Mies surmasi äitinsä ja naisystävänsä Vantaalla sekä pahoinpiteli miehen Kotkassa 2012
-
Arlene
- Christopher Lorenzo
Re: MTV3: Poliisi tutkii kaksoismurhaa Vantaalla - poikkeuks
Äiti ei saapunut oikeuteen - lähestymiskielto raukesi
"Haen lähestymiskieltoa poikaani (nimi) kohtaan. Haen kieltoa, koska olen joutunut viime aikoina useasti hänen pahoinpitelyn kohteeksi. Pahoinpitelyn seurauksena minulle on tullut mustelmia, ruhjeita ja käsi murtunut. Väkivalta oli aluksi henkistä, mutta viime aikoina se on muuttunut fyysiseksi ja mennyt koko ajan pahempaan suuntaan. (Poika) asuu kanssani samassa osoitteessa, joten en tiedä, miten tilanne voisi muuten parantua."
Näin 55-vuotias eläkeläisäiti kertoi poliiseille 8. marraskuuta. Äidin mukaan poika oli tönäissyt hänet portaita alas, jolloin äidiltä murtui käsi. Poika oli myös lukinnut äitinsä huoneeseen ja lyönyt nyrkillä päähän noin 20 kertaa.
Poikaa kuulusteltiin asiasta myös samana päivänä. -En vastusta lähestymiskieltoa. Hyvä, että hakee. Saa olla yksin sen jälkeen, toimeton poika totesi poliiseille.
Poliisi teki seuraavana päivänä päätöksen väliaikaisesta perheen sisäisestä lähestymiskiellosta, joka määrättiin olemaan voimassa 9.11.-8.12. Peruste lähestymiskiellolle oli henkeen, terveyteen tai vapauteen kohdistuva rikos tai sen uhka.
Äiti ei kuitenkaan koskaan saapunut käräjäoikeuden istuntoon, jonka piti olla 15. marraskuuta. Koska äiti ei sinne saapunut, asia jäi sillensä. Poliisin väliaikainen lähestymiskielto raukesi samana päivänä."
"Haen lähestymiskieltoa poikaani (nimi) kohtaan. Haen kieltoa, koska olen joutunut viime aikoina useasti hänen pahoinpitelyn kohteeksi. Pahoinpitelyn seurauksena minulle on tullut mustelmia, ruhjeita ja käsi murtunut. Väkivalta oli aluksi henkistä, mutta viime aikoina se on muuttunut fyysiseksi ja mennyt koko ajan pahempaan suuntaan. (Poika) asuu kanssani samassa osoitteessa, joten en tiedä, miten tilanne voisi muuten parantua."
Näin 55-vuotias eläkeläisäiti kertoi poliiseille 8. marraskuuta. Äidin mukaan poika oli tönäissyt hänet portaita alas, jolloin äidiltä murtui käsi. Poika oli myös lukinnut äitinsä huoneeseen ja lyönyt nyrkillä päähän noin 20 kertaa.
Poikaa kuulusteltiin asiasta myös samana päivänä. -En vastusta lähestymiskieltoa. Hyvä, että hakee. Saa olla yksin sen jälkeen, toimeton poika totesi poliiseille.
Poliisi teki seuraavana päivänä päätöksen väliaikaisesta perheen sisäisestä lähestymiskiellosta, joka määrättiin olemaan voimassa 9.11.-8.12. Peruste lähestymiskiellolle oli henkeen, terveyteen tai vapauteen kohdistuva rikos tai sen uhka.
Äiti ei kuitenkaan koskaan saapunut käräjäoikeuden istuntoon, jonka piti olla 15. marraskuuta. Koska äiti ei sinne saapunut, asia jäi sillensä. Poliisin väliaikainen lähestymiskielto raukesi samana päivänä."
