http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 12101.htmlVanhusten välisen tappelun toinen osapuoli menehtyi
Julkaistu: 28.12.2012 11:21
Vanhainkodissa Heinolassa tapaninyönä pahoinpidelty 88-vuotias talon asukas menehtyi torstaina.
Mies joutui 82-vuotiaan talon toisen asukkaan pahoinpitelemäksi.
Nuorempi mies löi häntä yhden kerran kasvoihin. Uhri kaatui lyönnin seurauksena, löi päänsä ja menetti tajuntansa.
Rikoskomisario Pälvi Suokas Päijät-Hämeen poliisista kertoo, että tapauksesta tehdään normaali kuolinsyytutkimus. Mitään muuta tutkintaa ei ole toistaiseksi menossa.
Suokkaan mukaan tapaninyön tapahtumista ei ole toistaiseksi tarkkaa kuvaa.
Poliisista kerrotaan, että hoitolaitoksissa silloin tällöin ilmenee väkivaltaa ja uhkaavia tilanteita.
Ilta-Sanomat kertoi tappelusta heinolalaisessa vanhainkodissa keskiviikkona.
IS
Vanhusten tappelu johti toisen kuolemaan
Vanhusten tappelu johti toisen kuolemaan
oon sisältä kuollu ja risti mun naamassa merkkaa sitä
-
Täysi Purenta
- Andy Sipowich NYPD
Re: Vanhusten tappelu johti toisen kuolemaan
Kurja juttu. Mutta ei ihmisluonto mihinkään katoa vaikka ihminen ikääntyisi. Vielä kun alzhaimerin tauti vie sekä lähimuistin että estoja, ihminen voi muuttua hyvinkin paljon.
Isäni on keskivaikeaa alzhaimeria sairastava ja hän on kerran tapellut vanhainkodissa. Kaksi kämppiksinä elävää hygienian suhteen kintaalla viittaavaa ukkoa otti yhteen vessan siisteydestä.
. Siis asiasta josta kumpikaan ei takuulla piittaa tuon taivaallista. Mutta kai sitä pitkään yhdessä asuessa nousee kuoleman kysymykseksi, kumpi oikeasti roiskii renkaalle...
Isäni myös kerran aiheutti kissatappelun flirttailtuaan kahdelle mummolle yhtä aikaa. Rouvista toinen oli jo miltei 90-vuotias ja toinen simpsakka 78-v. Henkilökunta ei pistänyt pahakseen vaikka talossa leijaili pitkään jäinen tunnelma. He olivat sitä mieltä että eteenkin siinä vanhemmassa ei ollut veri kiertänyt vuosiin niin kuumasti. Hän oli ollut jo lipumassa kohti täydellistä passiivisuutta ja reagoimattomuutta kun kaikkea edes auttavasti hengittävää vikittelevä äijä oli häntä ruvennut piirittämään. Valitettavasti äijä ei ole edes sitä vertaa uskollinen nyt, kuin oli hyvämuistisina päivinään.
Mutta totuuus on, että eteenkin tietyssä vaiheessa alzhaimerin kehittyessä ihminen on hädissään ja peloissaan kun ei enää muista ja jopa oma minuus alkaa kadota. Siinä vaiheessa vanhus voi olla hyvinkin vaarallinen mielikuvituksen ottaessa valtaa.
Isäni on keskivaikeaa alzhaimeria sairastava ja hän on kerran tapellut vanhainkodissa. Kaksi kämppiksinä elävää hygienian suhteen kintaalla viittaavaa ukkoa otti yhteen vessan siisteydestä.
Isäni myös kerran aiheutti kissatappelun flirttailtuaan kahdelle mummolle yhtä aikaa. Rouvista toinen oli jo miltei 90-vuotias ja toinen simpsakka 78-v. Henkilökunta ei pistänyt pahakseen vaikka talossa leijaili pitkään jäinen tunnelma. He olivat sitä mieltä että eteenkin siinä vanhemmassa ei ollut veri kiertänyt vuosiin niin kuumasti. Hän oli ollut jo lipumassa kohti täydellistä passiivisuutta ja reagoimattomuutta kun kaikkea edes auttavasti hengittävää vikittelevä äijä oli häntä ruvennut piirittämään. Valitettavasti äijä ei ole edes sitä vertaa uskollinen nyt, kuin oli hyvämuistisina päivinään.
