Piia Ristikankare 15v katosi pe 7.10.1988 Piikkiössä (ketju 2)
Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan -Piikkiö 1988
Kyllä siitä on ollut väitteitä, että jotakin havaintoja/papereita olisi ollut, mutta ovat arkistoista kadonneet. Tiedä mikä sitten on totuus.
Alethes doksa meta logu
Edelleen toistan että Piiaa ei ketään ole nähnyt KOTI-PAIMIO välillä.Pontela oli todellakin voimissaan tuohon aikaan,e3 nousussa!Porukkaa ravas mäkee ylös/alas virtana!
Ykköstie oli johtava tie välillä tku-hki .Ja ei todellakaan ollut mikään hiljanentie!
JOS Piia olisi kävellyt kotoa pysäkille.Olisi discolaiset/amikset/pissikset ja kaikki jotka siellä liikkui,joku olisi nähnyt!!
Jos Piia suuttui ja lähti Paimioon.Tai ei päässyt pihaa kauemmaksi.(pihasauna)
Bussiraha!
vaatteet!
soitto!Olisi kyllä ilmoittanut tulostaan!
Harvaluoto on kanssa hienopaikka!
Ykköstie oli johtava tie välillä tku-hki .Ja ei todellakaan ollut mikään hiljanentie!
JOS Piia olisi kävellyt kotoa pysäkille.Olisi discolaiset/amikset/pissikset ja kaikki jotka siellä liikkui,joku olisi nähnyt!!
Bussiraha!
vaatteet!
Harvaluoto on kanssa hienopaikka!
Vaikka tie on vilkas liikenteinen, niin voihan se olla mahdollista, ettei Piiaan vaan ole kiinnitetty huomiota. En minä ainakaan muista jälkikäteen, jos olen vilkas liikenteistä tietä ajaessa huomannut jonkun kävelevän tien reunaa. Sen kirjeen lähettäjä joka tapauksessa todennäköisesti on Piian nähnyt. Mutta hän on tajunnut yhdistää 1+1 vasta vuosien jälkeen.
-
LAWoman
- Christopher Lorenzo
Ja jos Piia vältteli discossa olevaa porukkaa joka oli mahdollisesti kiusannut häntä aiemmin, valitsisi hän ehkä reitin josta tämä porukka ei häntä huomaisi - ainakin siinä määrin kuin se on mahdollista.
There's a killer on the road
His brain is squirmin' like a toad
Take a long holiday
Let your children play
If ya give this man a ride
Sweet memory will die
Killer on the road, yeah.
His brain is squirmin' like a toad
Take a long holiday
Let your children play
If ya give this man a ride
Sweet memory will die
Killer on the road, yeah.
Siinä menee pieni joki/puro 150m pontelasta joka johtaa piikkiönlahdelle.En kuitenkaan usko mitään itsetuhoisuutta tai tapaturmaa tässä.
Tuo kirje ja sen sisältö tosin epäilyttää.Kirjoitettu koneella todennäköisesti huonosuomi,ruotsi!
Mistäköhän se isäkään tietää mitä on ollut tytöllä päällä jos on ollut saunassa?
Luulis ottavan päiväkirjan mukaan jos lähtee viimeiselle reissulle?Kuitenkin täyttänyt sitä säännöllisesti!
En kyllä sitäkään usko että jehovalaisuus liittyisi tähän mitenkään.
Ihmiset vaan on aika susia suuttuessaan!Lesut käyttää aika järjestelmällisesti lapsia hyväkseen ja se pistää miettimään mikäs tästä tekis erillaisen.siniset silmät ja kiltin näköinen ukko vai!
Poliisillahan on joku epäily kyllä.Noh
Tuo kirje ja sen sisältö tosin epäilyttää.Kirjoitettu koneella todennäköisesti huonosuomi,ruotsi!
Mistäköhän se isäkään tietää mitä on ollut tytöllä päällä jos on ollut saunassa?
Luulis ottavan päiväkirjan mukaan jos lähtee viimeiselle reissulle?Kuitenkin täyttänyt sitä säännöllisesti!
En kyllä sitäkään usko että jehovalaisuus liittyisi tähän mitenkään.