-
Doctor Lecter
- James Bond (Daniel Graig)
Hereillä ollaan! Tarkastelin näitä useimmiten itse aiheutettuja hyvinvointivaltion tauteja "hellän satiirisesti". Toki sapiskaa saa myös yhteiskunta, joka on ulkoistanut hullut kadulle surullisin seurauksin. Mutta se, miksi ihmiset näihin masennuksiin ja apatioihin sairastuvat onkin vaikeammin selitettävä juttu. Varkauden puukotuksessa tekijä halusi hoitoon. Keravan puukotuksessa tekijä halusi hoitoon. Kummassakin tapauksessa "sattumalta" kohteena on henkilö, joka ei pysty puolustautumaan riittävän voimakkaasti. Eipä käynyt näistä tekijöistä kumpainenkaan sellaisen kohteen kimppuun, joka olisi pyyhkinyt näillä nissenasseilla katuojaa. Saati että olisivat siinä pahassa olossaan tappaneet itsensä. Että sellainen valikoitu tappamisen kohde...Naattori kirjoitti:Nyt hereillä siellä! Et selvästikään tunne läheisesti ketään, joka on masennuksesta kärsinyt jos noin järjettömästi yleistät asiaa. Toivon todella, että olin nyt liian herkkänahkainen, mutta sain sen käsityksen, että kuvittelet joidenkin masentuneiden niin sanotusti tahtovan laistaa töistä tai muusta vastaavasta masennuksen varjolla . Pelkkä masennus ei tee ihmisestä murhaajaa, kyllä siellä taustalla on silloin jotain muutakin. Tässä tapauksessa mahdollinen laukaisija päihdeongelmat. Mikä on johtanut päihteitä käyttämään on tietysti asia erikseen..
Vantaan surmaaja toki kävi keppinsä kanssa aikuisen miehen kimppuun ja yllätti tämän täysin - olisi tuossa voinut käydä toisinkin. Häntä yritettiin poliisin toimesta saada hoitoon, vaan taas on jokin kumma tulppa terveydenhuollossa, että ei onnistu. Toki syytetään raha- ja resurssipulaa, mutta vaikka kuinka korotetaan veroja, säädetään maksuja, vakuutetaan hyvinvointivaltion autuutta ja pysyvyyttä, niin silti huolestuttavan moni ei saa hoitoa.
Jostain syystä ihmiset "masentuvat" ja "elämä on piloilla" lähes joka asiasta; suhteen päättyminen, lemmikin kuolema, pieleen mennyt hiusten värjäys, äidin kehoitus siivota oma huone, tietokoneen toistuva jumittaminen, kaamos, vääränlaiset joululahjat...
Ja sitten kuvitellaan, että päihteet tuovat helpotuksen ja kännissä tai kamoissa ruikutetaan kun on niin paha olla. Ja taas alkaa valitus kun en voi tehdä mitään kun mul on niku tää päihdeongelma et mä tarvin hoitoa enkä mä voi mennä töihin kato kun mul niiku diaknotisoitu orastava masennus tai jotain. Masennus on kuin jokin selkäkipu tai kulttuuri. Eräänlainen savuverho joka estää kaikenlaisen työnteon. Väärinkäytöksiä on ihan varmasti - yhtä lailla kuin kahdessa ensinmainitussa on oikeitakin syitä. Jälkimmäisessä ei.
Poliitikoille on tärkeämpää säätää kieltoja että rajoituksia kuin varmistaa kansalaisten turvallisuus. Asetetaan komiteoita pohtimaan mm. seksinoston täyskieltoa, vaikka se ei tule toimimaan, mutta he saavat hyvän omantunnon kun taas on tehty "hyvää".