Mutta totuuus on, että eteenkin tietyssä vaiheessa alzhaimerin kehittyessä ihminen on hädissään ja peloissaan kun ei enää muista ja jopa oma minuus alkaa kadota. Siinä vaiheessa vanhus voi olla hyvinkin vaarallinen mielikuvituksen ottaessa valtaa.
Että vielä tossa iässä tulee testosteariini boostereita. Vai olisko kyse vaan henkisentasapainon alentuneesta tasosta..
Kuka noista vanhuksien bilettämisestä tietää kun eivät itse ole tuntojaan täällä julkituomassa.
Kuka noista vanhuksien bilettämisestä tietää kun eivät itse ole tuntojaan täällä julkituomassa.
Että,mitään muuta tutkintaa ei ole menossa?!Miten pahoinpitely,kuolemantuottamus?Syyntakeisuus voitanee arvioida oikeuden puolesta.
Hoitolaitoksen puolesta laiminlyönti?On omaisten lupa olettaa,että vanhuksensa ovat turvassa.
"Poliisista kerrotaan, että hoitolaitoksissa silloin tällöin ilmenee väkivaltaa ja uhkaavia tilanteita."
Mitäs nyt tällekään asialle mitään tehdä.No,hups,ne nyt välillä hakkaa ja tappa toisiaan
Itse en,kuolleen omaisena,tyytyisi tähän.
Hoitolaitoksen puolesta laiminlyönti?On omaisten lupa olettaa,että vanhuksensa ovat turvassa.
"Poliisista kerrotaan, että hoitolaitoksissa silloin tällöin ilmenee väkivaltaa ja uhkaavia tilanteita."
Mitäs nyt tällekään asialle mitään tehdä.No,hups,ne nyt välillä hakkaa ja tappa toisiaan
Itse en,kuolleen omaisena,tyytyisi tähän.
Helvetin kosto kiehuu sydämessäni- Yön kuningatar
-
Täysi Purenta
- Andy Sipowich NYPD
Luultavasti kyseessä on jonkin lajin tapaturma. Tekijä on luultavasti niin täysin syyntakeeton, ettei asialle oikein minkään mahda. Kuinka laittaa laitospotilas laitokseen? Lähinnä se mitä voidaan tehdä on rukata lääkitystä ja katsoa, että tekijä on kylliksi valvotulla osastolla.
Tuon ikäinen vanhus voi olla jo niin hauras ja heikkokuntoinen, että aika vaatimatonkin tälli suistaa tasapainosta ja keho ei enää paljoa kestä. Vanhuksiahan menehtyy ihan kaatumisiin silloinkin, kun tilanteessa ei ole ketään toista. Pahimmillaan jo pelkkä säikähdys saa pumpun pysähtymään.
Moni ei tajua, miten paljon alzhaimer syö ihmisen persoonaa ja alitajunnan rajoitteita. Muutamista tulee aurinkoisia "lapsia" joille kaikki käy ja joka päivä on ihme uus. Mutta osasta tulee agressiivisia ja paranoijia. Yksi isotätini oli niin varma että hänet halutaan murhata että kuljetti isoa puukkoa mukanaan. Häntä ei saatu laitokseen ja lopulta kotipalvelu ei enää uskaltanut hänen luokseen ruokkimaan ja hoitamaan. Muori kuoli miltei nälkään silkkaa itsepäisyyttään ennenkuin hänet saatiin vietyä hoidon piiriin väkisin. Herää vain ajatus millainen on tuollaisia ajatuksia viimeisinä ajatuksinaan hellivän ihmisen alitajunta... Kun tuollaisen potilaan luokse mennään palvelutalossakin, saa olla todella valppaana. Varsinkin jos potilas on vielä uninen eikä sitäkään vähää tolkuissaan. Moni ikänsä töitä rankasti painanut mummo on riski jos painisille joudutaan tai jos sellainen pääsee
Tuon ikäinen vanhus voi olla jo niin hauras ja heikkokuntoinen, että aika vaatimatonkin tälli suistaa tasapainosta ja keho ei enää paljoa kestä. Vanhuksiahan menehtyy ihan kaatumisiin silloinkin, kun tilanteessa ei ole ketään toista. Pahimmillaan jo pelkkä säikähdys saa pumpun pysähtymään.