Ihmiset vaan on aika susia suuttuessaan!Lesut käyttää aika järjestelmällisesti lapsia hyväkseen ja se pistää miettimään mikäs tästä tekis erillaisen.siniset silmät ja kiltin näköinen ukko vai!
Poliisillahan on joku epäily kyllä.Noh
-
jarmo.janis
- Vic Mackey
Juuri näin. Ihmisiä tulee ja menee, on täysin mahdotonta jäljestä päin muistaa kaikkia näkemiään ihmisiä, ellei näkemiseen liity jotain erikoista, ja bussipysäkillä odottaminen ei ole erioista. Ei se ole ollut silloinkaan ja vielä vähemmän se on nykyään. Ihan hyvin joku on Piian saattanut nähdä, mutta ei välttämättä tunnistaa tai tuntea. Vaatteetkin on voineet estää kasvoja tunnistettavasti näkymästä auton/todistajan tulosuuntaan.elli72 kirjoitti:Vaikka tie on vilkas liikenteinen, niin voihan se olla mahdollista, ettei Piiaan vaan ole kiinnitetty huomiota. En minä ainakaan muista jälkikäteen, jos olen vilkas liikenteistä tietä ajaessa huomannut jonkun kävelevän tien reunaa. Sen kirjeen lähettäjä joka tapauksessa todennäköisesti on Piian nähnyt. Mutta hän on tajunnut yhdistää 1+1 vasta vuosien jälkeen.
Itsestäni olen esimerkiksi huomannut sellaisen seikan, että vaatii vähintään viisi näkemiskertaa ainakin 5 min per kerta häiriöttömissäkin olosuhteissa ennen kun joku jää mieleen niin, ettei tarvi luntata jostain lapusta. Sit vielä sellainenkin seikka, että sehän oli viikonloppua, jolloin sitä jalkaisin liikkuvaa ja ehkä bussiakin odottavaa nuorisoa oli vielä enemmän liikenteessä, joten vielä mahdottomammaksi yhden muistaminen tulee. Sellainenkin hoomma että jos auto on ajanut liikennevirrassa nin sen nopeus (tietämättä mikä oli paikan nopeusrajoitus) on voinut olla vähintään rahtusen alle 17 m/sek. jopa 27,7 m/sek. Tämä yöllä pimeässa yritäs vielä muistaa ohitettujen ihmisten ulkonäöt.
Eihän se isä Piiaa viimeisenä nähnyt vaan veli. Vaikkei olkkarista (olettaisin tämän telkkaririidan tapahtuneen siellä) eteiseen näkisikään niin tuskin kenelläkään niin montaa takkia tai laukkua on, etteikö huomattaisi jälkeenpäin, mitä puuttuu.peimari kirjoitti:Mistäköhän se isäkään tietää mitä on ollut tytöllä päällä jos on ollut saunassa?
-
jarmo.janis
- Vic Mackey
Ja sitten vielä. Kyseessähän oli yksinhuoltaja isä, jonka tuloista lasten kamppeet ostettiin. Luulis isän vähän kattovan mihin lapset hänen antamansa rahat käyttää. Varsinkin jos puhutaan summista jotka tarvitaan päällyshousujen, päällyspaitojen ja takkien/kenkien ostoon. Kyllä se, jonka pussista vermeet on maksettu, huomaa jos jotain arvokkaampaa puuttuu. Luultavasti se puuttuvien vaatteiden katsominen on tehty ensivaiheen ilmoituksen jälkeen uudestaan ehä tarkemmin sen havainoimiseksi mitä isän mukaan puuttuu.Samuli kirjoitti:Eihän se isä Piiaa viimeisenä nähnyt vaan veli. Vaikkei olkkarista (olettaisin tämän telkkaririidan tapahtuneen siellä) eteiseen näkisikään niin tuskin kenelläkään niin montaa takkia tai laukkua on, etteikö huomattaisi jälkeenpäin, mitä puuttuu.peimari kirjoitti:Mistäköhän se isäkään tietää mitä on ollut tytöllä päällä jos on ollut saunassa?
