Pori 2007: Kaksi naista murhattiin jalkajousella

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
skoone
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja skoone »

Doctor Lecter kirjoitti:
Arthur Nebe kirjoitti:Toisaalta Alexander tulee meille pirun kalliiksi vankilassa, miltei tekisi mieli pohtia kustannustehokkaampia ratkaisuja yhteiskunnan kannalta.
Alexander Siekkinen on presidentti Koiviston lahja Suomen kansalle. Paluumuuttajan statuksella Suomeen tullut mitään osaamaton nahjus. Jos hänellä ei vielä ole Suomen kansalaisuutta, niin palautus ihannevaltakuntaan itärajan taakse olisi ehken paras (ja halvin) ratkaisu.

Mikäli Suomen kansalaisuus on erehdytty myöntämään, niin eipä taida olla muuta laillista vaihtoehtoa kuin vankila tai vankimielisairaala.

Toivottavasti päättää itse päivänsä, niin hänen elättämiseen ei mene veroeuroja. Saakohan AS vankilassa ns. kovan miehen kun on tappanut kaksi ihmistä?
Mielestäni tämä viestisi meni vähän överiksi. Pyytäisin ylläpidon pikkuisen vilkaisevan viestin sisältöä.
:!:
Ja ihan vaan noin yleisesti, kyllä Suomessa näyttää olevan aika liuta syntyperäisiäkin kansalaisia, joiden elättämiseen uppoaa rutosti verorahoja...
Muista lähdekritiikki!
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

skoone kirjoitti:
Doctor Lecter kirjoitti: Alexander Siekkinen on presidentti Koiviston lahja Suomen kansalle. Paluumuuttajan statuksella Suomeen tullut mitään osaamaton nahjus. Jos hänellä ei vielä ole Suomen kansalaisuutta, niin palautus ihannevaltakuntaan itärajan taakse olisi ehken paras (ja halvin) ratkaisu.

Mikäli Suomen kansalaisuus on erehdytty myöntämään, niin eipä taida olla muuta laillista vaihtoehtoa kuin vankila tai vankimielisairaala.

Toivottavasti päättää itse päivänsä, niin hänen elättämiseen ei mene veroeuroja. Saakohan AS vankilassa ns. kovan miehen kun on tappanut kaksi ihmistä?
Mielestäni tämä viestisi meni vähän överiksi. Pyytäisin ylläpidon pikkuisen vilkaisevan viestin sisältöä.
:!:
Ja ihan vaan noin yleisesti, kyllä Suomessa näyttää olevan aika liuta syntyperäisiäkin kansalaisia, joiden elättämiseen uppoaa rutosti verorahoja...
Ei tämä sen överimpi ole kuin moni muukaan eikä överi ollenkaan. Täällä on ehdotettu hirttämistä sekä kiväärinluotia pääkoppaan. Onko tuo karkoitus synnyinmaahansa jotenkin pahempi juttu?

Se, että toivon Siekkisen omaehtoisen poistumisen elävien kirjoista olevan paremman vaihtoehdon kuin vankilan tai vankimielisairaalan ei ole sekään huono vaihtoehto. Ei kustannustehokkuuden kannalta eikä ihmisten turvallisuuden kannalta.

Luuletko, että AS paranee ja saamme hänestä tunnollisen veronmaksajan, jota ei tarvitse enää pelätä? Hän on itse sanonut, että "mä en hallitse mun tekojani täs maailmas".

Kyllä, meillä on ihan syntyperäisiä Suomen kansalaisia, joiden elättämiseen menee rutkasti rahaa. Tarvitaanko niitä elätettäviä sitten lisää, vai kuinka?
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
skoone
Ainesta Watsoniksi

Doctor Lecter kirjoitti:[Kyllä, meillä on ihan syntyperäisiä Suomen kansalaisia, joiden elättämiseen menee rutkasti rahaa. Tarvitaanko niitä elätettäviä sitten lisää, vai kuinka?
Jos jaksan, niin voisin kirjoittaa asiasta yksityisviestin, jotta ymmärtäisit mielipiteitäni paremmin (olen itse syntyperäinen suomalainen).
Muista lähdekritiikki!
Katjushka
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja Katjushka »

Doctor Lecter kirjoitti:[Kyllä, meillä on ihan syntyperäisiä Suomen kansalaisia, joiden elättämiseen menee rutkasti rahaa. Tarvitaanko niitä elätettäviä sitten lisää, vai kuinka?
Ihan samaa mieltä Skoonen kanssa tosta Tohtorin kommentista - kuka rasismia jaksaa? :roll: Mutta tämän keskustelun voisi ehkä siirtää tästä topicista omaansa...
I wonder sometimes about the outcome of a still verdictless life.
Am I living it right?
John Mayer
Arthur Nebe
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Arthur Nebe »

Mielestäni tällaisessa kannanotossa ei ole kyse rasismista sellaisena, kuin se sanan varsinaisessa merkityksessä ymmärretään. Toki jos lähdetään niille poluille, että kaikki vähemmistöihin kohdistuva kritiikki on lähtökohtaisesti rasismia, se on toinen asia.