Moni ei tajua, miten paljon alzhaimer syö ihmisen persoonaa ja alitajunnan rajoitteita. Muutamista tulee aurinkoisia "lapsia" joille kaikki käy ja joka päivä on ihme uus. Mutta osasta tulee agressiivisia ja paranoijia. Yksi isotätini oli niin varma että hänet halutaan murhata että kuljetti isoa puukkoa mukanaan. Häntä ei saatu laitokseen ja lopulta kotipalvelu ei enää uskaltanut hänen luokseen ruokkimaan ja hoitamaan. Muori kuoli miltei nälkään silkkaa itsepäisyyttään ennenkuin hänet saatiin vietyä hoidon piiriin väkisin. Herää vain ajatus millainen on tuollaisia ajatuksia viimeisinä ajatuksinaan hellivän ihmisen alitajunta... Kun tuollaisen potilaan luokse mennään palvelutalossakin, saa olla todella valppaana. Varsinkin jos potilas on vielä uninen eikä sitäkään vähää tolkuissaan. Moni ikänsä töitä rankasti painanut mummo on riski jos painisille joudutaan tai jos sellainen pääsee
Veikkaan että Täysi Purenta on oikeilla jäljillä. Itse olen paljonkin ollut muistisairaiden vanhusten kanssa tekemisissä työni puolesta, ja kyllähän suurin osa rupee olemaan vanhoilla päivillä ihan kuutamolla. Hoitotyöhön liittyvä väkivalta liittyy vanhusten puolella pääasiallisesti juurikin näihin tapauksiin. Suurinta osaa lyönneistä ei voi ennakoida mitenkään, kun toinen näyttää aurinkoista naamaa ja saattaa silti muksaista. Tässäkin kyseessä ilmeisesti vain yksi lyönti, joka riitti. Sellaista on vaikea valvoa, jos ei ole edeltänyt mitään suukopua asukkaiden välillä. Liiallista lääkkeidenkäyttöäkin vanhustenhoidossa kritisoidaan nykyään siihen malliin, että rupee olemaan aika kortilla rauhoittavat pillerit.
Ikävä tapaus, kaiken kaikkiaan.
Ikävä tapaus, kaiken kaikkiaan.
-
Hans-Peter Haulikko
- Hetty Wainthropp
eräs asia pisti silmään tässä jutussa:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012122 ... 6_uu.shtml
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012122 ... 6_uu.shtml
henkilökunta näki tapahtuman, mutta eivät kerenneet väliin. miksi aamuyöllä tapahtuneen pahoinpitelyn uhri vietiin sairaalaan vasta myöhemmin aamulla, vaikka henkilökunta näki lyönnin ja kaatumisen ja päänlyönnin lattiaan? jos ikää on mittarissa melkeen 90 vuotta ja pamauttaa takaraivon lattiaan, niin siinä on kiire jos halutaan jotain tehdä. täysin terveet nuoretkin kuolevat juuri tuolla tavalla tappelun tuoksinnassa. pistää miettimään, että minkälaista henkilökuntaa oli töissä ja onko henkilökunta miten ammattitaitoista? onko esim. yhteistä kieltä asukeilla ja henkilökunnalla.Kinastelu vanhainkodissa johti 88-vuotiaan kuolemaan
Perjantai 28.12.2012 klo 13.36
Vanhainkodin asukkaan epäillään aiheuttaneen toisen asukkaan kuoleman Heinolassa.
Uhri oli 88-vuotias ja epäilty lyöjä on 82-vuotias.
Rikosylikonstaapeli Mike Koskela Päijät-Hämeen poliisista ei vielä tiedä, mikä johti kahden vanhan miehen kinailuun vanhainkoti Hopeasillassa tapaninpäivänä aamuyöstä.
Koskelan mukaan pahoinpitely tapahtui uhrin huoneen ovella. Henkilökunta havaitsi yhteenoton, mutta ei ehtinyt väliin.
Päähän osunut isku kaatoi uhrin, joka löi takaraivonsa lattiaan. Myöhemmin aamulla mies siirrettiin lääkärin ohjeitten mukaisesti sairaalaan, jossa hän kuoli torstaina.
Hopeasillan omistaa Heinolan kaupunki, ja siellä hoidetaan 59:ää vanhusta ympärivuorokautisesti. Asumispalvelujohtaja Tiina Hurme ei poliisitutkimusten takia kommentoi kuolemaa. Siitä kertoi ensimmäisenä Itä-Häme.