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Aikasempi vastaus katos jonnekin, en jaksa sepustusta uusiks laittaa. Tekijä on mun erään läheisen lapsuuden kaveri ja ollu aina sekasin. Pitkänlinjan käyttäjä ja pennusta asti käyttäytyny tosi sadistisesti vanhempiaan kohtaan. Paljon mt ongelmia myös. Aiheuttanu mm. vanhempien eron ja J:n faija asuu nykyään siel kotkassa. Mutsinsa alko popsii pillereitä kun ei kestäny enää poikansa henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Äitinsä luona se tosiaan asusti. Mä veikkaan et J:lle on iskeny niin kova psykoosi päälle ettei oo tajunnu mitä tekee. Eli äänet päässä käskeny tappaa. Jätkä on aina ollu sekasin, mut nyt meni överiks.
Eikös se kotkan tyyppi piesty kyynersauvalla? J käytti sellasta ite kävellessään sairautensa takia.
Eikös se kotkan tyyppi piesty kyynersauvalla? J käytti sellasta ite kävellessään sairautensa takia.
-
Arlene
- Christopher Lorenzo
Joo, löi kyynärsauvalla kaksin käsin, löi nyrkillä, potki ja hyppi uhrin päällä.Osku kirjoitti: Eikös se kotkan tyyppi piesty kyynersauvalla? J käytti sellasta ite kävellessään sairautensa takia.
Eli siis oliko Kotkassa tappamassa isäänsä, kun oli jo äitinsä ja tyttöystävänsä tappanut?
Surullisia nämä tapaukset.
Liikaa näitä mt-tapauksia tässä maassa...
Surullisia nämä tapaukset.
-
Kerjäläinen
- Nikke Knatterton
Tähän mä panostaisin merkkini. Ainakin haluan uskoa näin. Muussa tapauksessa, luoja varjelkoon.Mä veikkaan et J:lle on iskeny niin kova psykoosi päälle ettei oo tajunnu mitä tekee
Kaikki liekit polttavat, vauvaseni. Kyllä sinä opit. Se on joko tai. Kukaan ei saa molempia.
-
delila
- Martin Riggs
JOS on ennestään diagnoosi parantumattomasta sairaudesta (skitsofrenia, bipo), niin pakkohoitoon "pääsee" yllättävänkin helposti lähimmäisen todistuksella. Tuttava oli naimisissa kaksisuuntaista sairastavan kanssa, ja joka vuosi tuli kausi, että hän viskasi lääkkeet nurkkaan, ja tuttavan sanalla hänet noudettiin suljettujen ovien taa pistämään ajatukset ojennukseen ja lääkitys kuntoon. Sitten mentiin taas normaalia perhe-elämää vuoden verran.Kerjäläinen kirjoitti:Oon tässä kaksi päivää miettinyt miten tämän olisi voinut välttää, ja tullut siihen tulokseen, että ainoa keino olisi ollut pakkohoito. Mitä siihen nykypäivänä vaaditaan että henkilö otetaan sisään?
Sitten taas diagnoosin saaminen vaatii jo henkilöltä itseltään paljon enemmän suostumusta ja oma-aloitteisuutta.
Deeällää:
Ihmettelen miksi tälle "kaverille" ei oltu annettu omaa asuntoa ja varsinkin kun lähestymiskielto oli tiedossa. Miksi 27-vuotias asuu äidin kotona?
Yhteiskunnan hyvä on erottaa ei me mutta ne muut. Kenen päättäjän partneri käy ostamassa seksiä ulkopuolelta oman sängyn?
Yhteiskunta saa mielestäni raipat huonosta tuntemuksesta missä mennään. Hoidetaan nuoria masennuslääkkeillä kun joku uskaltaa mennä kertomaan omista vaikeuksistaan. Vaikeuksiahan ei saa olla joten masennuslääkettä kehiin ja mielenterveyden ongelmat kirjaus potilaalle.Jostain syystä ihmiset "masentuvat" ja "elämä on piloilla" lähes joka asiasta; suhteen päättyminen, lemmikin kuolema, pieleen mennyt hiusten värjäys, äidin kehoitus siivota oma huone, tietokoneen toistuva jumittaminen, kaamos, vääränlaiset joululahjat...