Jos asioita ajatellaan puhtaan utilitaarisesti, voidaan todeta että syntyperäisistä ongelmakansalaisista on nykyisen lain ja rauhatilan vallitessa melkoisen mahdoton päästä eroon. Sen sijaan kansalaisuutta omaamattomien kohdalla on taloudellisesti ja yhteiskunnan etua ajatellen kannattavana vaihtoehtoa maastakarkoitus.

Todella vaikea ymmärtää, mikä korkean tason asennemuutos on puhaltanut päättäjien yli viimeisten 5-10 vuoden aikana. Aiemmin tämänkaltaisissa tapauksissa - edellyttäen siis jonkin vieraan valtion kansalaisuutta - olisi karkoitus ollut selviö. Jopa Christensenin kohdalla meneteltiin siten, tosin en ole varma oliko kyse varsinaisesta karkoituksesta vai menikö se tuomion kärsimispaikan muuttamisen yhteydessä. Nykyisin kuitenkin vallalla on - vs. oikeuskansleri Mikko Puumalaista lainaten - 60-lukulainen humaani kriminaalipolitiikka, joka ilmeisesti ei tunne sen koommin todellisen mittaisia rangaistuksia kuin maastakarkoituksen mahdollisuuttakaan.

Ja omalta osaltani päätän tämän keskustelun tähän, mutta rangaistusten eufemismeista ja typerästä nykykäytännöstä erinomaista pohdintaa löytyy täältä - lämmin suositus esim. kahvitauon ajanvietteeksi!
http://www.halla-aho.com/scripta/lisaa_ ... desta.html
Doctor Lecter

Katjushka kirjoitti:
Ihan samaa mieltä Skoonen kanssa tosta Tohtorin kommentista - kuka rasismia jaksaa? :roll: Mutta tämän keskustelun voisi ehkä siirtää tästä topicista omaansa...
Mistä löysit rasismia? Vankeinhoitolaitoksissa palautetaan jo nyt ulkomaisia rikoksentekijöitä kotimaahansa. Somaleiden karkoittamista on pohdittu jo pitkään. AS ei ole syntyperäinen Suomen kansalainen ja jos on mahdollisuus palauttaa hänet takaisin Venäjälle tai Viroon, niin onko se rasismia.

Inkeriläisstatuksella tulleita ja Suomessa rikoksiin syyllistyneitä on jo sitä paitsi palautettu, eli ehdotukseni ei ole mikään uusi, ennenkuulumaton ja lainvastainen.

En syyllistänyt inkeriläisiä millään tavoin. Heidän joukossaan on paljon ihan tavallisia ihmisiä - jopa tunnen joitakin. Kritisoin presidentti Koiviston tapaa hyväksyä heidät paluumuuttajina vailla kriteereitä. Paluumuuton käynnistyessä vuonna 1990 Suomen sinisilmäiset viranomaiset luulivat kaikkien tänne haluavien olevan aitoja inkeriläisiä vailla rikollisia ajatuksia. No, tuo oli sitä aikaa, jolloin pelkkä presidentin huokauskin oli käsky...

Suomessa ei osattu edes kuvitella, millainen bisnes oli Neuvostoliitossa ja sittemmin Venäjällä väärennetyt syntymätodistukset ja muut henkilöllisyyspaperit. Lisäksi sen kaukaisen mummon statuksen siivellä tänne liihotteli täysiä ummikkovenäläisiä, jotka olivat yhtäkkiä kiinnostuneita "inkeriläisyydestä". Mitä paluumuuttajia he olivat? Ei sellainen voi palata, joka ei ole mistään koskaan lähtenytkään.

Televisiossa tuli useampi vuosi sitten ohjelma näistä rikokseen syyllistyneistä "inkeriläisistä". Varkaita ja narkkareita, joiden palauttamista pohdittiin. Jo tuolloin! Ja nyt, vuosia myöhemmin esittäessäni samaa asiaa saan niskaani rasismisyytöksiä.

Ei se riitä syyksi hyväksyä ulkomaalaisten tekemää rikollisuutta, että on meillä omiakin rikollisia. Emme tarvitse niitä tänne yhtään enempää.