"näin mä ajattelen, mä oon maalaispoika"
Olen töissä vaikeasti dementoituneiden parissa. Suurimmalla osalla on pitkälle kehittynyt alzhaimer tai muu vaikea muistisairaus. Minä voin hyvin kuvitella tilanteen, koska meidänkin paikassamme on vastaavaa sattunut. Niin hoitajat kuin toiset asukkaat ovat saaneet joltain asukkaalta nyrkkiä tms... Nuo tappelut ovat ihan arkipäivää. Monelle omaiselle tämä tulee yllätyksenä, että vaikkapa äiti joka aiemmin terveenä on ollut kiltti ja ihana, onkin vanhana ja sairauden vaikutuksesta hyvin agressiivinen ja paha suustaan. Minä olen itse ollut tilanteessa, jossa yli 90 vuotias mies tarrasi munuun kiinni aikomuksena lyödä. Irrottaudun hänen otteestaan ja siinä samassa mies kaatui suorilta jaloilta ja löi päänsä ovenpieleen. Ei siinä ehdi millään väliin vaikka vieressä seisoisi. Näitä kaatumisia ja tappeluita tapahtuu paljon joihin hoitaja ei kertakaikkiaan voi ehtiä väliin. Hoitajia voi olla vain yksikin yhdeksän asukkaan kanssa. Se on aikamoinen tehtävä nähdä kaikki. Useat vanhukset kun ovat vielä erittäin ketterä jalkaisia, vaikka pää onkin ihan sekaisin. Jos tälläinen tapaturma tulee niin asukkaan tilannetta seurataan. Ei aina kutsuta ambulanssia hätiin jos vointi on ihan normaali. Hyvin usein vanhukset selviävät ilman ruhjeen ruhjetta, vaikka tapahtuma sinänsä olisikin rajun näköinen. Minun kertomassa esimerkissäni tämä päänsä lyönyt mies nousi ylös ja jatkoi matkaansa niinkuin mitään ei olisi tapahtunut. Sai pari tikkiä kyllä päähänsä.
Onhan nuo kamalia asiota, mutta uskon, että sairaus kyllä on suurena lieventävänä asianhaarana. Ei alzhaimeria sairastava ole enää tarpeeksi "fiksu" ymmärtämään seurauksia.
Onhan nuo kamalia asiota, mutta uskon, että sairaus kyllä on suurena lieventävänä asianhaarana. Ei alzhaimeria sairastava ole enää tarpeeksi "fiksu" ymmärtämään seurauksia.
-
jarmo.janis
- Vic Mackey
Jos kerrottu tapahtumakulku hoitajien toiminnasta pitää paikkansa, pitäisi hoitajien toiminnasta potilaan kuolemaan johtaneen tilanteen kyseessä ollessa suorittaa vähintään esitutkinta. Kyllä minäkin olen sitä mieltä, ettei nyt joka jutusta poliisia paikalle, mutta nyt on sentään ihminen kuollut. Jos poliisi tekee tutkinnan lopettamispätöksen viemättä juttua syyttäjäle, se on ok, sillä silloinhan se tarkoittaa että hoitajat on tehneet sen kaiken mikä siinä tilanteessa tehtävissä on.
Jos syyttäjä tekee saman ratkaisun syyttämättäjättämispäätöksellä, sekin on ok. Mutta ennen kaikkea tällainen tutkinta pakottaa, hoitajien liusäksi, myös vastuussa olevat päätöksentekijät arvioimaan omaa toimintaansa. Näin siksi koska tutkinnassa joka tapauksessa tulee esiin kysymys siitä, onko henkilökuntamitoitus ollut lain mukainen, ja jos ei niin miksi, ja mitä sen eteen on tehty. Kyllä minäkin sen ymmärrän että jos hoitajia on vähän, ja tilanteita päällä yhtä aikaa monta, niin ei esimerkiksi sanottuna kaatumisen jälkeen takaisin omille jaloilleen päässyt ja päällisin puolin ok oleva voi olla kiireellisin tapaus.
Jos syyttäjä tekee saman ratkaisun syyttämättäjättämispäätöksellä, sekin on ok. Mutta ennen kaikkea tällainen tutkinta pakottaa, hoitajien liusäksi, myös vastuussa olevat päätöksentekijät arvioimaan omaa toimintaansa. Näin siksi koska tutkinnassa joka tapauksessa tulee esiin kysymys siitä, onko henkilökuntamitoitus ollut lain mukainen, ja jos ei niin miksi, ja mitä sen eteen on tehty. Kyllä minäkin sen ymmärrän että jos hoitajia on vähän, ja tilanteita päällä yhtä aikaa monta, niin ei esimerkiksi sanottuna kaatumisen jälkeen takaisin omille jaloilleen päässyt ja päällisin puolin ok oleva voi olla kiireellisin tapaus.