-
Kyllikki S
- Adrian Monk
Re:
Monelta kantilta on tätäkin tapausta jaksettu vääntää. Loppujen lopuksi olen omasta puolestani päätynyt kuittaamaan asian niin, että kyse oli lopultakin perheen sisäisestä tragediasta. Luultavimmin jotakin on tapahtunut sisarusten välillä sillä välin kun miehet olivat saunassa.peimari kirjoitti:Edelleen toistan että Piiaa ei ketään ole nähnyt KOTI-PAIMIO välillä.Pontela oli todellakin voimissaan tuohon aikaan,e3 nousussa!Porukkaa ravas mäkee ylös/alas virtana!
Bussiraha!
vaatteet!
15-vuotias tyttö ja 14-vuotias poika, veli ja sisko, riitelyä, paskamainen ikä kummallakin, äkkipikaistumista.
Ei Piia todennäköisesti ikinä kodistaan ainakaan elävänä poistunut.
Sattui riita ja tappelu ja siitä seurasi kauhea tapaturma.
Omaiset suojelevat toisiaan mikä on ymmärrettävää, mutta jonkun omaatuntoa jäi kolkuttamaan ja halusi keventää omaatuntoaan jollain keinolla ennen kuolemaansa (appiukkoko?)
Jotenkin näin uskoisin käyneen.
Ketään syyttämättä:
Riitelyn seurauksena tapahtunut tapaturmainen kuolema.
Totuus
Re: Re:
Myös minusta tämä on kaikista todennäköisin selitys Piian katoamiseen. Tyttö kaatunut ja lyönyt päänsä johonkin ja menehtynyt siihen. Appiukko on saunasta lähteissään ottanut tytön autoonsa ja ajanut ties minne...Kyllikki S kirjoitti: Monelta kantilta on tätäkin tapausta jaksettu vääntää. Loppujen lopuksi olen omasta puolestani päätynyt kuittaamaan asian niin, että kyse oli lopultakin perheen sisäisestä tragediasta. Luultavimmin jotakin on tapahtunut sisarusten välillä sillä välin kun miehet olivat saunassa.
15-vuotias tyttö ja 14-vuotias poika, veli ja sisko, riitelyä, paskamainen ikä kummallakin, äkkipikaistumista.
Ei Piia todennäköisesti ikinä kodistaan ainakaan elävänä poistunut.
Sattui riita ja tappelu ja siitä seurasi kauhea tapaturma.
Omaiset suojelevat toisiaan mikä on ymmärrettävää, mutta jonkun omaatuntoa jäi kolkuttamaan ja halusi keventää omaatuntoaan jollain keinolla ennen kuolemaansa (appiukkoko?)
Jotenkin näin uskoisin käyneen.
Ketään syyttämättä:
Riitelyn seurauksena tapahtunut tapaturmainen kuolema.
Muista lähdekritiikki!
Ja sitten vielä. Kyseessähän oli yksinhuoltaja isä, jonka tuloista lasten kamppeet ostettiin. Luulis isän vähän kattovan mihin lapset hänen antamansa rahat käyttää. Varsinkin jos puhutaan summista jotka tarvitaan päällyshousujen, päällyspaitojen ja takkien/kenkien ostoon. Kyllä se, jonka pussista vermeet on maksettu, huomaa jos jotain arvokkaampaa puuttuu. Luultavasti se puuttuvien vaatteiden katsominen on tehty ensivaiheen ilmoituksen jälkeen uudestaan ehä tarkemmin sen havainoimiseksi mitä isän mukaan puuttuu.jarmo.janis kirjoitti:Samuli kirjoitti:Eihän se isä Piiaa viimeisenä nähnyt vaan veli. Vaikkei olkkarista (olettaisin tämän telkkaririidan tapahtuneen siellä) eteiseen näkisikään niin tuskin kenelläkään niin montaa takkia tai laukkua on, etteikö huomattaisi jälkeenpäin, mitä puuttuu.peimari kirjoitti:Mistäköhän se isäkään tietää mitä on ollut tytöllä päällä jos on ollut saunassa?
Niinpä.Kyseessähän oli yksinhuoltaja isä.joka oli huolissaan vkl;n jälkeen
Totta!Onhan tossa muitakin up.epäiltyjä olemassa.Hän yksikin joka asui Paimiossa.Opiskeli Turussa samaan aikaan.OLi lähennellyt lapsia Hesassa.ehkä omia?
Aika vaikeetahan toi on!
