeni. Pitkään olen myös toitottanut sitä, että pojan läsnäolo on tullut tekijälle yllätyksenä. Pojan henkiinjättäminen mielestäni kielii tekijän moraalista.

Tämä keskustelu alkaa kylläkin kuivua kasaan. Jutut alkaa olla niin tuulesta temmattuja ja homma kiertää kehää. Samaa kehää kierretään luultavasti niin kauan kun uutta tietoa poliiseilta tulee. Veikkaan, että tietoa ei kuitenkaan ole tippumassa vielä kuukausiin. Pidätys sinetöi sen, että kansa antaa poliisejen tehdä työnsä rauhassa. Muille (kuin meille) riittää tieto, ettei kylmäverinen murhaaja kulje vapaana.
Vastaa Viestiin