Mikä tässä oli rasismia?

Arthur Nebe:n linkki on erinomaisen hyvä. Ajattelemisen aihetta.
Aizerbaidzan
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Doctor Lecter kirjoitti:Jos hänellä ei vielä ole Suomen kansalaisuutta, niin palautus ihannevaltakuntaan itärajan taakse olisi ehken paras (ja halvin) ratkaisu.
Siekkinen on asunut pikkupojasta asti Suomessa, joten eiköhän se kansalaisuuskin ole jo saatu.
skoone
Ainesta Watsoniksi

Aizerbaidzan kirjoitti:
Doctor Lecter kirjoitti:Jos hänellä ei vielä ole Suomen kansalaisuutta, niin palautus ihannevaltakuntaan itärajan taakse olisi ehken paras (ja halvin) ratkaisu.
Siekkinen on asunut pikkupojasta asti Suomessa, joten eiköhän se kansalaisuuskin ole jo saatu.
Kehottaisin porukkaa lukemaan vähänn historiaa. 1600-luvun puolivälissä Ruotsin kuningas houkutteli Inkerinmaalle suomalaisia Itä-Suomesta ja muuttajia riitti koko ruotsinvallan ajan. - 1860-luvun alussa Inkeriin perustettiin jopa suomenkielinen opettajaseminaari jne. Stalinin vainot kohdistuivat vähemmistöihin ja monen inkerinsuomalaisen perheet isät eliminoitiin kulakkeina ja perheet karkotettiin kauas kotoa, suomenkieliset koulut kiellettiin ja kirkot suljettiin... Toisen maailmansodan aikana inkerinsuomalaiset joutuivat kahden rintaman väliin. Osa kuoli Leningradin piirityksessä nälkään, osa evakuoitiin Sisä-Venäjälle ja noin 60 000 siirrettiin Viron kautta Suomeen. Rauhanteossa haluttiin inkerinsuomalaisten palaavan takaisin, mutta he eivät päässeetkään kotiin Inkerinmaalle, vaan heidät vietiin leireille Uralille ja Kauk-Aasiaan jne.

Eli, on vain historiallista sattumaa, että Siekkisen vanhemmat jäivät rajan taa ja Suomessa syntyneet nettikeskustelijat omistaa Suomen :?
Muista lähdekritiikki!
cicero
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja cicero »

Jaa, maailman historia menee niin että ihmiset syystä tai toisesta ovat joutuneet muuttamaan omasta kotimaastaan tai lähteneet vapaaehtoisesti, mun mielestä se ei ole mikään hyvä syy vaatia jonkun maan kansalaisuutta, selvää olisi että jos "inkeriläisillä" olisi ollut rikas elämä tuolla rajan toisella puolella , heillä ei olisi ollut kiinnostusta tulla Suomeen takaisin. Suomi on hyvin erikoinen maa tässä suhteessa että ottaa näin ihmisiä muista maista takasin eli jopa muualla syntyneet voivat vaatia tänne pääsyä vain sillä perusteella että mummu on täältä lähtöisin.

Mä en ole asiaa vastaan mutta kyllä tuo sosiaalipuoli hieman mietityttää...
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
skoone
Ainesta Watsoniksi

cicero kirjoitti:Jaa, maailman historia menee niin että ihmiset syystä tai toisesta ovat joutuneet muuttamaan omasta kotimaastaan tai lähteneet vapaaehtoisesti, mun mielestä se ei ole mikään hyvä syy vaatia jonkun maan kansalaisuutta, selvää olisi että jos "inkeriläisillä" olisi ollut rikas elämä tuolla rajan toisella puolella , heillä ei olisi ollut kiinnostusta tulla Suomeen takaisin. Suomi on hyvin erikoinen maa tässä suhteessa että ottaa näin ihmisiä muista maista takasin eli jopa muualla syntyneet voivat vaatia tänne pääsyä vain sillä perusteella että mummu on täältä lähtöisin.

Olen itse syntynyt ja asunut Suomessa 30-vuotiaaksi asti ja muutin sitten työn vuoksi ulkomaille. Kun haluaisin tulla Suomeen takaisin, niin minulla ei ole samoja oikeuksia kuin esimerkiksi niillä syntyperäisillä suomalaisilla, jotka työn perässä muuttamisen sijasta ovat rahoittaneet elämänsä ja kaljanjuontinsa yhteiskunnan varoin.
Muista lähdekritiikki!
cicero
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja cicero »

skoone kirjoitti:
cicero kirjoitti:Jaa, maailman historia menee niin että ihmiset syystä tai toisesta ovat joutuneet muuttamaan omasta kotimaastaan tai lähteneet vapaaehtoisesti, mun mielestä se ei ole mikään hyvä syy vaatia jonkun maan kansalaisuutta, selvää olisi että jos "inkeriläisillä" olisi ollut rikas elämä tuolla rajan toisella puolella , heillä ei olisi ollut kiinnostusta tulla Suomeen takaisin. Suomi on hyvin erikoinen maa tässä suhteessa että ottaa näin ihmisiä muista maista takasin eli jopa muualla syntyneet voivat vaatia tänne pääsyä vain sillä perusteella että mummu on täältä lähtöisin.