Oon tässä muutaman päivän aikana kahlannu nämä molemmat ketjut läpi, joskin on tunnustettava et hiukan hypähdellen. Itse en usko ainakaan isän syyllisyyteen. Olen useammastakin kohtaa, sekä Kadonneet-sarjasta saanut käsityksen, että perheen osuus on tutkittu ja poissuljettu. Isän puheesta sain sen käsityksen, että hän on ollut vahvastikin epäiltynä aikoinaan. Lisäksi isästä tuli vaan sellanen fiilis että on aito ja surullinen. Koskettavaa oli, kuinka häntä on jäänyt kalvamaan riidan yhteydessä äitiin vertaaminen, tunsi selvästi siitä syyllisyyttä.
Keskusteluissa on paljon ihmetelty ettei kyselty perään ennen sunnuntaita ja sitä miksi appiukko oli saunomassa ja jotkut ovat jopa ehkä syyllistävään sävyyn todenneet isän hylänneen äidin ja heittäneen tämän pellolle. Ohjelmassa tuli esille, että ero tuli siinä vaiheessa, kun äidin ryyppääminen oli siinä pisteessä, että ei enää kyennyt huolehtimaan lapsista, joten äidin pellolle heittäminen tuntuu ennemminkin vastuullisen isän teolta. En myöskään näe mitään ihmeellistä siinä, että appiukko oli saunomassa. Itse olen todella läheisissä välissä ex-avokkini vanhempien kanssa, vaikka minä olin se "pellolle heittäjä". Käydään säännöllisesti toistemme luona kylässä ja soitellaan. Ei se puolisosta eroaminen tarkoita eroamista myös muusta perheestä.
En myöskään ihmettele, että ei-kännykkäaikana ei ole perään soiteltu. Itse olin teini 90-luvun lopulla ja vaikka kännykät oli jo jonkun verran tulleet, ei perääni juurikaan soiteltu jos oli oletus siitä missä olen. Ja minulla oli ikätovereihini verrattuna selkeästi kovempi kuri ja esimerkiksi paljon aikaisemmat kotiintuloajat jne. ja minusta ihan varmasti välitettiin! (Nykyään kolmekymppisenä joutuu tarkemmin ilmoittamaan missä on ja milloin
) Isähän ei tiennyt Piian peruneen Paimioon menoa. Toki on voinut ihmetellä ettei hälle henkilökohtasesti ole sanonut nyt lähtevänsä, mutta kun on kuullut kinasta, ei varmaan ole sen enempää ihmetellyt. Kaikkihan me ollaan teinejä oltu ja ei varmaan ihmeellistä että sisarusten välillä on kinaa millon mistäkin. Jotenkin sitä riitaakin on paisuteltu, sehän oli vaan kina kaukosäätimestä, joten tuskin sellainen käsirysyksi asti menee.
Olen muutamia noita Kadonneet-jaksoja katsellut, niin yleensähän niissä taitaa olla vain poliisin lisäksi yksi kertoja. (Korjatkaa jos olen väärässä) Joten aika luonnollista, että isä on valikoitunut tähän rooliin, eikä veljen puuttuminen sen ihmeellisempää ole. Facebookin perusteella ilmeisesti irtaantunut Jehovista, joten ei liene muutenkaan kauhean paljon isän kanssa tekemisissä.
Kaikenkaikkiaan mystinen tapaus. Aina tuollainen totaalinen katoaminen saa niskavillat pystyyn, jotenkin karmivaa. Oma veikkaukseni on että pian kotoa poistumisen jälkeen on ohi ajanut joku tuttu/puolituttu joka on tarjonnut kyytiä, mutta jolla ei olekaan ihan puhtaat jauhot olleet pussissa ja loppu on historiaa. Toisaalta jos ennenkin on tuntemattomien kyytiin hypännyt, niin miksei nytkin. Ja etenkin jos on veljen kanssa ollut kinaa ja siitä ärsyyntyneenä kova uhma päällä. Kuulostaahan se uskomattomalta sattumalta, mutta kaikki on mahdollista. Lisäksi jotenkin rohkenen epäillä että onko hänet nyt ihan kaikki kuitenkaan paikkakunnalla tunteneet. Vaikka olisi pienempikin paikkakunta, niin ei siellä kaikki tuttuja keskenään ole. Ja Jehovat kuitenkin aikalailla ilmeisesti omissa piireissään oleskelevat. Poliisit tuntuvat olevan vakuuttuneita kirjeen myötä ilmi tulleesta valkoisesta autosta, luulen että heillä on vahva epäilys jotain henkilöä kohtaan, mutta ei vaan ole näyttöä. Pitää toivoa, että henkilö joka on teon takana tai siitä jotain tietää, vielä murtuu ja paljastaa kaiken. Isälle ja veljelle olisi varmaan kaikkein tärkeintä saada tietää, mitä on tapahtunut. Tuskin enää kuvittelevat elossa olevan, joten vaikka ruumis löytyisikin, jättäisi se silti kaiken vielä avoimeksi.