Ja sitten kuvitellaan, että päihteet tuovat helpotuksen ja kännissä tai kamoissa ruikutetaan kun on niin paha olla. Ja taas alkaa valitus kun en voi tehdä mitään kun mul on niku tää päihdeongelma et mä tarvin hoitoa enkä mä voi mennä töihin kato kun mul niiku diaknotisoitu orastava masennus tai jotain. Masennus on kuin jokin selkäkipu tai kulttuuri. Eräänlainen savuverho joka estää kaikenlaisen työnteon. Väärinkäytöksiä on ihan varmasti - yhtä lailla kuin kahdessa ensinmainitussa on oikeitakin syitä. Jälkimmäisessä ei.
Poliitikoille on tärkeämpää säätää kieltoja että rajoituksia kuin varmistaa kansalaisten turvallisuus. Asetetaan komiteoita pohtimaan mm. seksinoston täyskieltoa, vaikka se ei tule toimimaan, mutta he saavat hyvän omantunnon kun taas on tehty "hyvää".
Ihmettelen miksi tälle "kaverille" ei oltu annettu omaa asuntoa ja varsinkin kun lähestymiskielto oli tiedossa. Miksi 27-vuotias asuu äidin kotona?
Yhteiskunnan hyvä on erottaa ei me mutta ne muut. Kenen päättäjän partneri käy ostamassa seksiä ulkopuolelta oman sängyn?
pikasso kirjoitti: Poliitikoille on tärkeämpää säätää kieltoja että rajoituksia kuin varmistaa kansalaisten turvallisuus. Asetetaan komiteoita pohtimaan mm. seksinoston täyskieltoa, vaikka se ei tule toimimaan, mutta he saavat hyvän omantunnon kun taas on tehty "hyvää".
Yhteiskunta saa mielestäni raipat huonosta tuntemuksesta missä mennään. Hoidetaan nuoria masennuslääkkeillä kun joku uskaltaa mennä kertomaan omista vaikeuksistaan. Vaikeuksiahan ei saa olla joten masennuslääkettä kehiin ja mielenterveyden ongelmat kirjaus potilaalle.
Hyvä teksti kokonaisuudessaan ja aika lailla täysin samaa mieltä. On harmillista miten kaikki pitää diagnosoida joksikin ja antaa siihen tietyt lääkkeet. Ei tule toimimaan yleisellä tasolla. Toiset on vahvempia ja pääsee takaisin raiteilleen, lääkkeiden avulla tai ei, mutta kun jotkut ei vaan pysty. Ja oon sitä mieltä, että todellisuudessa nämä ammattiauttajat ei osaa samaistua ihmiseen jonka päivän ensimmäinen tehtävä on douppi. Ja toinen raha, että saa lisää. Eikä myöskään sitä, millaista on ollut pienenä kotona kun ei ole ollut ketään, joka tuntuisi välittävän aidosti. Monesti ihminen siirtää vastuun lääkitykseen ja itse en usko edes päänsärkylääkkeisiin.
Se, että olisiko tätä tapahtumaa voitu estää on ihan mahdoton tietää, mutta tietynlaisella hoidolla tulokset varmasti voisivat olla parempia. Ja kyllähän monet douppaajat kieltäytyvät avusta, mutta usein (tämä on faktaa) apu tulee "väärästä paikasta". Ihmisiltä joihin ei "osata/voida" luottaa jne. Ongelmat patoutuu ja tässä on tulos. Olisi varmaan jatkanut väkivaltaisia puuhiaan ellei olisi jäänyt linja-autoasemalla kiinni. Piripsykoosissa?
