Meidänkin poika on nyt 8-vuotias ja tokalla niinkuin Arttukin. Meilläkin oli eilen joulujuhla ja sinne tosiaan monet lapset menivät ihan itse. Vanhemmat sitten tulivat juhlaan omaa aikaansa ja näkivät vasta salissa istuessaan luokista tulevat lapset. Ovatko vanhemmat istuneet salissa muiden odottavien vanhempien kanssa ja huomanneet, ettei se oma olekaan joukossa??
Ihan ensimmäisenä mieleeni tuli kauhukuva, joka meille sattui viime talvena lapsen alkaessa kulkemaan ensimmäisiä kertoja yksin koulumatkaa. Matkat sujuivat hyvin ja poika tuli aina suoraan kotiin, joten kerran lähdin äkkiä vastaan kun meni 15 minuuttia kauemmin. Tuon ikäiset pojat rakastavat lumikasoja ja talvella niitä on paljon, kun aurataan lumia yhteen paikkaan. Tuolloin puolessa matkassa poikani oli kiivennyt isoon lumikasaan, kenkä oli jäänyt jumiin ja oli alkanut sitä kaivaa sieltä keskeltä jääden itse jumiin hautautuessaan niskaa myöden kasaan. Tulin itse tilanteeseen, jossa koiran ulkoiluttaja oli kaivamassa poikaa pois sieltä kasasta ja oli pehmeässä lumessa vaikea liikkua hänenkin. Pojalle oli mennyt jo lunta takiin sisään ja pipo irronnut ja hänen oma liikkumisensa oli vaikeaa kun oli jähmettynyt, ei olisi päässyt pois omin avuin. Yhdessä tuumin saatiin poika pois sieltä. Ja onneksi poika oli kiljunut apua, että ohikulkija oli huomannut! Muuta lopputulosta en halua edes ajatella. Kuinka kauan menisi lapsen löytymiseen, jos ei kykene enää itse huutamaan ja lumikasoja on mielettömästi pengottavana.
Voisiko Arttu olla mennyt lumikasoihin leikkimään?