Olen itse syntynyt ja asunut Suomessa 30-vuotiaaksi asti ja muutin sitten työn vuoksi ulkomaille. Kun haluaisin tulla Suomeen takaisin, niin minulla ei ole samoja oikeuksia kuin esimerkiksi niillä syntyperäisillä suomalaisilla, jotka työn perässä muuttamisen sijasta ovat rahoittaneet elämänsä ja kaljanjuontinsa yhteiskunnan varoin.
minäkin olen asunut ulkomailla mutta kyllä mulla on oikeudet suomalaiseen oikeusturvaan, samoin kuin miehellänikin joka on muualta euroopasta kotoisin. Tietysti täällä pitää asua ensin muutama kuukausi mutta sitten kun saa kelakortin niin no problems!

Tosin mieheni maksaa reilusti veroja suomeen, reilusti enemmän kuin minä saan tukea äitiys -ja kotihoidontukiin...olemme myöskin kummatkin opiskelleet muualla ja itse on täytynyt opiskelut maksaa...Ymmärtäisin sen että tänne tulevat tekevät töitä täällä miksi pitää tulla elelemään sosiaaliturvalla? Varsinkin kun se malli siirtyy sukupolvelta toiselle. Monelle inkeriläiselle sosiaaliturva on ollut moninkertainen siihen mitä ovat ennen tänne tuloa saaneet....ei siis kannata mennä töihin kun rahaa saa ilmaiseksikin...

okei, anyway, olen kuitenkin sitä mieltä että jokaisen suomessa asuvan on velvollisuus edes yrittää työllistää itsensä, oli sitten mistä tahansa kotoisin, työttömyys aiheuttaa eristäytymistä yhteiskunnasta ja pahimmassa tapauksessa tuloksena on tälläinen yksilö joka ei hallitse itseään ja jolle mikään ei merkitse mitään, mun mielestä tälläisille syrjääntyneille ei pitäisi maksaa tukia muutakuin silloin kun osallistuvat johonkin kurssituksiin tai vaikka roskien keräämiseen kaupungin puistoista...
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
Moderaattorit
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Moderaattorit »

Palataanpas aiheeseen tässä ketjussa.
Aizerbaidzan
Angus MacGyver

Pistetään tähän sanomalehti Länsi-Suomen versio:

Jalkajousisurmaaja määrättiin mielentilatutkimukseen

SUSANNE EKROTH, Länsi-Suomi, Pori

Porilainen 19-vuotias Aleksander Siekkinen saapui tiistaiaamuna Porin käräjäoikeuteen vihreä froteepyyhe kasvoillaan. Sitten kahden nuoren naisen surmat tunnustanut mies laski pyyhkeen ja alistui median kuvattavaksi.
Vankeinhoitolaitoksen vaatteisiin pukeutuneella miehellä oli paljaissa jaloissaan sandaalit. Hartioille ulottuvat hiukset olivat likaiset.
Syyttäjä vaatii Siekkiselle elinkautista kahdesta murhasta.
Syytteen mukaan hän tappoi kesäkuussa 25- ja 22-vuotiaat naiset asuntoonsa ampumalla heitä jalkajousella lähietäisyydeltä päähän.
Oikeus antoi puolen päivän jälkeen välipäätöksen, jossa miehen todettiin syyllistyneen naisten surmiin.
Oikeus määräsi hänet mielentilatutkimukseen. Sen valmistuttua muutaman kuukauden kuluttua jutun käsittelyä jatketaan.