Keskusteluissa on paljon ihmetelty ettei kyselty perään ennen sunnuntaita ja sitä miksi appiukko oli saunomassa ja jotkut ovat jopa ehkä syyllistävään sävyyn todenneet isän hylänneen äidin ja heittäneen tämän pellolle. Ohjelmassa tuli esille, että ero tuli siinä vaiheessa, kun äidin ryyppääminen oli siinä pisteessä, että ei enää kyennyt huolehtimaan lapsista, joten äidin pellolle heittäminen tuntuu ennemminkin vastuullisen isän teolta. En myöskään näe mitään ihmeellistä siinä, että appiukko oli saunomassa. Itse olen todella läheisissä välissä ex-avokkini vanhempien kanssa, vaikka minä olin se "pellolle heittäjä". Käydään säännöllisesti toistemme luona kylässä ja soitellaan. Ei se puolisosta eroaminen tarkoita eroamista myös muusta perheestä.
En myöskään ihmettele, että ei-kännykkäaikana ei ole perään soiteltu. Itse olin teini 90-luvun lopulla ja vaikka kännykät oli jo jonkun verran tulleet, ei perääni juurikaan soiteltu jos oli oletus siitä missä olen. Ja minulla oli ikätovereihini verrattuna selkeästi kovempi kuri ja esimerkiksi paljon aikaisemmat kotiintuloajat jne. ja minusta ihan varmasti välitettiin! (Nykyään kolmekymppisenä joutuu tarkemmin ilmoittamaan missä on ja milloin
Olen muutamia noita Kadonneet-jaksoja katsellut, niin yleensähän niissä taitaa olla vain poliisin lisäksi yksi kertoja. (Korjatkaa jos olen väärässä) Joten aika luonnollista, että isä on valikoitunut tähän rooliin, eikä veljen puuttuminen sen ihmeellisempää ole. Facebookin perusteella ilmeisesti irtaantunut Jehovista, joten ei liene muutenkaan kauhean paljon isän kanssa tekemisissä.
Kaikenkaikkiaan mystinen tapaus. Aina tuollainen totaalinen katoaminen saa niskavillat pystyyn, jotenkin karmivaa. Oma veikkaukseni on että pian kotoa poistumisen jälkeen on ohi ajanut joku tuttu/puolituttu joka on tarjonnut kyytiä, mutta jolla ei olekaan ihan puhtaat jauhot olleet pussissa ja loppu on historiaa. Toisaalta jos ennenkin on tuntemattomien kyytiin hypännyt, niin miksei nytkin. Ja etenkin jos on veljen kanssa ollut kinaa ja siitä ärsyyntyneenä kova uhma päällä. Kuulostaahan se uskomattomalta sattumalta, mutta kaikki on mahdollista. Lisäksi jotenkin rohkenen epäillä että onko hänet nyt ihan kaikki kuitenkaan paikkakunnalla tunteneet. Vaikka olisi pienempikin paikkakunta, niin ei siellä kaikki tuttuja keskenään ole. Ja Jehovat kuitenkin aikalailla ilmeisesti omissa piireissään oleskelevat. Poliisit tuntuvat olevan vakuuttuneita kirjeen myötä ilmi tulleesta valkoisesta autosta, luulen että heillä on vahva epäilys jotain henkilöä kohtaan, mutta ei vaan ole näyttöä. Pitää toivoa, että henkilö joka on teon takana tai siitä jotain tietää, vielä murtuu ja paljastaa kaiken. Isälle ja veljelle olisi varmaan kaikkein tärkeintä saada tietää, mitä on tapahtunut. Tuskin enää kuvittelevat elossa olevan, joten vaikka ruumis löytyisikin, jättäisi se silti kaiken vielä avoimeksi.