Mun nuoriso kävi tässä kinkulla, laatikoilla ja hyvissä fiiliksissä tullen ja mennen. Osaavat nauttia elämästä ja ymmärtävät huonon ja hyvän elämän erot. Mikä kumma sitten nuorisossa ärsyttää, en voi käsittää. Nuorimmainen sanoi, että helppoja kohteita kun tuli puhe miksi nuoret on niin valmiiksi leimattuja. Lökäpöksyt ja napapaita! Eihän niistä koskaan tule aikuisia. No ehkä tämän vielä kestäisi noin naapureiden ja tätien taivasteluista, mutta kun näyttää siltä että julkisissa palveluissa on asenteellisuutta jo ihan varmuuden vuoksi. Nuoriso ilmeisesti vetää kamaa pienimmästä suurimpaan kuinkas muuten ja nuoret ovat muutenkin jotenkin ärsyttäviä.
En tiedä, mutta vedän herneen nenään heti kun arvostellaan nuorisoa, tulevia aikusia. Ehkä tälläiselle on sitten suuri tilaus, kampitetaan ne ensin ennen kuin ne ehtivät jotain oikeutta edes pyytää.
Silloin kun olin itse nuori oli elämä täysin toisenlaista. Mokattiin ja dokattiin, mutta kyllä me kasvettiin ihan aikuisiksi saakka ja niitä veromarkkojakin valtioille annettiin ja annetaan edelleen. Minun ja meidän lapset ovat kasvaneet niiden tietojen tuntemuksien ja fiiliksien pohjalta joten törmäyskurssi tähän päivään nähden on kuolettava. On ollut itsellenikin kova pala nähdä kuinka maailma on muuttunut. Arvokysymykset ovat jäissä ja ne jotka ajattelee ovat häipänneet pois maasta tai dementoituneet
En tiedä, mutta vedän herneen nenään heti kun arvostellaan nuorisoa, tulevia aikusia. Ehkä tälläiselle on sitten suuri tilaus, kampitetaan ne ensin ennen kuin ne ehtivät jotain oikeutta edes pyytää.
Silloin kun olin itse nuori oli elämä täysin toisenlaista. Mokattiin ja dokattiin, mutta kyllä me kasvettiin ihan aikuisiksi saakka ja niitä veromarkkojakin valtioille annettiin ja annetaan edelleen. Minun ja meidän lapset ovat kasvaneet niiden tietojen tuntemuksien ja fiiliksien pohjalta joten törmäyskurssi tähän päivään nähden on kuolettava. On ollut itsellenikin kova pala nähdä kuinka maailma on muuttunut. Arvokysymykset ovat jäissä ja ne jotka ajattelee ovat häipänneet pois maasta tai dementoituneet
- Tuomion Pasuuna
- Jessica Fletcher
Ja ratkaisu ongelmaan on lääkkeiden sijaan se että...THG kirjoitti:Hyvä teksti kokonaisuudessaan ja aika lailla täysin samaa mieltä. On harmillista miten kaikki pitää diagnosoida joksikin ja antaa siihen tietyt lääkkeet. Ei tule toimimaan yleisellä tasolla.
Oli varmaan vähän epäselvää, mutta ehdottomasti tapauskohtaisesti. Ei se lääke tuo ihmisiä ympärille, motivaatiota elämään, halua saavuttaa jotain jne.Tuomion Pasuuna kirjoitti:Ja ratkaisu ongelmaan on lääkkeiden sijaan se että...THG kirjoitti:Hyvä teksti kokonaisuudessaan ja aika lailla täysin samaa mieltä. On harmillista miten kaikki pitää diagnosoida joksikin ja antaa siihen tietyt lääkkeet. Ei tule toimimaan yleisellä tasolla.
Ihan btw, kysymyksesi sävy oli vähän sellainen, että hyvää jatkoa lääkityksen pariin, luonnossa piilee voima.
- Tuomion Pasuuna
- Jessica Fletcher
Ongelma on vähän niin kuin se, ettei lääkäri oikein voi ryhtyä järjestelemään henkilön ihmissuhteita tai antamaan jotain tavoitteita elämään. Osaa näistä asioista voidaan auttaa erilaisilla terapioilla, mutta ne ovat todella kalliita eikä julkinen terveydenhuolto voi mitenkään taata niitä kaikille halukkaille.