Puolustus vaati
suljettuja ovia

Johtavan kihlakunnansyyttäjän Kalle Kyhän mukaan puolustuskyvyttömien ampuminen voimakkaalla aseella osoittaa päättäväistä surmaamispyrkimystä.
Syytteen mukaan mies oli ampunut vuoteessaan vierekkäin nukkuneita naisia nuolilla vuorotellen.
Varmistaakseen kuoleman hän oli kuristanut molempia kurkusta.
Oikeuslääkärin mukaan naiset menehtyivät nukkuessaan kallon lävistäneiden nuolien aiheuttamiin aivovaurioihin.
Poliisin tutkimuksissa surma-aseen on todettu pystyvän läpäisemään ihmiskehon vielä 100 metrin etäisyydestä. Aseen mies oli tilannut internetin kautta.
Syytettä luettaessa Siekkinen nojautui rauhallisesti tuolissaan taaksepäin ja risti kädet syliinsä. Häntä puolustava varatuomari Esko Kivitie ilmoitti, että murhasyytteet kiistetään.
- Päämieheni myöntää kaksi tappoa. Teot olivat spontaaneja.
Puolustus vaati, että syytetyn mielentila tutkittaisiin jo ennen pääkäsittelyä ja että yleisö poistettaisiin salista. Oikeus ei suostunut kumpaankaan. Julkisuutta oikeus perusteli rikoksen vakavuudella.

Itsemäärätty
lääkitys vei estot

Syyttäjän kuulustellessa Siekkinen vastaili rauhallisesti ja selkeällä äänellä.
Hän kertoi tavanneensa naiset ensi kerran surmayönä ennen aamuneljää Tiilimäen Nesteen kahvilassa ja luvanneensa heille yösijan.
Valvontakameran mukaan nuorten keskustelu kesti kuusi minuuttia.
Pienessä yksiössä juotiin olutta ja kuunneltiin musiikkia. Naiset nukahtivat, ja mies jäi juomaan olutta yksin.
- Otin jalkajousen sohvan vierestä. En ajatellut yhtään mitään. Sitten mä ammuin, hän kertoi.
Koska nuolet olivat loppuneet kesken, hän oli irrottanut niitä uhrien haavoista ja käyttänyt uudelleen. Hän ampui molempia naisia seitsemän kertaa. Syytä teoilleen hän ei edelleenkään osannut kertoa.
Siekkinen kertoi, että hänellä oli tekohetkellä oma lääkitys päällä. Hän oli nauttinut päivää aikaisemmin noin 80 mielialapilleriä keskioluen kanssa.
- Tein mitä halusin, en ottanut mistään vastuuta. Ei ollut estoja ollenkaan.

Kaveri ei uskonut
kuulemaansa

Hän kertoi jatkaneensa juomista surmien jälkeen vielä kolmen päivän ajan. Keskiviikkona hän yritti siirtää naisia sängystä ja asunnosta.
- En jaksanut. Ne olivat liian painavia.
Todistajana kuullulle koulukaverilleen hän oli soittanut surmien jälkeen kaksi kertaa. Sunnuntaina hän oli kertonut harjoittaneensa seksiä naisten kanssa. Puhelu oli ollut iloinen.
- Keskiviikkona hän sitten kertoi tappaneensa kaksi ihmistä. Järkytyin, enkä aluksi uskonut, kertoi kaveri.
Siekkinen oli hänen mukaansa ollut rauhallinen, mutta hiukan hädissään.
Oikeus käytti tiistaina runsaasti aikaa selvittääkseen, kuinka läheisissä suhteissa surmatut olivat olleet tiettyihin omaisiinsa. Kuultavina olivat muun muassa molempien naisten isät.
Osa omaisista vaatii Siekkiseltä 10 000-20 000 euron korvauksia kärsimyksistä. Lisäksi 22-vuotiaan naisen 3-vuotiaalle tyttärelle vaaditaan elatusta siihen saakka, kun hän täyttää 18 vuotta.
Doctor Lecter

Aizerbaidzan kirjoitti:
Voi olla. Osa heistä ei halua Suomen kansalaisuutta ollenkaan, osa ottaa kaksoiskansalaisuuden ja jotkut ottavat Suomen kansalaisuuden.

Kuten molemmat hyvin tiedämme, niin kansalaisuutta pitää hakea, se ei tule heille automaattisesti. Itse tiedän inkeriläisiä näistä kaikista mainitsemistani ryhmistä.

Siekkisen kansalaisuutta en tiedä, mutta eiköhän tuo jossain vaiheessa ilmene.

OT: skoone ei tietenkään voinut tietää, että olen hyvinkin perehtynyt tuohon inkeriläisyyteen monestakin eri syystä.
Aizerbaidzan
Angus MacGyver

Doctor Lecter kirjoitti:Saakohan AS vankilassa ns. kovan miehen maineen kun on tappanut kaksi ihmistä?
Uskaltaisin väittää, että Siekkinen ei tule nauttimaan vankilassa mitään kovin korkeaa statusta. Naisentappaja, joka eli ruumiden kanssa muutaman päivän...Voipi olla, että saa vankilassa "isän kädestä", ellei sitten lusi eristyksissä.
Vastaa Viestiin