-
hannu hanhi
- Axel Foley
Kannattaa vielä huomioida, että Kadonneissa poliisi kertoi erittäin vähän kirjeen sisällöstä. Se tuli selväksi, että kirje sisälsi tietoa, jota ei voi olla täysin sivullisella ihmisellä. Poliisilla on kirjeen ja todennäköisesti muidenkin syiden perusteella vahva syy uskoa, että tekijä on perheelle täysin ulkopuolinen.
Poliisia kuunnellessa täytyy aina muistaa, että tällaisissa tapauksissa ei kerrota kaikkea. On erittäin paljon mahdollista, että Piian viimeisiin vaiheisiin liittyen poliisi tietää enemmän kuin kertoo. Esimerkiksi on mahdollista, että on olemassa havainto Piian nousemisesta johonkon autoon. Tämä havainto voi taas mennä yksi yhteen kirjeen sisällön kanssa.
Poliisia kuunnellessa täytyy aina muistaa, että tällaisissa tapauksissa ei kerrota kaikkea. On erittäin paljon mahdollista, että Piian viimeisiin vaiheisiin liittyen poliisi tietää enemmän kuin kertoo. Esimerkiksi on mahdollista, että on olemassa havainto Piian nousemisesta johonkon autoon. Tämä havainto voi taas mennä yksi yhteen kirjeen sisällön kanssa.
Kyllä, juurikin niin! Käsittääkseni poliisi jättää aina joitain tietoja julkistamatta, ettei syyllinen käy liian varovaiseksi, vaan kuvittelee, että poliisi ei ole jäljillä ja niin ollen saattaa helpommin tehdä jonkin ratkaisevan virheen. Tuossa jompaan kumpaan ketjuun linkitetyssä Seuran jutussa poliisi valottaa vähän lisää kirjeen sisältöä ja epäilyksiään ja siitä nimenomaan itselleni tuli käsitys, että poliisi on ehkä jollain tapaa jäljillä.
-
strangelove
- Adrian Monk
Se mystinen kirje on hyvin mielenkiintoinen seikka. Joku teosta jotain tietävä on halunnut keventää omaatuntoaan. Kirje ei kuitenkaan ole johtanut rikoksen selviämiseen, eikä edes ruumiin löytymiseen. Väitän, että kukaan ei kirjoittaisi tuollaista kirjettä, jos ei aidosti haluaisi tapauksen selviävän. Kadonneet-ohjelman perusteella kyse ei todellakaan ole mistään Zodiac-tyyppisestä kirjeestä, jolla murhaaja haluaa härnätä poliisia.
Kysymys kuuluukin, miksi kirjoittaja on jättänyt asian sikseen? Kirje ei ole johtanut rikoksen ratkeamiseen, joten on oletettavaa, ettei asia ole vieläkään jättänyt kirjoittajaa rauhaan. Miksei hän ole kertonyt lisää tietoja? Vai kertoiko hän jo kaiken mitä tiesi? Onhan mahdollista sekin, ettei kirjoittaja ollut millään tavalla osallisena henkirikokseen tai ei ainakaan tiedä ruumiin kätköpaikkaa. Vai toimiko kirje jonkinlaisena omantunnon puhdistaneena testamenttina, jonka lähettämisen jälkeen kirjoittaja riisti itseltään hengen? Paljon kysymyksiä, joihin toivottavasti saadaan joskus vastaus.
Kysymys kuuluukin, miksi kirjoittaja on jättänyt asian sikseen? Kirje ei ole johtanut rikoksen ratkeamiseen, joten on oletettavaa, ettei asia ole vieläkään jättänyt kirjoittajaa rauhaan. Miksei hän ole kertonyt lisää tietoja? Vai kertoiko hän jo kaiken mitä tiesi? Onhan mahdollista sekin, ettei kirjoittaja ollut millään tavalla osallisena henkirikokseen tai ei ainakaan tiedä ruumiin kätköpaikkaa. Vai toimiko kirje jonkinlaisena omantunnon puhdistaneena testamenttina, jonka lähettämisen jälkeen kirjoittaja riisti itseltään hengen? Paljon kysymyksiä, joihin toivottavasti saadaan joskus vastaus.