Toivoakseni et vihjaillut, että minulla olisi jokin psyykelääkitys tai tarvetta sellaiselle. Se ensinnäkään ei pidä paikkaansa ja toiseksi ei taida olla ihan foorumin sääntöjen mukaista käytöstä.
Toivoakseni et vihjaillut, että minulla olisi jokin psyykelääkitys tai tarvetta sellaiselle. Se ensinnäkään ei pidä paikkaansa ja toiseksi ei taida olla ihan foorumin sääntöjen mukaista käytöstä.
-
Doctor Lecter
- James Bond (Daniel Graig)
...ei annetta vain ja pelkästään lääkkeitä. Vanhusten palvelutaloissa - joissa vierailen tämän tästä - näkee surullisen paljon lääkkeillä apaattiseksi ja lamautuneiksi tehtyjä ihmisiä. Ja vain siksi, ettei hoitajilla riitä aika muutoin heidän vahtimiseen. Jatkuva lääkkeiden syöttäminen toki edesauttaa lääketehtaita voittojen maksimoinnissa ja sijoittajilla on hymy herkässä.Tuomion Pasuuna kirjoitti:Ja ratkaisu ongelmaan on lääkkeiden sijaan se että...
- Toki se pahin mahdollinen - terveet jalat ja paha dementia - pitää jollain tapaa hallita.
Mutta tämän osion keskustelun pääosan esittäjää nuo palvelutalo-ongelmat eivät vielä koske (eikä toivottavasti niin vanhaksi elä), joten hänen kohdallaan joudumme pohtimaan muita vaihtoehtoja; annetaan sille sellaiset mömmöt, että on varmasti rauhallinen, pakkopaita, lepositeet... Vai palkataanko hänelle henkilökohtainen avustaja, joka kulkee alati perässä ja kertoo mitä voi tehdä ja mitä ei, "ethän tee näin" -tyyliin. Siperiaan pakkotöihin. Oma yksityinen työpiste vailla holhousta. Työn määrä on suoraan verrannollinen saatuun ruokaan. Mitään ei tarjoilla valmiina, vaan olemassaolon eteen täytyisi tehdä työtä. Ei juoksukaljoja, ei sosiaalitoimistoa, ei ylipäätään ketään.
- Siperia opettaa. Sanotaan.
Loputtoman ymmärryksen tie on kuljettu jo loppuun.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Aikuisen kyllä, mutta vaikka on päässä varmaan taas kuuluisasti napsahtanut, niin sentään tekijä sen verran tajunnut että kuitenkin valinnut ilmeisestikin vammaisen uhrin:Doctor Lecter kirjoitti: Vantaan surmaaja toki kävi keppinsä kanssa aikuisen miehen kimppuun ja yllätti tämän täysin - olisi tuossa voinut käydä toisinkin.
"Mies oli jo aiemmin vangittuna Karhulassa tapahtuneesta tapon yrityksestä epäiltynä. Hän pahoinpiteli kehitysvammaisen miehen muun muassa kyynärsauvalla hakkaamalla."
Lähde: http://www.kymensanomat.fi/Online/2012/ ... 14909239/4
Eli kuten nämä "napsahtajat" niin usein, myös tämä tuntuu napsahtelevan heikompiensa kanssa.
Meidän lähellä on defendosali, jossa treenaa mm. poliiseja. Yhtä lähellä on ostari, jonka luona on lapsia ja mummeleita. Kummasti näillä paskajoonaksilla on lanttu kuosissaan kun hiihtävät siellä poliisien salin luona mutta sitten jo mummeleiden rollaattorin kohdalla saattaa sisäinen ääni käskeä potkaisemaan kärryn kumoon.